Gå til innhold

Hvordan i hel***** bruke linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mine siste tanker om emnet: Jeg tror ikke at linux vil få noe serlig inflytelse hos den vanlige bruker før X/GNOME/KDG blir såpass brukervenlige som windows og mac osx, desverre er det slik at de fleste ikke orker å lære seg 6-7 forskjellige programerings språk for å kunne starte opp maskina.... :/

 

Ærlig talt. Nå må folk ta å skjønne forskjellen på "brukervennlig" og nybegynnervennlig": Det er IKKE samme sak. X skal i seg selv forøvrig ikke være "brukervennlig" slik som du skriver, X er bare arkitekturen som tillater for eksempel Gnome og KDE å kjøre.

 

Windows er forøvrig et helvete hva brukervennlighet angår, nybegynnervennlig er det bare fordi det er så mange som bruker det, og fordi folk blir indoktrinert i tankemåten så å si fra fødselen av.

 

Jeg skjønner at det er mange ting som er fremmed i Linux - det er ingenting galt med det. Det du opplever er rett og slett at du har begynt å bruke en *helt* annen plattform enn det windows er. Linux er ikke, og er heller ikke ment å være, en "windows i annen innpakning". Det er et *halt annet OS*, som det tar tid å lære skikkelig. Ha litt tålmodighet, og du vil etterhvert skjønne hvordan ting fungerer. Ikke forvent å skjønne alt over natta, det er ikke slik det fungerer.

 

Nja, linux har fremdeles et par problemer i mine øyne... et av dem er mangel på standarder, når man instalerer linux ( tar RH8 som eksempel ) så følger det vel med 6-7 forskjellige notepad varianter og et utall andre kloner av hverandre programmer. Dette kan jeg lett skjønne at er et bi-produkt av open source, dvs at en distro kan smekke seg ful av all programvaren den synes er nyttig, men de burde begrense seg og bare inkludere en eller to som de synes er best ( nå er det kansje slik at det er bare RH og mandrake og de andre "nybegynner vennlige" distroene som pakker seg stappfulle med alt muløig da... )

 

Problem nr 2: Mangel på LETTFORSTÅELIG dokumentasjon!!! Jeg refererer selfølgelig til de ufattelige lange HOWTO dokumentene. Distroene ( i allefall de "brukervennlige" distroene ) burde lage en lettforståelig inføring til linux som er lett tiljengelig fra skrivebordet eller noe slikt....

Lenke til kommentar

myr_"sniped":Du har noen gode/dårlige poenger der egentlig....alt etter hvordan man ser det.

 

Tross alt er jo halve poenget med linux VALGFRIHET (gjenta etter meg....).

Alle ting har jo sine gode og dårlige sider. Jeg liker jo f.eks. VI bedre enn VIM (Vi IMproved).

Så kommer jo alle *box'ene (* er wildcard: open,black,flux osv.)

Jeg bruker blackbox siden det var det som gikk kjappest i mitt tilfelle (mandrake 9 hadde den på en plate, bare å legge inn RPM'en og starte opp i blackbox). Jeg kjenner en som kjører debian med openbox som jeg faktisk synes ser litt bedre ut. Når jeg får kloa i debian skal jeg slenge inn openbox.

___________

ang. overbevisning og VI:

no special reason........jeg bare trodde at det var det dere drev med (prøvde å overbevise meg om å hive VI ut av vinduet...ehhh.....disken)

 

Og på den forrige posten min skulle det vært en slik :D til slutt

Lenke til kommentar

Er man en avansert bruker vil denne linjen: "$sudo vi /etc/X11/XF86Config-4" være helt kurrant å bruke.

 

Er man totalt blank er jo kanskje denne tilnærmingen i windows lettere:

"win+e" > "d:" > "Warez" > "CMR 3" > høyreklikk på "deviance.nfo" > "Open with" > "choose program" > "Notepad" > "always open with this program" (check) > "OK"

høyreklikk->textpad funker fint :)

 

Men ærlig talt. Snakke om at det enkelt eller vanskelig å gjøre ting, og så bruker du vi?? :lol:

Lenke til kommentar

da jeg installerte java sdk via rpm, så skrev jeg $PATH=:/usr/java etterpå og det funka fint, men etter jeg hadde logga ut og inn igjen funka det ikke. Den hadde tydeligvis ikke lagra path'en.

 

Hvordan er det vanlig og legge til slike preferanser? Jeg har hittil (siden forrige uke) lagt inn disse kommandoene i /etc/pilot (f.eks. mount, PATH osv.) og det har fungert...men det blir jo ikke bare for meg selv, men for alle brukere?

Lenke til kommentar
da jeg installerte java sdk via rpm, så skrev jeg $PATH=:/usr/java etterpå og det funka fint,

 

Neppe, du mener noe slikt som 'export PATH=$PATH:/usr/java/bin' :)

 

Hvordan er det vanlig og legge til slike preferanser? Jeg har hittil (siden forrige uke) lagt inn disse kommandoene i /etc/pilot (f.eks. mount, PATH osv.) og det har fungert...men det blir jo ikke bare for meg selv, men for alle brukere?

 

/etc/pilot vet jeg ikke noe om, men du mener muligens /etc/profile? Den gjelder for alle brukere ja, og hvis du vil endre bare på din egen bruker, endrer du i ~/.profile istedet.

Lenke til kommentar
Er man virkelig NØDT å disse linux/*nix hver gang man ikke liker noe? Hva med å bare holde kjeft?

 

Jeg kan komme på like mange grunner til at jeg hater liunx som jeg hater windows.... Men jeg henger meg ikke opp i det.  :shrug:

 

Hvis det var meg du siktet til så tror jeg du har misforstått litt. Jeg synes Linux (Debian) er knall til server, men jeg holder fremdeles en knapp på windows som workstation....mest pga. at de programmene jeg må bruke i skolesammenheng etc. ikke finnes til Linux

Lenke til kommentar

Wine...regner med det står for WINdowsEmulator eller noe.... Er ikke noen fan av emulatorer egentlig...det eneste jeg liker dårligere er terminalserver.

Og så må jeg kanskje innrømme at jeg spiller litt av og til. Men jeg skal mekke noe multiboot greier så snart jeg får ledig plass på disken min (partisjonen som er avsatt til linux er full av filmer for tiden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...