Gå til innhold

Hvordan i hel***** bruke linux?


Anbefalte innlegg

Linux scorer ikke akkurat høyt på brukervenligheten... tilogmed når jeg kjører x så blir jeg forvirra...

 

Problemer kan være fks. Instalere nye programmer, med mindre jeg finner en guide som forteller meg nøyaktig hva jeg skal skrive i consolen så blir det bare tull.... å instalere rpm'er er ikke mye enklere, greitnok at det står at den har blitt instalert... men hvor???

 

Bare for å klare ut, jeg skriver ikke her for å be om noen som helst form for hjelp.... trenger bare å lufte meg ut, er vanskelig å lære seg en ny os hvor alle readme filene er howto'er som krever 6 timers konstant gjennomgang og 5 års proffessor utdannelse :/

 

Noe har jeg da greid å legge inn på linux ( som sagt, hvis jeg finner en guide som forteller meg hva jeg skal gjøre, ikke religionen/filosofien/tankegangen/osv til han som lagde det, hvorfor han lagde det, 20 side om de forskjellige sidene med det osv... jeg snakker seff om disse forbannede howto'ene... )

 

Nesten så jeg lenkter tilbake til windows.... indtil jeg inser hvor crappy det er i forhold... ( elsker hvordan ms ungår bluscreenen i xp, den får maskina til å reboote når den kommer slik at du rekker kun å se den hvis du ikke blunker :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned kpackage og installer med:

$rpm -ihv kpackage-1.3.10-8.i386.rpm

i den mappa du lasta ned fila.

 

Etter installasjonen skriver du kpackage i kommando linja, eller lager en "link to application" der du skriver kpackage i "command"...

 

Mye lettere enn å bruke kommandolinja til å installere rpms :wink:

 

Vil du lære linux så les denne og så denne :yes:

Man lærer ikke linux på en dag...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Linux scorer ikke akkurat høyt på brukervenligheten... tilogmed når jeg kjører x så blir jeg forvirra...

 

 

Tøys. At du ikke skjønner noe av det betyr ikke at det ikke er brukervennlig

 

 

Problemer kan være fks. Instalere nye programmer, med mindre jeg finner en guide som forteller meg nøyaktig hva jeg skal skrive i consolen så blir det bare tull.... å instalere rpm'er er ikke mye enklere, greitnok at det står at den har blitt instalert... men hvor???

 

 

Hvorfor bruker du ikke bare 5 minutter på å lese manualen?

Lenke til kommentar

Hold deg heller til windows xp hvis du IKKE gidder å ta deg tid til lese i gjennom alle dokumenter for linux bruk. Jeg personlig hadde samme tankegang som deg, men gav opp fordi linux rett og slett for meg er for tungt å lære. Ja Linux er sikkert bra på sine måter, men som alle OS (Inkludert Windows) er det både fordeler og ulemper med linux.

 

Bestorp

Lenke til kommentar
er MAC OSX lettere å lære med hensyn til installasjon av programmer ol enn linux ?

 

Ja. I OSX kommer de fleste program med bibliotekene de trenger, og de blir plassert i en mappe tilhørende applikasjonen. Det er svært sjelden en må løse dependencies i OSX.

 

Men jeg synes rpm under redhat er akkurat passe enkelt jeg. Det kan ofte skade et OS mer at program er for lette å installere, enn at de er for vanskelige å installere. jf. dll-hell i windooze

Lenke til kommentar

Bare fordi et OS ikke er fult med irreternde wizarder betyr ikke at det er dårligt..

 

Eg instalerte linux RH uten problemer.

Etterpå instalrte eg Opera for Linux uten problemer.

Eg fant Opera etterpå.

 

Dette uten noen som helst erfaring i linux, uten 6 timers konstant gjennomgang, uten 6års utdannelse, heller ikke lest 20 sider med HowTo's(kankje lest 3-4 linjer)

 

PS:Etter 6 år så hadde sikkert linux og windows forndra seg en del....

Lenke til kommentar
Linux scorer ikke akkurat høyt på brukervenligheten... tilogmed når jeg kjører x så blir jeg forvirra...

 

 

Tøys. At du ikke skjønner noe av det betyr ikke at det ikke er brukervennlig

 

 

Problemer kan være fks. Instalere nye programmer, med mindre jeg finner en guide som forteller meg nøyaktig hva jeg skal skrive i consolen så blir det bare tull.... å instalere rpm'er er ikke mye enklere, greitnok at det står at den har blitt instalert... men hvor???

 

 

Hvorfor bruker du ikke bare 5 minutter på å lese manualen?

 

Nå er poenget mitt at i linux så ser det ikke ut som om det finnes manualer, bare 40+ sider howto dokumenter som forteller om alt mellom himmel og jord. Ikke, ta det så bokstavelig heller, seff greier jeg å trylle fram ting i x, men det å instalere nye ting er et hodebry uten lignende...

 

Eksempel: Whine, lastet ned en rpm for RH8, dobbeltklikka på pakka og vips stod det at det var instalert, fint det... Men hvordan startet jeg det? I howto'en ( etter 35min leting ) fant jeg en forklaring om at jeg måtte utvide bash sin søke bane, så jeg gjorde det ( ganske likt path i dos btw ). Men kunne ikke rpm ha ordnet dette for meg, jeg mener, hva er poenget med en rpm som skal gjøre alt så mye enklere enn å måtte legge det inn hvis den ikke gjør noe så enkelt ( ikke prøv å vende på det fordi jeg sier at det er en enkel ting å gjøre, fordi det kun er enkelt hvis du hvet om det på forhånd... )

 

Prøve MAC OSX, nei takk, seff er de enklere å bruke, de har på lik linje med windows gjort os'et til en grafisk og pen opplevelse ( brukervenlighet og slikt )

 

Mine siste tanker om emnet: Jeg tror ikke at linux vil få noe serlig inflytelse hos den vanlige bruker før X/GNOME/KDG blir såpass brukervenlige som windows og mac osx, desverre er det slik at de fleste ikke orker å lære seg 6-7 forskjellige programerings språk for å kunne starte opp maskina.... :/

Lenke til kommentar
Nå er poenget mitt at i linux så ser det ikke ut som om det finnes manualer, bare 40+ sider howto dokumenter som forteller om alt mellom himmel og jord. Ikke, ta det så bokstavelig heller, seff greier jeg å trylle fram ting i x, men det å instalere nye ting er et hodebry uten lignende...

$man <kommando>

Er ikke værre enn det :wink:

Hvis du vil gjøre noe og ikke vet hvilket program du kan bruke:

$apropos <det du vil gjøre>

f.eks: $apropos "format disk"

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

elsker hvordan ms ungår bluscreenen i xp, den får maskina til å reboote når den kommer slik at du rekker kun å se den hvis du ikke blunker :roll:

 

Den funksjonen kan slås av slik at du kan se feilmeldingen som gjerne kommer opp. Den kan hjelpe til å forstå hva som er galt.

 

Selv har jeg fått bluescreen/reboot kun ett par ganger med Windows XP. Det er det mest stabile OS'et jeg har brukt, og jeg har prøvd mange inkludert Mac OS og Linux.

Lenke til kommentar

up2date saken som den er nå liker jeg ikke noe særlig. kræsjet maskinen min :evil: brukte debian en liten stund, men pga diverse kræsj og merkelige skjermproblemer lever jeg nå i windows verden, og likte apt-get veldig godt. rett og slett genialt :) Har hørt det er mulig å bruke apt til red hat med litt triksing og miksing, får prøve det når skjermen min vil funke.

Lenke til kommentar
Men kunne ikke rpm ha ordnet dette for meg

 

Hadde jeg installert en rpm og den hadde f00ket med pathen min så hadde jeg blitt rimelig forbanna. Plutselig så er det noen som lager en rpm og som ikke har helt peil og legger ./ i pathen, og da kan alt skje. La oss foreksempel si at noen lager programmet ls i en midlertidig katalog. Når jeg da skal se hva som ligger i den katalogen kjører jeg programmet og den kan gjøre hva som helst.

 

I bunn og grunn så handler det om å ha kontroll over datamaskinen sin.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg aldri har forstått! Hvordan kan folk si at Linux er brukervennelig når man KUN kan skrive forbanna kommandoer?! Windows trenger man bare dobbeltklikke :yes: Alt må jo tilpasses Linux, er det bra?!?!! Jeg får forresten omtrent aldri blåskjerm i XP, har hatt det i ca 6måneder og fått maks 2stk!

 

LInux funker som server OS og ikkeno annet! Basta!

Lenke til kommentar

Jeg har noen påstander;

 

Microsoft Windows XP er mer brukkervennlig enn Linux. Tror de fleste vil være enig med meg her?

 

Men Linux har blitt mer brukervennlig gjennom årene, og jeg tror de vil fortsette med det... at det til slutt vil finnes en versjon der man bare kan dobbelklikke, og en annen der man har full kontroll selv.

 

Linux er brukervennlig, men ikke idiotsikker...

 

Til slutt vil jeg jo nevne at Microsoft, next next I agree next next yes ok innstallasjonsprosedyren er veldig enkel, men ikke tilfredstillende... som noen nevnte her med .dll filer. Og jeg er sikker på at den legger til mer enn det også...

 

Skulle vært slik at den legger alt i "DEN" katalogen vi sier at den skal legge til, og der har vi alle filene programmet trenger. Shortcuts og sånn kan man sikkert lage selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...