Gå til innhold

Hvordan i hel***** bruke linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nei, det var "Skuffet" det ...

_________________

Vaniljecola=*urk*  

Jeg er ikke så dum som du ser ut til!  

Linux er en fin ting.  

Det er bare de dumme som trenger å rydde, genier behersker kaos  

USA driver "Fredsforebyggende voldsarbeid" -sitat meg..  

WWJD?

 

å ja, stemmer det.........................

 

forresten, WWJD: What Would Jesus Drive? :lol:

www.herregud.com :D

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg noen "Linux geek" eller flink i Linux, men en ting er helt klart: Hvis man vil lære seg linux må man gå inn for det! Og ikke bli trøtt og lei bare man ser consolen eller den 1000 siders boka man kjøpte. De fleste Linux bøker på markedet i dag er rimelig oversiktelige og bra skrevet, og tar for seg veldig mye av Linux som OS.

Husk at man kan bruke help menyen i consolen, til en hver tid. Det er en fordel å lære seg help menyen skikkkelig, da får man det mye enklere senere. :)

 

Jeg har tre bøker å anbefale, det skal sies at jeg ikke eier noen av dem ennå, men har sett mye i dem og lest og hørt mye bra om dem fra andre brukere.

 

1: Linux for Dummies ( eller noe )

 

2: O'reillys "Running Linux"

 

3: Linux Complete ( en bok på 1000 sider som noenlunde enkelt forklarer linux...alt fra install til avanserte nettverkfunsksjoner og serverbruk og sikkerhet. Ser ut som en skikkelig vinner den der.)

 

Jeg tror ikke det er så viktig å starte med en "enkel" distro som mange vil ha det til. Ok, Red Hat og Mandrake er rimelig stabile og greie å installere, men det blir jo litt Windows da. Hvis man liker å prøve seg fram på nye ting, sitte lenge oppe om nettene ( helgene ) å prøve alle slags kombinasjoner og oppsett,samt ha litt logisk tankegang, vil man få til et bra system. Selv om man bruker Debian, Slackware, Gentoo, Arch osv. :)

Man bør kanskje vente med LFS og Trustix da. Man bør ha brukt Linux litt før man lager en egen distro eller skal sette opp en uber-secure server for nettverket. :wink:

 

Er dog enig i at Linux er mer ett server-os sånn bedriftsmessig. Mandrake og Red Hat begynner å bli bra, men ikke gode nok kanskje. Skolelinux er derimot noe som kan brukes av mange. Og snart kommer en MS office kopi for linux, slik at man får en skikkelig Access database og for Linux. Det er nemlig en del som bruker database i jobben, eller skolen, og derfor er det viktig mefd en slik Ms office look-alike. :)

 

-LioKaiser.

Lenke til kommentar

Og snart kommer en MS office kopi for linux, slik at man får en skikkelig Access database og for Linux. Det er nemlig en del som bruker database i jobben, eller skolen, og derfor er det viktig mefd en slik Ms office look-alike. :)

LioKaiser.

 

hvilken program-pakke er det du sikter til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...