Gå til innhold

BK: En forfjamset soloppgang - forsøk på HDR


Carny

Anbefalte innlegg

Fikk ikke sove natt til torsdag.

Dette er ett av bildene jeg tok.

Mulig jeg dro litt for mye i spakene, derfor legger jeg det ut her for å høre hva dere syns.

Har også lyst å vite hva som gjør at bildet funker/ikke funker.

 

post-87902-1217067783_thumb.jpg

 

28mm

f/22

3 eksponeringer

Endret av Carny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Originalen ser absolutt ikke slik ut.

Som sagt så er det et HDR bilde, og det er det som gjør at det ser ut som det gjør.

Mulig jeg dro litt hardt i spakene, siden det er det inntrykket du sitter igjen med.

 

Har ikke brukt blits, nei.

Man kan ikke få forgrunnen ved motlys noe særlig lys uten blits med mindre man tar bildet/bildene for HDR.

 

Her er den ene av eksponeringene.

 

post-87902-1217087897_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Dette var en bedre bruk av HDR enn mye annet jeg har sett her Carny. Her slapp vi disse snodig utseende skyene.

 

Nå synes jeg kanskje sola var litt mer edruelig i det utgangspunktbildet du viste. Mulig det går an å løfte steinene litt her, eller blir det for mye støy? Av en eller annen grunn får jeg følelsen av noe kaldt og vinterlig i HDR-bildet.

Lenke til kommentar
Dette var en bedre bruk av HDR enn mye annet jeg har sett her Carny. Her slapp vi disse snodig utseende skyene.

 

Nå synes jeg kanskje sola var litt mer edruelig i det utgangspunktbildet du viste. Mulig det går an å løfte steinene litt her, eller blir det for mye støy? Av en eller annen grunn får jeg følelsen av noe kaldt og vinterlig i HDR-bildet.

 

Takk for det, k.n.b!

Jo, sola, eller sollyset, ser kanskje bedre ut på det vanlige bildet. Jeg kan gjøre et forsøk på å fremheve(?) steinene litt mer.

Når du sier det, så, ja. Det er en anelse vinterstemning i bildet. Lurer på om det er glorien som gjør det..hmm

 

Jeg kommer til å jobbe litt mer med dette bildet. Se om det er mulig å endre litt på uttrykket.

Kommer litt ann på formen om jeg legger ut en ny versjon i dag eller i morgen. Er litt slakk etter gårdagens by-tur ;)

 

 

Edit: fjernet de andre bildene, da de ikke har noe å gjøre her.

Endret av Carny
Lenke til kommentar

Har holdt på i photomatix en stund nå, men glorien vil ikke bort.

Å bruke clone eller noe annet i PS gjør bare at bildet ser skikkelig dårlig ut.

 

Jaja....får prøve meg påny med HDR, uten direkte motlys.

 

Takker for tilbakemeldinger og kommentarer!

Lenke til kommentar

Hva skal jeg si... Det ble seendes helt greit ut. HDR-konverteringen og tone mappingen er forsåvidt fin nok, og bildets tekniske kvalitet har jeg ikke særlig mye å utsette på.

 

Er heller komposisjonen som trekker ned bildet for min del. Liker ikke helt at steinene forgrunnen er så sidestilt, og føler det kanskje hadde vært bedre om det hadde dekket hele forgrunnen. I tillegg ville jeg prøvd å putte horisonten i henhold til Rule of Thirds, og fått med mer forgrunn. Men godt mulig det ikke funket i det hele tatt i dette tilfellet, og du ble nødt til å dele bildet i to. Men den regelen burde du helt klart ha i bakhodet når du fotograferer landskap. Vi med Nikon er jo så heldige at vi har grid i søkeren til og med. Bruker den hele tiden.

 

Skal du drive mer med dette her, er det vel ikke så dumt å gå for noe mer vidvinkel etterhvert. Forsåvidt creds til deg som overlever med kun de to fastobjektivene. Hadde dødd på meg, grunnet mangel på vidvinkel.

Lenke til kommentar

Takk for god og grundig tilbakemelding! :)

 

Ang. komposisjonen så prøvde jeg på et par skudd fra forskjellige vinkler, men dum som jeg var slettet jeg dem på stedet.

Jeg gikk for denne komposisjonen fordi jeg føler den ga litt mer dybde i bildet.

Selv syns jeg det så litt flatt og oppstykket ut da jeg hadde hele forgrunnen dekket med denne "brygga" av stein.

 

Jeg prøver også å forholde meg til grid-saken, og syns den er veldig hjelpsom.

Den er på hele tiden, så jeg brukte den da jeg komponerte dette bildet.

 

Ja, jeg kjenner et savn til en videre vinkel, men fattig som jeg er må jeg nesten vurdere litt når pengene kommer inn. Jeg har nemlig lyst på en 105mm og SB-800 (helst x2, men får starte med én), og egentlig en hel haug med andre ting.

..lensbaby bl.a. :D

Men men..foreløpig trivs jeg med 28mm'en og 50mm'en, selv om det er tilfeller jeg merker noe videre kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...