Gå til innhold

Hvor mye stipend/lån?


CCola

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du bor hjemmefra har foreldrenes inntekt ikke noe å si for hvor mye du får i stipend og lån. Om du bor hjemme blir alt lån. (forenklet se lånekassen)

 

Ville sjekket opp det beløpet han får, da det er mer enn hva en max kan få i stipend og lån.

 

Han får mao et eller annet tillegg.

Hm. Hva er det "vanlige" å få? Altså minstestipend/lån?

 

Begge får borteboer. :)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Hva om man bor hjemme, men er over 18 da? Da har jo foreldrene dine ingen forsørgerplikt lengre

Har ingenting å si.

 

Ccola: Velkommen til Narvik. Flott by å bo i, og enkelt å finne seg et sted å bo. HiN har jeg også hørt mye godt om. Hva skal du studere der?

Hilsen en snart utflyttet Narviking ;)

Lenke til kommentar
Hva om man bor hjemme, men er over 18 da? Da har jo foreldrene dine ingen forsørgerplikt lengre

Har ingenting å si.

 

Ccola: Velkommen til Narvik. Flott by å bo i, og enkelt å finne seg et sted å bo. HiN har jeg også hørt mye godt om. Hva skal du studere der?

Hilsen en snart utflyttet Narviking ;)

Hei og takk! :)

 

På HiN er alle studiene helt lik førsteåret, så man kan ombestemme seg det første året. Men, det står mellom elektroteknikk ingeniør eller Data/IT. :)

 

Det blir nok morsomt der. Har mange venner der allerede, så det blir spennende! =)

 

Tja, 5100 er da lån og det er ikke så fryktelig billig å bo. Om du får plass hos studentsamskipnad ender du gjerne på 2500+ og privat enda dyrere uten at jeg har sjekket prisene ved HIN

Joa, men jeg betaler 3000 for boplass inkludert strøm, internett o.l :) Da har jeg ende 5500 å leve for :)

 

Vi får vel utbetalt 8500? Ikke noe trekk osv?

 

 

EDIT: Jeg kan vel søke på reisestipend? Jeg bor i Lofoten og skal til Narvik! Burde vel gå bra? :)

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Hva om man bor hjemme, men er over 18 da? Da har jo foreldrene dine ingen forsørgerplikt lengre

Har ingenting å si.

 

Ccola: Velkommen til Narvik. Flott by å bo i, og enkelt å finne seg et sted å bo. HiN har jeg også hørt mye godt om. Hva skal du studere der?

Hilsen en snart utflyttet Narviking ;)

Hei og takk! :)

 

På HiN er alle studiene helt lik førsteåret, så man kan ombestemme seg det første året. Men, det står mellom elektroteknikk ingeniør eller Data/IT. :)

 

Det blir nok morsomt der. Har mange venner der allerede, så det blir spennende! =)

De har økonomi- og sykepleierstudier der også :)

 

Tja, 5100 er da lån og det er ikke så fryktelig billig å bo. Om du får plass hos studentsamskipnad ender du gjerne på 2500+ og privat enda dyrere uten at jeg har sjekket prisene ved HIN

Joa, men jeg betaler 3000 for boplass inkludert strøm, internett o.l :) Da har jeg ende 5500 å leve for :)

 

Vi får vel utbetalt 8500? Ikke noe trekk osv?

 

 

EDIT: Jeg kan vel søke på reisestipend? Jeg bor i Lofoten og skal til Narvik! Burde vel gå bra? :)

Du får utbetalt en god del mindre enn det. Første måneden i hvert semester får du rundt 20'000, de andre månedene rundt 6'000. Husker ikke de nøyaktige tallene.

Hvor har du fått plass å bo?

Lenke til kommentar
Hvor har du fått plass å bo?

Jeg og en kompis søkte på endel leiligheter, men fant/fikk ingen. Så vi fant 2 hybler ved siden av hverandre på ssin.no :) Ikke noe stort, men helt ok tror jeg. Nyoppusset osv :) Så, vi skal bo der førsteåret iallfall, så får vi se til neste år :)

Lenke til kommentar

:dontgetit: Jeg har søkt stipend selv og gjett hvor mye jeg får? 1.810 kr, dette går ikke.

 

Ifjor fikk jeg 0 kr i stipend og da brukte jeg 4500 kr (450 kr mnd.) for busskort fra min egen lomme, pluss bøker som kostet ca. 5.000 kr.

Jeg får penger av faren min, men jeg tok ikke noe imot, jeg skaffet meg en jobb for å betale alle utgiftene.

 

Skolen forlanger at jeg skal jobbe hjemme med skolearbeidet og det klager de på hele tiden, jeg slutter 3-4 tiden hver dag, så får jeg pause i 30-60 min så rett på jobb til klokka 21.00, kommer hjem og spiser og legger.

Er så sliten etter jobben at jeg ikke orker noe mer og bare legger meg, er ikke hjemme før klokka 22.00 da bussen kommer 1 gang i timen.

 

Dette året får jeg 1.810 kr i stipend, og jeg MÅ ha månedskort for buss for å komme meg frem og tilbake, jeg får heller ikke sånn flexus kort som er gratis å ta buss med fordi jeg bor akkurat innenfor grensa og jeg orker ikke å gå i 1 time hver dag ;)

 

Jeg sa opp den forige stillingen min, så jeg skal på jobbintervju imorra kl. 12.00.

 

En ting til: Jeg bor hjemme med begge foreldrene mine, det stipendet jeg får blir det automatisk gjort om til lån? eller får jeg de pengene gratis? (som om 1.810 kr skulle hjelpe meg) :hmm:

 

Sorry for at jeg stjeler oppmerksomheten til trådstarter, men er like før jeg klikker. Siden det er snakk om stipend og lån så tenkte jeg at det passet fint her isteden for å lage ny tråd.

 

Takk for all hjelpen på forhånd :)

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar

Mercedes: Systemet er annerledes for høyere utdanning og videregående.

skolebøker på videregående koster ikke 5000 med mindre du er jævlig lat. Enten får du solgt dem, eller så får du kjøpt brukte bøker.

For å jobbe nok til å få råd til busskortet ditt må du jobbe én vakt i måneden. Jobber du en helg i måneden på en bensinstasjon er altså det mer enn nok til å betale utgiftene dine på skolen. Boutgiftene betaler faren eller moren din, siden du tydeligvis bor hjemme. Om ikke ville du fått mer stipend. Hva er problemet?

De 1810 kronene i semesteret du får blir ikke lån nei.

Lenke til kommentar
Mercedes: Systemet er annerledes for høyere utdanning og videregående.

skolebøker på videregående koster ikke 5000 med mindre du er jævlig lat. Enten får du solgt dem, eller så får du kjøpt brukte bøker.

For å jobbe nok til å få råd til busskortet ditt må du jobbe én vakt i måneden. Jobber du en helg i måneden på en bensinstasjon er altså det mer enn nok til å betale utgiftene dine på skolen. Boutgiftene betaler faren eller moren din, siden du tydeligvis bor hjemme. Om ikke ville du fått mer stipend. Hva er problemet?

De 1810 kronene i semesteret du får blir ikke lån nei.

 

Det jeg tjener er mer enn nok til skolen, men 50 kr for mat hverdag er noe jeg må ha i meg, dyr kantine er det også.

Resten av pengene går til bilen jeg har, er jo ikke 18 enda så er vanskelig med en jobb som er godt betalt.

 

Bøkene kostet faktisk ca. 5000 kr, måtte kjøpe helt nye da jeg ikke fant noen brukte i det hele tatt. Jeg har solgt dem til Bokhandelen, får pengene i August.

 

Den jobben jeg hadde måtte jeg jobbe minst 4 ganger i uken ellers sparken. Får ikke jobb på en bensinstasjon heller, men har fått et ekstremt tilbud på en jobb, skal på intervju imorra...

 

Men takk for svar, du har rett. Jobbe 2 mnd holder for skolen, men det tenkte jeg ikke fordi jeg brukte alle pengene på bilen :p

 

Tusen Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Vel, Mercedes, det høres mest ut som et luksusproblem. Du har valgt å prioritere din egen velferd framfor skolen, og det er ikke noe staten bør være med å finansiere. 1810 kroner høres nesten for mye ut i dette tilfellet.

 

1810 kr er ikke for mye... jeg får ikke betalt busskortet mitt for det, mat eller skrivesaker. ca. 3-5 mnd holder det for.

Lenke til kommentar
Vel, Mercedes, det høres mest ut som et luksusproblem. Du har valgt å prioritere din egen velferd framfor skolen, og det er ikke noe staten bør være med å finansiere. 1810 kroner høres nesten for mye ut i dette tilfellet.

 

1810 kr er ikke for mye... jeg får ikke betalt busskortet mitt for det, mat eller skrivesaker. ca. 3-5 mnd holder det for.

hvis du bor så langt unna skolen at du må bruke buss, er buss gratis. Hvis ikke kan du gå :)

Mat får du hos foreldrene dine, de er pliktige til å fore deg og losjere deg til du er ferdig med videregående. 1810 kroner semesteret er nok til skrivesaker. Mer enn nok. Om du jobber litt for å få solgt bøkene privat er heller ikke det noe problem. Du kunne nok hatt litt mer, men 2000 i semesteret er mer enn nok til å betale bøker (når du trekker fra salgsprisen) og skrivesaker.

Lenke til kommentar
Vel, Mercedes, det høres mest ut som et luksusproblem. Du har valgt å prioritere din egen velferd framfor skolen, og det er ikke noe staten bør være med å finansiere. 1810 kroner høres nesten for mye ut i dette tilfellet.

 

1810 kr er ikke for mye... jeg får ikke betalt busskortet mitt for det, mat eller skrivesaker. ca. 3-5 mnd holder det for.

hvis du bor så langt unna skolen at du må bruke buss, er buss gratis. Hvis ikke kan du gå :)

Mat får du hos foreldrene dine, de er pliktige til å fore deg og losjere deg til du er ferdig med videregående. 1810 kroner semesteret er nok til skrivesaker. Mer enn nok. Om du jobber litt for å få solgt bøkene privat er heller ikke det noe problem. Du kunne nok hatt litt mer, men 2000 i semesteret er mer enn nok til å betale bøker (når du trekker fra salgsprisen) og skrivesaker.

 

Gi deg a :p jeg orker ikke å gå i 1 time hver dag fram og tilbake fra skolen. veien er jo så dum også, kommer en motorvei i veien for meg så jeg må ta en stor omvei for å komme meg på andre siden. Jeg bor 0,3 km innenfor grensa så jeg får ikke gratis busskort, har klaget til SL men de gir så langt faen at det ikke går ann å gi mer faen i det.

 

Samme det uansett, orker ikke å klage mer uansett, skal på jobbintervju, håper jeg får den jobben, 8-10.000 kr garantert i mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...