Gå til innhold

Har arbeidsgiver rett til å kreve at man ikke jobber andre steder?


Anbefalte innlegg

På min nåværende deltids-arbeidsplass (ikke ambulansen) så er det nå blitt praksis at det står i arbeidskontraktene at "Arbeidstaker plikter til å ikke ta arbeid i andre selskaper eller drive med lignende praksis som utøves i denne butikken så lenge arbeidstaker er ansatt" (noe i den duren, har ikke kontrakten forann meg nå).

 

Det første som slo meg er at dette var utrolig frekt og veldig unødvendig. Kan si så mye som at det dreier seg om en butikk som driver med spill og video etc.

 

Har arbeidsgiver faktisk lov til å kreve dette når arbeidstaker jobber under (i mange tilfelle langt under) 100% stillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På min nåværende deltids-arbeidsplass (ikke ambulansen) så er det nå blitt praksis at det står i arbeidskontraktene at "Arbeidstaker plikter til å ikke ta arbeid i andre selskaper eller drive med lignende praksis som utøves i denne butikken så lenge arbeidstaker er ansatt" (noe i den duren, har ikke kontrakten forann meg nå).

 

Det første som slo meg er at dette var utrolig frekt og veldig unødvendig. Kan si så mye som at det dreier seg om en butikk som driver med spill og video etc.

 

Har arbeidsgiver faktisk lov til å kreve dette når arbeidstaker jobber under (i mange tilfelle langt under) 100% stillinger?

 

her kan det vær litt kommaforvirring, men det er svært vanlig at arbeidsgiver ikke vil at sine arbeidstakere jobber for konkurentene. Jeg tolker ikke denne formuleringen dithen at man ikke kan ha en deltids jobb i en helt annen bransje, men heller at man ikke kan ha jobb i konkuererende bedrift, eller starte liknede praksis selv.

 

Det er også "vanlig" hos enkelte arveidsgivere at man ikke ønsker at arbeidstakere skal påta seg forpliktelser som kan gå ut over arbeidstakers insats, f.eks. ha mange styreverv.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Der slike vilkår som 6 månaders karenstid er definert i kontrakta er arbeidsgiver nøtt til å betale lønn i den perioden dette gjelder om arbeidsgiver benytter seg av denne opsjonen.

Har hatt ei kontrakt med slike vilkår og der var det tydeleg definert at arbeidsgiver betalte lønn ved bruk av denne opsjonen.

Meiner også at det ahr vore nokre rettsaker på dette slik at arbeidgiver er nødt til å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...