Gå til innhold

A.P.O.F. - Automatic Power On/off File server


Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp til følgende:

 

Jeg må lage en enkel krets som "leser av" status på en LED. Over LED går det 1,85V når den lyser. Jeg trenger et rent TTL-signal (0=Av, 1=På) til å styre APOF-kretsen (fancy navn, he he). Jeg har overhodet ikke peil på transistorer, men tror at jeg kan "låne litt" spenning fra LED til å styre en større spenning (5V)?

 

Ellers kom gjerne med ris og ros (helst ros) og forslag eller ideer til prosjektet :dribble:

 

Link:

APOF

Endret av Zorro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Ikke for å ødelegge morroa, men du sier at WOL ikke er sikkert?

 

Det går på ethernet-niva, er ikke routable, og dermed kan ikke serveren din skrus på utenifra så lenge den ikke er koblet direkte mot nettet, og selv da er det ikke lett. Siden løsningen din allerede forutsetter at det kommer trafikk ifra klientmaskinene, så ville WOL være den enkleste løsningen, og fullstendig sikker.

 

Du kan ikke skru av med WOL, men det er ikke noe storproblem, fins andre løsninger for det. Du bør da og ha en egen løsning slik at den sjekker hvilke maskiner som er oppe med jevne mellomrom, og skrur seg av når alle klientmaskinene er av.

Lenke til kommentar
Tja. Ikke for å ødelegge morroa, men du sier at WOL ikke er sikkert?

 

Det går på ethernet-niva, er ikke routable, og dermed kan ikke serveren din skrus på utenifra

Hei, takk for innspill :)

 

Jeg har som nevnt ikke veldig peil på nettverk, og prosjektet er mest på gøy. Uansett det meste kan jo kjøpes eller skaffes på et vis, men det er ikke så gøy som å lage ting selv ;)

 

Men ang. sikkerhet, så leste jeg dette på Wikipedia:

"Magic packets are sent via the data link or OSI-2 layer, which is not secure and can be used or abused by anyone on the same LAN."

Det nevnes LAN, men kan det ikke like gjerne være WAN? (...det er kanskje akkurat det samme som du skrev?)

 

Jeg kan (litt)mer om elektronikk enn om nettverk og software, så for meg vil det uansett bli et prosjekt bare å få WOL til å funke :blush:

Lenke til kommentar

Det nevnes LAN, fordi det er på LAN-nivå at WOL-pakker sendes. Så, for å misbruke WOL, må noen koble seg til kabelnettverket ditt.

 

Så hvorfor ikke utvide både nettverkskunnskap og lage noe selv? Du har jo en ypperlig annledning til å finne ut av kommandoscripting, klient-serverkommunikasjon, WOL, og så videre.

Lenke til kommentar

En WOL-pakke er en standard ethernet-broadcast, og en av hensikten med rutere, er å stoppe broadcasts mellom to nettverk (i ditt eksempel internett og lokalnett). WOL har dermed like stor sikkerhetsrisiko som DHCP; en nyttig protokoll, men som kan brukes til angrep dersom noen har tilgang til lokalnettet ditt.

 

i tillegg, for at WOL skal virke, må en angriper ha MAC-adressen til nettverkskortet som skal vekkes opp.

 

Selve ideen din er stilig, men imo håpløst overengineered. Jeg ville heller hatt en server, som kjører ett ping-skript mot alle maskinene hvert minutt elns., og dersom ingen svarer, skrur seg selv av (shutdown-kommandoen i Windows, halt i *nix). I tillegg legger du bare inn ett WOL-program i oppstartsfasen i de andre maskinene.

 

Men, selvsagt, halve moroa er å lage det mer avansert enn nødvendig, og faktisk få det til å fungere, så det er egentlig bare å kilo papa med planen din :)

Lenke til kommentar
Det nevnes LAN, fordi det er på LAN-nivå at WOL-pakker sendes. Så, for å misbruke WOL, må noen koble seg til kabelnettverket ditt.

Ja, da lærte jeg noe der. Mulig jeg må ha ting inn med teskje, men hva konkret stopper noen fra å føkke opp serveren min fra utsiden (i tillegg til at de må kjenne MAC-adressen og sende riktig magic-packet)?

 

Så hvorfor ikke utvide både nettverkskunnskap og lage noe selv? Du har jo en ypperlig annledning til å finne ut av kommandoscripting, klient-serverkommunikasjon, WOL, og så videre.

Joda, men så var det at når en først har fått den ultimate petter-smart-konstruksjon i hodet, så skal det litt til for å slippe den sånn med det første :love:

 

Men, kanskje jeg prøver begge metoder? Kan sikkert knote med WOL frem til jeg får delene jeg bestiller fra ELFA. Noen tips til en grei WOL-introduksjon?

Lenke til kommentar
En WOL-pakke er en standard ethernet-broadcast, og en av hensikten med rutere, er å stoppe broadcasts mellom to nettverk (i ditt eksempel internett og lokalnett). WOL har dermed like stor sikkerhetsrisiko som DHCP; en nyttig protokoll, men som kan brukes til angrep dersom noen har tilgang til lokalnettet ditt.

Men hva hvis jeg bare har en svitsj? Klarer den å stoppe sånne angrep? Eller stoppes det i ADSL-modemet mitt (en gammel Thomson SpeedTouch 500 ettellerannet fra Telenor)?

 

Selve ideen din er stilig, men imo håpløst overengineered. Jeg ville heller hatt en server, som kjører ett ping-skript mot alle maskinene hvert minutt elns., og dersom ingen svarer, skrur seg selv av (shutdown-kommandoen i Windows, halt i *nix). I tillegg legger du bare inn ett WOL-program i oppstartsfasen i de andre maskinene.

Dette er sikkert såre enklet for dere som kan slikt, men for en som meg høres dette ganske komplisert ut :blush:

 

Men, selvsagt, halve moroa er å lage det mer avansert enn nødvendig, og faktisk få det til å fungere, så det er egentlig bare å kilo papa med planen din :)

Ja, det er som jeg skrev over; det er noe eget å lage noe som en har mekka sjæl (ja, sikkert det samme med en softwareløsning også).

Lenke til kommentar
Det stoppes i adsl-modemet, ja.

 

Uansett, prosjektet høres ganske artig ut, selv om det er håpløst komplisert i forhold til oppgaven det skal løse :D

 

Btw, du vet at harddisker slites mest når de skrus av og på, ikke av å holde seg igang?

Nå tåler en harddisk gjerne mer enn 40-50 tusen av/på sykluser uten å ta skade, så slitasje blir nok mest et hypotetisk spørsmål. Det er vel mer det at jeg syns det er greit å ha ting avslått på natten, både pga strømforbruk og eventuell slitasje, men nok mest pga redusert brannfare. Av alt som kan skje i et hjem, så er brann det jeg frykter mest :(

Lenke til kommentar

Stilig prosjekt, har dervet på med slike "overkills" selv :p

 

..., men nok mest pga redusert brannfare. Av alt som kan skje i et hjem, så er brann det jeg frykter mest :(

 

Men siden du nå nevner at det er brann du frykter mest, du er ikke litt redd for å ha spenningen til serveren din styrt via et usikert rele og en litt på kanten lodding (usikker på dine loddekunskaper :blush: ) som du har laget selv? Moddet en gang en strømforsyning til vannkjølt, selv om alt fungerte som det skulle trode jeg ikke forlate den pcen i påslått tilstad. Men du sparer i alle fall strøm :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...