Gå til innhold

Nytt objektiv - må kjøpe på Komplett.no


Anbefalte innlegg

Jeg har fått et gavekort på Komplett, og det har jeg tenkt til å bruke på et nytt objektiv. Jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter så jeg er åpen for forslag, fra før av har jeg dette:

 

Canon 450D

Canon 50mm F/1.8

Tamron 18-200mm F/3.5-6.3

 

Jeg kan handle for 3500kr.

 

Forslag?? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har jeg vurdert, muligens den jeg går for også. Men vil gjerne høre hva folk mener er det beste kjøpet for ca den summen.

 

Edit: Ser ut som de bare har 28mm f/2.8 :(

 

Evt har de Sigma 30mm F/1.4, hvordan er dette?

Endret av kesse
Lenke til kommentar
Den har jeg vurdert, muligens den jeg går for også. Men vil gjerne høre hva folk mener er det beste kjøpet for ca den summen.

 

Edit: Ser ut som de bare har 28mm f/2.8 :(

 

Evt har de Sigma 30mm F/1.4, hvordan er dette?

Har bare prøvd den enn kveld, men andre sier at den er utmerket.

Lenke til kommentar
Nja, jeg har lyst på et makro objektiv. Men jeg tror jeg venter litt med det enn så lenge :)

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro er innenfor pris-rammen, og er også et ypperlig macro-objekiv.

 

Tom

Og legger du til ca 800 kroner fra egen pung får du både 60/2,8 og 28/2,8. Det blir en interessant og kompakt duo å ha med på tur.

 

85/1,8 er vel også innenfor budsjettet, men jeg synes faktisk det siste forslaget mitt virker enda mer interessant. 28+60 er jo en topp reisekombinasjon hvis du ikke er vidvinkel-avhengig. Selv reiser jeg med 28+50+105 for tiden. Jeg kunne godt tenkt meg å bytte de to over 28 med en 85 til reiser, men 28+60 hadde fungert fint det også.

Lenke til kommentar

Jeg må legge til 1800kr for å få den de to, det er penger jeg ikke har nå desverre. Men kan jo alltids kjøpe en av de senere.

 

Jeg står mellom 28mm F2.8 eller Sigma 30mm F1.4. Relativt mye billgere for Canon objektivet, hvem bør jeg gå for?

 

Hvis jeg går for den billigste kommer jeg til å spare litt penger å legge til resten om en måneds tid å kjøpe meg enda et objektiv. Men dersom jeg går for Sigma blir det det eneste jeg kjøper på en god stund :)

 

Ok, Canon eller Sigma?

Lenke til kommentar

For meg fungerer i alle fall 28mm-eren glimrende som primærobjektiv. Det er hverken særlig raskt eller støyfritt, men yter godt. Men det er jo gode grunner til å kjøpe det andre også.

 

Solblender er noe du bør kjøpe. Jeg ville ikke vært uten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

En lyssterk normal er nok ikke dumt, men hva med mer vidvinkel? Eks Sigma 10-20 til 3695,-?

 

Har hatt dette selv i et par år nå og merker at jeg bruker det stadig mer. Siste ferie tror jeg faktisk det sto for rundt 75% av bildene (landskap, bymiljø og interiører). Tror nesten jeg skulle klart meg med kun dette på tur!

Lenke til kommentar

Til en hel sofa med folk fungerer det perfekt, men til portrett kan det diskuteres. Det finnes veldig sære fotografer som bruker det til sine alien-portretter (ekstremt høyt hode) og andre effektfulle portretter, men ærlig talt så egner det seg dårlig til portrett i den tradisjonelle enden.

 

Superzoom er fristende, men har du egentlig ideer om hva du skal bruke det til? Mine ideer har forsvunnet litt for tiden.

Lenke til kommentar

Drar frem denne igjen jeg. Jeg bestillte ikke noe forrige uke da jeg ikke klarte å bestemme meg før jeg reiste på sykkeltur. Nå er jeg tilbake igjen, men sliter fortsatt med å velge ;)

 

Som PMnormal sier litt lenger her oppe kunne det sikkert ha vært fint med med 28mm og 60mm, men blir ikke 60mm veldig lik den 50mm jeg allerede har?

 

Jeg har ca 4000kr til disp, og per nå står valgene mine mellom:

 

Canon 28mm F/2.8

Sigma 17-70mm

Sigma 10-20mm.

 

Vad tycks??

Lenke til kommentar
Som PMnormal sier litt lenger her oppe kunne det sikkert ha vært fint med med 28mm og 60mm, men blir ikke 60mm veldig lik den 50mm jeg allerede har?

Det stemmer, men samtidig bytter du opp et par klasser i kvalitet. Jeg tenkte rett og slett at du kan degradere 50/1,8 til reserve, eller selge det for 500 kroner til en stakkar her på forumet som trenger portrettobjektiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...