Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett mellom 2maskiner


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat skal dele internett mellom oss. Har Telenor ADSL 720 (husker ikke helt tallet). Planen var og koble opp intenetten til switchen (uplinken) og så koble tcpip kablene fra pcene til switcchen.. men dette fingerte ikke.. er det noen som har no peil? eller går dette ikke og vi må kjøpe en ruter??????

 

Takker for raske svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en router, det er det enkleste mener jeg. Har dere en gammel PC, så kan dere sette inn to nettverkskort i den og legge inn smothwall elns og bruke den som router. Skal dere kjøpe en router, så kjøp en som støtter PPPOE.

 

PS: det heter ikke tcpip kabler, men TP kabler.

Lenke til kommentar
Jeg og en kamerat skal dele internett mellom oss. Har Telenor ADSL 720 (husker ikke helt tallet). Planen var og koble opp intenetten til switchen (uplinken) og så koble tcpip kablene fra pcene til switcchen.. men dette fingerte ikke.. er det noen som har no peil? eller går dette ikke og vi må kjøpe en ruter??????  

 

Takker for raske svar!

 

Det enkleste er nok å kjøpe en router og koble den mellom switchen og modemet (evt. kjøpe en med switch innebygget). Pass på at routeren støtter PPPoE. Dere kan også dele internett på ene maskinen, men da må alltid denne maskinen stå på for at den andre skal komme på nettet!

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg har personlig ADSL selv og deler denne linjen ved hjelp av en SWITCH. Med programmet RASPPPoE har jeg ingen problemer med dette. Dessverre tror jeg switchen er litt ustabil så ejg kan få 1000 i ping hvis jeg spiller cs samtidig på begge. Men på f.eks. Battlefield går det greit så jeg vet ikke om det er switchen, telenor, linja mi eller cs som faktisk er problemet...Poenget mitt var i hvert fall at dere ikke er nødt til ha en router, men det kan nok være en fordel.

Lenke til kommentar

Et lite tips. hvis du bruker den ene som server, slik at den må stå på hele tiden, så vil den andre maskinen få dårligere hastighet, og slite med å komme inn på enkelte web sider. Det erfarte jeg den gang jeg hadde telenor. Den andre maskinen slet noe voldsomt. Mulig at jeg gjorde noe feil, men det gikk ihvertfall tregere enn på min maskin.

Lenke til kommentar

Hvordan skal vi da dele internetten mellom to pcer med en switch?

Har installertalert rasPPPoe på begge maskinene , men når jeg prøver å connecte med begge to pcene , er det bare en som kobler opp på internett

, mens på den andre står det bare : Kobler til gjennom WAN-miniport(PPPQE).

Trenger tips :D

Lenke til kommentar

Du trenger nok Ruter for å dele telenor tilkoblingen din. Grunnen er at du bare motar en offesiell IP fra telenor, og for at 2 Pc er skal kunne kjøre på en public IP trengs det en ruter. ebzter nevnte at han klarte å koble 2 pc er til Adsl uten ruter. Er det slik at du har ngt? For med ngt, og også noen andre adsl tilbydere er det innebygd ruter i modemet, og da kan du bruke både ruter og switch for å dele. Men ikke med telenor.

Lenke til kommentar
Hvordan skal vi da dele internetten mellom to pcer med en switch?

Har installertalert rasPPPoe på begge maskinene , men når jeg prøver å connecte med begge to pcene , er det bare en som kobler opp på internett

, mens på den andre står det bare : Kobler til gjennom WAN-miniport(PPPQE).

Trenger tips :D

 

Da er du nødt til å bruke en av datamaskinene som router. Det betyr at du må ha to nettverkskort i den maskinen. Ene kobler du til adsl modemet og det andre kobler du til den andre maskinen ved hjelp av en krysset nettverkskabel. Den maskinen du bruker som router må stå på når den andre maskinen vil på nettet. Da trenger du heller ikke switchen. Du må i tillegg sette opp deling av internett på den du skal bruke som router.

 

Nå er jeg veldig usikker på hvor mye maskinkraft routingen trekker, men tror det er minimalt.

 

Din metode funker ikke fordi kun en maskin kan bruke linjen av gangen. Du kan se på det som en telefon. Selv om du har flere apparater kan du ikke ringe noen når det allerede sitter noen i telefonen(sålenge du ikke har flere linjer).

 

Bruker du en router vil routeren koble seg til og så vil den dele linjen til maskinene i nettverket.

 

ebzter har nok satt opp en maskin til å dele internettforbindelsen. Så i praksis bruker han den som router.

Lenke til kommentar

Jeg har delt internetten mellom mine to maskiner ved hjelp av en switch. Jeg har kun et nettverkskort i begge maskinene og dette er en helt ok løsing. Og ja: Jeg har Telenor. Så det går uten problemer. Eneste er at den ene maskina må stå på for at den andre skal komme på nett, noe som kan være irriterende.

Og riktig, jeg bruker deling av internett.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å bruke kun ett nettverkskort i hver maskin og koble modemet og begge maskinene til switchen istedenfor å ha to nettverkskort i maskinen som deler internettforbindelsen. Man vil ikke få noen lavere hastighet på grunn av det, siden switchen opererer med en hastighet på 100 Mbit mens internett forbindelsen kun har en hastighet på 704 Kbit.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har ADSL fra bluecom... Når jeg har den bærbare hjemme kobler jeg bare opp en hub og så er saken biff... Vet ikke om det er så lurt, men har gjort dette en stund, og har ikke fått noe klager på det 8) Tror bluecom tillater to pc'er tilkoblet samtifig, men er ikke sikker...

 

Har ett tillegsspørsmål som er off-topic her; hvorfor kommer jeg ikke inn på emnet "hardware.no-lan"(eller.no) Det kommer opp en eller annen beskjed om at jeg ikke kan lese det/finner ikke greia(husker ikke helt)..

Kan jeg ha blitt bannet eller noe?

Lenke til kommentar

Du kobler modem og begge maskinene til switch'en. Du finner ut hvilken maskin som skal dele internettforbindelsen. På den kjører du internet connection wizard. Der setter du opp maskinen til å dele internettforbindelsen.

På den andre maskinen gjør du det samme og setter den til å koble til internett gjennom en maskin i nettverket.

 

Hvis det er mer du lurer på kan du søke på forumet eller på nettet etter bl.a. ICS (internet connection sharing).

Lenke til kommentar

TAKK og takk til alle som har hjulpet! jeg fikk det til tilslutt! men som kjente filmstjerner ofte sier: "jeg ville ikke klart det uten fan...*kremt* dere!

 

Men ett lite spørsmål til: hva er poenget med en ruter når du kan bruke en swicht? er ruteren bedre?

Lenke til kommentar
Du kobler modem og begge maskinene til switch'en. Du finner ut hvilken maskin som skal dele internettforbindelsen. På den kjører du internet connection wizard. Der setter du opp maskinen til å dele internettforbindelsen.

På den andre maskinen gjør du det samme og setter den til å koble til internett gjennom en maskin i nettverket.

 

Hvis det er mer du lurer på kan du søke på forumet eller på nettet etter bl.a. ICS (internet connection sharing).

Har bare ett par punkter å påpeke.

1. Den ene maskinen må stå på hele tiden for att den andre skal ha nett-tilgang.

2. Det vil bli mye trafikk på den maskinen som deler nett-tilgangen.

 

Selfølgelig går det å endre innstillinger når den andre maskinen ikke er på, men dette er vel en tungvint måte.

Btw: traffikken på den ene maskinen er vel det største problemet

Lenke til kommentar
Jeg har delt internetten mellom mine to maskiner ved hjelp av en switch. Jeg har kun et nettverkskort i begge maskinene og dette er en helt ok løsing. Og ja: Jeg har Telenor. Så det går uten problemer. Eneste er at den ene maskina må stå på for at den andre skal komme på nett, noe som kan være irriterende.

Og riktig, jeg bruker deling av internett.

 

Det du må ha gjort som du ikke forklarer godt nok er at du har satt opp en deling av internett tilkoplingen i windows. I XP er det for dere som ikke vet det bare å kjøre instalasjon av et hjemmenettverk, lage en diskett og kjøre den på maskinene i nettverket. Bakdelen er som han skriver, Hovedpc´n må stå på for at andre pc´r i nettverket skal komme på nett. Jeg kjører i dag en sånn oppkopling, men det er desverre på ISDN. Men ADSl kommer i mai, og da investerer jeg i en Router. Trådløs håper jeg.!!!!

Lenke til kommentar
Men ett lite spørsmål til: hva er poenget med en ruter når du kan bruke en swicht? er ruteren bedre?

Du kan ikke kun bruke en switch. Som jeg har sagt tidligere, det du i praksis gjør når du deler nettet ved hjelp av den ene datamaskinen, er å bruke den som router.

 

Les litt her og på siden etter for å lære litt om hubber, switcher og routere.

Lenke til kommentar

Nå er jeg veldig usikker på hvor mye maskinkraft routingen trekker, men tror det er minimalt.

 

 

sitter å bruker den løsningen selv. og bruker en pII350, med 128 MB ram, med win98se. tidligere, når jeg delte ISDN-linja (veit d høres grusomt ut..derfor jeg har bredbånd nå :p ) brukte jeg en p100, 64MB ram og win98se. lengste uptime på over 2 måneder. null problem.

 

bytta pga mangel på PCI-plasser i p100'en 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...