Gå til innhold

Omskjæring eller blodig avsugning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg er en av de få i min omgangskrets som mener at omskjæring av gutter er kjønnslemlestelse er jeg litt interesert i denne tråden. Har egentlig bare ett viktig spørsmål: er det noen som har noen lenker eller info til de påståtte fordelene ved omskjæring. Er det noen?

Lenke til kommentar
Så lenge man pakker inn perverse lemlestelser og pedofile handlinger i religion er det greit?

Dersom en ateist har gjort noe slikt har han blitt buret inn på flekken og eventuelt drept av medfanger i fengslet.

 

Det er ikke perverst (i seksuell sammenheng) eller en pedofil handling fordi det ikke ligger noe seksuelt motiv bak. Det gjør det ikke etisk riktig - det gjør bare at det ikke er en seksuell handling. Er det en seksuell handling å gå til gynokolog?

Lenke til kommentar
Så lenge man pakker inn perverse lemlestelser og pedofile handlinger i religion er det greit?

Dersom en ateist har gjort noe slikt har han blitt buret inn på flekken og eventuelt drept av medfanger i fengslet.

 

Det er ikke perverst (i seksuell sammenheng) eller en pedofil handling fordi det ikke ligger noe seksuelt motiv bak. Det gjør det ikke etisk riktig - det gjør bare at det ikke er en seksuell handling. Er det en seksuell handling å gå til gynokolog?

Nå får du gå å legge deg :yes:

 

Å suge blod fra barnepenis er ikke en sexuell handling når det finnes andre måter å stoppe en blødning på?

Når du har mensen...

Får du en jøde til å suge vekk blodet eller bruker du tampong?

 

Jeg for min del har aldri hørt om en gynokolog som suger eller slikker ved undersøkelse :blush:

Lenke til kommentar

Det er ikke hvorvidt det er andre måter å gjøre det på som avgjør om noe er pedofili eller ikke, det er hensikten bak handlingen. På samme måte som det ikke er seksuelt når en gynokolog stikker en finger inn i kjønnsorganet eller en lege klemmer på et bryst for å sjekke etter svulster. Det er sammenhengen og hensikten som avgjør om det er pedofili/homofili, ikke selve handlingen.

Lenke til kommentar
Ikke rart dere tolker Bibelen som dere gjør med tanke på hvordan dere tolker mine innlegg.

 

1. Jeg startet innlegget med å si at jeg synes omskjæring er diskutabelt. Det har dere fått til å bli at jeg synes det er etisk riktig med både omskjæring og suging av barn.

 

2. Dette går ikke under pedofili, homosex eller vampyrisme fordi det ikke er noe seksuelt i handlingen. Så hvis du kutter deg på fingen og suger blodet i deg så er du vampyrist? Det er en rituell handling gjort - utfra det jeg har lest her - bl.a for å stoppe blødningen. Det har kanskje også en symbolsk mening. Konklusjonen er at jeg vet for lite om det til å hoppe til de verste konklusjonene som finnes.

 

1. Hvorfor ikke bare fordømme det?

2. For så vidt enig, det går vel ikke akkurat utover barnet, men det er et latterlig rituale.

Lenke til kommentar
Da jeg er en av de få i min omgangskrets som mener at omskjæring av gutter er kjønnslemlestelse er jeg litt interesert i denne tråden. Har egentlig bare ett viktig spørsmål: er det noen som har noen lenker eller info til de påståtte fordelene ved omskjæring. Er det noen?

 

Hva slags krets vanker du i?

 

 

Er det en seksuell handling å gå til gynokolog?

 

Nei, men det gjør du for å fikse et problem. Det går an å stoppe blødninger på tissen på andre måter enn å suge, vet du!

 

Men si meg en ting: hadde du reagert kraftigere om en ateist hadde gjort noe slitk?

Lenke til kommentar
1. Hvorfor ikke bare fordømme det?

Fordi verden ikke er svart/hvitt etter mitt syn.

 

2. For så vidt enig, det går vel ikke akkurat utover barnet, men det er et latterlig rituale.

 

Det er vel ganske åpenbart siden jeg vil anta du synes alle religiøse ritualer er latterlige. ;)

 

 

Men si meg en ting: hadde du reagert kraftigere om en ateist hadde gjort noe slitk?

 

Det kommer an på sammenhengen. Hvis det i ritualet gjøres utelukkende for å forhindre infeksjon, og en ateist hadde gjort det av samme årsak, så hadde jeg syntes det var unødvendig av begge parter og hadde henvist til mer hygieniske måter å gjøre dette på. Hvis det derimot har en symbolsk effekt i selve ritualet, så stiller saken seg for meg litt annerledes. Men det betyr ikke at jeg automatisk anser dette som positivt, jeg stiller meg skeptisk til omskjæring på gutter og forstår de som misliker praksisen, men jeg er ikke helt der at jeg ønsker å forby det.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Men verden er tydeligvis svart/hvitt når det gjelder nazismen? Da forsvinner din evne til å være nyansert...

 

Men svar på spørsmålet: er det verre at en ateist suger tissen til sønnen sin enn at en jøde gjør det? Sett at det i begge tilfeller fantes andre måter å gjøre det på...

 

Du ønsker ikke å forby det? Ser du ikke at trosfriheten her går på bekostning av retten til å være hersker over egen kropp? Jeg og mange andre med meg ville aldri omskjært oss. Dette er et valg man selv bør få ta når man er gammel nok!

Lenke til kommentar
Ja, jeg forstår argumentasjonen omkring at man bør kunne bestemme over egen kropp, og er delvis enig med den.

kan du ta deg bryet å svare på spørsmålet hans uten å ro?

 

Men svar på spørsmålet: er det verre at en ateist suger tissen til sønnen sin enn at en jøde gjør det? Sett at det i begge tilfeller fantes andre måter å gjøre det på...
Lenke til kommentar
Hva slags krets vanker du i?

 

Vanlige 22-åringer i Oslo/jusstudenter.

 

Jusstudenter er en gruppe jeg forventer rettferdighetssans fra, så dette overrasker.

 

Ja, jeg forstår argumentasjonen omkring at man bør kunne bestemme over egen kropp, og er delvis enig med den.

 

Delvis enig? Så du mener at retten til å bestemme over egen kropp må veies opp mot andres rett til å utøve religionen sin?

Lenke til kommentar
Hva slags krets vanker du i?

 

Vanlige 22-åringer i Oslo/jusstudenter.

 

Jusstudenter er en gruppe jeg forventer rettferdighetssans fra, så dette overrasker.

 

Tror ikke dette spørsmålet er så svart-hvitt som du skal ha det til, men nå er jo jeg enig med deg om at dette fenomenet er en uting, og burde forbys.

Lenke til kommentar
Hva slags krets vanker du i?

 

Vanlige 22-åringer i Oslo/jusstudenter.

 

Jusstudenter er en gruppe jeg forventer rettferdighetssans fra, så dette overrasker.

 

Suging av blod fra barnets penis har ofte gitt dramatiske utfall

 

In more recent times this procedure has been carried out via a tube, as infections, venereal disease, and tuberculosis, sometimes resulting in the death of the infant, have occurred due to contamination of the wound

 

har ikke link, men mener tanker er at hodet hardner og derfor forhindrer at sykdommer/bakterier penitrerer...

 

Ja, jeg forstår argumentasjonen omkring at man bør kunne bestemme over egen kropp, og er delvis enig med den.

 

Delvis enig? Så du mener at retten til å bestemme over egen kropp må veies opp mot andres rett til å utøve religionen sin?

Lenke til kommentar
Delvis enig? Så du mener at retten til å bestemme over egen kropp må veies opp mot andres rett til å utøve religionen sin?

 

Jeg er delvis enig fordi jeg synes også det er viktig at man kan bestemme over egen kropp. Samtidig er dette et perspektiv blant flere andre, og jeg vil ikke automatisk si at mitt perspektiv er mer rett enn f.eks jødenes perspektiv som anser dette som en viktig religiøs, kulturell og tradisjonell skikk. Derfor mener jeg det er diskutabelt, men ikke svart/hvitt for meg.

 

Spørsmålet har jeg svart på.

Lenke til kommentar

Jeg sier at det finnes ulike perspektiver. Hos oss er det individualistiske i fokus, og ingenting er viktigere enn at at hvert individ skal gå sin egen vei og oppfylle sine egne ønsker. I mer kollektiv-orienterte samfunn er det viktigere at man er en del av et samfunn og en gruppe, og det er viktigere å handle på en slik måte at man støtter og hjelper gruppen.

 

Dette er ulike perspektiver og de krasjer ofte mot hverandre - omskjæring er et eksempel.

Lenke til kommentar

Du sier det jeg sa du sier. Du pakker det bare inn for å få det til å høres mindre grotesk ut.

 

Du hjelper ikke en gruppe mennesker ved å suge kuken til sønnen din, med mindre gruppen har noen svært irrasjonelle overbevisninger om hva som er rett og galt. Det får være på deres bekostning, ikke barnets.

 

Isbit vil ha forbud mot å skjære i tissen til uskyldige barn. Tabris vil ikke. Så enkelt er det.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...