Gå til innhold

Omskjæring eller blodig avsugning?


Anbefalte innlegg

Veldig bra skrevet, modin! Motstanderne av omskjæring drar fram de verste eksemplene og forsøker å gi inntrykk av at alle blør ihjel. Dette er bare tull, og folk har jo dødd av langt mindre farlige ting enn omskjæring. Nei, jeg ser heller ikke problemet.

 

Jeg ser derimot problemet ved at religion blir stadig mer kritisert og latterliggjort av mennesker som ikke vet hva de snakker om. Sett dere litt inn i og prøv å forstå religionene før dere går til angrep på dem!

 

Ja vi snakker trossalt om et inngrepp som gjøres rutinemessig på minst en tredel av verdens mannlige befolkning sansynligvis nærmere halvparten av verdens befolkning så da skal det ikke så mye til for å komme med noen skrekkeksempler.

 

Men vil vel si at dette har lite med religion å gjøre, det er veldig mange grunner til at guttebarn blir omskjært, i USA har det feks. ingenting med religion å gjøre. Det at leger i dag mener at det kan være et av virkemidlene for å få bukt på HIV epidimien i Afrika er for meg en god grunn til at det bør gjøres rutinemessig i Afrika.

 

Skjønner egentlig ikke de som synes dette er så grusomt overgrep, forhuden er ikke spesielt atraktiv, den bringer med seg vond lukt, den gir ingen seksuelle fordeler tvert i mot den er ofte i veien under sex og man kan ende opp med å skli inn og ut i sin egen forhud i stede for i jenta. Den øker risikoen for kjønnsykdommer bare tenk på det å ha rester etter en fremmed jentes kroppsvesker liggende under forhuden til man får kommet hjem og vaske seg er neppe særlig lurt hvis man vil ungå å bli smittet av noe (ikke det at tilfeldig ubeskyttet sex er noe man bør drive med). Å kalle det for overgrep fjerne den synes jeg blir litt søkt, man er foresten nesten like mye uten valg hvis den ikke blir fjernet. Da de færeste av oss velger å bruke penger, tid og smert på å omskjære oss i voksen alder, selv om de fleste både gutter og jenter nok er enig om at det er mer atraktivt.

 

hei

 

siden jeg er inom tråden igjen kan du kanskje si meg hvordan det skal minske sjansen for hiv jeg synes det høres søkt ut, uanset bør man tilstå guter retten til og bestemme over egen krop om det er en fordel bude man heller opfordre dem til og fa det gjort nar di er voksne, det er smerter hos barn også og forhuden er noe av det som har mest smerteceller

 

og nei, de fleste gutter mener nok ikke at det er mer atraktivt, det er og mange omskjerte som prøver og tøye huden ut igjen for og få økt følsomhet i glans

 

med tanke på di smertene et lite barn kan ha av det syns jeg det er noe som di bør bestemme selv, får ikke kvinner noe annet en uomskjerte menn så vil de nok ta til takke med det, di vil ikke vere uten sex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

vil bare nevne med en saksoplysning at i antallet uomskjerte i USA er i ferd med og nerme seg flertallet etersom det blir flere opplyste foreldre som ser at det er et lite poeng i det og at barna bør få bestemme det selv, siden det kan oppstå komplikasjoner i ingrepet mener jeg det faktisk burde vere forbudt, det er ike snak om og mene at alle blør i hjel som noen sier men siden risikoen er der bør man ungå den det er bare normal tenkning

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at tradisjonell jødisk omskjæring ikke på langt nær fjerner så mye av forhuden som den nye metoden de bruker i USA. Før tok de kun tuppen, eller overhenget. Nå bruker de en gomco clamp som ikke bare fjerner den ytterste phimotiske ringen, men hele sulamitten. Under prosedyren, som gjøres før glans har separert seg fra forhuden, rives de to ganske enkelt fra hverandre og så og si alt av forhud fjernes. Hvor mye nerveskade som skjer bare pga dette er vanskelig å si, men glans og forhud er fortsatt under utvikling.

En annen ting er at når denne metoden brukes ender mange opp med skin bridges o.l som binder glans til andre deler av penis, bare en av en hel haug komplikasjoner som ikke telles når omskjæring studeres i mange vitenskapelige undersøkelser.

 

I dag er det ingen oppegående boards of medicine som hevder at omskjæring bør være rutine, og som det er nevnt har trenden snudd fullstendig også i USA der det visse steder, e.g i California, ligger på under 20% fra rundt 90% før.

 

Kort sagt, det er kjønnslemlestelse og bør sidestilles med de milde formene for kvinnelig omskjæring.

Lenke til kommentar
Kort sagt, det er kjønnslemlestelse og bør sidestilles med de milde formene for kvinnelig omskjæring.

Nei, det bør sidestilles med bestialsk maltraktering av barnekropper.

Hehe, jeg prøvde å være politisk korrekt.

Likevel klart at omskjæring av kvinner, der en del av prosedyren rutinemessig er fjerning av klitoris, er mer omfattende og alvorlig. Blir jo likevel litt som å diskutere hva som er verst av å skjære av en eller to armer. All unødvendig modifisering av ikke-myndige burde gjøres lovstridig asap.

Lenke til kommentar
Kort sagt, det er kjønnslemlestelse og bør sidestilles med de milde formene for kvinnelig omskjæring.

Nei, det bør sidestilles med bestialsk maltraktering av barnekropper.

Hehe, jeg prøvde å være politisk korrekt.

Likevel klart at omskjæring av kvinner, der en del av prosedyren rutinemessig er fjerning av klitoris, er mer omfattende og alvorlig. Blir jo likevel litt som å diskutere hva som er verst av å skjære av en eller to armer. All unødvendig modifisering av ikke-myndige burde gjøres lovstridig asap.

 

Helt enig! Bare tanken på at jeg skulle la en av mine tre gutter gjennomgå noe slikt er helt absurt!

 

I skade for å ikke være politisk korrekt: kjønns lemlesting ER bestialsk maltraktering av barnekropper! Har til dags dato ikke hørt om noen som i voksen alder, 18 og oppover, som kommer for å få dette gjort og kan ikke tenke meg at barna selv vil ha dette gjort! Så det burde vært forbudt med mindre det foreligger en medisinsk grunn for å gjøre dette. Men dette burde galningene som gjør dette av religiøse årsaker ha tenk på selv syntes jeg... men det er vel for mye forlangt at de skal begynne å tenke... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...