Gå til innhold

Hvordan få bilder med knallfarger som proffene?


Anbefalte innlegg

Kommer et litt nybegynner-spørsmål her. Jeg tar en del bilder, har et bra kamera og ei grei nok linse. Men bildene kommer bare ut som middelmådigheter. Åja vet at det er lyset, tiden på døgnet, objektivvalg o.l. som gjør mye av dette. Men så ser jeg på flinke fotografers bilder som har knall blå himmel og utrolig farger generelt. Hva kommer dette av? Jeg har aldri sett en så blå himmel f.eks som mange av bildene jeg har sett.

 

Er det et resultat av bra lyssetting, objektivvalg?

Eller er det et resultat av filtre og photoshopjobbing, som også er mulig å oppnå selv for en nybegynner i bransjen?

Hvilke filtre i såfall og hva gjør de i photoshop?

 

Spør selvfølgelig ikke hvordan man skal ta flotte bilder, det er en blanding av mange ulike ting. Men lurer på hvordan de oppnår disse "profesjonelle fargene og kontrastene sine. Mine bilder er blasse og kjedelige i forhold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er jo litt småkontroversielt her på huset, men jeg skal linke til ken rockwell: how to get great colors. Hver gang jeg har klart å få flotte farger i et landskapsbilde, er det fordi jeg har vært på rett sted til rett tid. En kan alltid skru opp fargemetningen med 1000% i photoshop, men det blir til slutt bare unaturlig. Hemmeligheten bak flotte farger er som rockwell sier, unngå det skarpe lyset midt på dagen, bruk lav ISO og et stativ.

Lenke til kommentar

Man kan muligens emulere effekten et polafilter har i photoshop, men det er stort sett alltid enklere/bedre å gjøre justeringene mens du er ute og fotograferer.

 

 

Unntaket jeg kommer på i farten er å fikse på hvitbalansen når du konvertere raw-filer, men også her er det bedre å treffe eksponeringen mens man fotograferer fremfor å fikse i photoshop.

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke dere nevner Raw formatet formye/nok her, Polar-filer er vell og bra men det er ikke magi-staven akkurat vill jeg si.

 

Det er veldig viktig å ha ett bra Kamera og ta bilder i RAW format, justering av raw filen er den viktigste muligheten du har for etterarbeid... NÅR man ikke kan kontrollere solen skyende skyggene osv osv...

 

Selvfølge har du ikke muligheten til Raw format på ditt kamera kan Curves of Level i photoshop hjelpe en god del, men med en gang photoshop vill bytte en farge i ett JPG bilde så kan det bli vanskelig for photoshop å finne alternativs fargen på grunn av mangel på info i filen (RAW beholde mye mer informasjon enn du trenger om du ikke skal justere på lys og farge..)

 

Etter arbeid er konge på haugen vill jeg si... men den dagen vi personlig kan styre været og plasseringen av sola på himmelen(for skygger) endre litt på årstiden osv.. så da trenger du bare bruke polar filter og JPEG Fine formatet :D

 

Her har du ett eksempel på hva jeg liker å gjøre med mine bilder, dette er doku bilde ikke perfekt før eller etter, men det er ett bilde jeg heller vill beholde enn å ikke ha.

(kan bare gjøres med RAW formatet)

 

Det original bilde uredigert (i mindre versjon)

post-147000-1216315138_thumb.jpg

 

Det redigert bilde (også ikke i original størrelse)

post-147000-1216315223_thumb.jpg

 

Dette bildet var tatt med ett Nikon D50, (I mai da jeg besøkte min bestemor.)

jeg hadde akkurat begynt med RAW fil redigering (5 dager før)

Den første dagen jeg var der oppe i nord å knipsa bilder brukte jeg ikke Raw formatet og jeg sparker meg selv fremdeles for akkurat det...

Lenke til kommentar
Jeg syns ikke dere nevner Raw formatet formye/nok her, Polar-filer er vell og bra men det er ikke magi-staven akkurat vill jeg si.

:

:

(kan bare gjøres med RAW formatet)

 

...

 

?

 

..., vel, la meg si jeg ikke ble overbevist.

 

Polariseringfilter er ingen tryllestav, og som du har demonstrert, det er ikke raw heller. Simen1 viser ganske bra hvordan man kan få fram mer farge og kontrast når det ellers er ugunstige forhold (for mye skarpt lys).

 

Rockwell og Anew viser at timing er viktig, når det er de sterke fargene man ønsker, og det er det eneste gode svaret på spørmålet som ble stilt.

Lenke til kommentar
...og bare så det er nevnt: Ken Rockwell kommer med noen gullkorn innimellom, men hans pjatt om jpegs fortreffelighet er noe av det skadeligste vrøvlet nybegynnere blir utsatt for. Raw er lyset, veien og målet (men det er ingen "magic bullet"!)

 

hør hør! Problemet er bare å skille klinten fra hveten, Rockwell må være et av nettets mest debaterte bloggere, det faktum at vi skriver om ham her bidrar vel til at antall klikk øker... Poengene hans med at timing er viktig og at utstyr ikke er viktig er jeg enig med, mens jpeg-fanatismen og forkjærligheten for ekstra høy fargemetning er jeg mindre begeistret for.

 

Et forsøk på å summere opp diskusjonen om farger: timing er svært viktig, det samme er etterbehandling (helst i form av raw), og dersom timingen suger kan polariseringsfilter redde dagen...

 

eidt:trykkleif

Endret av sverrelerre
Lenke til kommentar
Et forsøk på å summere opp diskusjonen om farger: timing er svært viktig, det samme er etterbehandling (helst i form av raw), og dersom timingen suger kan polariseringsfilter redde dagen...

 

Et forsøk på å justere oppsummeringen:

  1. Timing er svært viktig
  2. Polariseringsfilter kan redde dagen
  3. Pass uansett på å ikke brenne ut noen av kanalene i områder i bildet der du har farger du vil få fram
  4. Blir du nødt til å etterbehandle, vær glad du har rawfila

Raw er (mer informasjon om) lyset, (og kan være godt å ha på) veien til målet (som er et godt bilde).

Lenke til kommentar
Man kan muligens emulere effekten et polafilter har i photoshop, men det er stort sett alltid enklere/bedre å gjøre justeringene mens du er ute og fotograferer.

Ikke for å være kranglefant.. men..

 

Kjøpe et filter (grubble gruble skal jeg ta det billige (699.50,- som kanskje gir dårligere kvalitet ..eller skal jeg bruke en tusenlapp eller to (husk krangle litt på forumet om hvem som er best)) så velge om situasjonen er rett for filteret, finne en plass der du får bilde du ønsker SAMTIDIG som du har sola vinkelrett fra siden, og så prøve å trykke fingrene inni solblendinga for å vri dækelskapen til ønska effekt (for guds skyld håpe du slipper å fokusere igjen for da vrir det seg jo, og så synse på om effekten treffer riktig på de feltene og i den grad du ønsker.. ta bilde og håp på at allt ble som planlagt og at motivet fortsat er der.

 

eller

 

ta bildet, juster saturation, endre fargebalanse. evt. bruk masker og layers for 100,4% kontrol på alle områder av bildet.

 

 

Vi har hver vår oppfatning av hva som er enkelt tror jeg ;)

 

 

 

Effekten av et polarisasjonsfilter er definitivt noe du ikke kan simulere i photoshop i ettertid.

supert ..da har jeg fått besvart spørsmålet mitt :) ..men nyskjerrig som jeg er.. HVA gjør et polarfilter som jeg ikke kan gjøre i Photoshop?

(metter den ikke bare noen av fargene uten å fremkalle støy (og bare med skarp sol vinkelrett på objektivet?))

 

 

Enig med ovrebekk. Optiske egenskaper kan ikke skapes tilfredsstillende i etterkant.

Som i spørsmålet over.. hva er den opptiske effekten ..bortset fra å misste ett blendertrinn eller to?

 

..jeg spør altså ikke for å være vannskelig.. jeg har alltid lurt på dette filteret og aldri helt forstått hva det egentlig gjør.. eller jeg har aldri sett en effekt av det som jeg ikke har trodd jeg kunne gjøre like bra i PS.. (bortset fra selvfølgelig å fjerne reflekser)

Lenke til kommentar
supert ..da har jeg fått besvart spørsmålet mitt :) ..men nyskjerrig som jeg er.. HVA gjør et polarfilter som jeg ikke kan gjøre i Photoshop?

(metter den ikke bare noen av fargene uten å fremkalle støy (og bare med skarp sol vinkelrett på objektivet?))

Det fjerner lys som er lineært polarisert i én retning. Det medfører at man kan fjerne reflekser, og det gjør at kontraster i enkelte motiver blir tydeligere. Den stopper med andre ord noe lys i å treffe sensoren, og det kan du pussig nok ikke gjøre noe med i Photoshop. Enkelte motiver kan du redigere deg frem til et tilsvarende resultat, men langt fra alle.

 

Når det gjelder justering av polafilter, er det bare å kjøpe rett system; Samsung/Pentax har mulighet til å åpne en liten del av solblenderen for å justere polafilteret ;-)

Lenke til kommentar

aok: sjekk denne artige og gode innføringen her. Dersom du leser den vil du få bedre innsikt i hva et slikt filter gjør for noe. Slik jeg ser det er fordelen at en kan få dype og fine blåfarger i himmelen og grønnere bladverk o.l. uten at det ser unaturlig ut. I tillegg kan en justere mengden refleksjoner fra vann. En bonus er at en mister et par blendertrinn, dermed kan en filteret også benyttes dersom en ønsker lengre lukkertider for å skape en effekt. Tapet av blendertrinnene er sjelden et problem ellers, siden det stort sett brukes ved strålende solskinn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...