Gå til innhold

Hvordan få bilder med knallfarger som proffene?


Anbefalte innlegg

..jeg spør altså ikke for å være vannskelig.. jeg har alltid lurt på dette filteret og aldri helt forstått hva det egentlig gjør.. eller jeg har aldri sett en effekt av det som jeg ikke har trodd jeg kunne gjøre like bra i PS.. (bortset fra selvfølgelig å fjerne reflekser)

 

Jeg har pola-filter, og bruker det fra tid til annen, men igrunn ikke så ofte.

Det jeg ønsker å oppnå ved pola-bruk er litt ekstra fargemetning i himmelen stort sett, og det er enklere å oppnå i PS etterpå enn å hele tiden ha kontroll på hvilken vinkel pola står i. Ved ferie-fotografering/dokumentasjon er faren for å ødelegge ett bilde pga pola større enn mulig gevinst. Ved litt mer planlagte foto har en tid til å eksprimentere, og kan også da ta bilder både med og uten filter, så da er det noe å bruke.

 

Men der pola er kjekt er:

- Ta bilder gjennom vinduer, inn i biler osv. Ser da ofte gjennom vinduene i steden for bare refleks.

- Ut over sjøen kan det ha noe for seg, demper de reflekser fra bølger, om det er hensiktsmessig.

- Produktfoto, for å dempe reflekser fra blits og lamper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns ikke dere nevner Raw formatet formye/nok her, Polar-filer er vell og bra men det er ikke magi-staven akkurat vill jeg si.

:

:

(kan bare gjøres med RAW formatet)

 

...

 

?

 

..., vel, la meg si jeg ikke ble overbevist.

 

Polariseringfilter er ingen tryllestav, og som du har demonstrert, det er ikke raw heller.[prøver du være frekk, det er ikke snilt?] Simen1 viser ganske bra hvordan man kan få fram mer farge og kontrast når det ellers er ugunstige forhold (for mye skarpt lys).

 

Rockwell og Anew viser at timing er viktig, når det er de sterke fargene man ønsker, og det er det eneste gode svaret på spørmålet som ble stilt.

 

Jeg er ikke noe Fan-boy av en teknikk over en anne(du bør kunne flere teknikker) men jeg syns ikke RAW redigering var forklart bra her, jeg er ikke overbevist av at du KAN ta det bildet du vill ha uansett hvor godt du kan ditt eget kamera, og da er det bra å kunne redigere bildet på den proffeste måten. RAW gir deg da best sjans for å redde motivet.

 

Angående frekkheten så er jeg fult klar over at det bildet ikke er noe for bildekritikken jeg brukte det som eksempel for å vise at man kan gjøre mye for å redde bilder om man har RAW filen. (I tillegg er det mulig vi ikke har samme smak i farge bruk osv.)

 

Jeg kjenner ikke til denne rockwell personen dere snakker om, men sier han det Anew nevnte så virker det som han er stuck i gamledager... jeg kommer ikke til å lese hans inlegg om jeg ikke får noen bedre argumenter enn det jeg ser her.

 

EDIT: Mitt poeng er, du bør kunne alle teknikker så får du mange flere brukbare bilder i slutten av dagen.

Endret av jimdidr
Lenke til kommentar
Angående frekkheten ...

 

Jeg kjenner ikke til denne rockwell ...

 

EDIT: Mitt poeng er, du bør kunne alle teknikker...

 

Beklager frekkheten. Det dreide seg overhodet ikke om kvaliteten på bildet. Jeg kunne nøyd meg med å påpeke at eksempelet var dårlig tilpasset spørsmålet.

 

Rockwell er en artig skrue, -han er kjent for å slenge fort med leppa. Du kan trygt lese det han skriver, du blir neppe en Rockwell'er av det. Og han har sine øyeblikk. Det viktigste er å passe på at du ikke bare leser forfattere "alle" er enige om har rett, eller forfattere som bare underbygger det du selv mener.

 

Og selvfølgelig har du rett i at det er best å kunne alle teknikker. Men jeg er uenig i (det har jeg vel latt skinne igjennom tidligere) at alle teknikker er like(-verdige). For meg er det et poeng å gjøre minst mulig med det som kommer fra kameraet, men innimellom må man. Jeg kloner ikke vekk ting, for eksempel, og jeg synes det gjøres alt for fort her omkring. Men å berge hvitbalanse, justere kontrast og rette opp horisont kan jeg finne på å gjøre. Og noen ganger er det gøy å dra kurvespakene langt... -da drar jeg alltid så langt at det ikke er tvil om at det er manipulert.

Lenke til kommentar

For noe vrøvl. Alle vet at jeg alltid har rett, sett bort fra når jeg er full. Da har det hendt at jeg har tatt feil, men selv da er det sjeldent.

 

Rockwell er Rockwell. Skal man si noe positivt om han ut over deler av hans forfattervirksomhet så er det at han faktisk ikke er for arrogant til å svare på mail. Han går gjerne inn i en utstyrsdiskusjon med folk som har peiling over mail, men da bør du kjenne ditt mellom og storformat for at han skal respektere deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...