Gå til innhold

Finnes det andre dimensjoner?


Anbefalte innlegg

Det er en teori jeg har tenkt litt på, om det finnes andre dimensjoner enn de vi vet om. Dette åpner også for andre diskusjoner.

 

Vi er vant til tre dimensjoner utenom tid, det er lengde, bredde og høyde.

La oss si at det finnes andre virkeligheter, der de ikke hadde høyde, men bare lengde og bredde. Men så kommer det noe eller noen fra, f.eks., vår virkelighet og løfter dem opp, noe som er helt uvirkelig for dem, siden de bare har lengde og bredde. Det vil si at det kanskje er mulig å bevege seg på helt andre måter enn lengde, bredde og høyde, fordi det finnes andre dimensjoner vi ikke er klar over?

Der kommer de sorte hullene inn. Hva om disse er "porter" til andre virkeligheter og andre funksjoner? Kan det da også være mulig å reise gjennom tid og teleportere seg og gjøre masse annet rart vi ikke kan forestille oss?

 

Litt vanskelig forklart kanskje, men jeg gjør så godt jeg kan. Dette er ikke noe jeg helt har funnet på selv, en jeg har utviklet teorien litt.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier er at hvis 2D-vesener kan bli løftet rundt av et 3D-vesen så må nødvendigvis begge to oppholde seg i et univers med minimum tre romdimensjoner. Er det mulig at vi oppholder oss i et univers med mer enn tre romdimensjoner, selv om vi ikke merker det? Tja, selv er jeg småskeptisk, spesielt siden det såvidt jeg vet bare er strengteoretikere som har kommet med en slik konkret påstand av substans så langt (og strengteori er en blindgate, slik jeg har oppfattet det).

 

Jeg er ikke helt med på hvordan du går fra spekulering i antall romdimensjoner til sorte hull, men det aner meg at du kanskje ikke helt vet hva sorte hull er. Men at de kan være "porter" til nye univers er ikke helt umulig, Lee Smolin har utviklet en uformell teori som berører dette i boken sin "The life of the cosmos" hvor han forklarer vårt univers som et resultat av evolusjon (som i naturlig utvalg) av sorte hull. På lik linje med strengteori så må også dette tas med en klype salt (:

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Kanskje det var en litt dum forklaring, poenget mitt er ikke at noen av oss må løfte opp 2Dene, men hvis de fant en måte å bevege seg oppover på, ville det da være mulig for oss 3D å bli 4D, 5D...? Dette er ikke noe jeg tror på selv, men jeg står nøytral til noen kan komme med flere innspill til teorien.

Lenke til kommentar

Det må nevnes i denne sammenhengen at den såkalte strengteorien (også kalt M-teorien) ikke er én vitenskaplig teori, men derimot en samling av av vitenskaplige hypoteser (gjetninger). Det finnes ingen empiriske data som underbygger strenghypotesene, de er bare teoretiske/matematiske forsøk på å lage den såkalte "teorien om alt". Det finnes altså ingen "bevis" for at verden virkelig har flere dimensjoner enn de tre romdimensjonene og tiden.

 

 

Kvantefysikernes såkalte standardmodell, som hittil har kunnet beskrive det de har funnet i CERN og Fermilab (i USA) inneholder ingen flere dimensjoner enn de vi til daglig opplever.

Lenke til kommentar

Det er umulig eller hinsides vår forståelse. Om det er flere dimensjoner tror jeg at det heller er det at vi ikke har funnet ut at vi bruker det enn at vi plutselig skal "finne" det og kunne gjøre alskens revolusjonerende ting.

 

Hvordan en død stjerne kan "teleportere" må du nesten forklare nærmere. Kanskje det er markhull du tenker på? Jeg har hørt at svarte hull kan teleportere men ikke fra noen som kan underbygge det med noe annet enn fantasi.

Lenke til kommentar

vi lever i en 4D (3D+tid) virkelighet og det finnes teorier om at universet kan ha 10-11 dimensjoner totalt.

vi lever i et stoff en kan kalle for romtid, noe som er utrolig bra dokumentert. vi kunne ikke ha oppfattet 3d om vi ikke hadde hatt tid. alt ville ha skjedd på en gang (eller ville ingenting skjedd?)

 

å spørre om hva som skjedde før the big bang blir som å spørre hva som er sør for sørpolen.

 

her er en artig link på hvordan en kan forestille seg forskjellige dimensjoner:

http://www.tenthdimension.com/flash2.php

Lenke til kommentar
vi lever i en 4D (3D+tid) virkelighet og det finnes teorier om at universet kan ha 10-11 dimensjoner totalt.

ja disse teoriene kalles stringteori.

 

vi lever i et stoff en kan kalle for romtid, noe som er utrolig bra dokumentert.

romtid er ikke et "stoff"

 

å spørre om hva som skjedde før the big bang blir som å spørre hva som er sør for sørpolen.

ja, det er en vanelig analogi for å beskrive det spørsmålet. jeg kan ikke se hvor noen spør hva som skjedde før the big bang i denne tråden..

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
vi lever i en 4D (3D+tid) virkelighet og det finnes teorier om at universet kan ha 10-11 dimensjoner totalt.

ja disse teoriene kalles stringteori.

 

det er en matematisk modell som passer inn i de forskjellige string teoriene og mbrane teorien

 

vi lever i et stoff en kan kalle for romtid, noe som er utrolig bra dokumentert.

romtid er ikke et "stoff"

 

stoff som i fabric "the spacetime fabric/fabric of space" med en mangel på en bedre oversettelse.

 

å spørre om hva som skjedde før the big bang blir som å spørre hva som er sør for sørpolen.

ja, det er en vanelig analogi for å beskrive det spørsmålet. jeg kan ikke se hvor noen spør hva som skjedde før the big bang i denne tråden..

 

ingen spurte om det spesifikt men det var ment mot ideen om å løfte et 2D vesen i en 3D verden

Lenke til kommentar
vi lever i en 4D (3D+tid) virkelighet og det finnes teorier om at universet kan ha 10-11 dimensjoner totalt.

ja disse teoriene kalles stringteori.

 

det er en matematisk modell som passer inn i de forskjellige string teoriene og mbrane teorien

 

stringteori er et "rammeverk/samlebegrep" for de 5 superstringteoriene, m-teori og andre string teorier, akkurat som kvantefeltteori er for qcd, qed osv...

Lenke til kommentar
stringteori er et "rammeverk/samlebegrep" for de 5 superstringteoriene, m-teori og andre string teorier, akkurat som kvantefeltteori er for qcd, qed osv...

 

ja, det er riktig.

 

stringteori kan også enkelt forveksles med bosonic stringteori (den første versjonen av stringteori). supersymetri ble oppdaget da en studerete (bosonic) stringteori) noe som skapte den nye versjonen av stringteori kalt superstringteori (supersymmetric string theory).

 

her er en annen artig link angående bier (interessant å lese selv om det ikke nødvendigvis er sant):

 

http://findarticles.com/p/articles/mi_m151..._19847180/print

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at teleportering er mulig. Leste en artikkel om det for noen år siden, kan det ha vært i Illustrert vitenskap?

Forskrere har funnet ut at det er mulig å teleportere ting, men det går bare med ett og ett partikkel om gangen, så å teleportere et menneske ville tatt veldig mange millioner år.

Lenke til kommentar
Forskrere har funnet ut at det er mulig å teleportere ting, men det går bare med ett og ett partikkel om gangen, så å teleportere et menneske ville tatt veldig mange millioner år.

Dette var rart. Hva skulle utgjøre denne begrensningen? Det er som å si at det bare kan oppholde seg ett fly i luftrommet av gangen.

 

EDIT: Ok, ser nå at det er mulig at dette gjelder for at et objekt skal komme sikkert og helt frem. Men det går kanskje an å finne på en måte å kjøre alle overføringene parallelt, for så og sette dem sammen igjen på destinasjonen.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Vil bare nevne at teleportering er mulig. Leste en artikkel om det for noen år siden, kan det ha vært i Illustrert vitenskap?

Forskrere har funnet ut at det er mulig å teleportere ting, men det går bare med ett og ett partikkel om gangen, så å teleportere et menneske ville tatt veldig mange millioner år.

 

Var det ikke bare teleportering av lys?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...