Gå til innhold

Programvare for total sletting av harddisk


Anbefalte innlegg

Hei

Dette er ett emne jeg ikke veit så alt for mye om, men jeg har hørt at når man formatterer en harddisk i Windows så blir den ikke helt blank. I stedet ligger det igjen masse "rester" som ikke blir slettet.

 

For noen år siden brukte jeg et program for å slette absolutt 100% av alt som er på harddisken.

 

Hvilken programmer er best til dette? Husker ikke hva det jeg brukte het skjønner du...

 

Jeg skal ha en clean windows installering og vil gjerne bli kvitt absolutt alt av gammelt skrot. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du formaterer pc-en blir ingenting "borte". Det som skjer er at alt som ligger på disken blir markert som ledig plass, og vil etterhvert bli skrevet over, Mye av det allerede når du installerer Windows. Det vil ikke være gammelt skrot der, men så lenge filene ikke er overskrevet vil det være en mulighet for å gjenopprette noen av dem.

 

Spørsmålet blir da om det er greit at alt er "borte" (du vil ikke merke filene), eller om du vil at det skal være umulig å aktivt gjenopprette filene. I det tilfellet må du ha programvare som overskriver alt som ligger på disken med tilfeldige data.

Lenke til kommentar
...Jeg skal ha en clean windows installering ...

Og det får du ved å formatere. Det er helt unødvendig å bruke sletteprogram.

Tviler ikke på at du har hørt noe annet, datamaskiner er komplisert og da oppstår mye ufunderte rykter og myter.

 

Sletteprogram trenger man bare hvis man skal overlate en disk til andre, og ikke ønsker at noen skal kunne lete fram gamle data.

Lenke til kommentar
Det finnes flere på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Se under "Hard Disk Wiping Tools".

 

Standardverktøyet for sletting av hele harddisken er Darik's Boot and Nuke. Du kan laste den ned fra hjemmesida, eller så finnes den også på UBCD som nevnt over. Da booter du fra CD-en (du får DBAN på diskett også) og kjører DBAN. Skriver du autonuke der dette står nevnt, skrives disken over 3 ganger. Skal du bruke opp igjen disken sjøl holder det med 1 gangs overskriving. Skal du kvitte deg med disken ville jeg (for sikkerhets skyld) ha kjørt 3 ganger overskriving.

 

En slik overskriving av disken kan være bra for diskens helse også fordi prosessen skriver over alle sektorene. Dette kan derfor være lurt å gjøre som en rent forebyggende prosess.

Lenke til kommentar

Mulig det bare er en myte. Det jeg tenkte på var muligheten for at sektorer på harddisken er svekket rent magnetisk (ikke fysisk). Da vil en overskriving antakelig gjenopprette dette (som enhver overskriving). Dette var imidlertid kun en bisetning til hovedsaken som var sletting. Hvis man har mistanke om svekket harddisk, bør den uansett byttes.

Lenke til kommentar
Det er nok en myte at man kan finne igjen data etter at det har blitt overskrevet. Var på gjesteforelesning med en kar fra IBAS som sa dette, når de ikke klarer å gjenopprette noe, klarer ingen det. Om CIA ikke klarer å få noe data ut av en disk, sender de den til IBAS.

 

total overskriving av disken 7 ganger er sikkert nok til at IBAS ikke klarer å få det tilbake...

tidligere IBAS ansatt som har sagt dette til meg en gang.

Lenke til kommentar
Det er nok en myte at man kan finne igjen data etter at det har blitt overskrevet. Var på gjesteforelesning med en kar fra IBAS som sa dette, når de ikke klarer å gjenopprette noe, klarer ingen det. Om CIA ikke klarer å få noe data ut av en disk, sender de den til IBAS.

 

total overskriving av disken 7 ganger er sikkert nok til at IBAS ikke klarer å få det tilbake...

tidligere IBAS ansatt som har sagt dette til meg en gang.

Én gang er nok.

 

For å si det på en annen måte, hvis man skulle kunne overskrive en disk 6 ganger og fortsatt greid å få ut hva som ble skrevet hver av de seks gangene, tror du ikke Seagate, WD, Samsung etc hadde visst om dette og gjort sånn at man kunne lagre seks ganger så mye informasjon?

Lenke til kommentar
Det er nok en myte at man kan finne igjen data etter at det har blitt overskrevet. Var på gjesteforelesning med en kar fra IBAS som sa dette, når de ikke klarer å gjenopprette noe, klarer ingen det. Om CIA ikke klarer å få noe data ut av en disk, sender de den til IBAS.

 

total overskriving av disken 7 ganger er sikkert nok til at IBAS ikke klarer å få det tilbake...

tidligere IBAS ansatt som har sagt dette til meg en gang.

Én gang er nok.

 

For å si det på en annen måte, hvis man skulle kunne overskrive en disk 6 ganger og fortsatt greid å få ut hva som ble skrevet hver av de seks gangene, tror du ikke Seagate, WD, Samsung etc hadde visst om dette og gjort sånn at man kunne lagre seks ganger så mye informasjon?

 

problemet er jo at man ikke klarer å hente ut 100% av data`n.

hvordan ville du likt at 90% av tekstdokumentet ditt lå der etter du har lagert?

det er heller ikke alt de klarer å få tilbake, etter 7 overskrivinger er 100% av data`n borte.

 

IBAS rekonstruerer det som mangler, det klarer ikke du selv.

Lenke til kommentar
snip

 

 

problemet er jo at man ikke klarer å hente ut 100% av data`n.

hvordan ville du likt at 90% av tekstdokumentet ditt lå der etter du har lagert?

det er heller ikke alt de klarer å få tilbake, etter 7 overskrivinger er 100% av data`n borte.

 

IBAS rekonstruerer det som mangler, det klarer ikke du selv.

Nå forstår jeg ikke hva du mener. Når du overskriver noe, da er det borte, for deg, meg og IBAS. Om man har et overskrivingsprogram som overskriver alle sektorer helt ut, da er det ingenting igjen. Om man lagrer et tekstdokument regner jeg med at det lagres 100% korrekt, om det overskrives én enkelt gang, kan ikke engang en snekker fra Betlehem få det tilbake.

Lenke til kommentar

er ihvertfall ikke det en fyr fra IBAS sa til meg for en stund siden...

han sa at alt ble borte etter 7 overskrivinger, etter f.eks 6 klarer dem å hente en del av infoen som ligger der, en del klarer dem å rekonstruere selv, en del er borte for alltid...

 

f.eks diskene i forsvaret(de få som ikke blir destruert) blir skrevet over minst 7 ganger før den kan brukes som en ugradert pc...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg tror det kan ha forbindelse med den fysiske 'bredden' av et spor på plata. Hodene skal tracke sporet ganske nøyaktig, men litt slingringsmonn vil det alltid være. Så man kan regne med at overskrivingen ikke skjer 100% nøyaktig i samme sporet som de gamle dataene. Det vil dermed være litt igjen av de gamle dataene.

 

Når disken selv skal lese sine egne data vil den også lese en del støy fra gamle dataene. Dette klarer den fint å håndtere med feilkorreksjoner. Algoritmene som tolker signalene fra lesehodet er svært avanserte.

 

IBAS kan plukke ut platene og sette de i sin egen avleser. Dermed kan de lese samme sporet om og om igjen, og danne seg et bilde av støyen, og med svært avanserte metoder gjenskape noe av de gamle dataene.

 

Poenget med 7 gangers overskriving er da at statisisk sett har hodet dekket et så stort område at de gamle dataene er overskrevet alle steder.

Men i forhold til utgangspunktet for denne tråden er jo ikke dette relevant.

 

Dette er dog ikke noe jeg har spesiell kunnskap om, det er mer en kvalifisert gjetning. Ikke nøl hvis noen har noe bedre.

Lenke til kommentar

Som sagt, nei. Én gang er nok. Slingringsmonn eksister ikke, hvor mye korrupt data tror du man hadde sittet med om man hadde dette? Hadde du giddet å ha en disk som ikke klarte å lese et dokument korrekt hver eneste gang? Tror ikke det, da hadde nok også maksimal oppetid vært timer, ikke uker og måneder.

 

Som sagt, hørte dette da en ansatt (eller var det lederen) ved IBAS hadde gjesteforelesning om informasjonssikkerhet på NTNU. Han addresserte dette spesifikt, da det er den største myten rundt IBAS, at de kan finne igjen data etter en eller flere overskrivninger. Ettersom han ikke har noen grunn til å lyve for oss, ettersom det var for studenter og professorer ved den høyeste og mest anerkjente utdanningen rundt informasjonssikkerhet i Norge, velger jeg personlig å stole på hans ord.

 

Om noen fortsatt overskriver sensitiv data sju ganger er helt opp til dem, men mitt poeng er at det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
...Slingringsmonn eksister ikke ...

Nå tar du vel litt hardt i. Selvsagt er det et visst slingringsmonn i alle mekaniske systemer. Det er bare snakk om hvor stort.

Og det er ganske mye som skjer mellom det å lese magnetiske fluktuasjoner i hodet til dataene kommer ut av disken, så det du skriver om korrupte data er litt flåsete. Det er massive mengder feilkorreksjon innebygd i en disk.

 

Nå har jeg heller ikke så stor tro på at data lar seg gjenskape, så vi er vel stort sett enige. Men det er en viss kjerne av sannhet i denne myten også. Disker var mye enklere konstruert før i tiden. MFM disker brukte steppermotorer for å posisjonere hodene, slik det gjøres i floppy. Og da er det snakk om ganske mye slingringsmonn.

 

Slike teorier om å lese overskrevne data er nok ganske gamle. De blir som regel forkastet.

http://www.actionfront.com/ts_dataremoval.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...