Gå til innhold

Opprop mot ny våpenlov!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dei som synast 6 våpen er mykje

 

2 grovtkalibra rifler (Til hjort holder det med 6.5mm, men til elg vil ein ofte bruke 7.62)

1 cal.22 (til mindre dyr/fuglar)

1 hagle

Dersom ein i tilleg er aktiv dfs skyttar (som mange jegarar er) har ein og 2 stk. Sauer(.22 og 6.5 mm)

 

I tillegg er det ofte våpen går i arv. Og sjølv om ein ikkje bruker dei vil ein gjerne ta vare på dei.

Endret av Painapple
Lenke til kommentar
Eldre våpen skal ikke regnes med i antallet.

 

 

 

Ehhhh.... våpen produsert før 1890, nei.

 

Men alle våpen ervervet til jakt som er nyere, teller med blant de seks.

 

Og seks våpen er ikke mye for en aktiv jeger.

 

Eks.

 

Lett hagle til rypejakt

Tyngre og kraftigere hagle til storfugl og sjøfugl

.22 LR til trening og evt fugl på kort hold.

.223 (eller lign) til fugl

.308/.30-06/.300 til posteringsjakt på storvilt

.270 til reinsdyrjakt

 

 

Da var man allerede oppe i 6....

 

Og jeg ser flere "huller/mangler" for en aktiv jeger.

Feks

Ei "hundeførerbørse" til storvilt

Ei kombi eller drilling til fugl + rådyr.

Ei kortholdsrifle til smygjakt på rådyr.

Ei Kortholdsrifle til elg

Ei rifle til hjortjakt

Evt ei kraftig rifle til utlandsjakt

etc.

 

 

Ikke alle føler de har behov for alle disse men det vil variere fra jeger til jeger.

Og jegerene bør selv få velge den kombinasjonen som passer deres behov best.

 

 

Og ønsker fremdeles svar på mitt spørsmål i forrige innlegg.

En ting på tampen. I følge Kripos var det 32 drap i Norge i 2007. TO!!!! av disse var med skytevåpen! (en med pistol og en med rifle)

Resten var med andre redskaper som kniv (8), kvelning (5) og stump vold (4).

Lenke til kommentar

Jeg er ny på forumet her. Ny på forum i det hele tatt.

Siden jeg er jeger og skytter er diskusjoner om våpen noe som engasjerer. Selvom denne diskusjonen har roet seg

litt, legger jeg alikevel inn noen ord.

 

Å begrense antallet våpen en jeger skal få lov til å ha, på bakgrunn av kriminaliteten i

samfunnet faller på sin egen urimelighet. At vi i Norge skal ha regler og kontroll med våpnene

i samfunnet er det nok ingen jegere som er uenige i. Men om jegeren har 6 våpen i stedet for 8 eller

kanskje 10 gir ingen utslag på krim-statistikkene. Det legger kun en begrensning på en stor andel av

befolkningens utfoldelse av fritidsaktivitet. De som utfører kriminelle handlinger bryr seg ikke døyten om

lover og regler. De skaffer våpen uten å ha søkt politiet om lov(naturlig nok). Det er disse våpen det burde

vært fokusert på. Men her er nok problemet. Politikerne vet ikke hvordan de skal gripe dette an. Derfor er det mye

lettere å angripe de som bedriver sin hobby på lovlig vis, for på den måten å gi inntrykk av at noe gjøres. Trist.

 

Enda tristere er det å lese at de dere som ikke bedriver samme hobby ikke ser farene ved slik politikk. Neste gang

kan det være deres hobby/interesse det skal strammes inn på. De som liker å mekke på gamle biler får begrensning på maks to gamle biler, da disse forurenser for mye. Antallet PC'er pr. innbygger begrenses til maks

en da disse kan benyttes til hacking og er en trussel mot rikets sikkerhet. Golferne får begrenset antallet golfkøller. Joda, det har vært nevnt tidligere og blåst av, men det skal bare en episode hvor noen blir slått ned med en golfkølle for at en politiker skal kaste seg på. Skal jeg fortsette. Tror ikke det er nødvendig. Jo forresten, fiskeren da. Torturisten som fisker med levende mark. Mark er et dyr og dyr har følelser. Sadister ! Det kommer nok forbud

mot fiske med mark. Det har vært foreslått at det skal utredes om marken har følelser, men det ble lagt på is foreløpig. Agnfiske derimot, er det foreslått skal bli forbudt. Så der har vi en begrensning alt.

 

Blåbær: hva mente du med:

, ikke tro på alt det våpenforkjemperne prøver å före deg med.

 

Ligger det ikke en begrensning på 6 jaktvåpen i den nye våpenloven ?

Det ligger en syyyltynn åpning for flere våpen i den nye loven. Ved meget kvalifiserte behov kan det gis

dispensasjon. Hva som er meget kvalifiserte behov skal defineres av Politidirektoratet. Gode kilder i PD forteller at det i praksis blir umulig å få flere våpen.

Lenke til kommentar

Helt enig, bra skrevet Contender.

Og til dere som mener 6 våpen er langt mer enn hva en ivrig jeger trenger og at en jeger bør klare seg med ett, vil jeg driste meg på å si at dere ikke vet hva dere snakker om :)

 

Å si at alt vilt i Norge kan lovlig skytes med kaliber 30-06 blir det samme som å si at all fisk i Norge kan fiskes med èn fiskestang. Tro meg, det er akkurat det samme og en ivrig fisker hadde blitt forbanna med et maks antall stenger på 20!

Lenke til kommentar
Å si at alt vilt i Norge kan lovlig skytes med kaliber 30-06 blir det samme som å si at all fisk i Norge kan fiskes med èn fiskestang.

 

En #5 og en #7 å jeg overlever i de fleste forhold :roll:

 

 

 

Xander....

 

Kan noen av dere forklare meg hvorfor dere mener det er så farlig hvis en har flere våpen? Skal det liksom være slik at hvis en har 6 eller 8 eller 10 våpen, så er det større sjanse for at han skal klikke og beserk på Karl Johan??
Lenke til kommentar
Å si at alt vilt i Norge kan lovlig skytes med kaliber 30-06 blir det samme som å si at all fisk i Norge kan fiskes med èn fiskestang.

 

En #5 og en #7 å jeg overlever i de fleste forhold :roll:

 

Havfiske, sjøfiske, isfiske, fluefiske, fiske i fjellvann og dorgefiske med 2 stenger?

Jeg er enig i at en jeger kan ha for mange våpen, at det kan bli for mye utstyrsmas. 8 våpen, som var det opprinnelige antallet i den nye loven, skal jeg uten tvil klare meg med til jakt. Men et minimum trenger man, og i tilleg er mange av oss interesserte i våpen og skyting i tillegg til jakt.

Kjøper gjerne en billig bil og lever litt enkelt for å kunne bedrive våpen-og skyteinteressen min, men når det blir så vanskelig må det være lov å bli irritert.

 

Halvautomatiske våpen, både hagler og rifler, blir praktisk talt ulovlig.

Heldig vis er jeg en boltrifle-entusiast, men jeg må si jeg føler med de med sterk interesse for halvautomatiske våpen.

Våpenskap fra første våpen er greit nok, det har faktisk noe med sikkerhet å gjøre.... :roll:

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at enkelte kanskje har mer våpen enn de strengt tatt trenger, men våpenloven for jegere og skyttere burde heller liberaliseres, enn å strammes inn.

 

Symbolpolitikk? Kan man ikke redusere våpenkriminaliten så kan man tydeligvis ivertfall frata lovlige borgere sine våpen.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

For å si det slik. Hvis man skal drepe noen. Så søker man ikke om våpenlisens for riflen bare for den ene lille tingen.

Hvis man dreper på impuls, har det fint lite å si om man dreper med en Cz-rifle eller en Remington.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Tviler jeg på. Når man bruker såpass mye av sin økonomi, sine krefter og sitt liv på å jakte (ingen understatement, mange som tar det såpass serriøst) at man skaffer seg 6 - 8 våpen, tenker man ikke på et våpen som noe dill-dall som ligger i skapet. Da passer man på det.

Lenke til kommentar

De kommer med noe, det vet jeg helt sikkert. ;)

 

De kommer blandt annet til å kritisere regjeringen for å ikke gjøre noe som hjelper, og da er det lett å gjøre store synlige endringer, som å angripe sivile jegere istedenfor å skjerpe toll osv. For det er jo de ulovlige våpenene som er den virkelige trusselen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...