Gå til innhold

Den, forhåpentligvis, store sigartråden


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veldig glad i disse håndrullede Cubanerne, de er shortfilled, og har alltid bra trekk da de er enkle for tobakksdamene å lage, og i motsetning til billige Guantamera som er maskinprodusert (jeg liker de Ikke)

Så er disse vist, håndrullet shortfilled og er laget av den aller beste område Cubanske tobakken. (Jeg elsker de)

Dette blir julesigarene mine i år som i fjor, 150kr for en boks med 5 sigarer.

16712034080613453095773297426297.thumb.jpg.2de24017357c50a23b985a059717e680.jpg

16712036851785174398432768535785.thumb.jpg.f97e2518149cf076d09e57ff561b5fa7.jpg

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Nå er det muligens snart slutt på Cubanere i Europa.

Dette pga Covid og at nyrike Kinesere Støvsuger markedet for sigarer.

Upmann og Romeo y Julieta er fortsatt å få tak i rimelig her jeg bor.

Nøt en Romeo y Julieta nr2 Tubos  igår med litt lagret Rom etter en nydelig lamme middag og vin.

Min gamle favoritt Trinidad koster nå 400kr p stk men er borte fra markedet..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Idag var jeg og hentet Gave til lillesøster en champagne bollinger special cuvée til jubilanten.

Jeg fikk også hentet meg litt vin og en Diplomatico Reserva Exclusive Rom fra Venezuela. Fikk også hentet meg Sigarer på posten.

H.Upmann Half Corona 77kr

Montecristo Medio Coronas 96kr

Davidoff Primeros Dominican 85kr ble nytt idag etter en fortreffelig lunch hentet på Kaffedoppet bakeri og konditori.

Den var veldig kremet, og hvitt pepper mot slutten. Tid ca 20 minutter..

Og litt kaffe latte og to 3cl drammer rom.

PXL_20230210_150209825_MP.thumb.jpg.d2b840c7d972b78db77d6e6c9c210d1c.jpg

167604203332972321936892110787.thumb.jpg.0814ddaaabc41a3ed14cfcfe23430db9.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De Sigarene er typisk korte "vinter Sigarer".

Men det var også mye utsolgt av alle de store, men jeg vet lokale butikker i området som har masse Sigarer i humidor skapene sine.. 

Så skal handle tre tubos Corona habanos til uka, skal på fjelltur med kameraten min på hytte i vinterferien, med pilking/fisking grilling på bål og litt skiturer, med sigarer, kaffe og litt rom og cognac attåt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var skikkelig koselig på fjelltur med kameraten, vi pilket, tente bål og grillet og satt ute i solveggen og koste oss med god mat og drikke. Var også vær til å kose seg med et par sigarer.

Idag kom postmannen med en pakke Sigarer fra Mr.Anderson. Kjøpte nå en full eske 12 stk Jose L.Piedra Brevas Corona Cubanske,

og en Macanudo Diplomat(Figurado/Maduro) 

Og en liten Davidoff Primero Maduro. Dominikanske

16771492638745439067962744617334.thumb.jpg.bd0a5aa21c5cfb067524596b1ebee391.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag ble det kvalitetstid med en Brevas Corona fra Jose L. Piedra fra Cuba. Og en rom og latte etter middagen.

Været var for bra, nydelig solnedgang og kona gav grønt lys.

Har blitt litt sigarer i vinterferien, nå blir det vel sigar faste til påske, om det ikke blir en etter biffen i morgen.

20230225_182920.thumb.JPG.dcb743e92d2c6d475a01008a3174c1df.JPG

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det er ikke det samme med cigar om vinteren, jeg har ikke noe imot å kle på meg og sitte ute og nyte, men det er liksom for kaldt, klarer ikke helt å holde oppe tempen i cigaren og den blir liksom litt småsur før jeg rekker å røyke den ferdig. Gleder meg til mildere kvelder.

Men du inspirerte nok likevel - nå har jeg ikke røkt siden nyttår, så i kveld blir det nok litt rom og cigar :) Ser at humidoren har blitt litt tørr siden sist,  62%, så får prøve å redde de eksklusive med sakte økende fuktighet over tid, og gjøre det enkelt i kveld med Romeo & Julieta nr 2 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (19 minutter siden):

Det er ikke det samme med cigar om vinteren, jeg har ikke noe imot å kle på meg og sitte ute og nyte, men det er liksom for kaldt, klarer ikke helt å holde oppe tempen i cigaren og den blir liksom litt småsur før jeg rekker å røyke den ferdig. Gleder meg til mildere kvelder.

Men du inspirerte nok likevel - nå har jeg ikke røkt siden nyttår, så i kveld blir det nok litt rom og cigar :) Ser at humidoren har blitt litt tørr siden sist,  62%, så får prøve å redde de eksklusive med sakte økende fuktighet over tid, og gjøre det enkelt i kveld med Romeo & Julieta nr 2 tenker jeg.

Var fortreffelig I solveggen på fjellet ved Rjukan, bare det er sol og opphold og ikke blåser så er det ok. På hytta så var vi uten barn og koner så da gikk det å ta en sigar ved peisen.

Idag så var det også perfekt vær her i Strømstad, blåste ikke heller og var mildvær med klar sol.

Men sef bedre med Corona og mindre sigarer på vinteren, men nå har det vært mye vårlige dager her iallefall.

Var lysere også enn det bildet viser, var kveldsol og rød himmel og jeg brukte utfyllingsblitz.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Blend 15 fra Nicaragua er nydelige og rimelige sigarer, vet ikke om de fås tak i i Norge, mye mulig.

Her i svea koster en 15 pack bare 500 og noe Robusto size, og 400 noe for 15 pack short robusto Size.

kjempegodt med en Blend 15 robusto med en kaffe latte og en boks cola ute på verandaen med utsikt over byen Idag, etter en god frokost med egg og bacon og bønner og ferskpresset juice.

Jeg har en full hjemmemekket humidor nå, med mye spennende, høyderne var en annen fra Nicaragua Dios de gloria Robusto, Macanudo Inspirado red boxpressed Robusto, og Davidoff Entracato.

Var også nydelig med en liten Montecristo no 5 etter en middag på byen i Fredrikstad med en kamerat mens jeg ventet på toget mitt.

Eneste Cubaner jeg har nå i humidoren er Montecristo no 4

Montecristo og Partagas og Romeo o Julieta og Upmann er fortsatt å få tak i til ok priser her i Sverige.

Trinidad som jeg elsker er derimot latterlig dyrt eller ikke å få tak i, Cohiba som jeg aldri har likt likeså.

Det er krisetid på Cuba og Kineserne presser opp prisene.

Det er noe helt eget med den rike smaken på  kubanske sigarer, men de andre fra Dom rep og Nicaragua er jammen komplekse og gode de også, og bedre på kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar

Sigarer er godt da nok av tomme kasser i huset er etter min avdøde far JHA King Edvard Den sorte mand husker ikke alle merkene tror det var noe som het Hoffnarr også 😀 fars onkel og far røykte disse hos meg går det mest i JHA og Bellman 😀 på juleaften etter ribba var fortært ble det sigar og kaffe og cognac 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 3.3.2024 den 4:09 PM):

Sigarer er godt da nok av tomme kasser i huset er etter min avdøde far JHA King Edvard Den sorte mand husker ikke alle merkene tror det var noe som het Hoffnarr også 😀 fars onkel og far røykte disse hos meg går det mest i JHA og Bellman 😀 på juleaften etter ribba var fortært ble det sigar og kaffe og cognac 

Jeg vet ikke med de andre, men King Edvard er fæle...

Se om du kan skaffe noe billige fra Vestindia på Sol cigar eller Sigar.com

Jeg mener ikke å være snobb eller noe, og jeg er vel bortskjemt med at jeg bor i sigar landet Sverige, men feks Blend 15 koster 599 for en 15 pack Robusto her.

Ser det er dyrt med Sigarer i Norge og lite utvalg.

Sigar.com var der jeg handlet i Norge, men må være medlem og aner ikke hva sigarer koster der nå. Men jeg tror de fortsatt har noen rimelige håndrullet fra Dom. Rep og Nicaragua.

Det er et hav av forskjell på selv de rimelige ovenfor fra de tørre maskin produserte King Edvards.

Pipe tobakk er mye bedre i Norge enn King Edwards.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sigarer skal ikke inhaleres, bare om du er litt uheldig.

Man får ikke hoste av sigarer, men man kan få skikkelig nikotin sjokk. Nikotinet kommer via munnen, fordi det er så mye tobakk.

Det er det samme med pipe som jeg ikke røyker, det skal ikke inhaleres.

Å inhalere pipe eller Sigar er tortur, og ikke nytelse. Da hoster man eller spyr, brekker seg.

Her er mitt utvalg, har sluttet helt å snuse kronisk, men røyker en sigar eller to i uken avhengig av vær og humøret til kona som jeg omtrent alltid har gjort.

Jeg synes det er trist at det er vanskelig å få ordentlig sigar i Norge, da mener jeg ikke dyre men feks Nicaragua eller Filippinske som er rimelige.

Det finnes masse tobakk butikker i Norge, og de selger sigaretter og snus overalt. Hvorfor går det ikke å kjøpe greie sigarer lokalt slik som i Sverige???

Her er det jeg har i humidor/boksen min nå.

Kun en Cubaner Montecristo no 4

20240304_222430.thumb.JPG.083a802c62d8f2580fbb3fd25f27b4c6.JPG

Så er det de rimelige AJ Blend 15 fra Nicaragua, nydelige.

20240304_222652.thumb.JPG.32b912aeeeb1d1a2636ae2038c638781.JPG

Deretter noen spennende sigarer 

Zino Z Robusto datter selskap av Davidoff Nicaragua.

20240304_222804.thumb.JPG.adae197eebc40e8596465b53564e3bc1.JPG

Deretter noen herlige lagrede sigarer.

Macanudo Inspirado robusto orange Dom rep. 

Cao Pilon Robusto Extra som er lagret tobakk på gamlemåten i hauger altså Pilon.

Dias De Gloria Toro (Nicaragua Puro)

Denne er en elite sigar fra AJ samme produsent som i blend 15, men denne er tobakk og sigar lagret svært lenge. Helt fantastisk sigar. Prøvde sist Robusto som var nydelig.

20240304_223149.thumb.JPG.8647c4e86f39d9cc8c700b08094da2a9.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke med de andre, men King Edvard er fæle...

Se om du kan skaffe noe billige fra Vestindia på Sol cigar eller Sigar.com

Jeg mener ikke å være snobb eller noe, og jeg er vel bortskjemt med at jeg bor i sigar  landet Sverige, men feks Blend 15 koster 599 for en 15 pack Robusto her.

Ser det er dyrt med Sigarer i Norge og lite utvalg.

Sigar.com var der jeg handlet i Norge, men må være medlem og aner ikke hva sigarer koster der nå. Men jeg tror de fortsatt har noen rimelige håndrullet fra Dom. Rep og Nicaragua.

Det er et hav av forskjell på selv de rimelige ovenfor fra de tørre maskin produserte King Edvards.

Pipe tobakk er mye bedre i Norge enn King Edwards.

Aldri prøvd  King Edvard så kan ikke si noe om dem ja skal prøve og bestille noen etter hvert neida man er da ingen snobb fordi man ikke liker enkelte sigarer blend 15 har jeg aldri prøvd fin pris også det bestilte en kasse med sigarer til pappa i julegave en gang Monte Christo tror jeg de het M Sørensen ja det er veldig dyrt og labert utvalg riktig det de gode gamle butikkene er borte og det er trist :( Pipe tobakk ja bruker GUL 3 jeg sånn som bestefar gjorde ;) 

 

Jeg bor jo i Tønsberg da men var sikkert tider detta (1932) selv om diskusjon ikke eksisterte på den tiden og denne nydelige tråden ;) 

 

 

Tobakksforretningen Cigaren A/S i Tønsberg, 1932. - Norsk Folkemuseum /  DigitaltMuseum

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (39 minutter siden):

Aldri prøvd  King Edvard så kan ikke si noe om dem ja skal prøve og bestille noen etter hvert neida man er da ingen snobb fordi man ikke liker enkelte sigarer blend 15 har jeg aldri prøvd fin pris også det bestilte en kasse med sigarer til pappa i julegave en gang Monte Christo tror jeg de het M Sørensen ja det er veldig dyrt og labert utvalg riktig det de gode gamle butikkene er borte og det er trist :( Pipe tobakk ja bruker GUL 3 jeg sånn som bestefar gjorde ;) 

 

Jeg bor jo i Tønsberg da men var sikkert tider detta (1932) selv om diskusjon ikke eksisterte på den tiden og denne nydelige tråden ;) 

 

 

Tobakksforretningen Cigaren A/S i Tønsberg, 1932. - Norsk Folkemuseum /  DigitaltMuseum

 

 

Montecristo er favoritt cubaneren min sammen med Partagas. Veldig god smak på tobakken i disse, og selv budgett sigarene deres er bra selvom Montecristo sine er vakrere en Partagas på de billigere.

Slik vurderer jeg distriktene på sigarer. Dominikanere er mildere, Cubanere har best kvalitet på tobakken, men litt variert kvalitetskontroll. Cubanere er en mellomting, en slags perfekt område litt som Bordeaux eller Champagne etc mht vin.

Nicaragua er sterke sigarer med mye krydder og smaker, komplekse og de som minner mest om Cubanere i tanke på kompleksitet.

Men Cubanere er best på Tobaks kvaliteten rett og slett pga jorda.

Favorittene mine er Cuba og Nicaragua, Davidoff og Macanudo som er dominikanske liker jeg også godt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (13 minutter siden):

Montecristo er favoritt cubaneren min sammen med Partagas. Veldig god smak på tobakken i disse, og selv budgett sigarene deres er bra selvom Montecristo sine er vakrere en Partagas på de billigere.

Slik vurderer jeg distriktene på sigarer. Dominikanere er mildere, Cubanere har best kvalitet på tobakken, men litt variert kvalitetskontroll. Cubanere er en mellomting, en slags perfekt område litt som Bordeaux eller Champagne etc….

Nicaragua er sterke sigarer med mye krydder og smaker, komplekse og de som minner mest om Cubanere i tanke på kompleksitet.

Men Cubanere er best på Tobaks kvaliteten rett og slett pga jorda.

Det er det ja de er gode :) tror jeg betalte en snau 1 000,- lapp ink frakt fra M Sørensen tror det var 10 stk i kassa må vel ha vært julegave i 2016-2017  i og med at pappa åkte inn på sykehjem i 2018 må ha vært siste julen hjemme er Nacaragua veldig sterke ? 😮 syns pappa sa at putta jeg karva blad i pipa og trakk ned så ville jeg bli kveld :( liker best Cubanske sigarer skal se gjennom hva han hadde en dag det er helt riktig cubanske er best var ikke Tore på Sporet der nede en gang ? ei som lette etter moren eller faren som jobba på Cigar fabrikk ?  hehe lurer på åssen cigar Egon Olsen røykte jeg ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (5 timer siden):

Det er det ja de er gode :) tror jeg betalte en snau 1 000,- lapp ink frakt fra M Sørensen tror det var 10 stk i kassa må vel ha vært julegave i 2016-2017  i og med at pappa åkte inn på sykehjem i 2018 må ha vært siste julen hjemme er Nacaragua veldig sterke ? 😮 syns pappa sa at putta jeg karva blad i pipa og trakk ned så ville jeg bli kveld :( liker best Cubanske sigarer skal se gjennom hva han hadde en dag det er helt riktig cubanske er best var ikke Tore på Sporet der nede en gang ? ei som lette etter moren eller faren som jobba på Cigar fabrikk ?  hehe lurer på åssen cigar Egon Olsen røykte jeg ;) 

Nicaragua er sterkere sigarer ja med mye smak, mye pepper andre krydder og fruktig, syrlige, typ sitron, sitrus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...