Gå til innhold

Kristendom, logikk og død


Anbefalte innlegg

Måling av helium i zirkoner gir en dato på 6000 år.

å telle til 6000 gir også en dato på 6000 år :roll:

Helium kan bli etterlatt i stein og atmosfære av radioaktiv bakgrunnstråling.

Most of the helium produced on Earth comes from the alpha decay of underground deposits of minerals containing uranium or thorium. The helium is brought to the surface as a by-product of natural gas production.

 

En måler ikke jordas alder ved å ta målinger fra selve jorda. Det står ganske godt forklart hvorfor på Wikipedia artikkelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si noe om en av rasene på Noahs ark, Pandabjørnene.

En pandabjørn trenger minst 15 kilo med ferskbambus hver dag.

Så med to pandabjørner trenger du minst 30 kilo hver eneste dag.

Først tok det 40 dager før det stoppet å regne, og deretter tok det 150 dager før alt vannet forsvant. Da har vi 190 dager hvor pandabjørnene trenger 30 kilo bambus hver dag. 5700kg, 5.7 Tonn med bambus blir det da. Bambus vokser i Asia, Mellom-Amerika og Sør-Amerika, og noen arter i deler av Afrika og Australia. Så Arken må ha blitt bygget i nærheten av en av disse verdensdelene. Og siden Pandabjørner må hafersk bambus så kunne de ikke kutte den for tidelig før flommen heller. Kan du forestille deg hvor lang tid det ville ta å kutte ned 5700kg bambus med datidens verktøy? For ikke å nevne all maten til de andre dyrene også.

 

F.eks. Elefanten. En elefant spiser mellom 140–270 kg mat hver dag.

Det vil resultere med MINST 26600kg per elefant og siden vi har 2 så blir det MINST 53200kg iløpet av hele turen. 53.2 Tonn!

Så hittil har vi over 58 Tonn med mat på kun 2 arter. Så skulle vi ha regnet ut hvor mye mat alle dyrene trenger for å såvidt overleve ville vi ende opp med et abstrakt tall. For ikke å tenke på hvor lang tid det tar å innhente all maten.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Stikker snart på jobb nå, men tar noen raske svar:

 

Angående posting av kreasjonisme i anerkjente tidsskrifter: Forskning koster penger, og evolusjonistisk forskning er ofte sponset av staten, og dette er en faktor. Men det begynner å gro når det gjelder kreasjonisme også, men det er først i de senere årene denne bevegelsen har vokst, særlig i USA, så gi oss litt tid så skal vi se...

 

Angående "blood clotting" og ikke-reduserbar kompleksitet: Dette har Behe svart på. Les linken på s. 25: http://www.discovery.org/scripts/viewDB/fi...load&id=581

 

Helium i Zirkoner: Dette baserer seg på at helium slipper ut fra zirkoner i en viss rate. Dersom verden var milliarder av år, burde det ikke være mer helium igjen i zirkonene, men det var altså mye igjen.

 

Radiometrisk datering blir gjort i vulkansk stein, så på den måten måler man jo alder også av selve "jorda"?

 

Angående pandaen: Hvem har sagt at Noah tok med fullvoksne dyr? Noen små søte pandaunger er da mye mer handy. Han var en del hundre år gammel, så han burde være smart nok til å skjønne at han ikke trengte å ta med de største han fant. Dessuten så er det en antagelse at pandaen bare spiste bambus på den tiden. Vi vet at man kan tilpasse seg kosthold over tid.

Endret av Tormund
Lenke til kommentar
Derfor er det med stor forundring jeg ser på argumentasjonen du fremlegger og jeg ser at det er så mye feil, faktisk er alt jeg har set ttil nå horribelt feil, at det er best å be deg undersøke litt om tingenes faktiske forhold, det vil ta altfor lang tid å gå grundig til verks her.

Nå ble jeg nysgjerrig... Synes nesten det er litt dårlig gjort ovenfor meg og leserne at du påstår at noe er "horribelt feil" uten å begrunne noe som helst. I det minste en link?

 

Her er etpar linker som forklarer ting på en lettfattelig måte.

Geologi, radiometri, evolusjon og biologi

 

Her har du også en gyllen mulighet til å ta opp en dialog med de som har skrevet det jeg linker til, det vil være mer fruktbart om du kan motbevise deres utsagn da disse er fagpersoner innen de respektive emnene og ikke bare en stakkars ingeniør med sære hobbysysler ;)

Lenke til kommentar
Du skal ikke se bort ifra at Gud fikset disse problemene med et mirakel!

Da kan han jo bare fikse sult i Afrika også da? Hvis sult ble avverget i Afrika så ville det jo uten tvil være et mirakel. Og det er jo en god ting å gjøre så det er jo ingen grunn til å ikke gjøre det, hvis ikke gud er ond tvers igjennom.

Lenke til kommentar
Angående pandaen: Hvem har sagt at Noah tok med fullvoksne dyr? Noen små søte pandaunger er da mye mer handy. Han var en del hundre år gammel, så han burde være smart nok til å skjønne at han ikke trengte å ta med de største han fant. Dessuten så er det en antagelse at pandaen bare spiste bambus på den tiden. Vi vet at man kan tilpasse seg kosthold over tid.

Ok men vi har fortsatt millioner av andre dyr som må mates, og avføringen må fjernes hver eneste dag. Og alle plantene i verden ville ha druknet og dødd over 190 dager. Og selv om frøene deres hadde overlevd så ville det tatt utrolig lang tid før plantene begynte å vokse igjen. Så når dyrene endelig slapp fri så ville de ha hatt store problemer med å skaffe mat. Og siden bibelens personer helt siden Adam og Eva og frem til Moses har navnene og aldrene sine innskrevet i boka så har man kunnet datere syndefloden tilbake til ca. 4,350 år siden. DNA bevis beviser at det er ingen dyrearter som kan stamme fra et enkelt par for 4350 år siden. Så for 4350 år siden var det kun 8 mennesker i live? Den har jeg vansker med å svelge. Og hva med alle rasene? Afrikanerne, indianerne, inderne, aztekerne, vikingene, europeerne, eskimoene osv. skulle stamme fra kun 8 mennesker?

Lenke til kommentar
Ok men vi har fortsatt millioner av andre dyr som må mates, og avføringen må fjernes hver eneste dag. Og alle plantene i verden ville ha druknet og dødd over 190 dager. Og selv om frøene deres hadde overlevd så ville det tatt utrolig lang tid før plantene begynte å vokse igjen. Så når dyrene endelig slapp fri så ville de ha hatt store problemer med å skaffe mat. Og siden bibelens personer helt siden Adam og Eva og frem til Moses har navnene og aldrene sine innskrevet i boka så har man kunnet datere syndefloden tilbake til ca. 4,350 år siden. DNA bevis beviser at det er ingen dyrearter som kan stamme fra et enkelt par for 4350 år siden. Så for 4350 år siden var det kun 8 mennesker i live? Den har jeg vansker med å svelge. Og hva med alle rasene? Afrikanerne, indianerne, inderne, aztekerne, vikingene, europeerne, eskimoene osv. skulle stamme fra kun 8 mennesker?

Ja. Som om en fisk som fikk bein og ble til oss er så mye bedre :roll: .

Lenke til kommentar
*snipp* Så for 4350 år siden var det kun 8 mennesker i live? Den har jeg vansker med å svelge. Og hva med alle rasene? Afrikanerne, indianerne, inderne, aztekerne, vikingene, europeerne, eskimoene osv. skulle stamme fra kun 8 mennesker?

Ja. Som om en fisk som fikk bein og ble til oss er så mye bedre :roll: .

 

Høh? når skjedde dette?

Lenke til kommentar

saken er enkel:

 

Det finnes ingen gud, himmel eller helvete intill det motsatte er bevist! den gangen disse religiøse fanatikerne kan fremstå med jesus, budda, eller allah i levende live, ja da er det kanskje på tide å revurdere.

 

en annen ting.. Religion er menneskeskapt, hvorfor det spør du kanskje deg selv?

jo selvfølgelig for å oppnå MAKT, PENGER, og ha ett SAMFUNN. dette er de eneste faktorene i religioner som faktisk er sanne.

 

og for å ikke snakke om Adam og Frøken eva...skal de TO personene lissom være byggesteinene for de 7 mrd mennesker som lever her på planeten i dag? HAHA!! da ville det vært mye Innavl...hele klodens befolking ville vært seanes ut som missfostre..

 

EDIT: og tenk på dette også: hvor SVÆRT er ikke universet? altså, sjansene for at VI mennesker er den ENESTE formen for inteligent liv i hele dette mangfoldet, er faktisk ikke til stede. det er så ekstremt mye av universet vi ikke har oppdaget. så prøv å sett det i en logisk setting, det finnes mere stjerner på himlen enn sandkorn her på jorda, kanskje vi har oppdaget 1/9000000 del?

 

så si at du er enig...vi er ikke de eneste..neivel? så hvorfor er det da bare VI som kommer til himlen? hvorfor er det da bare VI som er omtalt i biblen? og hvorfor er det bare VI som har en gud? saken er enkel..slik jeg sa tidligere, så er religion laget av mennesker, ut ifra hva mennesker kjenner til.

 

Min oppfordring: Tro på hva dere ser, bruk hodet og TENK LOGISK!! hvor skulle lissom himmelen være? over oss er det ett uendelig univærs...og helvete? under oss er det akkurat det samme.

Endret av benhav
Lenke til kommentar
Angående "blood clotting" og ikke-reduserbar kompleksitet: Dette har Behe svart på. Les linken på s. 25: http://www.discovery.org/scripts/viewDB/fi...load&id=581

Av det jeg har lest til nå, side 20-30, så er dette en manns mening om ett tema. Det er ikke nok til å si om noe er rett eller galt, dette er ett av de vitenskaplige prinsippene om konsensus

 

Konsensus har to vanlige betydninger. Den ene er en generell enighet blant medlemmer av en bestemt gruppe eller sammenslutning der hver av dem bidrar i et visst monn ved beslutnings- og oppfølgingsprosesser.. Den andre er en teori og en praksis for å oppnå slik enighet (for informasjon om praksisen for å oppnå formell konsensus, se Konsensusbasert beslutningsprosess).

 

Det blir også påpekt at vitenskapen, eller de fremste ekspertene på området, ikke vet, eller vet nok. Alt det betyr er at vitenskapen ikke vet nok, og ikke at noe er feil (eller rett). At det trengs mer tid for å komme frem til ett svar. Nå er denne rettsaken fra 2005, så det er mulig det er gjordt fremskritt siden det.

 

Av det jeg har sett av ID/Kreasjoisme så går det meste på "siden vitenskapen ikke vet så er skapelsen sann". Vitenskapen er ikke alltid rask, og mye er så avansert og komplisert at det tar lang tid, og krever mye kunnskap og viten før man finner ut av hvordan ting henger sammen. Fordi vi ikke vet noe "i dag", så betyr ikke det at vi ikke kan finne ut av det "i morgen".

 

Hvilke prinsipper jobber ID/Kreasjonisme etter, uten å bare henvise til bibelen ?

Lenke til kommentar
sipp sipp

 

det er veldig mye å ta tak i her så jeg vet ikke om det er noe poeng i å bruke krefter på dette, i allefall ikke i kveld siden det er sent og jeg må opp tidlig. jeg anbefaler at du tar en titt her før du sprer mer feilinformasjon:

 

http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/howgood.html

 

ja, jeg vet at det er en talkorigins link men om det er et såpass stort problem for deg kan du kanskje studere kildehenvisningene.

Endret av nostrum82
Lenke til kommentar
Du skal ikke se bort ifra at Gud fikset disse problemene med et mirakel!

Da kan han jo bare fikse sult i Afrika også da? Hvis sult ble avverget i Afrika så ville det jo uten tvil være et mirakel. Og det er jo en god ting å gjøre så det er jo ingen grunn til å ikke gjøre det, hvis ikke gud er ond tvers igjennom.

 

Gud gav mennesket fri vilje, og det utnyttar mennesket til sin fordel.

Lenke til kommentar
Min oppfordring: Tro på hva dere ser, bruk hodet og TENK LOGISK!! hvor skulle lissom himmelen være? over oss er det ett uendelig univærs...og helvete? under oss er det akkurat det samme.

Min oppfordring: Tro på hva dere vil, bruk fantasien og VÆR KREATIV! Ikke gjør verden eller livet mindre enn hva det er. Søk nye teorier som utfordrer dagens, tenk anderledes. Ikke nødvendigvis tro på alt som blir sagt. Om du har rett er underordnet, prosessen er viktigere. Poenget er uansett at du må komme i kontakt med deg selv og finne ut hvem du er.

 

Vi er alle mennesker med en sjel/energi/kraft/kreativitet i stand til å utføre de mest utrolige ting. Det å la seg falle i en konvensjon om det er kristendom eller ateisme er bare dumt. Det er å la andre programmere din hjerne og hvordan du skal tenke og tro.

 

Tenk sjæl, og ikke hør på noen andre enn deg selv!

Sannheten om deg (om det er noe som kan kalles sannhet) finnes i deg selv.

Og om du har feil - so fucking what, enjoy your stay!

Endret av ColdMiner
Lenke til kommentar
Angående pandaen: Hvem har sagt at Noah tok med fullvoksne dyr? Noen små søte pandaunger er da mye mer handy. Han var en del hundre år gammel, så han burde være smart nok til å skjønne at han ikke trengte å ta med de største han fant. Dessuten så er det en antagelse at pandaen bare spiste bambus på den tiden. Vi vet at man kan tilpasse seg kosthold over tid.

Jeg leser flere steder på nettet at pandaen fint kan spise andre typer mat, til og med kjøtt.

 

Ok men vi har fortsatt millioner av andre dyr som må mates, og avføringen må fjernes hver eneste dag. Og alle plantene i verden ville ha druknet og dødd over 190 dager. Og selv om frøene deres hadde overlevd så ville det tatt utrolig lang tid før plantene begynte å vokse igjen. Så når dyrene endelig slapp fri så ville de ha hatt store problemer med å skaffe mat. Og siden bibelens personer helt siden Adam og Eva og frem til Moses har navnene og aldrene sine innskrevet i boka så har man kunnet datere syndefloden tilbake til ca. 4,350 år siden. DNA bevis beviser at det er ingen dyrearter som kan stamme fra et enkelt par for 4350 år siden. Så for 4350 år siden var det kun 8 mennesker i live? Den har jeg vansker med å svelge. Og hva med alle rasene? Afrikanerne, indianerne, inderne, aztekerne, vikingene, europeerne, eskimoene osv. skulle stamme fra kun 8 mennesker?

Det er mange spørsmål knyttet til Noahs ark og du nevner noen få her. Bibelen er ikke akkurat spekket med detaljer på området, så mye blir rett og slett spekulasjoner. Jeg jobber med saken med å sette meg inn i teorier omkring dette, så beklager at jeg ikke kan svare bedre på det nåværende tidspunkt.

Mating og avføring: Mange dyr går faktisk i dvale i forbindelse med årstider eller dårlig vær. Her er en liste over noen av dem: http://www.enchantedlearning.com/coloring/Hibernate.shtml Dette ville redusere problemet betraktelig, samt at mange dyr ikke nødvendigvis var fullvoksne, og dermed ikke lagde så mye avføring. Noe som ikke nevnes i Bibelen, men som kan være en mulighet er at en del dyr var samlet og holdt innegjerdet allerede lenge i forveien, mens båten ble bygget, og at de lærte noen dyr å bli "stuerene", eller å gjøre fra seg på anviste steder. Bare spekulasjon, men dog. Du sier også at det var millioner av dyr, noe som ikke er riktig. Forslag i tall varierer veldig, avhengig av hvordan man regner, og hva slags arter man antar har utviklet seg etter flommen osv. 16.000 er nevnt. 50.000 er et tall som figurerer noen steder. Kan hende det var mer også, jeg aner ikke, men neppe mange millioner. Saken var at han ikke trengte å ta med f.eks. alle hunderaser, da disse er avlet fram senere, og sannsynligvis var hund og ulv samme dyr i den tiden osv, slik at det totale antallet var mindre.

Plantedød: Nå er vi inne i et svært mangfoldig område, om hvordan diverse frø og planter kan overleve vann. Jeg har ikke noen gode svar på hvordan den og den planten eller frøet overlevde floden. Jeg har nylig bestilt et par bøker som tar for seg bl.a. dette, så vi får se om vi kan komme tilbake til det. Angående at det tok tid for planter å vokse opp: Det var ikke sånn at vannet plutselig forsvant, men det sank gradvis, slik at mer og mer land til syne, slik at gress og mindre vekster hadde tid til å vokse opp innen dørene til arken ble åpnet. Det kunne også være mat igjen i arken som dyrene spiste av den første tiden.

"DNA-bevis mot at dyr kom fra to par": Nå vet jeg ikke hvordan de har regnet på dette, men en forutsetning for en sånn påstand er å vite hva Bibelen mener med et "slag" dyr. Er hest og sebra samme "slag" eller ikke? Når jeg ikke vet ut ifra hvilke antagelser dette er beregnet ut ifra, kan jeg ikke kommentere det. Link? Men man kan si generelt om DNA-kartlegging, at det er ufullkomment område i forskningen. F.eks. Likheter i DNA mellom sjimpansen og mennesket har sunket fra nærmere 99%, 98, 95 og nå nede i 94 %, etter hvert som vi lærer oss hvordan vi skal kartlegge eller tolke genetikken, og dette er bare de siste 10 årene, så hvem vet prosenten om 20 år. Dette er et eksempel på usikkerhet om hvordan man skal tolke DNA. Jeg tar derfor DNA-analyser med en klype salt.

Opphavet til menneskeraser: Her antas det igjen at Noah og familien har samme genetiske forutsetninger som vi har, som ikke nødvendigvis er riktig. Vi ser at genetisk informasjon kan gå tapt over tid, akkurat som i avl, så kan man avle bort enkelte egenskaper som da går tapt. Videre er det logisk å anta at siden det var så få personer, og små grupper som etter hvert spredte seg utover jorden og bosatte seg, og isolerte seg, var det en del "innavl" som jo kan få fram særegne karakteristikker. At menneskene spredte seg utover jorden var ifølge Bibelen i forbindelse med Babels tårn og språkforvirringen. Det er da logisk at det var små grupper som spredte seg utover, og at de isolerte seg fra hverandre pg.a. språkbarrierene. Andre ting kan også spille inn som f.eks. evnen til å produsere melanin i huden til beskyttelse mot sola, naturlig seleksjon osv. En annen ting er spørsmålet om hvorvidt det virkelig ER forskjellige raser. Forskere regner oss om homo sapiens sapiens, at vi er samme rase. (Mulig også som resultat av politisk korrekthet og antirasisme, men dog).

Endret av Tormund
Lenke til kommentar
sipp sipp [???]

 

det er veldig mye å ta tak i her så jeg vet ikke om det er noe poeng i å bruke krefter på dette, i allefall ikke i kveld siden det er sent og jeg må opp tidlig. jeg anbefaler at du tar en titt her før du sprer mer feilinformasjon:

 

http://www.talkorigins.org/faqs/hovind/howgood.html

 

ja, jeg vet at det er en talkorigins link men om det er et såpass stort problem for deg kan du kanskje studere kildehenvisningene.

Linken omhandler kritikk av bl.a. Kent Hovind sine punkter. Dette (eller utvalgte punkter riktignok. Det er jo en hel avhandling...) har han besvart for lenge siden i sin videoserie "Answering critics". Du bør sjekke den ut først.

Endret av Tormund
Lenke til kommentar
Du skal ikke se bort ifra at Gud fikset disse problemene med et mirakel!

Da kan han jo bare fikse sult i Afrika også da? Hvis sult ble avverget i Afrika så ville det jo uten tvil være et mirakel. Og det er jo en god ting å gjøre så det er jo ingen grunn til å ikke gjøre det, hvis ikke gud er ond tvers igjennom.

 

Guds veier er uransakelige?

 

Vi har jo allerede konstatert for lenge siden at Gud er verken villig eller kapabel:

 

Is God willing to prevent evil, but not able?

Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?

Then he is malevolent.

Is he both able and willing?

Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?

Then why call him God?

 

Han gjør nok det jeg ville gjort dersom jeg var Gud: "Sit back and enjoy the show!"

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...