Gå til innhold

TES: Morrowind og Oblivion - arkitektur og landskap


Anbefalte innlegg

Er det noen her som fortsatt spiller Morrowind? Jeg har brukt - og bruker fortsatt - ganske mange timer på Oblivion, og fikk til min glede tak i Morrowind forrige uke. Jeg oppgraderte grafikken noe (mod), og liker det veldig godt så langt. Mitt største problem er faktisk arkitekturen og noe av landskapet. Nå skal sant sies at det er enorme områder jeg ikke har sett enda, men til nå så blir jeg litt satt ut av byer og landskap som ser ut som om de kommer fra en annen planet (noe de vel kanskje også gjør ;) ).

 

Både naturen og arkitekturen i Oblivion så mer ut som paralleller til noe vår historie - middealderbyer med festningsverk rundt, skandinavisk vikingarkitektur i Bruma, romersk arkitektur i Imperial City osv. Naturen var også gjenkjennelig med "kjente" trær, busker, snødekte fjell osv.

 

I Morrowind så virker alt mer fremmed. Sopper så store som trær, ukjent arkitektur (kanskje mer inspirert av mer nærøstlige og ørkenaktig arkitektur? Som sagt, det er fortsatt mye av Morrowind jeg ikke har sett, så det er godt mulig at dette ser helt annerledes ut i andre deler av Morrowind-provinsen). Men kan det være noe i at Cyrodill nærmest er et parallelt Europa mens Morrowind er mer Midt-Østen? (Ikke at Bethesda mente dem som nøyaktige kopier, men at landskapet og klimaet kan minne om dette?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cyrodiil er provinsen til "vanlige" mennesker (imperials) derfor ligner nok arkitekturen mer på vår egen. Morrowind derimot er provinsen hvor mørke alvene (dunmer) holder til, så forskjellig kulturell bakgrunn vil gi forskjellig arkitektur.

 

naturen er ulike forskjellige steder i vår verden norge vs egypt f.eks. og da er det ikke så rart at den er det i Nirn (Elder scrolls verden) også :)

 

 

Jeg spiller fortsatt Morrowind og foretrekker det fremfor oblivion. Og med mange av de syke grafikkmodsene som stadig vekk oppdateres, så ser det ikke så værst ut heller.

Endret av gitguru
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Cyrodiil er provinsen til "vanlige" mennesker (imperials) derfor ligner nok arkitekturen mer på vår egen. Morrowind derimot er provinsen hvor mørke alvene (dunmer) holder til, så forskjellig kulturell bakgrunn vil gi forskjellig arkitektur.

 

naturen er ulike forskjellige steder i vår verden norge vs egypt f.eks. og da er det ikke så rart at den er det i Nirn (Elder scrolls verden) også :)

 

 

Jeg spiller fortsatt Morrowind og foretrekker det fremfor oblivion. Og med mange av de syke grafikkmodsene som stadig vekk oppdateres, så ser det ikke så værst ut heller.

Ja, men det store problemet med Oblivion er at det finnes veldig få forskjellige typer arkitektur og kulturer mens Morrowind har svært mange.

Lenke til kommentar
Hvor finnes denne grafikkmoden?

Spiller fortsatt litt Morrowind, selv om det går mest i Oblivion av rpg'er for tiden

 

Det finnes mange unlike mods der ute for å forbede grafikken, men jeg brukte denne:

 

http://planetelderscrolls.gamespy.com/View...ail&id=2915

 

Jeg skrudde også opp lyset (brightness), og ser tydelig forskjell.

 

De største forskjellene i Oblivion var vel de snødekte fjellene mot de grønne skogene. Det var også en del forskjell i arkitekturen i de ulike byene.

Lenke til kommentar

Min mening;

 

Som RPG er Morrowind > Oblivion. Det jeg hater mest med Oblivion er fast-travelsystemet, og de idiotiske popupsene hele tiden som holder hånda di på quests, bare i tilfelle spilleren er frontallobotomert. "I have reached a room with supplies stacked around. I should look around for the quest item in the left corner."

 

Arkitekturen og landskapet er derimot en god del bedre i Oblvion, og dette går ikke bare på grafikken. Jeg syntes mye av landskapet i Morrowind var ganske brungrått, kjedelig og repetitivt selv om jeg bruker diverse texturemods o.l. Det er klart det skal være litt slik i området rundt Red Mountain, men det ble litt for grått.

 

På den annen side er ikke f.eks. områdene bak Oblivion Gates noe stort bedre. Generisk, grått og kjedelig. Til og med lavaen suger. :p

 

Men byer og slikt er helt klart bedre gjort i Oblivion. De er mer varierte, og de er større. Mikrostørrelsen på byer i Morrowind var en annen skuffelse, selv om det sikkert hadde noe å gjøre med å få spillet til å flyte på datidens HW også. Balmora, som er den nest største byen, er vel rundt halvparten av størrelsen til Bruma i Oblivion, og mye mer generisk.

 

Men jeg gjentar; som RPG - Morrowind > Oblvion.

Lenke til kommentar

Oblivion er ingen perle grafisk i sammenligning til Morrowind.

Den enda som ser bra ut er mot Bruma og Cheydala..... Byene er utrolig små også :( Og med små mener jeg å være i byene, ingenting som virkelig merkes. Også er det ingen store barer eller store quest kjeder. Noe som øker føleksen av at plassen er liten.

Og dessuten ødelegger map pointer'n en del, det er noe over å spørre seg frem etter ting som du noengang gjorde i Morrowind. I generel pointer som "hvor er hula?" hadde funka, men de handikappa pointere som "peker" rett på itemsa og og NPC'ene. Ødelegger størrelsen en del ja :(

 

PS: savne husa og soppene, bare elsket dem. Savner fælt å måtte ha Levitate for å kunne kome meg rundt i mitt egent hus :p

Lenke til kommentar
Men byer og slikt er helt klart bedre gjort i Oblivion. De er mer varierte, og de er større. Mikrostørrelsen på byer i Morrowind var en annen skuffelse, selv om det sikkert hadde noe å gjøre med å få spillet til å flyte på datidens HW også. Balmora, som er den nest største byen, er vel rundt halvparten av størrelsen til Bruma i Oblivion, og mye mer generisk.

 

Da tror jeg du husker meget feil, for Balmora har langt flere bygninger enn det Bruma har.

Lenke til kommentar
Men byer og slikt er helt klart bedre gjort i Oblivion. De er mer varierte, og de er større. Mikrostørrelsen på byer i Morrowind var en annen skuffelse, selv om det sikkert hadde noe å gjøre med å få spillet til å flyte på datidens HW også. Balmora, som er den nest største byen, er vel rundt halvparten av størrelsen til Bruma i Oblivion, og mye mer generisk.

 

Da tror jeg du husker meget feil, for Balmora har langt flere bygninger enn det Bruma har.

 

Legg på at Forte ikke er midt i byen, men ligger 1km unna også :p

 

Bare it lite bilde som visre hvor stort bruma egentlig er, gadd ikke å flytte noe, så svart for holde :p

post-167244-1218912665_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg mener Morrowind er langt bedre enn Oblivion, på de fleste aspekter. For det første var det å legge til quick-travel funksjonen et døvt valg. Dette korter ned opplevelsen radikalt, og man går glipp av mye. La oss bare innse at om vi har den muligheten, driter vi i å gå hele veien. Jeg synes virkelig at noe av det beste med Morrowind var at du måtte traske rundt i evigheter=)

 

Jeg vil ikke måle forskjellene i arkitektur mot hverandre. Det hadde ikke passet inn med store festningsbyer i Vvardenfell (unntak Vivec). Fiskelandsbyer som Seyda Neen har jo definitivt sin sjarm. men Morrowinds nevnte sopphus var jo gøyale, spesielt kåken til Divayth Fyr (Hvem har vel ikke raida skapet hans for den fete cuirassen???)

 

Balmora var min absolutte favorittby i Morrowind, bare så det er sagt.

 

Jeg har lagt ned om lag 20 ganger (minst) mer tid i Morrowind - fra det ble lansert til for ett par år siden - enn jeg har lagt ned i Oblivion. Jeg har ikke engang runda mainquestet i Oblivion, da jeg synes det var litt tamt. Men jeg har planer om å gjøre det en gang. Greia me ElderScrolls-serien er at man aldri helt kan bli lei av det.

 

Tror jaggu jeg skal rote i arkivet etter Morrowind...

Endret av TheParlourStrode
Lenke til kommentar

Vel, igjen så har jeg lyst å påpeke at denne tråden ikke handler om hvilket spill som er det beste, selv om vi gjerne kan ta en slik diskusjon i en annen tråd. ;)

 

Men, ja, jo mer jeg lærer om Morrowind - både spillet, historikken og stedet - jo mer klarer jeg å sette pris på landskapet og arkitekturen slik den er, og at - som du sier - Oblivion-arkitektur ikke passer inn der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...