Gå til innhold

Gamer.no trenger ny PC


Anbefalte innlegg

Gamer.no trenger seg en flunkende ny PC, og siden jeg har notert meg at det ligger mye kompetanse på feltet i dette forumet, spør jeg ærbødigst om råd, siden dette ikke er min sterkeste side.

 

1) Budsjettet er helt åpent, men som med andre ting er det ikke vits å legge ned mer penger enn nødvendig.

 

2) Ingen av komponentene skal overklokkes

 

3) PC-ens primærbruk er spill, noe som betyr at ytelsen der er det eneste som betyr noe.

 

4) Den skal helst ikke støye så alt for meget.

 

Jeg ser det er mange tråder på lignende emner ute, og har snappet opp det jeg kan. Har likevel noen mer eksplisitte spørsmål, og lurer på om noen har noen innvendinger på det jeg har plukket ut.

 

PROSESSOR:

 

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz 1595,-

 

Denne er vel på mange måter spikret. Slik jeg forstår det, er det få spill som støtter en Quad-prosessor i disse dager, og siden det også er 775, er det vel uansett bare å bytte ut ved en senere anledning

 

RAM:

 

Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance XP2-8000 2x2048MB 1000MHz725,-

 

Er det noe spesielt å hente her? Vil man merke noe med DDR3-ram, og har det noe å si at klokkefrekvensen på minnet er lavere enn prosessorens?

 

SKJERMKORT:

 

Her dveles jeg mellom

 

ASUS HD4870 512 MB GDDR5 PCIe 2.0 ATI RV770 XT, GS750 MHz, 2xDVI,HDMI 3900,-

 

(Crossfire)

 

og

 

ASUS GeForce GTX 280 1GB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 512bit 3695,-

 

Slik jeg leser det ut fra diverse benchmarktester scorer vel ATI-løsningen nesten like høyt som nVidia sin. Hva blir best av disse? Er det ikke slik at 4870-kortene utvikler veldig mye varme og følgelig trenger mer kjøling? I såfall, hvilken kjøling skal jeg benytte?

 

HOVEDKORT:

 

Her står jeg nok litt i baret, da jeg ikke vet spesielt mye om hovedkort.

 

ASUS P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2 ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16 1350,-

 

Er dette noe å ha, eller er det slik at noen kort passer bedre med andre komponenter og så videre? Det jeg har forstått er at det kan være greit å ha Crossfire-støtte (kanskje ikke hvis jeg går for GTX 280), at jeg bør ha PCI-Express 2.0 og P45 kan være greit.

 

STRØMFORSYNING:

 

Corsair strømforsyning 750W 20/24pin, ATX v2.2, 120mm vifte, 8x SATA 850,-

 

Nok strøm?

 

SKJERM:

 

Samsung 22" LCD 226BW Wide sort 1680x1050, 3000:1, 2ms, VGA/DVI 2350,-

 

Jeg forstår det slik at det er denne skjermen man bør ha om man spiller mye. For lav oppløsning?

 

KABINETT:

 

Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case ATX miditower u/PSU 750,-

 

God luftgjennomstrømning og store vifter.

 

HARDDISK:

 

Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM Caviar GP 16MB cache 3,5" 575,-

 

OPTISK MEDIE:

 

Samsung DVD brenner SH-S203P LightScribe Svart, SATA, bulk, SH-S203P/RSMN 250,-

 

OPERATIVSYSTEM

 

Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Norsk versjon 64-bit DVD-versjon, SP1 795,-

 

Totalpris: Ca. 14000,-

 

Er det noe jeg har glemt?

 

Kommentarer mottas med takk :)

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler quad core CPU da det er nesten ingen forskjell i pris - men det er personlig mening etter erfaring

og meningene er vel ganske delte angående dette. Sitter på en Q6600 selv og er meget fornøyd med den:)

 

 

Og ikke velg ide disk, om ytelse betyr noe så velger du eventuelt 2 Western Digital Raptor 150GB S-ATA disker som settes i raid0 og kanskje en 500GB/1TB Seagate Barracuda S-ATA om behovet for disk plass er stort.

 

DDR3 minne koster vel fortsatt mer enn det smaker.

 

Angående skjermen vil jeg anbefale 24" for HD oppløsning:) Er meget fornøyd med Benq sin:)

https://prisguiden.no/product.php?productId=81257

 

Etter min personlige mening så er Nvidia å anbefale på skjermkort siden, men det er mer pga driverne enn noe annet, ytelsesmessig er det ikke den største forskjellen.

 

Kabinett: Lian Li sammen med Thermalright ULTRA120 Extreme CPU kjøler og med en Noctua vifte er tilnærmet lydløs:)

 

og før jeg må løpe så er Vista 64bit å anbefale om du skal ha 4GB ram, brukt det selv lenge nå og

hverken drivere eller stabilitet er noe problem og min maskin kjører 24/7 ;)

Lenke til kommentar

Merker meg at du har lagt et intel hovedkort men både hardisk og DVD-brenner/spiller er P-ata, dette er ikke den beste løsningen da disse ovedkortene kun kommer med en IDE kontakt, hvis de i det heletatt kommer med et (av den enkle grunn at Intelchipsett ikke har IDE kontroller lenger, så det er opp til hovedkortprodusentee og legge til denne selv).

Men det største problemet blir det at hardisken da blir tvunget til å kgjøre på samme hastighet som dvd drevet, og det er vanligvis ata-33 eller ata-66 imot ata-133 som hardisken har. Dette vil påvirke inatalasjonstider og loadring tider i spill, men ikke så mye selve spillingen. Man får noe bedre luftflyt med S-ata akbler kontra p-ata koabler også.

 

alternativ til HDD og DVD brenner:

Samsung SPinpoint F1 750GB

NEC AD-7200S

 

Videre syntes jeg dere burde kunne spadere på dere Vista Home Premium , litt mer fungsjoner. Har lagt merke til at dere noen ganger tester gamle spill, leg da merke til at vista 64 bit ikke er så veldig glad i 16 bits programer. Men da har dere trolig en annen pc med xp eller noe ligenede som dere kan teste på. Det er smart å velge et 64 bit system, selv om det til min kjernskap ikke finnes noen 64bit ekslkusive tittler til pc.

 

Skerm og grafikkort er muligens de to viktigse komponenten i en spille pc. Hvis du velger å gå for en 22" har de en maksimumsopløsning på 1680 x 1050, Der har ikke HD 4870 noen problemer i noen spill enda. det samme kan sies om 1920 x 1200 som er 24" oppløsningen. Skulle ett HD 4870 få problemer med fremtidige titler er det da enklet å bytte det ut eller oppgrader med et HD 4870 til.

 

Strømforsyning, prosessor, hovedkort og minne ser bra ut, kilden til en stille pc er store vifter på lav hastighet. kan anbefale Noctua NH-U12P som prosessor kjøler. Siden maskinen ikke skal klokkes kan du da sette hastigheten på vifta lavt og fa nok kjøling uten noe venveverdig lyd.

 

Ellers er en enkel viftestyring hvor du da kobler alle viftene i kabinettet til (pass på at du bare bruker 120 mm eller støre vifter). Har selv Zalman zm-mfc1 og den funker godt til sittt formål. Husk at to 120 mm vifter på 900 rpm bråker mindre enn en på 1800 rpm men flyter omtrent like mye luft. For vifter kan du bruke Mist 120 mm vifter billige og gode nok.

Bare velg et kabinett som er greit luftig og med plass til et parr 120 mm vifter.

 

Til slutt har jeg et lite spørsmål. De spillene du tester, avinstalerer du dem etter at du er ferdig med dem? i så fall trenger du ikke noen stor hardisk og da kan du faktisk klare deg med en SSD. De er noe dyrere enn vanlige hardisker men kan gi lavere inatalasjon og loading tider samtididg som de er HELT lydløse.

 

Antar du allerede har tastatur, mus og høytalere, i så fall ville jeg sjekket hva der er av driver til 64 bit vista, kansje det ikke finnes.

Lenke til kommentar

Takk for veldig mange gode tips :-)

 

Nå står vel egentlig mye på dette skjermkortet. Tar jeg feil hvis jeg sier at det blir BEST om jeg kjøper et GTX 280 med tanke på at det kortet trenger mindre kjøling enn en crossfire løsning? Eller vil jeg ikke merke noe forskjell fra å for eksempel kjøpe ett 4870?

 

Benchmarktester gjør at magefølelsen min sier GTX 280, men mulig den tar feil altså.

Lenke til kommentar
Det viktigste er at du kan teste minst 1920x1200, så den skjermen holder nok ikke. Det er mellom 1680x1050, 1920x1200 og 2560x1600 vi ser det største hoppene i ytelse mellom 512 og 1024 MB, 256 og 512 bit og 8x og 16x PCIe, så det er der viktige ting kan oppdages.

 

Nå er vel ikke gamer ute etter å benchmarke, men faktisk å spille og ha det gøy, noe som burde holde i massevis på 1680x1050 oppløsning.

 

Det er vel mer viktig at de kan kjøre et mainstream oppsett på grafikk enn et Ultra high next gen som kun de som har investert 6000-7000 tusen i skjermkort får nytte for, ergo så er et enkelt 4870 kort mer enn nok for dette formål og 2x 4870 bra om man ønsker å kjøre crossfire.

 

Utifra spesifikasjoner og teknologi så hadde jeg satset på Dx 10.1 støtte (finnes vel ikke kort som støtter dx 11 enda) og et vista oppsett, og dermed hadde det vel vært bedre å ha litt mer ram også i samme slengen?

 

Her er mine tanker om oppsettet :

 

Gigabyte X48 Hovedkort med DDR2 støtte Ga X48 Ds5

 

Minne (hadde selv valgt 8Gb for vista oppsett :

 

8Gb minne ocz DDR2 6400

 

4Gb minne : Ocz Ddr2 4gb

 

Skjermkort :

 

Gigabyte 4870 512Mb Hadde muligens ventet litt til 1Gb versjonen kommer ut, tipper denne får bedre ytelse i høye oppløsninger men 4870 med 512mb holder sikkert bra til 1680*1050.

 

Når det gjelder harddisk så synnes jeg personlig at Samsung sine disker scorer ekstra høyt pga at de er stillegående og grei ytelse, noe som er viktig for en gamer. Raid oppsett er som regel ikke verdt det selv om 2x raptor er hypet, flere tester har vist at ytelseforskjellen faktisk ikke er så stor at man føler at det er verdt det.

Lenke til kommentar

Joda Johndoemakt, er forsåvidt enig med deg, men et 4870 512mb yter bra nok på 1680*1050 uten at det skal være noe problem der, dobbler du dem opp i 2x crossfire så er det vanskelig å stoppe det ytelsemessig så jeg ser ikke helt problemet.

 

Som sagt jeg hadde kanskje ventet til august med å oppgradere, da kan det jo fort bli aktuelt med et 4870 (2) med 1Gb minne pr kjerne.

Lenke til kommentar

Jeg følger ikke godt med i ytelsestallene, men de testene jeg har lest i det siste viser at det er veldig stor ytelsesforskjell mellom 1280 og 1920 og at det er der alle flaskehalsene kommer inn. Yter f.eks to kort nesten identisk i 1280 kan det ene være mye raskere i 1920 fordi det har 1GB RAM. 1920 er også en naturlig maksstørrelse mtp. utvalget av skjermer i dag.

Lenke til kommentar

Mushkin-minne er vel egentlig beregnet for overklokking, er det ikke? Hvis dere ikke skal overklokke er det bare å gå for vanlig billig-RAM med tilsvarende frekvenser. Funker som oftest helt greit. Hvis dere kun skal spille er det best å gå for en dobbeltkjerne, firekjerner er kanskje nesten likt priset men de når fremdeles ikke helt opp til dobbeltkjerner. :)

Lenke til kommentar

Tenkte å kjøre 22" skjerm fordi at jeg egentlig ikke vil ha en større enn det. Kortsammenligninger i spill viser jo som dere sier at det først er i høye oppløsninger at kortene begynner å skille seg fra hverandre, men slik jeg forstår er 4870 i Crossfire en hel panelovn i seg selv. Da er det store spørsmålet om man like gjerne kunne kjøpt ett GTX 280, fått et hvasst skjermkort, og unngå en hel masse ekstra vifter?

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

Jeg må sjekke om jeg har missforstått her. Skal denne maskinen bare brukes til å teste kvaliteten på spill eller skal den også brukes til å benchmarke spillene og vise ytelsestall i testene?

 

Dersom det første er vel noe som Nec 20WGX2 Pro ett av de bedre valgene.

https://prisguiden.no/product.php?productId=60727

22" er vel også utelukkende TN så å gå ned til 20" kan være et godt valg.

 

Men dersom det siste mener jeg det jeg skrev lengre opp at skjermen må kunne vise minst 1920x1200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...