Gå til innhold

Etterspørsel: iPhone vs. HTC Diamond


Anbefalte innlegg

Er to vidt forskjellige telefoner som tidligere nevnt, og som alltid er det viktig å kartlegge behovet sitt FØR man kjøper telefon. Hva skal DU bruke den til og vektlegge de egenskapene som passer best.

 

Jeg for min del har hatt Diamond i snart en uke nå. Vurderte også iPhone, men jeg syns den er litt for stor til å ha i lomma rett og slett. har bruk for en del WiFi, og da skulle man tro at 2,8" på Diamond mot 3,5" på iPhone var rått parti i iPhones favør. jeg syns ikke det. Fordi at Diamond har VGA-oppløsning og den er den beste skjermen jeg så langt har sett på en telefon. Laster jeg inn f.eks. dagbladet er hele førstesiden med bilder godt synlig, alle overskritene tydelige og lesbare og ingerssene er nesten lesbare de også. Ikke mye forstørrelse som skal til før også dette er knivskarpt. På en støre skjerm med lavere oppløsning er ikke dette mulig. Det blir rett og slett ikke klart nok. Noe som også kommer tydelig frem i sammeligningen mellom Diamond, iPhone og Samsung i900 (3,2 tommer med enda litt dårligere oppløsning enn iPhone): Se de nederste del av denne sammenligningstesten mellom i900, iPhone og Diamond ang web

"The Diamond VGA resolution display snatches a point again in the web browsing department. When the browser loads the full website preview, the minute text still remains recognizable, while it's totally illegible on the Omnia"

Las også i testen av iPhone på aftenposten.no at safari lasta ned hele siden til aftenposten.no på 50 sekunder. Det var akkurat det opera gjorde på min diamond også.

 

Batteritiden er jo et minus. Men har forsøkt nå med lite ringing (ca 15 minuter samlet telefonsamtaler), ikke så mye WiFi, tatt et par videoer og noen bilder. Resten standby. Har nå gått 48 timer siden siste lading, er nede på siste streken nå. Med bedre batteri vil det ikke bli så mye å klage over, men da må man godta at telefonen blir litt tykkere.

Endret av TorePupper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telefonene er veldig forskjellige og passer hver til sitt bruk.

 

En røff sammenligning kan være at Diamond er en kraftigere telefon med flere muligheter.

Mens Iphone er en fancy telefon med et bedre underholdningstilbud.

 

 

Selv har jeg Diamond og er storfornøyd, digger størrelsen, skjermen, touchflo og det meste ved den :)

Lenke til kommentar

Det med multitasking vil være en sagablott når Apple får på plass pushteknologien sin i høst en gang. Da kan programvareleverandørene programmere det slik at hvis det er noe nytt til programmet så sender den en push melding via Apple sine tjenere til din iPhone som så vekker programmet til live igjen og henter det nye du skal motta. De beskrev denne egenskapen på WWDC presentasjonen. Nyttig video som jeg anbefaler folk flest å se. Jada det er litt overskryt fra Darth Jobs å co, men det må man bare regne med.

Lenke til kommentar
Det med multitasking vil være en sagablott når Apple får på plass pushteknologien sin i høst en gang. Da kan programvareleverandørene programmere det slik at hvis det er noe nytt til programmet så sender den en push melding via Apple sine tjenere til din iPhone som så vekker programmet til live igjen og henter det nye du skal motta. De beskrev denne egenskapen på WWDC presentasjonen. Nyttig video som jeg anbefaler folk flest å se. Jada det er litt overskryt fra Darth Jobs å co, men det må man bare regne med.

 

Forskjellen her er f.eks at noen har laget et program til Diamond som ligger i bakgrunnen og vender skjermen utifra hvordan du holder mobilen.

En annen har laget et program som skifter mellom lydløs og vanlig ved å riste på den.

 

En ting er å kjøre 2 synlige programmer på en gang, men husk at det også gir mulighet for å kjøre nyttige bakgrunsprogrammer.

Lenke til kommentar

Skal du ha touch grensesnitt er det ingen andre en Apple som har fått dette til...etter min (og mange andres mening).

 

Ber skeptikere lese denne artikkelen: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=193441

 

Bra liste.

 

Ekstremt brukbare ting som multitouch, App Store og iTunes pluss den sinnsykt bra synkroniseringen med datamaskinen hjemme (iallefall Mac) gjør iPhone til en veldig sterk kanidat... i forhold til de fleste andre telefoner faktisk.

 

Men vil du mobilkamera velger du ikke iPhone.

 

Til HTC sitt forsvar...Touch Diamond er det nærmeste jeg har sett dem vært et skikkelig massevenlig bra produkt, og det er ikke deres feil at Windows Mobile er så dårlig tilrettelagt for Touch bruk. Windows Mobile ligger rett og slett etter i utviklingen. Når Dette Android systemet kommer for fullt (eller en ny og bedre utgave av WM) og de begynner og bruke dette tror jeg HTC for en ny fødsel rett og slett.

 

Det som gjør iPhone til det den er er stor multitouch skjerm og styrken som ligger i softwaren.

Lenke til kommentar
Iphone har egentlig ikke så ille pris, se med Italk Small. Den koster fra 1390 kr. Diamond koster fra 2000kr ca.

 

Ja, men så blir nå ikke hovedprisen så lav heller da med iPhone. Min hovedpris på diamond blir på rundt 3990kr.

Lenke til kommentar

Okey, skjønner ikke hvorfor i alle dager det klages så sinnsykt på Touch Diamond sitt batteri. Jeg har denne telefonen selv, og lader den annen hver dag eller hver tredje dag med lite bruk. I Amobils test av iPhone skrev de at batteriet var helt latterlig dårlig og måtte lades to ganger om dagen. Slik jeg har forstått det er batterilevetiden til iPhone langt dårligere enn det Touch Diamond sin er. Så langt er jeg for øvrig svært fornøyd med telefonen min, men er enig i at den ikke passer for alle. det er og blir en smarttelefon og enkelte funksjoner er vansklige å finne ut av for folk flest.

Lenke til kommentar

Først, jeg synes den vektingen av hvor alvorlige manglene er var litt dum, fordi de kun gir uttrykk for trådstarters subjektive synspunkter, og stemte lite med mine prioriteringer.

 

Videre må jeg si at VG-artikkelen om 100 ting som gjør at du vil digge iphone var latterlig... :)

 

Abonnement synes jeg er uviktig, man kan bryte bindingen og bruke et annet. Prisen blir likevel ikke værre enn på andre dyre og avanserte telefoner.

 

At push-teknologi kan lure frem en virituell fleroppgavekjøring for fremtiden synes jeg vi skal vente å se hvordan fungerer. Også skeptisk til prinsippet bak det, at alt må gå gjennom Apple...

 

Det skal også nevnes at iphone ikke støttes av itunes i 64-bit versjonene av windows (noe jeg har...).

 

Det er sagt at det skal være så lett å installere programmer på iphone, via itunes. Tjah, kanskje det blir det, men husk at apple selv får sitte og håndplukke de programmene som blir mulig å installere, og at de sikkert skal ha fortjeneste på det, noe som øker prisen til sluttbruker.

 

Det er heller ikke vanskelig å koble opp en WM-telefon mot en vista-maskin, og legge inn programmer på den måten. Hvis man trenger en smarttelefon burde man klare dette, hvis ikke burde man kanskje holde seg til litt dummere fæncy telefoner som armani / prada / viewty...?

 

Iphone skal dog få litt skryt av meg også. Responsen i systemet er kjempebra. Men man må få spekulere i om ikke windows kunne klart det samme hvis de kuttet ut multitasking? :p

Ellers synes jeg det er positivt at de har fått inn gps (dog med mangel på bra programvare?), exchange-støtte (Endelig! Forresten, fungerer den bra?), og hsdpa.

 

Om windows mobile må jeg bare si at det er trist at man fremdeles sliter med brukervennligheten i grunnen, at man risikerer å måtte dra frem penn i utide. For min del gjelder det stort sett i redigering av kontakter, og i bruk av kalenderen (noe jeg bruker veldig mye, koblet opp mot exchange).

 

Mine helt subjektive grunner for å ikke kjøpe en iphone:

 

Alt for dårlig kamera, jeg liker at jeg kan ta bilder med den jeg har nå (N82) (og nei, vi skal ikke ta diskusjonen her med hvor bra kamera man trenger, og at et speilrefleks er bedre...)

 

At man ikke kan bruke bluetooth til hva man vil.

 

At den ikke kan brukes som modem med min asus eee.

 

At man må jailbreake den for å få installere hva man vil.

 

At den ikke funker mot min vista.

 

Synes tastaturet er for dårlig, skrev mye mer effektivt på "touch keypad" fra htc i windows mobile, med t9. Iphone-tastaturet gjør det vel til og med vanskelig å skrive særnorske bokstaver.

 

Mine subjektive grunner til å ikke kjøpe diamond:

 

Alt for dårlig kamera.

 

For lite minne.

Lenke til kommentar

Det beste må være å ikke kjøpe en iPhone. Tenk hvor mange som har fått tak i en slik en, og at det blir enda flere på onsdag (neste varelevering). Ingen stas å legge mobilen på kafèbordet/stuebordet på fest når det ligger etpar prikk like tlf'r der fra før...

Iphone var noe særeget da den måtte bestilles fra USA og nesten ingen hadde sett den, men nå er den bare allemannseie med dyre abn.

Lenke til kommentar

Sitter med en Iphone 3G og må si meg svært fornøyd med telefonen. Har bare testet Diamond litt, men den lille erfaringen jeg fikk med meg, var at iPhone har et stort overtak når det gjelder multitouch, respns og nettsurfing. Diamond på sin side stiller sterkt når det kommer til skjermoppløsning og størrelse på telefonen. Helt utrolig at de har klart å pakke så mye teknologi inn i en så liten pakke.

 

Grunnen til hvorfor jeg valgte iPhone framfor Diamond var i bunn og grunn fordi jeg var møkk lei Windows Mobile, som jeg mener må være det treigeste og tungkjørte operativsystemet på markede pr idag. Å måtte gå inn i taskmanager hver gang man vil avslutte et program er helt høl i hue. Multitasking er kanskje fint, men på Windows Mobile har man ikke noe valg. Alle programmer kjøres fram til man avslutter dem i task manager(ja, det er kanskje noen få unntak). Det aller verste, er at du må finne deg i å reboote telefonen enkelte ganger, rett og slett fordi internminnet blir for fult! Selv om man avslutter et program, blir mye igjen i minnet, av en eller annen grunn. Og man merker fort at telefonen har vært full etter en reboot. Ringetonen min høres ut som den synges av noen som har innhalert helium :D

Muligt at det bare er de Windows Mobile telefonene jeg har hatt som har vært sånn, men nå er jeg hvertfall kvitt dem! Man trenger ikke WM for å motta exchange mail på mobilen lenger :D

 

Min forrige telefon var en HTC S710 med WM 6, og til sammenligning er iPhone er helt klar forbedring på praktisk talt alle områder! Eneste jeg savner med iPhone er muligheten for å motta hotmail på telefonen. På Windows mobile følger det med hotmail/messenger som gjør at hotmail kontoen din fungerer som pushmail. Brukte det hele tiden, men på iPhone er det ikke kompatibelt. Kun Yahoo, Gmail og exchange(som forøvring fungerer dødsbra).

Har sjekket rundt omkring på nettet, og det eneste jeg finner, er en betalingsløsning så hotmailen din fungerer med pop3 igjennom et tredjeparts leverandør. Gjerrigknarken som jeg er, er ikke spesielt fornøyd med å betale noe som burde være gratis, så lurer på om noen her vet om en bedre(gratis) løsning? Eller må jeg bytte over til Gmail?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...