Gå til innhold

Test: Nokia N78


Anbefalte innlegg

:hmm: N78 BLIR SLAKTET I DANMARK.

Det er merkelig at A-Mobil kan gi Nokia N78 terningkast 5 når en produkttest i Danmark datert 17. juni i år, gir telefonen stryk-karakter.

 

Kan det hende testeren har veldig store tomler? :D

 

...eller at den norske testeren ikke har tilstrekkelig kompetanse til å kunne vurdere telefonen på bakgrunn av faglig kunnskap? :whistle:

 

Det kan jo være. Det er opp til enhver å vurdere om aktiv mobilinteresse siden midten av 90-tallet, arbeid med håndsett i mange år og å ha prøvd stort sett alle mobiltelefoner som har kommet på markedet i Norge de siste fem årene kvalifiserer. Det finnes ringrever innenfor vårt segment som har vært i gamet mye lenger enn testeren, så det kan jo være at disse sitter på den eneste kompetansen det er oppdrive på dette feltet. Og det kan være at man helst bør ha vært involvert i utviklingen av NMT450 for å ha tilstrekkelig faglig kunnskap.

 

Jeg vet med sikkerhet at testeren aldri var involvert i utviklingen av NMT450, så det kan jo være det er der det butter. Han har faktisk aldri eid en NMT450-telefon. Kun NMT900. :)

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

Leste nettopp testen, som var meget overfladisk, og kan ikke se hvordan denne skal få en toer. Testeren klager på tastene, men det er egentlig det. Virker som om han bare hadde prøvd den en gang/dag, noe som er langt fra nok for å vende seg til å bruke en telefon.

 

Har imidlertid sett på andre tester. Virker som om telefonen er godkjent og ok, men ikke toppkarakter. Det er tastene som går igjen og trekker ned, sammen med kameraet.

 

Forbruker.no/aftenposten: 4

http://www.aftenposten.no/forbruker/digita...icle2494648.ece

 

IDG.no/PC World: 5

http://www.idg.no/pcworld/article101253.ece

 

Mobilen.no: 5

http://www.mobilen.no/wip4/review/test_nok.../d.epl?id=29952

 

CNET.co.uk: 6.9 - good

http://reviews.cnet.co.uk/mobiles/0,39030107,49297439,00.htm

 

Mine erfaringer er følgende: Jeg fikk låne en splitter ny N78 med meg i en uke mens jeg var på ferie i sist måned. Lydgjengivelsen var dårlig / svak / manglet fylde, den var ubruklig for musikk, kameraet var alt annet enn bra og disse hersens taster var en pest og en plage. Men verst av alt var at telefonen "hang" seg 3 - 4 ganger, med det resultat at batteriet måttet ut og hele baletten måtte startes på nytt. Etter det la jeg den vekk og brukte i stedet min gode, gamle Nokia 6310 som alltid ligger i reserve i handskerommet. At N78 er spekket med mye teknikk osv hjelper lite når de elementære tingne ikke fungerer som de skal eller er ustabile.

Lenke til kommentar
Mine erfaringer er følgende: Jeg fikk låne en splitter ny N78 med meg i en uke mens jeg var på ferie i sist måned. Lydgjengivelsen var dårlig / svak / manglet fylde, den var ubruklig for musikk, kameraet var alt annet enn bra og disse hersens taster var en pest og en plage. Men verst av alt var at telefonen "hang" seg 3 - 4 ganger, med det resultat at batteriet måttet ut og hele baletten måtte startes på nytt. Etter det la jeg den vekk og brukte i stedet min gode, gamle Nokia 6310 som alltid ligger i reserve i handskerommet. At N78 er spekket med mye teknikk osv hjelper lite når de elementære tingne ikke fungerer som de skal eller er ustabile.

Regner med at du fikk en mandagsutgave av telefonen da. Har ikke sett noen tester med feilene du beskriver. Og det virker som software-feil, som ofte blir rettet med en oppdatering.

Lenke til kommentar
Jeg vil for øvrig kommentere dette med FM-senderen. Jeg testet den selv med blant annet en bilradio og en vanlig radio, og den fungerte bra. Som med alle andre FM-sendere gjelder det å finne en god frekvens hvor det er lite forstyrrelser, og tenke igjennom hvor du plasserer senderen i forhold til antennen. Vi fikk god lyd (til FM å være) i de fleste tilfellene. Vi har en FM-radio i redkasjonen, og finn rimelig bra lyd selv med N78 plassert i naborommet.

 

Andre kan selvsagt oppleve det annerledes På grunn av lokale forhold eller type radiomottaker. Vår erfaring var imidlertid at det fungerte bra.

 

Nå synse dere frem godlyd til nokia, men da dere synset dere frem til lydkvaliteten i SE, synset dere andre veien. Hva mener du med frasen "-vi får god lyd til FM å være"?? Men alt blir jo bare svada, da dere synser dere i vei, og klarer ikke legge skjul på at dere favoriserer Nokia. Dette er noe du ikke trenger å prøve å bortforklare...

 

Du må jo huske at dette er en Nokia, og Amobil favoriserer jo som kjent Nokia.

 

Noen interessante tall:

Hittil i år har Amobil testet totalt 36 mobiler fra Nokia, SE, Samsung, LG, Apple og HTC.

 

Tar vi gjennomsnittet av alle testene er snittkarakteren 4,44.

 

Ser vi på produsent blir snittene følgende:

Nokia: 4,5

SE: 4,5

Samsung: 3,9

LG: 4,5

HTC: 4,25

Apple: 5 (kun 1 test)

 

Nokia, Samsung og Sony Ericsson har hatt omtrent like mange telefoner inne til test.

At Nokia konsekvent favoriseres foran andre merker ser altså ikke ut til stemme utifra disse tallene.

 

Dette er en rask utregning. Jeg anbefaler andre å etterprøve den :)

 

Så til saken:

Hvilken karakter mener du Nokia N78 fortjener, og hvorfor?

 

Kan du heller ikke gjøre rede for hvor mange Nokia telefoner som havner på forsiden av VG med anbefalt stempel, og hvor mange SE som gjør det? At dere har slaktet et par Nokiatelefoner, er vel det berømte unntaket som bekrefter regelen...

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

poe: Her er antallet Nokiaer og Sony Ericssoner som har fått testen sin publisert på VG:

 

(Merk: Ingen fikk terningkast seks!)

 

Nokia-telefoner med terningkast fem: Seks stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fem: Fem stykker ...

 

Nokia-telefoner med terningkast fire: To stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fire: Tre stykker ...

 

Dette tilsier at det er nøyaktig like mange telefoner som har havnet der, men Nokia har en stakkars femmer mer enn Sony Ericsson. Så liten forskjell kan definitivt ikke kalles favorisering.

 

Var det noe mer du lurte på, når du først var i gang ..?

Lenke til kommentar
Nå synse dere frem godlyd til nokia, men da dere synset dere frem til lydkvaliteten i SE, synset dere andre veien. Hva mener du med frasen "-vi får god lyd til FM å være"?? Men alt blir jo bare svada, da dere synser dere i vei, og klarer ikke legge skjul på at dere favoriserer Nokia.

 

FM-sendere er ikke et utgangspunkt for god lyd. FM-senderen i N78 gir god lyd innenfor rammene av begrensninger overføring via FM-båndet gir. Jeg har selv prøvd en del FM-sendere, og N78 er ikke dårligere enn små frittstående FM-sendere.

 

Jeg regner med at du har testet denne løsningen selv, siden du er så uenig?

 

Kan du heller ikke gjøre rede for hvor mange Nokia telefoner som havner på forsiden av VG med anbefalt stempel, og hvor mange SE som gjør det? At dere har slaktet et par Nokiatelefoner, er vel det berømte unntaket som bekrefter regelen...

 

Ingen telefoner havner på forsiden av VG med "Anbefalt"-stempel. Det har aldri skjedd, og kommer aldri til å skje.

Lenke til kommentar
Nå synse dere frem godlyd til nokia, men da dere synset dere frem til lydkvaliteten i SE, synset dere andre veien. Hva mener du med frasen "-vi får god lyd til FM å være"?? Men alt blir jo bare svada, da dere synser dere i vei, og klarer ikke legge skjul på at dere favoriserer Nokia.

 

FM-sendere er ikke et utgangspunkt for god lyd. FM-senderen i N78 gir god lyd innenfor rammene av begrensninger overføring via FM-båndet gir. Jeg har selv prøvd en del FM-sendere, og N78 er ikke dårligere enn små frittstående FM-sendere.

 

Jeg regner med at du har testet denne løsningen selv, siden du er så uenig?

 

Kan du heller ikke gjøre rede for hvor mange Nokia telefoner som havner på forsiden av VG med anbefalt stempel, og hvor mange SE som gjør det? At dere har slaktet et par Nokiatelefoner, er vel det berømte unntaket som bekrefter regelen...

 

Ingen telefoner havner på forsiden av VG med "Anbefalt"-stempel. Det har aldri skjedd, og kommer aldri til å skje.

 

Å joda. Mange telefoner pryder forsiden av nettutgaven av Vg med anbefaltstempel, ikke prøv å late som om det ikke skjer! Og der tar anbefalt stemplet seg ekstra godt ut. Så jeg spør igjen; Hvor mange Nokiamobiler havner på forsiden av VG med anbefalt stempel, og hvor mange SE gjør det?

 

Og igjen til lydtesten. Hvordan avgjorde du i dette tilfellet at Nokia hadde like god lyd som gjennomsnittet av fm-sendere, når man samtidig har i minnet at menneskehjernen ikke klarer å huske lyd mer enn i et par små brøkdeler av et sekund... Skjønner du ikke at du synser deg frem til et resultat som i utgangspunktet er helt umulig å komme frem til? At du i Nokia sitt tilfelle vipper pinnen opp, mens du i SE sitt tilfelle vipper pinnen ned. Skjønner du at dette er ene og alene personlige preferanser, som er bygd på dine forestillinger om Nokia, og har null verdi for andre enn deg selv?

 

poe: Her er antallet Nokiaer og Sony Ericssoner som har fått testen sin publisert på VG:

 

(Merk: Ingen fikk terningkast seks!)

 

Nokia-telefoner med terningkast fem: Seks stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fem: Fem stykker ...

 

Nokia-telefoner med terningkast fire: To stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fire: Tre stykker ...

 

Dette tilsier at det er nøyaktig like mange telefoner som har havnet der, men Nokia har en stakkars femmer mer enn Sony Ericsson. Så liten forskjell kan definitivt ikke kalles favorisering.

 

Var det noe mer du lurte på, når du først var i gang ..?

 

Hvor mange med anbefalt stempel? Og gjerne dokumenter påstandene dine med linker, men det klarer du vel ikke.

Lenke til kommentar
Mange telefoner pryder forsiden av nettutgaven av Vg med anbefaltstempel, ikke prøv å late som om det ikke skjer! Og der tar anbefalt stemplet seg ekstra godt ut. Så jeg spør igjen; Hvor mange Nokiamobiler havner på forsiden av VG med anbefalt stempel, og hvor mange SE gjør det?

 

Du tar nok feil. Dette har aldri skjedd, og kommer aldri til å skje. Du får ta et screenshot neste gang du mener å se det, eller henvende deg til VG for å motbevise meg.

VG publiserer ikke engang bilder av "Anbefalt" på telefoner inne i testene hos seg. Noe anbefalt-stempel har derfor aldri figurert på forsiden av VG.

 

Og bare det at jeg sier at det her i offentlighet burde i grunn være bevis nok. Å dra en løgn om noe slikt ville vært rimelig enkelt å avsløre.

 

Når det gjelder FM-senderen, så menes det selvsagt at lyden er god til å være FM-sender. Jeg har som sagt prøvd flere løsninger, og N78 fungerer bra, gir lite støy. Dette gir "god" lyd, forutsetningene tatt i betraktning. Anbefaler deg å teste det selv.

 

Hvor mange med anbefalt stempel? Og gjerne dokumenter påstandene dine med linker, men det klarer du vel ikke.

 

Nei, det er ikke så lett når det ikke er noe å linke til...

Endret av hitokiri
Lenke til kommentar
Nei, det er ikke så lett når det ikke er noe å linke til...

 

Hmm... Mener da bestemt at Vg har brukt samme bilde som amobil på forsiden når de presenterer en test som dere har gjennomført, og der er som sagt anbefalt stemplet. Men mulig jeg tar feil, men det tar jo ikke bort det faktum at det linkes til amobil i presentasjonen til vg, og der lyser jo anbefalt stemplet mot alle og enhver, så helt uskyldig er dere da ikke ;)

Lenke til kommentar

Tja. Dette anbefalt-stempelet dukker først opp på siste side av testen. Linkene fra VG går til første side. Så etter at leseren har klikket seg gjennom fire linker, så lyser "Anbefalt"-stempelet mot ham.

 

Det finnes unntak, men dette stempelet brukes stort sett bare på konklusjonssiden på Amobil. Unntaket er samletester.

 

For øvrig får alle mobiler som får karakter 5 eller 6 dette stempelet.

Lenke til kommentar
Da har det skjedd en feil. Skal rette opp i det med en gang.

 

Ser at du allerede har rettet opp dette, men for å fortsette litt off topic: Det ble da selvfølgelig stilt spørsmål om dette i tråden der testen ble diskutert og her er svaret som kom:

QUOTE(hjaadd @ 13/06-2008 : 23:01) post_snapback.gifHva skjer med at den fikk terningkast 5, men ikke den gjeve "Amobil Anbefalt" når samsung G600 fikk anbefaling og terningkast 4.

 

Vi hadde en diskusjon på dette i redaksjonen. Bakgrunnen for det er at telefonen ikke kan anbefales jevnt over, ved mangel på teknologi og enkelte andre svakheter som vil ramme "alle". Anbefalt-stempelet kommer ikke nødvendigvis pga terningkast, men dersom telefonen virkelig utmerker seg jevnt over. Er svakhetene alvorlige, men kun for en liten gruppe kan telefonen få anbefalt-stempel og en firer.

 

Må si jeg ristet på hodet da jeg leste dette, og håper virkelig at det du skriver er det som er regelen. For ellers blir jo alt bare patetisk.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
poe: Her er antallet Nokiaer og Sony Ericssoner som har fått testen sin publisert på VG:

 

(Merk: Ingen fikk terningkast seks!)

 

Nokia-telefoner med terningkast fem: Seks stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fem: Fem stykker ...

 

Nokia-telefoner med terningkast fire: To stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fire: Tre stykker ...

 

Dette tilsier at det er nøyaktig like mange telefoner som har havnet der, men Nokia har en stakkars femmer mer enn Sony Ericsson. Så liten forskjell kan definitivt ikke kalles favorisering.

 

Var det noe mer du lurte på, når du først var i gang ..?

 

Hvor mange med anbefalt stempel? Og gjerne dokumenter påstandene dine med linker, men det klarer du vel ikke.

Hvorfor skal jeg gjøre hele jobben for deg ..? Det er bare å ta et enkelt søk på VG.no etter kodeordet "amobil", så teller du antallet mobiler som har terningkast i bildet (alle artiklene som er Amobil-tester har terningkast i artikkelbildet), enkelt og greit.

 

Nei, jeg skal ikke være som deg poe, som ikke vil dokumentere påstander, så her er linken til søket. Tellingen får du bare sjekke selv: VG-søk på kodeord "amobil".

 

Edit: Ingen av bildene i søket hadde "Anbefalt"-stempelet ...

Endret av OML
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
poe: Her er antallet Nokiaer og Sony Ericssoner som har fått testen sin publisert på VG:

 

(Merk: Ingen fikk terningkast seks!)

 

Nokia-telefoner med terningkast fem: Seks stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fem: Fem stykker ...

 

Nokia-telefoner med terningkast fire: To stykker ...

Sony Ericsson-telefoner med fire: Tre stykker ...

 

Dette tilsier at det er nøyaktig like mange telefoner som har havnet der, men Nokia har en stakkars femmer mer enn Sony Ericsson. Så liten forskjell kan definitivt ikke kalles favorisering.

 

Var det noe mer du lurte på, når du først var i gang ..?

 

Hvor mange med anbefalt stempel? Og gjerne dokumenter påstandene dine med linker, men det klarer du vel ikke.

Hvorfor skal jeg gjøre hele jobben for deg ..? Det er bare å ta et enkelt søk på VG.no etter kodeordet "amobil", så teller du antallet mobiler som har terningkast i bildet (alle artiklene som er Amobil-tester har terningkast i artikkelbildet), enkelt og greit.

 

Nei, jeg skal ikke være som deg poe, som ikke vil dokumentere påstander, så her er linken til søket. Tellingen får du bare sjekke selv: VG-søk på kodeord "amobil".

 

Edit: Ingen av bildene i søket hadde "Anbefalt"-stempelet ...

 

Leste du ikke postene som står over her?

Lenke til kommentar
Hva da? Jeg dokumenterte hvordan jeg (og du, om du vil) sjekket VGs dekning av Amobils mobiltelefontester, slik du ba meg om. :)

 

Neida. Jeg mener bestemt å huske at forsidebildene Vg bruker(brukte), er det samme som amobil eventuelt smører anbefalt stemplet over...

Lenke til kommentar
Neida. Jeg mener bestemt å huske at forsidebildene Vg bruker(brukte), er det samme som amobil eventuelt smører anbefalt stemplet over...

 

Da husker du feil.

 

Nyeste eksemepelet du kan finne på Internet Archive Wayback Machine av forsider hos vg.no med en mobil som fikk anbefalt-stempel hos Amobil er Sony Ericsson W580i.

 

 

 

Ikke noe anbefalt-stempel der nei, med mindre du leser hele testen på amobil.no. Forsiden er fra 29. august 2007.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...