Gå til innhold

Kundene og aksjeholdere liker ikke Funcom

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg hadde egentlig tenkt til å svare når det gjaldt MMORPG og "skill" før jeg så din tilbakemelding, jeg skal gjøre det kort som svar til denne kommentaren istedet. Slik jeg ser det så er det kun ferdigheter til et visst nivå i MMORPG, ferdighetene gjør det raskere å lære og utføre. I ditt eksempel så er prosedyren du utfører et resultat av erfaring og ikke ferdigheter. Etterhvert som spillet får litt tid på seg så vil det bli grunnleggende erfaring å feks. vite at barbarians har comboer som slutter/ender i x-retning. Dette eksisterer i alle mmorpg, og er et enkelt tilfelle av hindring->løsning som blir lært av å utføre om og om igjen. Jeg vil si imot noe av det jeg allerede har sagt ved å si at ferdighet er resultatet av erfaring og viktigst: måten det utføres på, å kunne tilpasse seg situasjoner.

Hva er forskjellen på ferdigheter i et MMORPG og et FPS spill? Alt kommer jo an på erfaring stort sett for å få fortjent "skill" begrepet rettet mot seg.

Forskjellen her er jo at AoC har til nå vist oss en lærningskurve som overgår alt av hva vi har sett fra før, og ergo har en mye høyere "skill to noob" ratio enn hva andre MMOs har.

Og nei, det er ikke likt hva vi har sett fra før i f.eks WoW, ettersom det eneste man har der er X action som brukes mot Y handling, eller "counter-ability" om man vil mens i AoC så har man dette + 1. dobbeltap buffs 2. collition detection 3. active shield system.

Tror du misforstår meg her. Hvis du kjenner den følelsen av å være ute i kaldt vær med iskalde hender, og så ta en runde Super Smash Melee eller et annet raskt-spill med kalde fingre. Alt føles treigt, det er som at jeg må vente på spillet fordi det tar så lang tid. Jeg trykker ikke feil på combo-er fordi de går for sakte, jeg lærte å spille med tolmodighet etter de første levlene i spillet. Poenget mitt er at jeg føler det er for sakte akkuratt nå, det burde kortes inn med et kvart sekund eller mer for å kunne få noe utbytte av å utføre det raskt. Akkuratt nå går det for sakte til at noen skal trykke feil eller ikke kunne holde "følge med" i PvP.

Hvis det føles for sakte så er du utrolig god i det du gjør, dog dvs hvis du klarer å bruke alle hjelpemidlene spillet har å tilby iløpet av en PvP kamp.

Det være seg alle metodene jeg har nevnt, som du jo har sakt at du ikke bruker, ergo spillet er tilpasset til personen som bruker alt dette, og ikke kun "basics" av hva spillet har å tilby.

Så du kan jo prøve å utnytte deg av de andre tingene + det du gjør nå før du gjør deg ferdig med tanken om at "combat-pace'n" til spillet er for tregt, og tru meg, det er det ikke hvis du prøver å holde styr på alt, hvertfall ikke for meg atm.

Jeg mener kronglete i den forstand at du ikke kan bevege deg raskt, du må som med combo-systemet tilpasse deg det trege tempoet til AOC. Jeg spilte hovedsakelig mage og rogue i world of warcraft, og en rask 360-grader hopp med cone of cold eller et annet instantspell kunne gjøre store innvirkninger. En timet vanish på PoM-Pyro eller rask blink i uventet retning. Kan egentlig konkludere med at jeg føler at det blir for tregt, når det kan være så mye bedre og ha et mye større potensial bare det settes opp et par hakk.

Skjønner ikke helt hva du mener med " ikke kan bevege deg raskt"?

Er det muligheten for å hoppe og styre toon'en i luften du mangler?

Som sakt, comboer er "tregt" i den forstand at man må utføre alle slagene selv fremfor cooldowns som man har i andre spill på sine spesielle "triks".

Det man da ender med er at man må trykke knapper etter animasjoner fremfor cooldowns, noe som jo gjør det slik at man setter slag i "kø" fremfor det å spamme knappen slik at den avløses så kjapt det er mulig.

Dette forsterkes nok enda mer hvis man spiller en caster klasse, men igjen alle klassene i spillet har forskjellige "combat-paces", og slik var det jo i WoW også.

Mage var kanskje litt mer hektisk enn en paladin f.eks.

Aner ikke hvilken klasse du spiller i AoC, men du kan jo prøve en annen for å se om det går litt "kjappere" etter hva du liker. Men først og fremst, prøv å behersk hele systemet før du sier at det går for tregt, for etter hva jeg har lest her så er sjansen stor for at du ikke gjør det. ^^

Jeg er enig at AoC har større potensial enn andre MMORPG, men foreløpig er ikke enkel memorering av directional attacks og grunnleggende dodging nok til å imponere. Det er derimot et aspekt AoC er mer skillbased enn andre mmorpg: mass-pvp. Character collision kan gjøre rom for formasjoner mens som i ditt tank+los-eksempel gjør rom for mer strategi.

ps: kunne du forklart nærmere de kommende endringene når det gjelder casting? høres interessant ut. og vil det egentlig endre noe som helst i caster-pov?

Nei nei, det er jo selvsakt opp til hver enkelt å avgjøre om det passer deg som person eller ikke, men jeg mener hvertfall og syns at AoC tilbyr meg mer å sette tennene i enn f.eks det WoW gav meg når det gjaldt akkurat dette.

Nei det er jo ikke så mye som er ute enda forutenom det man kan lese i patch-notene som mest sannsynlighvis vil komme til onsdagen i ukens patch. Men det handler hvertfall om at systemet sjekker om din target faktisk er innenfor LOS når castingen starter og når den avsluttes, noe som jo da vil resultere i at melee folk vil få en enklere hverdag når det gjelder det å hanskes mot castere ettersom man da kan prøve å komme seg i dekning hvis en ser noe svært og skummelt kommer sin vei igjennom casting baren til fienden eller animasjonen ^^.

Så ja, det vil gjøre hverdagen litt hardere for en caster, men slapp av det er noe som kommer til melee systemet også som også vil gjøre det hardere for oss melee folk å ta dere.. ^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Til og være en MMO er det ganske skill-basert..men betyr det at det er veldig skill basert? fremdeles ganske ubalansert og begrenset av din class, og det er nesten synd at gear har så lite og si..trekker vekk litt av magien

"Til å være en MMO er det ganske skill-basert.. men betyr det at det er skill basert?"

Huh?

Enten er det da skill basert eller så er det det ikke.

Og det at du trekker frem gear som betyr lite som en dårlig faktor sier vell litt når du først klager på at noen klasser har det hardere enn andre når det gjeler PvP. Selvfølgelig skal en Guardian f.eks ha det hardere i PvP enn en Barbarian, noe enhver burde ha vært klar over når man valgte X klasse. Men så lenge det er nogenlunde ballansert så går det greit.

Nå som vi er inne på gear, så har faktisk gems mest å si, noe som jo selvfølgelig er en dårlig ting, men der vet jeg det vil bli noen forandringer på etterhvert.

Vel det har seg sånn at tingen med gear nå er at stats er det så utrolig mye tull med, det har ikke noe og si om du har bra eller ikke nesten.. og alt er så likt( blir sikkert fikset etterhvert >_> )det ødelegger noe, var det jeg mente.. ingenting med PVP og gjøre. I MMO'er er det alltid sånn at X er vanskelig for Y, men i AOC får du aldri et skikkelig innblikk på hva som gjør det og hva som kan gjøre det, rett og slett så mye rot med classene.

Ja i MMO'er kan alltid Y gjøre X for at Z kan mulig bruke X, det er jeg klar over, men at jeg klagde på at noen classer hadde det hardere en andre? det klagde jeg aldri på..jeg sa spillet er ubalansert og det er et faktum. Ikke bare vanlig * ubalansert * som alle MMO's,veeldig ubalansert

Endret av MathiasT-S
Skrevet

Kan tenke meg at aksjene til alle andre mmorpg gikk i samme bane i og rundt lanseringsdatoene. MTP alle disse aksje grunderne.

Men har også sett folk sammenligne WoW med AoC under lansering. Og jeg kan ikke huske at wow var så ille som AoC mtp feks buggs osv.

Slik jeg husker fra lanseringsdato til 3 måneder synes jeg det gikk greit. Det var kjempe morro å spille det, men AOC virker så fryktelig uferdig og ubalansert i pve/pvp.

Jeg hadde jo halve questboka de full av quest du ikke kunne gjøre fordi de var bugga.

Min mening er at

- AoC er for lite fleksibelt og lite, når det gjelder områdene. Combat systemet virker fryktelig klønete og tregt, mtp de skjolda

du skal flytte frem og tilbake mens motstanderen din skal gjøre en combo samtidig som du skal gjøre en combo.. det er jo et rot av en annen verden.

-End game er ikke mye å skryte av, men det er for tidlig å si. SLik jeg har skjønt har noen allerede drept "siste bossen" i et av de vanskligste dungeonene, noe som sier det

meste av endgame til nå. Pvp er det jo faktisk mer av i AOC når du sammenligner wow og aoc i starten, HVIS du er i en aktiv guild, men gud å ubalansert det er..

er du mele mot en healer klasse taper du uansett med mindre motstandern din er afk eller komplett idiot.

-Dårlig utvalg av våpen og utstyr er det jo nesten alltid i mmorpg de første månedene.

-Raid group systemet er også klønete.. feks dør du når gruppen dreper quest bossen får du ikke killet på den bossen.

Teorien min er at flesteparten av de som har slutta med AoC til nå har starta med world of warcraft når det var på sitt beste og blitt kjempeskuffa når de

kommer til et mmorpg i startfasen.

Men Funcom må også få ut fingern skal de beholde kunder når Wow kommer med ny expansion og warhammer online lanseres. Vet om fryktelig mange som

bare prøver AoC til Wow expansion kommer.

Skrevet
Vel det har seg sånn at tingen med gear nå er at stats er det så utrolig mye tull med, det har ikke noe og si om du har bra eller ikke nesten.. og alt er så likt( blir sikkert fikset etterhvert >_> )det ødelegger noe, var det jeg mente.. ingenting med PVP og gjøre. I MMO'er er det alltid sånn at X er vanskelig for Y, men i AOC får du aldri et skikkelig innblikk på hva som gjør det og hva som kan gjøre det, rett og slett så mye rot med classene.

Ja i MMO'er kan alltid Y gjøre X for at Z kan mulig bruke X, det er jeg klar over, men at jeg klagde på at noen classer hadde det hardere en andre? det klagde jeg aldri på..jeg sa spillet er ubalansert og det er et faktum. Ikke bare vanlig * ubalansert * som alle MMO's,veeldig ubalansert

Du får gi meg et eksempel på hva som er "veeldig(!?)" ubalansert.

Skrevet

Du får gi meg et eksempel på hva som er "veeldig(!?)" ubalansert.

Polearm speccet Guardian med +damage gems på alle items han kan ha det. Ikke mye som minner om tank da nei :p

Skrevet

kanskje noen kan si noe om hvordan combat-systemet osv fungerte i AO? Dvs...har funcom tidligere vist at dem faktisk klarer å utføre den vanskelige oppgaven det er å konstruere et godt og balansert combat-system?

Jeg husker ikke mye selv fra AO, spilte det bare i noen dager egentlig...men jeg kjempet jo en smule mot noen mobs...og jeg kan ikek huske jeg ble imponert på noen måte..men som sagt...svært liten erfaring med AO.

Skrevet
Polearm speccet Guardian med +damage gems på alle items han kan ha det. Ikke mye som minner om tank da nei :p

Helt enig at gem-stacking er litt "out of order", så vi vil nok se noe som vil forandre på dette systemet, men er det ubalansert?

En Dark Templar kan jo sette opp et sett med kun +unholydmg hvis han vil, en barbarian kan sette opp +1he dmg, en ToS kan sette opp +spell dmg osv osv osv, så det er jo ikke en "class-spesifik" ting vi snakker om, det handler kun om å bruke pengene sine på gear for å sette seg i fordel. Men alle kan jo gjøre det.

Skrevet

Vel, 80 Necro med omtrent alt av gearet med +colddamage gems. Merker ikke stort forskjell i damage fra vanlig gear. Noe jeg trur ikke er tilfellet med Guardian eksempelet. Så ja det er ubalansert, men det er som du sier bare fordi gems trenger fiksing/nerfing/regler.

Skrevet

Vell ja, det er vell fordi mesteparten av din +dmg ikke smittes over til petsa?

Så hadde jeg vært deg så ville jeg ha prøvd et set med +evade/invul. på istedet for å tåle juling der du står midt blandt petsa ;)

Skrevet
Vell ja, det er vell fordi mesteparten av din +dmg ikke smittes over til petsa?

Så hadde jeg vært deg så ville jeg ha prøvd et set med +evade/invul. på istedet for å tåle juling der du står midt blandt petsa ;)

Men poenget er at det ikke funker for alle klasser, og dermed ikke ubalansert. Jeg bruker forsåvidt heller ikke pets da alle ofres for å gjøre mer skade. Priest osv får jo ikke noe +healing gems.

Skrevet (endret)
Så ja, det vil gjøre hverdagen litt hardere for en caster, men slapp av det er noe som kommer til melee systemet også som også vil gjøre det hardere for oss melee folk å ta dere.. ^^

Dette gir større potensial for melee, ikke for casters. Det blir med andre ord en stor forskjell mellom casters og melee, du har ikke nærheten like mye potensial som caster. Jeg er spent på hvordan de skal klare å balansere det, for å hindre at det blir et "noob-stempel" på casters.

Jeg har en necromancer og conqueror. Jeg svarer tilbake på det andre du skrev senere.

Endret av Syvertsen
Skrevet
....... Slik jeg husker fra lanseringsdato til 3 måneder synes jeg det gikk greit. Det var kjempe morro å spille det, men AOC virker så fryktelig uferdig og ubalansert i pve/pvp.

Jeg hadde jo halve questboka de full av quest du ikke kunne gjøre fordi de var bugga.

Min mening er at

- AoC er for lite fleksibelt og lite, når det gjelder områdene. Combat systemet virker fryktelig klønete og tregt, mtp de skjolda

du skal flytte frem og tilbake mens motstanderen din skal gjøre en combo samtidig som du skal gjøre en combo.. det er jo et rot av en annen verden.

-End game er ikke mye å skryte av, men det er for tidlig å si. SLik jeg har skjønt har noen allerede drept "siste bossen" i et av de vanskligste dungeonene, noe som sier det

meste av endgame til nå. Pvp er det jo faktisk mer av i AOC når du sammenligner wow og aoc i starten, HVIS du er i en aktiv guild, men gud å ubalansert det er..

er du mele mot en healer klasse taper du uansett med mindre motstandern din er afk eller komplett idiot.

-Dårlig utvalg av våpen og utstyr er det jo nesten alltid i mmorpg de første månedene.

-Raid group systemet er også klønete.. feks dør du når gruppen dreper quest bossen får du ikke killet på den bossen.

Teorien min er at flesteparten av de som har slutta med AoC til nå har starta med world of warcraft når det var på sitt beste og blitt kjempeskuffa når de

kommer til et mmorpg i startfasen.

Men Funcom må også få ut fingern skal de beholde kunder når Wow kommer med ny expansion og warhammer online lanseres. Vet om fryktelig mange som

bare prøver AoC til Wow expansion kommer.

Hvilken lansering av WOW da? EU eller US? Husk at når EU lansering foregikk var spillet allerede 3 måneder gammelt. Hørt masse om problemene i julen 04 for Blizzard, selv om nesten ingen vet om dem i dag. Det hadde nok vært noe av den samme opplevelsen hvis Funcom ga en del av markedet spillet for å "pay to test" i Mai-August, og ga ut AOC i August i stedet for til US & EU. Uansett, så er det mye større krav til et helhetlig produkt i dag, enn det det var i 2004 for spilleren.

Dessverre glemmer dem at farten en utvikler jobber på er like rask, og tar fortsatt 4-7 år å lage et bra onlinespill fra bunnen av. Slik blir det hardere å hardere for nye selskap å trenge igjennom barrieren som WOW har formet over 4 år, og hvor flesteparten har glemt hvordan spillet så ut i julen 2004. Se på MMO spill de siste 2 årene, ikke akkurat noen storsuksesser akkurat. "Tabula Rasa" overlever vel, så vidt. "Hellgate London" utvikleren ser ut til å gå konk innen kort tid, og "Vanguard" ser ut til å få sakene på rett sted nå, bare 18 måneder etter lansering....

Kort om de andre punktene dine også:

- AOC sitt kampsystem er annerledes, mange som ønsker det velkommen, og mange som ikke gjør det, smak & behag.

- Størrelsen på spillet er kanskje ikke så stor som folk håpet, men nytt område kommer sommer\høst tror jeg da vel for lvl 55-60.

- Raid bosser...don`t even get me started. AOC er 2 måneder gammelt om 2 dager (live med Early Access inkludert) Hvor mange raidbosser hadde WOW i Januar 2004 da? AOC har vel en 10+ allerede, selv om flere hard-core guilds har løpt dem ned siden 1 uke etter release, og eneste måten Funcom kunne holde dem unna var å lukke dørene, og så åpne dem etter at tid hadde gått, og spillerene klagde & whine på at de ikke kunne komme seg inn. Så fort Funcom åpnet dørene så startet de å campe bossene til de var nede ser det ut som.

- Utstyr & våpen svarte du på selv, men AOC er nok svak her ovenfor WOW spillere, som er vant til rustninger fra fantasien, mens Funcom har sagt at alle deres vil forholde seg til kulturen & realisme mest mulig.

- Bosser & Quest blir fikset i førstkommende patch mener jeg, endelig ja. Nok av andre bugs & fikse, men jeg ser at de har prioritert de laveste lvls, og jobbet seg oppover, sikkert i takt med subscriberbasen deres sin større andel, og hvor den befinner seg.

Sist men ikke minst: AOC som venteplass for neste storspill? Kanskje, meget mulig eller BS. Hvem vet! Dette vet vi...

WOW sin expansion vil være akkurat som TBC har vært siden 2007, nullstillende av alt du har gjort før expansion (faction rep, gear, items osv) med minimalt nytt i mine øyne. Samtidig gjør dem alt enklere enn det det var i TBC også. TBC fikk meg til å gi opp WOW kort tid etter release. Hadde spilt så mye orginal, og TBC var nestn tragisk opplegg i forhold noen ganger. I orginal var det en utfordring å få bra gear, mens i TBC var det forventet å ha "top notch" på svært kort tid etter lvl 70 var nådd.

Oppsummerende: Sikkert mange som venter på WOTLK, men mange som med gleder hopper over.

Vil bare nevne en siste ting: forventninger hos massene. Du tok ikke opp dette noe særlig, men skriver litt om det alikevel.

På grunn av at WOW er så "perfekt" etter 4 år live, så forventes det noe av det samme på 1 dag gamle live spill, noe som ALDRI vil skje. Jeg ser at folk stadig leter etter det perfekte spill som leverer 100% på første dag og klager når de finner ut at dette ikke var sant. Vet at mange når ser på "Warhammer Online" som neste mulighet, men tror nok mange vil få seg en overraskelse her også, som de fleste andre steder. Det har nok blitt tatt en del snarveier i utviklingen der som er på 3(?) året eller no. Leste et sted som påstod at grafikkmotoren er DAOC sin, så de skulle spare litt tid. Forundrer meg ikke.

BTW, fans: Spillet blir ikke utsatt noe mer, det kommer nok til høsten! Hvorfor? Hverken EA eller Mythic vil tillate at det slippes etter WOTLK, så der er grunnen alene.

Det var vel det jeg ville skrive, litt mye, men slik er det noen ganger.

Ha en god kveld! :)

Skrevet

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke casters har et eller annet combo-system som melee har. Hvorfor skal de bare la 50% av klassene få et nytt og spennende combo-system som utviklerene har skrytt så mye over? Hvor kult hadde det ikke vært om castere måtte gjøre enkelte bevegelser for å bygge opp spellen sin, hva som helst hadde fungert.

Skrevet
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke casters har et eller annet combo-system som melee har. Hvorfor skal de bare la 50% av klassene få et nytt og spennende combo-system som utviklerene har skrytt så mye over? Hvor kult hadde det ikke vært om castere måtte gjøre enkelte bevegelser for å bygge opp spellen sin, hva som helst hadde fungert.

Noe ala sving hendene i en sirkel få kastet, spell. og lignende da? Mender da ved bruker av 123QE metoden da. men hadde vært litt morsomt med en sånn touch pad ved siden av pc'n...

Skrevet

Det hadde fungert fint, eller at man måtte trykke på knapper så ropte karakteren din ut ord som gjorde spellen sterkere, chanting. Etter som du kom opp i lvl så fikk du tilgang til flere forskjellige ord/setninger, ved å kombinere dem så kunne du bruke kraftige spells.

De klarte det hvertfall med melee, skjønner absolutt ikke hvorfor dette ikke ble innført med casters.

Skrevet

Mesteparten av Casterene har vel tilgang på spellweave i spillet, men det er vel ikke akkurat det du tenkte på. Forstår tankegangen egentlig, men kan hende Funcom fant ut at noe slik kunne bli mindre optimalt i lengden, who knows.

Spellweaving er jo dessverre tidkrevende, og buffen man oppnår varer bare i brøkdelen av tiden det tar å skape den, men hvis man kan ta noe slik videre, så kan det jo bli noe mer. Andre spill har jo slik at man må sikte med spells, kanskje ikke MMO spill dessverre, for å treffe fiendene sine.

Hvis man graver i utviklingen til AOC så har Funcom sikkert en god grunn til at de valgte å la casting forbli ganske normalt som vanlig, og gi meelee noe helt nytt.

Skrevet (endret)

Er enig når det gjelder casters, og har ingen aning hvordan funcom skal løse det. En måte ville vært å ha en slik timing-bar som er når man bruker reload i Gears of War, jo bedre timing jo raskere/sterkere spell.

Jeg tror ikke dette spillet vil nå frem til mange (casuals) slik som det er nå. Forstår ikke helt hvorfor det er _5_ directional attacks når de kunne klart seg med 3, det tar opp keybindings og er fullstendig unødvendig. I levelingen kan det være vanskelig for noen å treffe med så mange, men det skal fryktelig mye til å bomme når du har spilt med de samme abilitiene i dagesvis. Jeg hater dessuten å ikke kunne strafe med Q og E.

1. dobbeltap buffs 2. collition detection 3. active shield system.M en først og fremst, prøv å behersk hele systemet før du sier at det går for tregt, for etter hva jeg har lest her så er sjansen stor for at du ikke gjør det. ^^
Dobbeltap buffs er jo strengt tatt det samme som å bare fyre opp en enkel buff i WoW. Collision detection er bra i group-pvp, det har stort potensial. Det eneste vi står igjen med som faktisk har potensial 1v1 er active shielding, men det vil strengt tatt bli prosedyre med noen hundre timer PvP.

Hadde det vært slik at man kunne faktisk se hvilke retninger en person slo i (må slå i for å gjøre combo) på et slags mini-vindu ville det vært mulig å raskt blokkere de retningene. Synes ikke det er spesielt imponerende å pre-blokke "jaha, en conqueror, ctrl+1+2+3" *go*.

Character collision blir som å gå gjennom en karakter eller blinke rundt for å hindre en cast i 1v1. Eller generelt sloss mot mutilate/shadowstep-rogues som caster eller melee. Dobbeltapping blir som å fyre opp en enkel buff som reflect i WoW. Ikke imponerende, langt ifra.

Endret av Syvertsen
Skrevet
Hadde det vært slik at man kunne faktisk se hvilke retninger en person slo i (må slå i for å gjøre combo) på et slags mini-vindu ville det vært mulig å raskt blokkere de retningene. Synes ikke det er spesielt imponerende å pre-blokke "jaha, en conqueror, ctrl+1+2+3" *go*.
Det er ikke spesielt imponerende, men selv klarer du ikke bruke det enda.

Hva hvis du møter en Conqueror og en Barbarian samtidig?

Character collision blir som å gå gjennom en karakter eller blinke rundt for å hindre en cast i 1v1. Eller generelt sloss mot mutilate/shadowstep-rogues som caster eller melee.
Huh?
Dobbeltapping blir som å fyre opp en enkel buff som reflect i WoW. Ikke imponerende, langt ifra.

Bortsett fra at i AoC så har man 3 forskjellige buffs å passe på samt Stamina man må ofre for å utføre det.

Det du sier blir som om jeg sa at:

Det å kjøre Rallycross blir som å kjøre en Lada, bare at man må kanskje tenke litt kjappere.

Noe som er riktig i slik forstand, men det ligger mye, mye mer bak det enn det.

Skrevet (endret)
Det er ikke spesielt imponerende, men selv klarer du ikke bruke det enda.

Hva hvis du møter en Conqueror og en Barbarian samtidig?

Klarer ikke bruke det? Det er jo strengt tatt snakk om å trykke på noen knapper nesten før du kommer i kamp, alle klarer å "bruke" det så lenge de husker riktig. Det siste eksempelet ditt derimot er for flere enn 1v1, der jeg er enig og sier at det faktisk har potensial. Jeg er samtidig skeptisk til hvordan noen vil håndtere det når det er 2 ulike klasser som slår på deg, om det blir mulighet for å tilpasse seg eller om man bare må gå med "normal"-blocking for å hindre åpninger, dersom ikke spillerne er splittet.

Huh?

La oss si jeg sloss mot en caster, jeg kan løpe gjennom han og blinke gjennom han for å hindre at han får LOS og dermed fyrt av spellet. Hvis jeg løper mot en annen rogue, vil jeg snurre i luften fører jeg tar gouge - for å hindre at han tar gouge på meg først. Dette er en forddel ved å IKKE ha character collision, jeg mener selv at det er langt flere fordeler for group-pvp å ha collision. Det var bare ment på et eksempel at å ha/ikke ha åpner muligheter uansett.

Bortsett fra at i AoC så har man 3 forskjellige buffs å passe på samt Stamina man må ofre for å utføre det.

"Bortsett fra"? Hvordan kan feks. dette være forskjellig fra totems til en shaman? Eller counterspell/midlertidige buffs i et annet spill? Du bruker også mana/energy/rage på samme måte som stamina, hvorfor er det så vanskelig for deg å trekke paralleller her?

Grunnen til at jeg postet var et svar på din påstand om at det er det desidert mest skillbaserte MMORPG-et med god margin. Jeg mener at det ikke er så store forskjeller som du skal ha det til, men er enig at det er større potensial hos Funcom med deres spill en feks. hva du kan få ut av World of Warcraft i dag. Så langt er de ikke på det stadiet 1v1-messig (og behøver jo egentlig ikke være), mens i group/raid-pvp er det for tidlig til å kunne dømme noe spesielt med tanke på den generelle lave standarden som akkuratt er nå (ofte i starten). Foreløpig er det ikke active blocking, evades eller comboer som gjør spillet overveldende mer "skillbasert" enn andre. Hvorfor, svarte jeg på ovenfor.

Endret av Syvertsen
Skrevet (endret)

Bra og nyansert innlegg, Atomics :)

MEn først til JErrys bra punkter

Men har også sett folk sammenligne WoW med AoC under lansering. Og jeg kan ikke huske at wow var så ille som AoC mtp feks buggs osv.

Blizzard leverte definivt et mer ferdig og polert produkt. Ihvetfall EU launch tatt i betraktning.

Slik jeg husker fra lanseringsdato til 3 måneder synes jeg det gikk greit. Det var kjempe morro å spille det, men AOC virker så fryktelig uferdig og ubalansert i pve/pvp.

Jeg også :\

Min mening er at

Jepp tror de færreste gjør dette i combat av normale spillere. Sikkert endel som gjør det før hvis de vet hvem de skal møte. Mulig noen veldig få hardcore rekker det innimelom mens de smasher comboer.

meste av endgame til nå.

Synes ikke det sier så mye. Var vel et Koreansk guild som downet Onyxia rett etter hun ble addet. For ikke å snakke om Nihilums bragder. Vil alltid være hard-core 24/7 folk som knekker alt fort. Men det er en veldig liten minoritet.

Akkurat som det sikkert er noen som er t3 pve guild city nå. Mens majoriteten antakelig er på tier2/3 et sted.

Pvp er det jo faktisk mer av i AOC når du sammenligner wow og aoc i starten, HVIS du er i en aktiv guild, men *** å ubalansert det er..

Utrolig sant. Skriver under på dette med 2 streker under. hehe. Priester er utrolig OP.

Ble ganket av en ToS igår 2lvl under meg (ranger). Pleier vanligvis å riste det av meg, og gå videre for å få denne treige levelingen overstått. Men guildet trengte kompetanse på ranger mot healerklasser, så jeg bestemte meg for å prøve å ta igjen. Jeg snek meg tilbake på max range mens han var opptatt med haugevis av mobs på nesten full helse. Jeg var i stealth og han var totalt uoppmerksom på at jeg var der. Så gjorde jeg en blemme. Jeg fyrte av et mezz shot ut at stealth, istedet for å gå ut av stealth direkte å begynne dps derfra. Mezzshot var en liten feil som ga han 2 sekunder ekstra til å gjøre seg klar. Men alikevel. Blåste alt jeg hadde av boost og burst. Og fikk ToS ned på 25%. Mens han kjøte samme lightning spell 3-4 ganger og fikk meg på ca samme 25%. Da er det utrolig imba å se han med ca 3 sekunder castetid FLASH!!!healer seg til 100% (anm: synes så tydelig huske FC gjentok og gjentok at alle healings i dette spillet er healing over time). Needless to say jeg tapte den kampen.

Noen spørsmål i den forbindelse er: Hvorfor gjør lightning så utrolig høy dps fra en healer klasse? Hvorfor har ikke denne spellen cooldown? Er det ikke for billig å spamme samme combo heletiden? Ikke rart at så mange spesielt US guild nå tømmes for rangere. Og folk går over priest. Beklager ranting her ;)

[klippet bort utrolig mange vise ord jeg er enig i om WoW og MMO'ers historie]

[klipp]

- Størrelsen på spillet er kanskje ikke så stor som folk håpet, men nytt område kommer sommer\høst tror jeg da vel for lvl 55-60.

Nok en gang dette med størrelse. Synes dette er det minste (om noe i det heletatt) "problemet" AoC har. Kan noen, please, si hva som er så ille med størrelsen? "Fysisk" er det vel like stort som de fleste andre..? Og hvis dette gjelder travel. Så er det milevis (for ikke si lysår) igjen til den endeløse traskingen, realtime båtreisetiden i EQ1.

[klipp]

- Utstyr & våpen svarte du på selv, men AOC er nok svak her ovenfor WOW spillere, som er vant til rustninger fra fantasien, mens Funcom har sagt at alle deres vil forholde seg til kulturen & realisme mest mulig.

Endeløs applaus fra meg til FunCom på dette. Har dere sett Tier4 Arena gear i WoW? Mange sett i WoW som ligner mer på Starcraft klær enn middelalder. Og de har jo "null" klasse særpreg.

[klipp]Oppsummerende: Sikkert mange som venter på WOTLK, men mange som med gleder hopper over.

Jepp! ;) Undertegnede f.eks.

Vil bare nevne en siste ting: forventninger hos massene. Du tok ikke opp dette noe særlig, men skriver litt om det alikevel.

[klipp] grafikkmotoren er DAOC sin, så de skulle spare litt tid. Forundrer meg ikke.

[klipp]

Vel det kan virke som om det var det til å begynne med ihvertfall. Når spillet vasr i Alpha og tidlig Beta. Men ca for et år siden skejdde enorm grafikk oppgradering. Tviler på om DAoC klarer å leverere det vis ser nå (anm: undertegnede ikke WAR fan).
Endret av maanemann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...