Gå til innhold

Spill og HD lyd. Spørsmål og svar.


G25

Anbefalte innlegg

Fox har hele tiden brukt DTS HD MA, og det er jo vel og bra, men i starten var det jo ikke en kjeft som fikk spilt filmene med disse lydsporene.

 

Dette stemmer ikke helt: Jeg hadde mange DTS HD MA-filmer før PS3 fikk sin DTS-HD MA oppdatering. Disse filmene kunne spilles (naturligvis), men siden DTS-HD MA sporet ikke kunne spilles av uten tap, så ble Core-delen (1.5 Mbps) av lyden brukt istedet. MA er med andre ord en utvidelse av 'kjerne'-delen, som gjør at lyden blir lossless.

 

Jo, nettopp dette du skriver.. og som er det jeg skrev :). Man fikk ikke spilt av filmene med DTS HD MA lydsporene. Jeg hadde også en del filmer med DTS HD MA helt fra tidlig av, men fikk ikke, akkurat som deg, spilt av dette lydsporet. Min Panasonic kunne nemlig bare spille av core-delen av de, og ikke "hele". Hadde Fox gjort som Sony og Buena Vista og lagret som PCM, så ville man fra Fox også fått sporene tapsfritt spilt av fra dag ein. That was my hele poeng med Fox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg snakker ikke om lydkvaliteten i Uncharted. Jeg forsøker ikke å bestride dine og andres påstander om at lyden er veldig bra (har ikke engang spilt spillet, som nevnt tidligere). Jeg snakker om hvorvidt formatet er høyoppløselig, basert på den mer tradisjonelle betegnelsen på HD-lyd :)

 

Jeg hører at lyden er bedre i PCM i Uncharted.

Poenget med tråden er for de som ikke er klar over hva PCM er og at du kan få enda bedre lyd ved å bruke PCM i stedet for Dolby Digital eller DTS i spill.

Endret av G25
Lenke til kommentar
Er dette en definisjon på HD-lyd for film? Den var ny for meg, da lærte jeg noe nytt :) Skulle gjerne lest mer om akkurat den.

 

Jeg tror ikke det finnes noen entydig, formell definisjon på HD-lyd. Men tradisjonelt sett har HD-lyd vært forbundet med lydformater som støtter høyere oppløsninger og frekvenser (som jeg nevnte i mitt første innlegg). Derav begrepet High Definition, som kan oversettes med Høy Oppløsning.

 

Man kaller da vel et lydspor i PCM 16bit/48KHz i 5.1 (4.6Mps) for HD-lyd når det er identisk med studiomaster (ukomprimert).

 

Noen vil nok bruke dette begrepet om umkomprimert lyd. Personlig foretrekker jeg å henvise til de nye formatene som Next Gen-formater. Det at lyden er identisk med studiomasteren gjør den ikke til et HD-format (utifra mitt synspunkt) dersom det er snakk om en 16/48-master.

 

Det er jo dette som er hele salgsgreia med HD-lyd - at det er identisk med det som filmen har opprinnelig og ikke komprimert i hjel med Dolby Digital eller DTS.

 

På det punktet er vi naturligvis enige. Det hersker ingen tvil om at fordelen med de nye formatene ligger i tapsfri lagring av lyd med lavere bitrate (variabel) enn f.eks. PCM.

 

Ellers for ordens skyld - det er da kommet en god del BD-filmer med nettopp PCM i 24bit/48Khz? Har da en del her i heimen. :) Men disse lydsporene tar en del plass.

 

Vel, det kan godt være at det finnes flere BD-filmer med 24/48 PCM-lyd, men disse er såvidt jeg vet ikke så utbredt som 16/48. De fleste BD-filmer jeg har (ca. 90) med PCM-lyd bruker 16/48. Hvilke filmer er det du har som støtter 24/48 PCM forresten?

 

Ut fra din definisjon om at HD-lyd må ha være over 16bit/48Khz, så er DTS HD Master Audio ikke noe automatisk ekspempel eller definisjon på HD-lyd, ei heller True HD.

 

Ja, strengt tatt så vil et slikt DTS-HD MA spor ikke være HD slik jeg ser det. Jeg tror grunnen til at vi ser HD-begrepet i denne sammenhengen har litt å gjøre med markedsføring, siden det er naturlig å assosiere begrepet HD med både lyden og bildet på en HD-film. Bakdelen med dette er at det kan fort føre til begrepsforvirring for de som er vant til de mer tradisjonelle betegnelsene. Slik sett er nok Next Gen et bedre samlebegrep for de nye lossless-formatene.

 

At det er kodet med DTS HD MA eller True HD er bare for å spare plass på plata i forhold til å la samme lydspor ligge der som PCM, som da ofte gjør også. Lyden blir same shit..

 

Naturligvis. Det er derfor jeg brukte ZIP-filer som analogi :)

 

Det er jo akkurat det som er poenget, det er tapsfritt gjengitt fra studio master! Hvis ikke det er HD-lyd så veit ikke jeg.

 

Vel, utifra denne 'definisjonen' ville et lossless format basert på en 8/24 studiomaster også kunne sees på som HD-lyd (simpelthen fordi den er identisk med masteren), hvilket er absurd etter mitt synspunkt :)

 

Jeg er både enig og uenig med deg angående begrepet "HD-lyd". Og som du sier, jeg har heller ikke sett noen formell ensidig definisjon på begrepet.

 

Men jeg mener fortsatt at så lenge vi drar oss hjem til stua til folk, og at de nå har fått muligheten til å få spilt av samme lydspor som studiomaster av det filmen har opprinnelig stedet for noe som har komprimert "istykker" som tidligere, så kan man bruke begrepet HD-lyd.

 

Jeg skjønner ellers hva du sier, fra ditt første innlegg også. Men det er dette jeg bestrider alikevel - rent begrepsmessig. Fordi - når jeg går på kino og ser film der... på colloseum eller hvor som helst.. så veit jeg hverken bitrate eller noe annet om lyden. Men jeg veit at de oppe i kontrollrommet sitter med en kopi av lyden som er den som filmstudioet har sendt ut. Jeg har også visst at når filmen senere kommer på DVD så sitter jeg med bare en brøkdel av hva som var opprinnelig. Så ikke med Blu-ray. Hvis det er i 16bit/48Khz så er det høst sannsynelig fordi det er en eldre film som hadde denne samplingen da filmen ble laget. Og kan jeg få spilt av dette sporet slik det var så... ja... det er der du og jeg er uenig om begrepet...

 

Ting har gått framover i filmindustrien og kino, så også med lydopptak og mixing, og nyere filmer er nok i 24bit/48khz og kan sammenlignes mot tidligere kinofilmer som HD hvis man vil. Jeg har aldri sett det begrepet på kino foresten, "denne filmen har HD-lyd"... Uansett.. på hjemmefronten mener jeg man må se hva man satt med før (DVD), og at man nå får tilbakespilt slik det var da filmen ble mikset.

 

For å dra en kanskje sløy sammenligning: Casablanca på HD DVD. En film fra 1943. Den er i 4:3 format, altså ikke i widescreen en gang, og i svart/hvitt. Jeg kaller min HD DVD versjon alikevel for en HD-versjon av filmen. Den er jo ikke det sammenlignet med nyere filmer i 2.35:1 format og farger osv... men jeg sitter på en kopi som godt representerer filmen, og laaangt bedre enn hva som tidligere var mulig på min DVD versjon. Hva så med lydsporet på HD DVD versjonen av Casablanca? Opprinnelig hadde den et mono-lydspor. Warner Brothers har brukt Dolby Digital Plus på HD DVD versjonen av filmen for å lagre dette lydsporet. Er det HD-lyd eller ikke. Strengt tatt ikke slik jeg ser det, fordi det er ikke bit for bit identisk med masteren da Dolby Digital Plus er format som er komprimert med tap. (Dog de fleste DD+ titler låter driitbra, f.eks Transformers).

 

Men altså... HVIS det hadde ligget et PCM spor der, bit for bit identisk med masteren fra 1943... Eller et Dolby True HD spor, bit for bit identisk det også da, så... man hadde kun fått tilbake mono-sporet fra 1943 alikevel...og således ikke "HD-lyd" ut fra din definisjon.. Så.. jeg ville sittet med en HD-film av casblanca med ikke HD-lyd uansett ut fra "din" definisjon.

 

Blu-ray versjonen av Black Hawk Down, PCM 5.1, 16bit/48Khz, 4600 eller så i bitrate vs. DVD-versjonen av Black Hawk Down - DTS eller DD 5.1 (husker ikke helt da det er lenge siden jeg har spilt av denne versjonen), 448 eller 640 kbs... BD-versjonen har ikke HD-lyd lenger? Og kan følgelig aldri få det fordi orginalen ikke var høyere (uten at de driver noen form for slags upsampling?) Jeg er uenig med deg av hva som definisjoen for HD-lyd.

 

Begrepsforvirring og tradisjonelt begrep om HD-lyd som du nevner--- jeg ser ingen begrepsforvirring for det eneste HD-lyd begrepet det har vært snakk om før BD-film (og HD DVD) har vel vært SACD, og det gjelder musikk. Og sammenligner man SACD mot CD, så kan man jo se på oppløsning (og høre også :) ) og si at SACD er HD, mens CD ikke er det. Men i filmsammenheng så dukket HD-lyd begrepet opp i det øyeblikk man fikk mulighet til å spille av lydspor som var bit for bit identisk med master tapen fra filmstudioet. Så, for audiofriker med SACD samling så er nok et 16bit/48khz lydspor ikke HD. Men for filmelskere på hjemmekinoen så er det nettopp det.

Lenke til kommentar
Jo, nettopp dette du skriver.. og som er det jeg skrev :). Man fikk ikke spilt av filmene med DTS HD MA lydsporene. Jeg hadde også en del filmer med DTS HD MA helt fra tidlig av, men fikk ikke, akkurat som deg, spilt av dette lydsporet. Min Panasonic kunne nemlig bare spille av core-delen av de, og ikke "hele".

 

Da er vi enige, men jeg fikk inntrykk av at du hevdet at man ikke fikk lyd i det hele tatt, og det stemmer ikke helt :) Ville bare presisere at selv om man ikke har utstyr som støtter DTS-HD MA så vil systemet allikevel falle tilbake på Core-delen.

Lenke til kommentar
Jeg er både enig og uenig med deg angående begrepet "HD-lyd". Og som du sier, jeg har heller ikke sett noen formell ensidig definisjon på begrepet.

 

Derfor synes jeg heller det ikke er noe vits i å starte en veldig lang diskusjon omkring begrepet. Jeg skjønner hva du (og folk flest) legger i begrepet, og jeg håper at du også forstår hva jeg legger i dette :)

 

Fordi - når jeg går på kino og ser film der... på colloseum eller hvor som helst.. så veit jeg hverken bitrate eller noe annet om lyden.

 

De fleste større kinoer annonserer hvilke lydformater de støtter. Så i prinsippet kan du bare besøke hjemmesiden deres og få en oversikt over hvilke format som er støttet i de ulike salene. Dessverre er det ikke vanlig å annonsere på forhånd om en spesiell visning vil kjøres med f.eks. DTS, SDDS eller DD-spor. Dersom filmen anvender DTS lydspor vil du som regel få en DTS-intro i starten av filmen. Med litt trening kan du også høre forskjell på DTS og DD-lydspor i kinoen, selv om dette ikke annonseres med noen intro.

 

Men jeg veit at de oppe i kontrollrommet sitter med en kopi av lyden som er den som filmstudioet har sendt ut. Jeg har også visst at når filmen senere kommer på DVD så sitter jeg med bare en brøkdel av hva som var opprinnelig.

 

Dette stemmer ikke helt: For det første lagres lyden i lossy format ved visning i kinoer. Dette gjelder både DTS og DD (DTS har egne CD-ROM plater, mens DD-sporet er lagret optisk på selve filmrullen). DD 'kinolyd'-format har lavere bitrate enn for DVD, mens for DTS er det motsatt.

 

Hvis det er i 16bit/48Khz så er det høst sannsynelig fordi det er en eldre film som hadde denne samplingen da filmen ble laget. Og kan jeg få spilt av dette sporet slik det var så... ja... det er der du og jeg er uenig om begrepet...

 

Hvis en har de originale lydopptakene er det ingenting i veien for at man remastrer lyden i høyere oppløsninger (filmselskapene remastrer ofte både lyd og bilde for eldre filmer som restaureres). Det at lyden opprinnelig var i 16/48-format er ingen 'unnskyldning' for at lyden dermed fortjener å betegnes som HD etter mine definisjoner.

 

Jeg har aldri sett det begrepet på kino foresten, "denne filmen har HD-lyd"

 

Det ironiske er at slik situasjonen er per idag så kan man få bedre lydkvalitet -- rent teknisk sett -- i hjemmekinoen enn på den lokale kinoen (i praksis er saken litt mer komplisert). Det finnes f.eks. ikke noe motstykke til DTS-HD MA for kinovisning, såvidt jeg vet ihvertfall.

 

Men altså... HVIS det hadde ligget et PCM spor der, bit for bit identisk med masteren fra 1943... Eller et Dolby True HD spor, bit for bit identisk det også da, så... man hadde kun fått tilbake mono-sporet fra 1943 alikevel...og således ikke "HD-lyd" ut fra din definisjon..

 

Som nevnt ovenfor kan lyden remastres i høyere oppløsninger i f.eks. DTS-HD MA-format. Dette gjør f.eks. plateselskapene med SACD-utgivelser av eldre 'klassikere': De tar de originale analoge lydsporene/lydmiksen og konverterer dem til digital form (der lyden også 'pusses' opp). Men istedetfor 16/44.1 som brukes på CD, så bruker de f.eks. 24/192 for stereolyd. Hvorvidt dette har noe for seg når det gjelder GWTW er en annen ting, med tanke på den reduserte kvaliteten på de originale lydsporene fra den tiden.

 

BD-versjonen har ikke HD-lyd lenger? Og kan følgelig aldri få det fordi orginalen ikke var høyere (uten at de driver noen form for slags upsampling?)

 

Ikke glem at lydstudioene ofte opererer med 24/32-bits presisjon. Denne reduseres naturligvis for hjemme-formater som DTS/DD. Dermed er det ikke så veldig vanskelig å lage en ny lydmiks med høyere oppløsning. Hvis de originale lydsporene var lagret digitalt i kun 16-bits format, så kan en allikevel gå enda et skritt tilbake til de analoge opptakene (hvis de eksisterer), remikse lyden og remastre den i høyere oppløsninger (men dette er naturligvis enda mer kostbart).

 

Begrepsforvirring og tradisjonelt begrep om HD-lyd som du nevner--- jeg ser ingen begrepsforvirring for det eneste HD-lyd begrepet det har vært snakk om før BD-film (og HD DVD) har vel vært SACD, og det gjelder musikk.

 

Kanskje du ikke ser noen begrepsforvirring fordi du først ble kjent med begrepet da Blu-Ray og HD-DVD ble mer kjent? :) (du glemte forøvrig DVD-Audio). HD-lyd (utifra mitt begrepsapparat) omfatter lyd med høyere oppløsninger: Det er ikke noe krav at lyden må være musikkbasert (ta f.eks. Intels High Definition Audio-tiltak, som kalles HD Audio: Her dreier det seg om støtte for lyd -- det være seg musikk eller lyd generelt sett -- med høyere oppløsninger [opptil 32/192] i flere kanaler). Problemet er bare det at tidligere var det implisitt knyttet til musikk, fordi liknende format for film ikke eksisterte. Idag gjør det det, og da er vi tilbake det jeg forsøkte å poengtere i mitt første innlegg :)

 

Så, for audiofriker med SACD samling så er nok et 16bit/48khz lydspor ikke HD. Men for filmelskere på hjemmekinoen så er det nettopp det.

 

Jeg er både filmeelsker og audiofil, og for meg er ikke 16/48 det samme som høyoppløst lyd, uansett om det dreier seg om film eller musikk :) Men for å unngå forvirring har jeg ingenting imot å bruke HD-lyd begrepet om f.eks. 16/48 PCM/lossless-formater i daglig tale, spesielt når folk flest assosierer HD-lyd med nettopp slike formater.

 

EDIT: Kortet ned innlegget mitt littegrann.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Jeg hører at lyden er bedre i PCM i Uncharted. Poenget med tråden er for de som ikke er klar over hva PCM er og at du kan få enda bedre lyd ved å bruke PCM i stedet for Dolby Digital eller DTS i spill.

 

For all del: Jeg synes tråden din er bra. Det kan være nyttig å vite hva som ligger bak disse begrepene, få en oversikt over hvilke spill som støtter PCM, og ikke minst hvordan man bør koble opp PS3'en til hjemmekinoen for best mulig lydgjengivelse. Da jeg postet mitt første innlegg var det heller ikke meningen å starte en slik lang diskusjon.

Lenke til kommentar
Da jeg postet mitt første innlegg var det heller ikke meningen å starte en slik lang diskusjon.

 

Vel da burde du ikke poste slike lange poster om hva du mener er HD lyd og ikke HD lyd. For oss vanlige er selv 16/48 format HD lyd og det er stor forskjell fra Dolby Digital og DTS.

 

Blir som å sammenligne med bilde delen. 720p er HD og 1080p er også HD (Full HD)

Samme gjelder det med lyden også.

Det finnes så klart enda høyere oppløsninger både i lyd og bilde, men la oss holde oss til standarden for hva som er HD i film og spill.

Endret av G25
Lenke til kommentar
Vel da burde du ikke poste slike lange poster om hva du mener er HD lyd og ikke HD lyd.

 

En må være to for å danse tango for å si det slik: Peedee har postet flere lange innlegg som jeg har svart på for å utdype uttalelsene mine. Jeg kunne ikke vite på forhånd at det ville bli en lang diskusjon ut av dette. Men selv setter jeg strek her: Jeg ser ingen vits i å fortsette diskusjonen, som egentlig ikke hører hjemme i denne tråden uansett :)

Lenke til kommentar
Jeg er både enig og uenig med deg angående begrepet "HD-lyd". Og som du sier, jeg har heller ikke sett noen formell ensidig definisjon på begrepet.

 

Derfor synes jeg heller det ikke er noe vits i å starte en veldig lang diskusjon omkring begrepet. Jeg skjønner hva du (og folk flest) legger i begrepet, og jeg håper at du også forstår hva jeg legger i dette :)

 

Fordi - når jeg går på kino og ser film der... på colloseum eller hvor som helst.. så veit jeg hverken bitrate eller noe annet om lyden.

 

De fleste større kinoer annonserer hvilke lydformater de støtter. Så i prinsippet kan du bare besøke hjemmesiden deres og få en oversikt over hvilke format som er støttet i de ulike salene. Dessverre er det ikke vanlig å annonsere på forhånd om en spesiell visning vil kjøres med f.eks. DTS, SDDS eller DD-spor. Dersom filmen anvender DTS lydspor vil du som regel få en DTS-intro i starten av filmen. Med litt trening kan du også høre forskjell på DTS og DD-lydspor i kinoen, selv om dette ikke annonseres med noen intro.

 

Men jeg veit at de oppe i kontrollrommet sitter med en kopi av lyden som er den som filmstudioet har sendt ut. Jeg har også visst at når filmen senere kommer på DVD så sitter jeg med bare en brøkdel av hva som var opprinnelig.

 

Dette stemmer ikke helt: For det første lagres lyden i lossy format ved visning i kinoer. Dette gjelder både DTS og DD (DTS har egne CD-ROM plater, mens DD-sporet er lagret optisk på selve filmrullen). DD 'kinolyd'-format har lavere bitrate enn for DVD, mens for DTS er det motsatt.

 

Hvis det er i 16bit/48Khz så er det høst sannsynelig fordi det er en eldre film som hadde denne samplingen da filmen ble laget. Og kan jeg få spilt av dette sporet slik det var så... ja... det er der du og jeg er uenig om begrepet...

 

Hvis en har de originale lydopptakene er det ingenting i veien for at man remastrer lyden i høyere oppløsninger (filmselskapene remastrer ofte både lyd og bilde for eldre filmer som restaureres). Det at lyden opprinnelig var i 16/48-format er ingen 'unnskyldning' for at lyden dermed fortjener å betegnes som HD etter mine definisjoner.

 

Jeg har aldri sett det begrepet på kino foresten, "denne filmen har HD-lyd"

 

Det ironiske er at slik situasjonen er per idag så kan man få bedre lydkvalitet -- rent teknisk sett -- i hjemmekinoen enn på den lokale kinoen (i praksis er saken litt mer komplisert). Det finnes f.eks. ikke noe motstykke til DTS-HD MA for kinovisning, såvidt jeg vet ihvertfall.

 

Men altså... HVIS det hadde ligget et PCM spor der, bit for bit identisk med masteren fra 1943... Eller et Dolby True HD spor, bit for bit identisk det også da, så... man hadde kun fått tilbake mono-sporet fra 1943 alikevel...og således ikke "HD-lyd" ut fra din definisjon..

 

Som nevnt ovenfor kan lyden remastres i høyere oppløsninger i f.eks. DTS-HD MA-format. Dette gjør f.eks. plateselskapene med SACD-utgivelser av eldre 'klassikere': De tar de originale analoge lydsporene/lydmiksen og konverterer dem til digital form (der lyden også 'pusses' opp). Men istedetfor 16/44.1 som brukes på CD, så bruker de f.eks. 24/192 for stereolyd. Hvorvidt dette har noe for seg når det gjelder GWTW er en annen ting, med tanke på den reduserte kvaliteten på de originale lydsporene fra den tiden.

 

BD-versjonen har ikke HD-lyd lenger? Og kan følgelig aldri få det fordi orginalen ikke var høyere (uten at de driver noen form for slags upsampling?)

 

Ikke glem at lydstudioene ofte opererer med 24/32-bits presisjon. Denne reduseres naturligvis for hjemme-formater som DTS/DD. Dermed er det ikke så veldig vanskelig å lage en ny lydmiks med høyere oppløsning. Hvis de originale lydsporene var lagret digitalt i kun 16-bits format, så kan en allikevel gå enda et skritt tilbake til de analoge opptakene (hvis de eksisterer), remikse lyden og remastre den i høyere oppløsninger (men dette er naturligvis enda mer kostbart).

 

Begrepsforvirring og tradisjonelt begrep om HD-lyd som du nevner--- jeg ser ingen begrepsforvirring for det eneste HD-lyd begrepet det har vært snakk om før BD-film (og HD DVD) har vel vært SACD, og det gjelder musikk.

 

Kanskje du ikke ser noen begrepsforvirring fordi du først ble kjent med begrepet da Blu-Ray og HD-DVD ble mer kjent? :) (du glemte forøvrig DVD-Audio). HD-lyd (utifra mitt begrepsapparat) omfatter lyd med høyere oppløsninger: Det er ikke noe krav at lyden må være musikkbasert (ta f.eks. Intels High Definition Audio-tiltak, som kalles HD Audio: Her dreier det seg om støtte for lyd -- det være seg musikk eller lyd generelt sett -- med høyere oppløsninger [opptil 32/192] i flere kanaler). Problemet er bare det at tidligere var det implisitt knyttet til musikk, fordi liknende format for film ikke eksisterte. Idag gjør det det, og da er vi tilbake det jeg forsøkte å poengtere i mitt første innlegg :)

 

Så, for audiofriker med SACD samling så er nok et 16bit/48khz lydspor ikke HD. Men for filmelskere på hjemmekinoen så er det nettopp det.

 

Jeg er både filmeelsker og audiofil, og for meg er ikke 16/48 det samme som høyoppløst lyd, uansett om det dreier seg om film eller musikk :) Men for å unngå forvirring har jeg ingenting imot å bruke HD-lyd begrepet om f.eks. 16/48 PCM/lossless-formater i daglig tale, spesielt når folk flest assosierer HD-lyd med nettopp slike formater.

 

EDIT: Kortet ned innlegget mitt littegrann.

 

Det er mulig jeg er mest på dagligtalesiden av dette. :) Og hjemmekinolyd i 16/48 er "HD" når man tenker på alternativet man har måttet leve med. Hyggelig at du ikke har imot litt dagligtale og :)

 

Og, nei jeg ser fortsatt ingen begrepsforvirringer så lenge man holder seg til filmlyd/hjemmekinolyd og ikke tar andre formater som SACD/DVD-Audio inn i beregningen. Og min manglende forvirring mellom filmlyd og musikkformater skyldes ikke at dette var ukjent for meg før HD DVD/BD. Levd i snart 40, nerd i over 30.. så... fått med meg en del på veien... med div. avspillere og en del plater. Fløy rundt en stund og kjøpte HDCD'er også, (John Mellencamp bl.a) da Rotelspilleren jeg kjøpte for ti år siden støttet dette.. Men har liksom ikke tatt av det heller. Har riktignok ikke invistert så veldig i formatene i de "høyoppløste" musikkformatene på samme måte som med LP, VHS, CD, DVD og nå BD/HD DVD ettehvert. Det har nok noe med tilgjengelighet å gjøre også. (Ja,

det er greit å få tak i "høyoppløst lyd" hvis man leter etter det. Men de andre formatene har tatt av mer derav større interesse for dette hos meg nå. .. og her hjemme på bygdas lokale bensinstasjon har man faktisk BD-film for salg.)

 

Ellers er jeg filmelsker og musikkelsker - og ikke formatelsker. Og ut fra det du skriver ser jeg at du også er det :) Og hva så når dagens formater er last gen? Fortsatt HD?

 

Jeg synes ikke man skal "diskvalifisere" ukomprimert spillyd som "HD" selv om oppløsningen evt ikke overstiger det som har vært regnet som høyoppløst lyd innen musikk. Hva har alternativene vært? Og "hva som ligger bak begrepene"? Det er der vi er uenige da. :)

 

Jeg lager lang diskusjon? He he. Du også! Men det er en morsom hobby da! Vi diskuterer vel her for underholdningens skyld alle mann.

Lenke til kommentar
Vel da burde du ikke poste slike lange poster om hva du mener er HD lyd og ikke HD lyd.

 

En må være to for å danse tango for å si det slik: Peedee har postet flere lange innlegg som jeg har svart på for å utdype uttalelsene mine. Jeg kunne ikke vite på forhånd at det ville bli en lang diskusjon ut av dette. Men selv setter jeg strek her: Jeg ser ingen vits i å fortsette diskusjonen, som egentlig ikke hører hjemme i denne tråden uansett :)

 

Tango?? Og jeg som akkurat har gjort unna bryllupsvalsen.. :)

 

Ellers du skriver over til meg

Derfor synes jeg heller det ikke er noe vits i å starte en veldig lang diskusjon omkring begrepet.
. Og så kommer du men en like lang greie selv. :)

 

Men det er moro da, jeg lærer stadig noe nytt i hvert fall. Hvorvidt det har interesse for leserne her er kanksje noe annet. Hehe.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Og så kommer du men en like lang greie selv. :)

 

Som sagt, så valgte jeg å svare på innleggene dine. Litt vanskelig å fatte meg i korthet når det er flere konkrete punkter som tas opp til diskusjon :) Jeg kunne ignorert innleggene dine, men det ville igjen kunne ført til misforståelser (samt at jeg ønsket å rette opp enkelte feilaktige påstander). Uansett, jeg har satt strek for denne diskusjonen, og derfor har jeg heller ikke svart på det forrige innlegget ditt :) (selv om det frister).

 

Men det er moro da, jeg lærer stadig noe nytt i hvert fall. Hvorvidt det har interesse for leserne her er kanksje noe annet. Hehe.

 

For å komme tilbake til det tråden egentlig handler om:

 

Jeg vil bare nevne at listen med receivere (eller flerkanalsforsterkere) som det linkes til av OP langt ifra er komplett. Listen ser ut til å omfatte stort sett nyere receivere. Dette er ikke ment som en klage: Poenget er at hvis du har en eldre receiver eller ønsker å skaffe en eldre receiver, og denne ikke står på listen, kan det godt hende at den allikevel støtter MPCM. Det er ikke alle receivere som støtter 7.1 kanaler, men det er ikke så mange som har slike oppsett, samt at lyden kan nedmikses til 5.1 (eller 2.1) dersom du har færre høyttalere.

Lenke til kommentar
For å komme tilbake til det tråden egentlig handler om

Det var på tide :)

 

Jeg vil bare nevne at listen med receivere (eller flerkanalsforsterkere) som det linkes til av OP langt ifra er komplett. Listen ser ut til å omfatte stort sett nyere receivere. Dette er ikke ment som en klage: Poenget er at hvis du har en eldre receiver eller ønsker å skaffe en eldre receiver, og denne ikke står på listen, kan det godt hende at den allikevel støtter MPCM. Det er ikke alle receivere som støtter 7.1 kanaler, men det er ikke så mange som har slike oppsett, samt at lyden kan nedmikses til 5.1 (eller 2.1) dersom du har færre høyttalere.

Har du en link med en oversikt over recivere som har støtte for MPCM og HDMI så kom med den.

Husk at reciveren må ha støtte for HDMI ellers vil du ikke få bilde og lyd ut fra PS3.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål som ikke stemmer helt med topic, men det virker som folk her har peiling i aktuell retning ...:

 

Forstår det slik at PS3 skal oppskalere vanlige DVDer til 1080 linjer. Jeg forsøkte med Shooter nå, og det ble fantastisk god kvalitet (Panasonic 37" Plasma + PS3 m/HDMI-kabel) - men da filmen startet opp, sto det oppe i venstre hjørne: "Signalkilde 576p" eller hva det var.. Sikkert et annet tall, men det var vel på 500-tallet et sted.

 

Det betyr vel at PS3'en IKKE har oppskalert? Hva må jeg gjøre for å få til det, evt. hva har jeg misforstått?

 

Setter pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Har du en link med en oversikt over recivere som har støtte for MPCM og HDMI så kom med den.

 

Jeg kjenner dessverre ikke til noen slik side med samlet oversikt over slike flerkanalsforsterkere (det finnes tross alt ganske mange av dem). Jeg husker at en liste med 7.1 MPCM (og HDMI naturligvis) forsterkere ble postet på AVSForum for en stund tilbake, men denne er heller ikke komplett (ikke minst fordi den ikke omfatter 5.1 forsterkere). Men de testet om PS3 kunne sende ut et 7.1 MPCM signal, og det kunne den :)

 

Hvis folk ønsker å finne ut om en bestemt hjemmekinoforsterker støtter MPCM og HDMI, er nok det enkleste å sjekke ut spesifikasjonene på produsentens hjemmeside. Hvis du allerede har en forsterker kan du ta en titt bak og se om forsterkeren har HDMI-innganger. Hvis den har det har den (nesten garantert) også støtte for MPCM (men ikke nødvendigvis støtte for 7.1 MPCM).

 

Husk at reciveren må ha støtte for HDMI ellers vil du ikke få bilde og lyd ut fra PS3.

 

Ja, er naturligvis klar over at du må ha HDMI-støtte, jeg bruker nemlig et slikt oppsett selv :) (jeg har en av Denons tidligere toppmodeller: Denne står ikke på listen som du linket til, men den støtter HDMI og MPCM. Denons hjemmekinoforsterkere er forøvrig blant de som har best støtte for MPCM, og dette gjelder selv de mindre og billigere modellene).

Lenke til kommentar
Det betyr vel at PS3'en IKKE har oppskalert? Hva må jeg gjøre for å få til det, evt. hva har jeg misforstått?

 

Det som skjer er at PS3'en sender bildet i SD-format (standard DVD-oppløsning) og deretter oppskalerer TV'en din bildet til 720p (regner med at TV'en din ikke støtter Full HD siden det dreier seg om 37": Det er vanligvis 40" eller oppover som støtter Full HD).

 

PS3 fikk støtte for 1080p oppskalering av DVD-filmer ifjor etter en firmware-oppdatering. Har du oppgradert maskinen din?

 

Hvis ja: Gå inn på Settings > BD/DVD-settings > Upscale. Sett den til Normal.

 

DVD-filmer vil da bli oppskalert til den høyeste oppløsningen som du har angitt under Display Settings.

 

Et annet spørsmål er hvorvidt du ønsker å la PS3'en oppskalere: Jeg oppskalerer ikke og lar heller TV'en min gjøre denne jobben, ettersom den gjør en litt bedre jobb enn PS3'en. Vær klar over at selv om PS3 er en bra BD-formidler, så er den ikke like god på DVD (det er grunnen til at jeg bruker en dedisert DVD-spiller som oppskalerer bedre når jeg ser på DVD-filmer).

 

EDIT: Glemte å nevne at dersom du bruker en 720p skjerm (som ting tyder på), så bør du unngå å skalere bildet mer enn en gang. Med andre ord: Det er ingen vits i å be PS3'en om å oppskalere til 1080p, siden TV'en din deretter må nedskalere til 720p som sannsynligvis er native oppløsning for din TV. Velg heller 720p oppskalering eller ingen oppskalering dersom TV'en din oppskalerer bildet bedre (avhenger av hvor bra TV du har, naturligvis).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

TV'n er 1080p, Panasonic PX70 37" Plasma. HD-Ready (Bare midlertidig i sommer, min egen TV er Tatung LCD 37" 1080i HD-Ready. Har ikke prøvd PS3en på den ennå, noen som har dette fjernsynet med PS3? Blir nok litt nedtur kontra den dyrere Panasonicen jeg bruker nå i sommer).

 

Jeg fikk PS3en for en uke siden, og har ikke oppgradert noen ting - men skal få gjort det før eller senere! Det er vel der det skorter da, manglende oppgradering. Thanks!

Lenke til kommentar
TV'n er 1080p, Panasonic PX70 37" Plasma. HD-Ready

 

Bare en liten ting: Jeg har sjekket spek'en på denne TV'en (TH-37PX70) og dette er IKKE en 1080p-skjerm :) Den støtter 1080p inn, men native oppløsning er 1024 x 720 og det er dermed ikke snakk om en Full HD-skjerm (siden bildet må nedskaleres). Det er viktig å skille mellom hva en TV godtar av innsignaler og hva den faktisk er istand til å vise :)

 

Bare midlertidig i sommer, min egen TV er Tatung LCD 37" 1080i HD-Ready. Har ikke prøvd PS3en på den ennå, noen som har dette fjernsynet med PS3? Blir nok litt nedtur kontra den dyrere Panasonicen jeg bruker nå i sommer

 

Ikke nødvendigvis: Husk at selv de rimeligste flatskjermene duger bra til spilling. Det som skiller de dyrere modellene er (som regel) bedre fargegjengivelse, bedre billedbehandling og bedre prosessering av (støyete) analoge signaler (hvilket er spesielt viktig når TV'en skal brukes til TV-titting). Når du spiller og ser på film bør disse funksjonene derimot slås av (enkelt forklart), siden det dreier seg om rene signaler i utgangspunktet som ikke trenger å bearbeides. Tatung-skjermer ser ikke så veldig sexy ut, men jeg tror de duger bra til spilling hvis en tar prisen i betraktning.

Lenke til kommentar

Faktisk så skal det være en forskjell her men den er til fordel for TrueHD/DTS MA-dekoder innebygget i avspilleren. Man kan bare sende ett lydspor som bitstream til en receiver. Om man da ønsker å høre to eller flere lydspor blir det problemer om avspilleren ikke kan dekode og sende ut som PCM. Eksempel på flere enn ett lydspor er film med kommentarer.

 

Det er grunn til å tro at innebygget TrueHD og DTS MA er et forbigående tema. Denon tar rundt 2000,- for unødvendigheten.

 

Riktig nok er dette igjen om film og således off topic for tråden. Beklager avsporingen.

 

edit:Noe tull med sitat.

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar
Hva angår HD-lyd-formatene er det TrueHD og DTS HD som populært går under denne kategorien. Enkan overføre lyd i HD vha av PCM, men er vel regnet som en nødløsning da det ikke er så mange som har utstyr som takler de «nye» HD-formatene innen lyd. Såvidt jeg vet kan vel PS3 ikke sende disse to lydformatene videre på HDMI, men må gjøre dette ved å omgjøre dem til PCM.

 

Faktisk så skal det være en forskjell her men den er til fordel for TrueHD/DTS MA-dekoder innebygget i avspilleren. Man kan bare sende ett lydspor som bitstream til en receiver. Om man da ønsker å høre to eller flere lydspor blir det problemer om avspilleren ikke kan dekode og sende ut som PCM. Eksempel på flere enn ett lydspor er film med kommentarer.

 

Det er grunn til å tro at innebygget TrueHD og DTS MA er et forbigående tema. Denon tar rundt 2000,- for unødvendigheten.

 

Riktig nok er dette igjen om film og således off topic for tråden. Beklager avsporingen.

 

Hei, du quoter meg - Dr Peedee, men jeg har ikke skrevet det du quoter. :) Det sto nok i posten til noen andre, tror det var "Hardkjerne" som skrev dette lenger opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...