Gå til innhold

Svindel i nettbutikken til Dell


Anbefalte innlegg

Dells nye serie Studio 15 virket interessant så jeg skulle sjekke i nettbutikken til Dell hva varianter av denne kostet. Ble provosert da jeg fant ut at prisøkningen ikke stemte med prisen som ble oppgitt på opsjonene. Når jeg for eksempel la til bedre grafikk-kort som skulle koste 650,- økte prisen med over 1000 kr. Jeg kontaktet Dell, men de brydde seg ikke om feilene jeg meldte.

 

Er det ingen journalister som vil ta opp denne svindelen fra Dell?

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Priser skal oppgis med moms når det er snakk om salg til private forbrukere.

 

Å ha en pris et sted og en annen pris i "kassa" er ikke lovlig, og villedene. Det må de rette opp i snarest. Alle kan gjøre feil, men når de har blitt gjort klar over det, burde de retta det der og da. Noe annet bare viser at de "prøver" seg med å lure kundene. Fort gjort å ikke se at prisene før etterpå.

 

Men, nå mener jeg det er mange andre grunner en bare pristull til å holde seg unna dell :p

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva dette har med svindel å gjøre. De forteller deg da hva sluttsummen blir før du kjøper.

Om en dagligvarebutikk hadde halvparten av prisen de tok for varene markert på hylla og ikke brydde seg om å fikse det om noen klagde, ville du da ikke kalt de som drev butikken for svindlere?

Lenke til kommentar
Ser ikke helt hva dette har med svindel å gjøre. De forteller deg da hva sluttsummen blir før du kjøper.

Om en dagligvarebutikk hadde halvparten av prisen de tok for varene markert på hylla og ikke brydde seg om å fikse det om noen klagde, ville du da ikke kalt de som drev butikken for svindlere?

Nei, ikke om de på høyre siden av varen viste meg den faktiske totalprisen av alt jeg har handlet i store fete tall. Slik som Dell gjør.

 

Det er helt klart bevvist lureri, når de vet om det, men ikke fikser det.

 

Derfor kan dette helt klart gå under svindel.

Det er ikke snakk om lureri. Du ser da tydelig hvor mye maskinen kommer til å koste, oppdatert for hver eneste endring du gjør i konfigurasjonen. Om du mener det er svindel er dette en gigantisk skandale i så fall, og burde jo opplyses både til store media og ikke minst politiet øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Nei, ikke om de på høyre siden av varen viste meg den faktiske totalprisen av alt jeg har handlet i store fete tall. Slik som Dell gjør.
De gir ingen korrekt info om hvor mye den ene delen koster. Folk vurderer om de skal kjøpe noe i en butikk når de står ved hylle og ser den oppslåtte prisen, svært få er så våkne at de legger merke til at totalprisen øker mer enn den burde når varen slås inn i kassa. Her må man være våken for å se svindelen.
Lenke til kommentar
Her må man være våken for å se svindelen.

Vel, hvorfor ikke gjøre noe med det? Som sagt tidligere vil jo dette være en gigantsak.

 

Fra Straffeloven:

§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller

(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

 

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 12 juni 1987 nr. 54.

 

§ 271. Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Bøter kan anvendes sammen med fengselsstraffen. Medvirkning straffes på samme måte.

 

Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om handlingen har voldt betydelig økonomisk skade, om den skyldige har foregitt eller misbrukt stilling eller oppdrag, om han har forledet almenheten eller en større krets av personer, om han har bokført uriktige regnskapsopplysninger, utarbeidet uriktig regnskapsdokumentasjon eller uriktig årsregnskap, eller om han vitende har voldt velferdstap eller fare for noens liv eller helbred.

 

Endret ved lover 11 mai 1951 nr. 2, 17 juli 1998 nr. 56 (i kraft 1 jan 1999), 21 des 2005 nr. 131 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 21 des 2005 nr. 1580).

 

§ 271a. Den som ved grov uaktsomhet foretar bedrageri som beskrevet i § 270 eller § 271, straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...