Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan skifte slangeløst (trillebår-)dekk?


Anbefalte innlegg

Jeg har (hadde) et trillebårdekk (slangeløst) som var umulig å få til å holde på lufta, og eneste utvei var å kjøpe nytt dekk.

Etter mye banning fikk jeg av det gamle og presset på det nye. Men hvordan i h... får jeg presset dekket ut mot felgen slik at jeg får fylt i luft? Må jeg ta det med til et verksted, eller er det noen som har noe gjør-det-selv triks?

Endret av Gynt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta hjulet med til nærmeste bensinstasjon og fyll på luft til dekket smeller på plass. Fyll på luft til ca 50 psi. Ta med hjulet hjem og montér på trillebåra.

 

Ellers går det an å kjøpe ferdig luftfyllte trillebårhjul med felg både på Clas Olsson og Biltema, men også disse bør man etterfylle til ca 50 psi før de tas i bruk.

 

Ved mindre lekkasjer kan man fylle på dekkreparasjonskum (billigst på Clas Olsson) og deretter fylle etter til 50 psi på en bensinstasjon.

Lenke til kommentar
Ta hjulet med til nærmeste bensinstasjon og fyll på luft til dekket smeller på plass. Fyll på luft til ca 50 psi. Ta med hjulet hjem og montér på trillebåra.

 

Kan jo legge til at det kan hjelpe å skru ut ventilnåla -man får lufta mye fortere inn da, noe som kan være hele forskjellen på om dekket "smeller på plass" eller at lufta lekker ut like fort mellom dekket og felgen... Og man MÅ ha kompressor, gammeldagse hånd- og fotpumper egner seg dårlig i denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ta hjulet med til nærmeste bensinstasjon og fyll på luft til dekket smeller på plass. Fyll på luft til ca 50 psi. Ta med hjulet hjem og montér på trillebåra.

 

Kan jo legge til at det kan hjelpe å skru ut ventilnåla -man får lufta mye fortere inn da, noe som kan være hele forskjellen på om dekket "smeller på plass" eller at lufta lekker ut like fort mellom dekket og felgen... Og man MÅ ha kompressor, gammeldagse hånd- og fotpumper egner seg dårlig i denne situasjonen.

Selvfølgelig har jeg prøvd på bensinstasjon. Problemet er at glippene er for store til at det lar seg gjøre å smelle dekket på plass. Problemet med det nye dekket er at hvis jeg feks presser det helt inn til den ene kanten, legger andre sida av dekket seg ca midt på felgen. Har prøvd masse rart for å få presset begge sidene ut, men uansett blir det en liten glippe som lufta blåser ut igjen av like fort som jeg fyller på - med kompressorluft ja.

Skal oppsøke et verksted.

Lenke til kommentar

Det er mulig det fungerer greit i en trillebår som ikke går så alt for langt og fort, men det er min erfaring at slanger i slangeløse dekk har en lei tendens til å gnages i stykker av kjølerillene inni dekket.

 

50 pund per kvaderat tomme (6,9 kilopascal) er mye trykk og kan føre til at slangen presses ihjel mot de samme rillene.

 

Men løsningen er nevnt over. Ta ut ventilnålen med en liten flat skrutrekker og du vil få nokk trykk fra luftpåfylleren til de fleste bensinstasjoner. Enkelte dekk er sågar vanskeligere enn andre. Det jeg pleier å gjøre med vanskelige dekk er å legge dem flate og trekke dekket opp på felgen mens jeg klemmer på sidene for å få det så tett som jeg klarer. Det har alltid virket. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjør jeg 1-2 ganger i året, min trillebår lekker også. Ikke noe problem.

 

Et tips kan være å legge et spennbånd (som du bruker for å sikre last på hengeren) rundt dekket, på sliktebanen. Etterhvert som du strammer dette, vil dekkets sidevegger bli presset ut mot felgkanten, slik at luften holder seg der den skal.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De som lager trillebårene bruker felger som ikke er konstruert for slangeløse dekk, derfor løsner dekket fra felgen når det blir lite luft i det eller at det smeller løst når det treffer noe. Produsentene sparer jo noen kroner med å la være å legge i slange noe som igjen gjør trillebåren billigere å kjøpe.

 

Trikset med spennband eller lastestropp er bra. Skal du bli kvitt problemet er slange den beste løsningen. Eller punkteringsfri dekk fra Clas Olsson. Tøffe gule dekk ...

Lenke til kommentar

Hvis du tar med dekket til et dekkverksted så har de fleste såkalte sjokkfyllere, somregel så smeller det på plass da.

 

Jeg har dog erfaring med at nettopp trillebårdekk kan være helt totalt jævlige å få luft i. Saken er at dekkene er myke, og de blir ofte lagret med for mye vekt oppå, som gjør at dekket blir flatklemt.

 

Jeg må også si at zantas løsning med spennebånd virket veldig smart, det ville jeg absolutt ha prøvd.

Lenke til kommentar

Etter noen år i bransjen kan jeg si følgende:

Jo mindre dekkene er, jo vanskligere er det å få de på og blåse de opp!

 

Grunnen er som Patz sier, at de blir klemt sammen i store kvanta på minst

mulig plass..

 

Har du ikke spennebånd, så kan du bruke lastestropp eller tau å lage ditt

eget spennebånd (løkke i ene enden for så å dra til du blir blå, for å klemme

det ut å fylle)

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...
On 7/17/2008 at 2:34 AM, BlueEAGLE said:

Det er mulig det fungerer greit i en trillebår som ikke går så alt for langt og fort, men det er min erfaring at slanger i slangeløse dekk har en lei tendens til å gnages i stykker av kjølerillene inni dekket.

 

50 pund per kvaderat tomme (6,9 kilopascal) er mye trykk og kan føre til at slangen presses ihjel mot de samme rillene.

 

Men løsningen er nevnt over. Ta ut ventilnålen med en liten flat skrutrekker og du vil få nokk trykk fra luftpåfylleren til de fleste bensinstasjoner. Enkelte dekk er sågar vanskeligere enn andre. Det jeg pleier å gjøre med vanskelige dekk er å legge dem flate og trekke dekket opp på felgen mens jeg klemmer på sidene for å få det så tett som jeg klarer. Det har alltid virket. :)

Død tråd, men ganske snever problemstilling. Legger mine erfaringer her for andre som lider samme nød.

Jeg var på nippet til å gi opp, men prøvde trikset med å ta ut ventilnåla/ventilkjernen. Jeg brukte en nåletang til å skru opp ventilen og fylte på bensinstasjon. (Digital/automatisk pumpe funker nok ikke)

Andre tips for å få dekket til å motta luft:

- gjør gummien varm og bøy dekket hardt og lenge motsatt av slik den kom fra butikken. det fjerner spenningen, og gjør at dekket lettere presser i begge retninger og lager minst mulig glipe. jeg trengte ikke å holde på dekket da jeg fylte det med luft

- hvis det lekker luft når du fyller, prøv å riks og roter felgen litt mellom hver gang.

 


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...