Gå til innhold

Lagrer 400 GB på en DVD-plate


Anbefalte innlegg

Ok, for å spore litt bort fra feilen i artikkelen og over til det saken burde handlet om. Mulighetene for disse 400GB-platene.

 

Pressemeldingen

 

De kommer ikke til å bli kompatible med eksisterende spillere

 

Det sies at dette bare er laboratorieforsøk der de har verifisert muligheten for slike plater i framtida og at det vil være enkelt å gjøre de brennbare. I og med at det er et laboratorieforsøk så er det nok flere år fram i tida før disse blir kommersielle plater tilgjengelig for oss. Det forutsetter også at behovet opprettholdes, prisen blir riktig og ikke konkurransen blir for hard. Det er altså mange stokker og steiner på veien frem til vi ser noe slikt i butikkene. Jeg vil tippe minimum 3 år og mest sannsynlig rundt 5 år om det kommer i det hele tatt. Tar det mer enn 7 år tror jeg løpet er kjørt med tanke på konkurransen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan de ikke bare kaste formatet på søppla i det store å hele og få media på sdd disker. Er så ubeskrivlig lei av riper,ødlagt data (mange gamle cd\dvdene får luft lommer og blir ubrukelige med tiden) og vannskader som har vært et stort problem for de fleste fra første dagen cd kom på markedet. Problemet er ikke mindre når man skal leie seg film, så er den full av riper arg!!

 

Jeg sier er rungendet ja for å bli kvitt formatet for godt! (etter mange år med hat).

Lenke til kommentar

- Foreløbig er SSD alt for dyrt. Om ca 5+ år kommer prisen til å bli konkurransedyktig med DVD og Bluray-plater.

- Harddisker er allerede konkurransedyktige på pris/kapasitet med DVD/BD.

- Nettbasert lagring og streaming/multicast er ennå umodent og båndbredden på nettlinjene til folk er ennå for lave. Men om 3+ år kommer det til å bli langt mer konkurransedyktig enn både SSD og harddsik fordi man kan samkjøre lagringen med andres langring. Altså en slags organisert og lovlig fildeling der alle har tilgang til f.eks Norge_Rundt_31.1.2012.avi og det ser ut som man har filen lagret på sitt eget private område blant sine egne utvalgte filer i stedet for i en uoversiktlig base av alles filer.

 

Om 5+ år ser jeg for meg at nettbasert lagring blir det klart mest populære og at harddisker vil bli brukt som mellomlager internt i spilleren/opptakeren som er integrert i TVen eller en ekstern dings for de som har eldre TVer. For de som vil se TV via bærbare enheter som bærbare PC-er, mini-PCer, mobiltelefoner, PDA-er og lignende så vil det også være privat/delt nettbasert TV/Video/lagring som gjelder, bare at SSD vil brukes som mellomlager i stedet for harddisk. Noe som også vil begrense kapasiteten til ca 1 TB for de fornuftig prisede enhetene. Harddisk-løsningene vil sikkert komme med 2-5 TB på den tiden og dermed kunne oppbevare mange døgn med 1080p-materiale fra både distribuert video/TV og fra private opptak.

 

Hvor fort utviklingen går og hvor fleksible løsningene blir kommer bare an på hvor godt folk klarer å styre unna lock-in mekanismer til ulike produsenter og leverandører. I verste fall du ha TV med Intel GPU, Sony dekoder, Apple iTunes installert og abb. fra Telenor og kanalpakke med 90 uinteressante og 10 interessante kanaler fra GET. I beste fall fungerer det åpent og sømløst uansett leverandør.

Lenke til kommentar
Pioneer har utviklet en 16-lags DVD med kapasitet på hele 400 GB.

 

 

 

Les mer

Det er ganske hårreisende at Hardware.no enda har denne artiklen uten å fikse på den!

 

Det er snakk om 400GB Blu-ray, ikke DVD. Dette er en kjempefeil. Til og med IT Avisen har klart å få det riktig.

 

Ser at The Inquirer er kilden deres? Hva med å prøve å kopiere artikeler fra andre steder?

Lenke til kommentar
- Foreløbig er SSD alt for dyrt. Om ca 5+ år kommer prisen til å bli konkurransedyktig med DVD og Bluray-plater.

Trenger vel ikke raske SSD-er for å konkurrere med optiske medier?

 

Et hvilket som helst minnekort er jo allerede idag raskere enn en DVD-leser, og på søketid er de mye raskere enn et hvilket som helst medium med mekaniske lesehoder. Jeg vil også tro (uten å ha tall på dette), at overføringshastigheten til de mange minnekort er bedre enn blu-ray.

 

Men prisen er som du sier foreløpig for høy, også for billige minnekort. Et 4GB sd-kort (sammenlignbar størrelse med dvd) ligger pr idag på 89,- i prisguiden. På grunn av økt produksjon nå når SSD overtar deler av harddiskmarkedet, har jeg tro på at prisene kommer til å synke langt raskere enn de har gjort til nå.

Lenke til kommentar
- Foreløbig er SSD alt for dyrt. Om ca 5+ år kommer prisen til å bli konkurransedyktig med DVD og Bluray-plater.

Trenger vel ikke raske SSD-er for å konkurrere med optiske medier?

Det stemmer. Det er i mine øyne kun pris som begrenser konkurransedyktigheten til SSD vs optiske medier.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg nettbasert abbonement/leie av filmer. Det vil si at SSD bare vil fungere som et mellomlager og er integrert i avspilleren. Omtrent som dagens harddiskopptakere, bare at de nye enhetene vil bli mye slankere/mindre, mindre støyende, mindre sårbare og man kan få de integrert i f.eks nakkestøtte-spillere i biler. Filmene kjøpes eller leies ved å taste inn kredittkortinfo og vente til den ligger klar i minnebufferen. Hvis båndbredden til internett er bedre enn båndbreddekravet for avspilling av filmen skal man kunne starte å se filmen øyeblikkelig. Uten å måtte dra til en fysisk videokiosk man kanskje ikke har i nærheten likevel og dermed må bruke mye tid på.

Lenke til kommentar

Skal da kjøpte filmer lagres på SSDen? Jeg ser for meg at det kunne vært nyttig å kunne ta med seg en film på en minnepenn f.eks. for å overføre til avspiller i bilen. Men så må det være en løsning for de som ikke har muligheter til rask internett, f.eks. ta med en stor minnepenne for å fylle opp på videobutikken?

 

Kanskje noen filmer vil komme på noe som ligner på SD-kort om de skal bli gitt i gave eller lingende? Dette blir spennende, og jeg håper det blir en god løsning for forbrukerne denne gangen. Er dette idéer, eller er det konkrete planer fra produsentene?

Lenke til kommentar
Skal da kjøpte filmer lagres på SSDen?

Ja, men bare så lenge man vil. Man skal kunne slette filmer for å gjøre plass til andre filmer, TV-opptak, egne videoopptak osv uten at man mister "eie"retten til filmen. Dvs. at hvis man vil se den på nytt så trenger man bare å gjøre plass til den på SSD-en og starte cachinga. Jeg vil gjerne at løsningene blir så fleksible at man kan flytte/kopiere videoene fritt mellom enheter man selv eier. F.eks over på en minnepenn så man kan spille av filmen i bilen.

 

Er dette idéer, eller er det konkrete planer fra produsentene?

Mine idéer. De blir stadig mer realisert ettersom det stadig dukker opp flere leverandører av nett-TV, nedlasting av TV-sendinger, videoer a la youtube og sist men ikke minst kjøp og leie av film over nettet. Video ligger noen år tilbake i utvikling av nett-tjenester sammenlignet med musikk så man kan jo se for seg at det blir stadig vanligere å handle/leie film over nettet.

 

Det ligger litt i kortene at filmer, TV, egne opptak, youtube, osv blir mer og mer nettbasert i framtida og da mener jeg løsningen jeg skisserer passer fint i tida. Men det er altså bare helt i startfasen ennå. Teknisk sett så blir nettlinjer stadig raskere, men det vil bli en overgangsperiode der hastigheten ikke er så høy som ønskelig på nettbaserte videotjenesrer.

Lenke til kommentar
Skal da kjøpte filmer lagres på SSDen?

Ja, men bare så lenge man vil. Man skal kunne slette filmer for å gjøre plass til andre filmer, TV-opptak, egne videoopptak osv uten at man mister "eie"retten til filmen. Dvs. at hvis man vil se den på nytt så trenger man bare å gjøre plass til den på SSD-en og starte cachinga. Jeg vil gjerne at løsningene blir så fleksible at man kan flytte/kopiere videoene fritt mellom enheter man selv eier. F.eks over på en minnepenn så man kan spille av filmen i bilen.

Selvsagt vil folk kunne slette ting når som helst. :p Jeg tenkte mer på at en del lignende tjenester tillater streaming men vil helst unngå at folk lagrer filen.

 

Hvis jeg får ha en (ubegrenset) samling over filmer jeg har kjøpt, og har muligheten til å bruke de slik som jeg vil, så vil jeg se på utviklingen som positiv. Selvsagt forutsatt at kvaliteten på videoen blir minst like bra som kjøpefilmer nå og at det ikke er noe fientlig DRM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...