Gå til innhold

Sniktitt: Diablo III (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Diablo III ser ut som et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen."

Lo litt av denne også. Har "journalisten" noengang spilt skikkelige rollespill? Diablo er ikke mye mer rollespill enn Doom 3. At du har inventory, quests og stats er ikke nok til å gjøre et actionspill til "et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen" akkurat.

Lenke til kommentar
Kanskje journalisten har en annen mening om spillet enn dere, om det er lov?

Kanskje Khogn har en annen mening om hva rollespill er enn det journalisten har, om det er lov? :p

 

Er vel uansett ganske klart at de gamle Diablo spillene (og mest sannsylig 3ern) heller går under kategorien hack ´n slash rpg enn et skikkelig rollespill.

Lenke til kommentar
Er vel uansett ganske klart at de gamle Diablo spillene (og mest sannsylig 3ern) heller går under kategorien hack ´n slash rpg enn et skikkelig rollespill.

Helt enig. Utvilsomt noen rpg-elementer å spore, men skikkelig gammeldags rollespill? På ingen måte.

Lenke til kommentar
Fy flate så vanskelig noen skal gjøre seg, har dere ikke noe bedre å finne på? Diablo er et action RPG, om man synes det er et skikkelig rollespill er vel smak og behag. Det er fortsatt et rollespill.

Litt lei trollingen din nå. Er du historieløs, så ikke skriv noe om old-school.

 

Diablo 3 er her omtalt som "et skikkelig rollespill av den gamle skolen", noe som er og forblir fullstendig feil uansett hvordan du vrir på saken. Rollespill av den gamle skolen er f.e. Advanced Dungeons & Dragons og Call of Cthulhu hvis du tar pen-og-papir som utgangspunkt, eller Dungeon Master/Lands of Lore/Eye of the Beholder hvis du tenker i dataspill-sammenheng. Nå kan du forklare meg hva i all verden Diablo har med slike spill å gjøre? Fint lite.

 

Hvis "old-school rpg" blir datert på 90-tallet vet du nada om rollespill. Kalde og harde fakta.

Lenke til kommentar
Avean, hvordan vet du at det er bedre? Du har jo ikke spilt Diablo 3 engang...

 

Nei men jeg har sett gameplay klipp. Hellgate foregår i ekte full 3D mens Diablo 3 spilles i top down view med point and click mens hellgate har ekte sanntidskamper.

 

...er du seriøs? Jeg antar at du enten ikke har spilt Diablo før eller tenkte deg ikke om før du skrev dette.

Lenke til kommentar

Haha, så mye oppstyr for en liten setning. Ble du virkelig fornærmet fordi journalisten skrev noe du ikke var helt enig i? For mange er Diablo1 et godt gammeldags rollespill. Hvilke rollespill du definerer som oldschool bryr meg fint lite. Og ja, vi snakker dataspill her, det finnes sikkert egne forum for penn- og papirspill hvis man er interessert i denslags.

Lenke til kommentar
Haha, så mye oppstyr for en liten setning. Ble du virkelig fornærmet fordi journalisten skrev noe du ikke var helt enig i? For mange er Diablo1 et godt gammeldags rollespill. Hvilke rollespill du definerer som oldschool bryr meg fint lite. Og ja, vi snakker dataspill her, det finnes sikkert egne forum for penn- og papirspill hvis man er interessert i denslags.

Fornærmet fordi jeg lo? Nei, syntes bare det var litt flaut å skrive noe så enormt feil. Det er overraskende mer "old-school" materiale i et spill som Morrowind enn i Diablo, og ja jeg snakker om dataspill siden du hoppet over den delen.

 

Det er ikke "jeg" som definerer hva som er old-school, det er historien. Du får gjerne skrive at WoW også er et skikkelig old-school RPG, og at Quake Wars er et skikkelig RTS fordi du kan bygge turrets men alt du vil oppnå er å fremstille deg som en historieløs idiot med stor kjeft.

Lenke til kommentar

Hva oldschool er for din generasjon kan være noe helt annet for min. Jeg tviler på det står noen steder hvilke spill som inngår i "oldschool rpg" kategorien, da noe slikt er ganske så relativt.

 

Uansett, det blir for dumt å henge seg opp i en setning slik som dette.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Hva oldschool er for din generasjon kan være noe helt annet for min. Jeg tviler på det står noen steder hvilke spill som inngår i "oldschool rpg" kategorien, da noe slikt er ganske så relativt.

Skikkelig old-school RPG viser til det som har definert sjangeren, dvs. de første spillene i sjangeren. Du forstår sikkert selv at det er lite "rollespill" i Diablo, som har fokus på action. Du spiller ikke en rolle i Diablo, du kan knapt velge en klasse, hvilke stats du kan øke og hvilke rustninger og våpen du skal ha på deg. Litt tynt for å bli kalt "et skikkelig rollespill" (old-school eller ei), synes du ikke? Det er som å kalle en film med 1 kort action-scene for en "skikkelig action film", om du vil.

Lenke til kommentar

knapt velge en klasse?

Og du har full frihet når det kommer til stats, skills, våpen og gear.

Er vel nok av rollespill som faktisk ikke gir brukern den friheten.

 

Personlig vil jeg si diablo serien er hva som definerer hack and slash rpg, men det er muligens bare meg.

 

Spillet/ne er uansett hva du sier et rpg spill.

Lenke til kommentar
Haha, så mye oppstyr for en liten setning. Ble du virkelig fornærmet fordi journalisten skrev noe du ikke var helt enig i? For mange er Diablo1 et godt gammeldags rollespill. Hvilke rollespill du definerer som oldschool bryr meg fint lite. Og ja, vi snakker dataspill her, det finnes sikkert egne forum for penn- og papirspill hvis man er interessert i denslags.

Fornærmet fordi jeg lo? Nei, syntes bare det var litt flaut å skrive noe så enormt feil. Det er overraskende mer "old-school" materiale i et spill som Morrowind enn i Diablo, og ja jeg snakker om dataspill siden du hoppet over den delen.

 

Det er ikke "jeg" som definerer hva som er old-school, det er historien. Du får gjerne skrive at WoW også er et skikkelig old-school RPG, og at Quake Wars er et skikkelig RTS fordi du kan bygge turrets men alt du vil oppnå er å fremstille deg som en historieløs idiot med stor kjeft.

 

Akkurat det du klarte nå!

Lenke til kommentar
"Diablo III ser ut som et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen."

Lo litt av denne også. Har "journalisten" noengang spilt skikkelige rollespill? Diablo er ikke mye mer rollespill enn Doom 3. At du har inventory, quests og stats er ikke nok til å gjøre et actionspill til "et skikkelig rollespill av den gode gamle skolen" akkurat.

 

Jeg skal kanskje strekke meg til at det burde stått "actionrollespill" av den gode gamle skolen, men det jeg mener med utsagnet er at det er "gammeldags" i form av bruken av synsvinkel, fortellerteknikk (ikke mellomsekvenser, men tekst), stort fokus på tallmessige variabler og grensesnitt tilpasset PC.

 

Hvis det gjør meg til en historieløs idiot"journalist" med stor kjeft, så, javel. Poenget mitt er at vi må sammenligne med hvordan rollespillene var før konsollutvikling begynte å prege dem (Baldurs Gate, Diablo I & II, NWN, Icewind Dale osv.)

Lenke til kommentar
Nei men jeg har sett gameplay klipp. Hellgate foregår i ekte full 3D mens Diablo 3 spilles i top down view med point and click mens hellgate har ekte sanntidskamper.

 

Har merket meg at du lovpriser spill som har realtime combat, men allikevel så er både failgate og conan rimelig dårlige rpg syntes nå jeg. Dessuten er hacknslash "sanntidskamper" uansett, så hva er poenget? Du trykker, fyren slår.

 

Ah, jeg forstår, det Må være 3d? Nei off, dette blir for dumt.

 

Enig med EmmaJay, diablo 1og2 er rpg av den gode gamle skolen :p (gode med andre ord)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...