Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til utregning av engangsavgift (import)


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Sitter for moro skyld og regner litt på priser på diverse biler fra amerika, siden dollaren er så lav. Men jeg vet ikke helt hva som blir riktig. Har prøvd en kalkulator som som sier 130.000kr (denne)og en som sier 25.000kr (denne).

 

Bilen jeg tok utgangspunkt i var denne.

 

Er det noen som kan hjelpe meg å få dette riktig? Hvor mye kommer for eksempel akkurat den bilen på med utregnet engangsavgift, mva, klimagasskvote(?) og det som er?

 

 

EDIT: stemmer dette? http://www.dinside.no/php/art.php?id=10452...&volum=2300

Endret av Brød
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kalkulatoren til DinSide er riktig og benytter standard utregningsmetode, dvs jfr første linken din til Toll.no. Den andre linken viser alternativ utregning, som i noen tilfeller kan lønne seg. Dette finner du info om på toll.no.

Lenke til kommentar
Så da kan jeg gå ut i fra DinSide sin kalkulator, og bare legge på frakt? Så er alt med?

Så vidt jeg vet, ja. Men ikke skyld på meg om det er feil...

Jeg tror forresten bilprisen er det du betaler for å få bilen hit til landet (dvs inkl transport), så mva blir da litt høyere.

Vet du hvor mye transporten koster?

Ser auksjonen nærmer seg slutten nå. Lagt inn bud?

 

Søkte opp en tilsvarende i Tyskland. Den kom på drøyt 200.000 + transport ++

Lenke til kommentar

Nei, har ikke lagt inn bud, den ble litt for spontan. :p Men jeg er veldig interessert i en slik, og ser egentlig bare på muligheten for import. Ser jo ut som det er latterlig mye å tjene å importere fra USA med slik dollarkurs. Frakt kan ikke bli så mye. Den blir vel bare satt på en båt (i en container?), og sjø-transport er ikke så dyrt så vidt jeg vet. Ulempen er jo at det tar lang tid, men det tåler jeg.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis jeg ikke registrer den? Betaler jeg BARE for bilen da + frakt?

Du må ut med 25% mva. på bilens pris og frakten selv om du ikke registrerer den.

 

Ha en fin dag. :)

Ok. Men toll kommer ikke før jeg registrerer? Mva blir ikke så mye med lave priser i utgangspunktet.

 

OML: Det var bare et eksempel. :)

Lenke til kommentar
Hvordan blir det hvis jeg ikke registrer den? Betaler jeg BARE for bilen da + frakt?

Du må ut med 25% mva. på bilens pris og frakten selv om du ikke registrerer den.

 

Ha en fin dag. :)

Ok. Men toll kommer ikke før jeg registrerer? Mva blir ikke så mye med lave priser i utgangspunktet.

 

OML: Det var bare et eksempel. :)

 

Da jeg henta min bil på kaia i Oslo så måtte jeg først betale mva, på verdien til bilen og frakten, så fikk jeg kjørt den hjem.

I etterkant ble det Eu-kontroll og mye skriving for å få min bil inn i systemet + avhuking av spesiell beregning for engangsavgift. (Mye fram og tilbake siden bilen er litt spesiell, ombygd)

Da bilen var godkjent kunne jeg dra til nærmeste Toll stasjon og betale engangsavgift, betaler da "vanlig" engangsavgift, det du eventuelt sparer på den spesielle engangsavgiften får du refundert senere. (Har aldri betalt så mye på kortet før ^^)

Når engangsavgiften er betalt får du kvittering osv og kan da dra å hente skilter hos biltilsynet.

Jeg fikk refundert nærmere 80% av avgiften jeg betalte inn. ;)

 

Edit leif.

 

Takk huffadhemi ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...