Gå til innhold

Til alle kristne.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere.

12 Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, 13 at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner. 14 Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, 15 skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd. 16 Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen. 17 Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. Og i sin barmhjertighet vil han gjøre deg tallrik, som han med ed lovte dine fedre, 18 så sant du adlyder ordet fra Herren din Gud og holder alle hans bud som jeg gir deg i dag, og gjør det som er rett i Herren din Guds øyne.

 

Ok, ikke kniv, kanskje det var sverdet jeg husket bare :) uansett så er det ganske motbydelig.

Lenke til kommentar

Skal ikke komme med noen dårlige unnskyldninger og si at det er helt ok å hugge ned folk med sverd, dette er jo ikke noe som hører med til den troen jeg følger, og heller ikke noe jeg forstår. Men avgudene på den tiden var jo rimelig avskyelige de og. F.eks. Ba'al og Molock, der de tok barna sine og stekte de levende fremfor gudestatuene, og "prestene" prøvde å lage så høy musikk som mulig sånn at ikke foreldrene skulle høre skrikene og synes synd på barna. Så hvis det var den slags avguder det var snakk om, så er det jo naturlig at de ble stoppet.

 

Gud drev jo også en ganske merkelig renselse av jødene, og de måtte være helt perfekt for å kunne tilbe han og derfor var det sinnsykt strenge regler de måtte følge. Gud var jo heller ikke fornøyd med dem etter alt han førte dem gjennom, og sendte de enorme lidelser. Jeg kan ikke si at jeg skjønner dette heller. Alt jeg tror er at Gud er god, og hvis det skulle vise seg at han egentlig er ond, så kommer jeg heller ikke til å tilbe han.

Lenke til kommentar

Etter min mening, så handler ikke egentlig det gamle testamentet om "Gud" som i skaperen, men om en eller annen krigsherre fra eldgamle tider.

 

Selv om dette ikke er basert i fakta eller noe informasjon annet en fra bibelen, så er det oppfatningen jeg sitter igjen med etter å ha lest det gamle testamentet. Kanskje en person som hadde mye innflytelse for lenge lenge siden, som er blitt en slags myte/legende?

 

Spesielt kapittelet der Moses ikke klarer å overvinne det ene folkeslaget med Guds hjelp fordi de hadde vogner av jern (husker ikke kapittel eller bok nå, kanskje noen andre har det inne?) forteller meg at det er snakk om en krigsherre, og ikke universets skaper.

 

Det var en annen på forumet her som gjorde meg oppmerksom på dette, og det virker ikke helt umulig, men det blir aldri mer en ren spekulasjon.

Lenke til kommentar
Alt jeg tror er at Gud er god, og hvis det skulle vise seg at han egentlig er ond, så kommer jeg heller ikke til å tilbe han.

Jeg trodde det hadde vist seg for lenge siden.

Hvis du kunne forstått hva det vil si å være allmektig og allvitende, så hadde du nok også kunne forstått hva Gud er. Jeg selv tror ikke jeg forstår hva Gud er, derfor lager jeg heller ikke endelige konklusjoner om hvem han er.

Lenke til kommentar
Skal ikke komme med noen dårlige unnskyldninger og si at det er helt ok å hugge ned folk med sverd, dette er jo ikke noe som hører med til den troen jeg følger, og heller ikke noe jeg forstår. Men avgudene på den tiden var jo rimelig avskyelige de og. F.eks. Ba'al og Molock, der de tok barna sine og stekte de levende fremfor gudestatuene, og "prestene" prøvde å lage så høy musikk som mulig sånn at ikke foreldrene skulle høre skrikene og synes synd på barna. Så hvis det var den slags avguder det var snakk om, så er det jo naturlig at de ble stoppet.

Grunnen til at avguder ofte ble sett på som "avskyelige" kommer av hvem som ser. Det er en evig tradisjon blandt historieksrivere å sverte andre religioner enn sin egen. Det er rett og slett propaganda. All historie er propaganda, også religiøs historie. For eksempel kan man finne romerske skrifter som latterliggjør eller forenkler kelternes religion. Var kelterne idiotiske barbarer, eller ble de svertet på grunn av at de ikke var romere?

Lenke til kommentar
Hvis du kunne forstått hva det vil si å være allmektig og allvitende, så hadde du nok også kunne forstått hva Gud er. Jeg selv tror ikke jeg forstår hva Gud er, derfor lager jeg heller ikke endelige konklusjoner om hvem han er.

Ikke akkurat hvem han er, nei. Men utifra handlingene hans skulle man tro han ikke var den mest hyggelige. Den verste massemorderen gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Hvis du kunne forstått hva det vil si å være allmektig og allvitende, så hadde du nok også kunne forstått hva Gud er. Jeg selv tror ikke jeg forstår hva Gud er, derfor lager jeg heller ikke endelige konklusjoner om hvem han er.

Ikke akkurat hvem han er, nei. Men utifra handlingene hans skulle man tro han ikke var den mest hyggelige. Den verste massemorderen gjennom tidene.

Hvis alt du hadde sett av amerikanere og engelskmennene var den gang de gikk i land på Normandie, så hadde du nok også sagt at de var de værste massemorderne noensinne. Tror ikke at denne påstanden forklarer hvem Gud er, men hvis du bare ønsker å se på en side av en sak, så er sjangsen der for at du misforstår totalt.

 

Vil henvise til inlegget mitt i "Er kristendommens Gud ond?" tråden. Der forklarer jeg ganske detaljert hva jeg mener om dette.

Lenke til kommentar
Nei, verste massemorderen noen sinne er den som har drept flest, det har lite å gjøre med hvilken side av saken man ser.

 

Gud er jo - om han da finnes - den som avgjør livet mitt og livet ditt og har fastslått hvor lenge det skal vare. Det har lite å si hva du og jeg synes om dette, vi er isåfall underlagt en kraft som er mektigere enn oss selv og som vi burde respektere. Tidligere i historien har han - bibelsk sett - grepet direkte inn i enkelte situasjoner og hva som ligger bak disse avgjørelsene har vi liten forståelse for dersom vi ikke vet alle tankene som ligger bak dette.

Lenke til kommentar

Det jeg egentlig stusser mest på, er at Gud ikke velger kun de onde; Han utsletter hele folk, alt fra kvinner og barn til gamle og syke, uten å bry seg med hvem som er en reel trussel.

 

Noe som igjen forteller meg at dette er fortalt fra den litt kyniske siden til de som faktisk har skrevet boka.

 

Det er ulogisk at Gud lager mennesket, og deretter favoriserer folk på den måten.

Hvorfor Gud en gang brydde seg så mye med midtøsten, og ignorerte resten av verden, er en annen historie.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Vi vet nok ikke alle tankene bak dette, ei heller hvem som skrev ned disse hendelsene. Litt merkelig at Gud ikke griper like direkte inn som han gjorde tidligere, for eksempel da han drepte alle førstefødte barn i Egypt.

 

Skulle likt å se dette skjedde i dag...

Lenke til kommentar

Geirgrusom dette ser vi jo ellers i verden også. Det går bra med de rike og de urettferdige (forkynnerens bok i bibelen forklarer i detailj om alle disse urettferdighetene). Mens de fattige og uskyldige får lide. Det dør barn av sult hele tiden. Det skjer ondskap vi aldri vil få vite om her på jorden. Det er så mye frykt og sorg og lidelse at vi ikke kan forstå det. Det er ikke noen ende på lidelsene som finnes her på jorden. Og hvis det finnes en Gud og hvis han er god, hvis han er kjærlighet sånn som bibelen forklarer, så ligger det noe bak alt dette som vi ikke er i stand til å forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...