Gå til innhold

Til alle kristne.


Anbefalte innlegg

Poenget er at jeg ikke ber om noe vitenskaplig bevis på spaghettimonsteret, for da har jeg allerede begitt meg ut på en meningsløs diskusjon. Jeg kan be om at spaghettimonsteret skal forklares rasjonellt, men selvsagt, siden ingen noensinne har sett et spaghettimonster, så kan jeg heller ikke kreve dette bevist empirisk.

 

Men hvorfor ber du ikke om en rasjonell forklaring på kristendommen, før du svelger det? Du ser ut til å være en skeptisk og fornuftig kar på mange måter, men på dette ene punktet backer du ut og tror på ting som ikke henger på grep med den verden vi observerer.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, godt poeng, men uansett: Har man et fnugg av sunn fornuft, så vet han å sortere ut "bæsjesnakket" fra alt det andre. Det finnes alltid noen som ikke snakker fordi de er ærlig og søker sannheten, men fordi de f.eks. vil være kloke og ha en høy sosial status, disse er som regel veldig lett å gjennomskue.

Du mener prester som søker høy sosial status og tror de er kloke? De har jeg aldri opplevd. Men det forbauser meg absolutt ikke om disse finnes! :!:

 

Jeg har sunn fornuft.

Og ja, du har helt rett. Kanskje presten snakker masse fine ting til de som virkelig tror de tror på tullet.

 

Religion er hjernevask. La folket få lov til å tro hva de vil.

Lenke til kommentar
Det faktum at du tror på det. Sist jeg sjekket var det ingen som hadde kommet med en rasjonell forklaring på kr.d. Men fortell gjerne.

En selvfølge.

Det er jo selvsagt umulig å forklare noe som ikke kan forklares fordi det er tull.

 

EDIT: Jeg angrer på at det kunne være tull, men man vet jo aldri? Jeg har jo ikke blitt frelst, så.

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar
Ja, godt poeng, men uansett: Har man et fnugg av sunn fornuft, så vet han å sortere ut "bæsjesnakket" fra alt det andre. Det finnes alltid noen som ikke snakker fordi de er ærlig og søker sannheten, men fordi de f.eks. vil være kloke og ha en høy sosial status, disse er som regel veldig lett å gjennomskue.

Du mener prester som søker høy sosial status og tror de er kloke? De har jeg aldri opplevd. Men det forbauser meg absolutt ikke om disse finnes! :!:

 

Jeg har sunn fornuft.

Og ja, du har helt rett. Kanskje presten snakker masse fine ting til de som virkelig tror de tror på tullet.

 

Religion er hjernevask. La folket få lov til å tro hva de vil.

 

Tror det var Lao Tze som sa "Når du renser sinnet ditt for urenheter, så sørg for at du ikke fjerner Tao". Dette kan også brukes om kristendommen. Det kan se ut som "bæsjesnakk", men dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd. Så før du feier bort hele kristendommen som en plagsom mygg vil jeg anbefalle at du kikker nærmere på den.

Lenke til kommentar
dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd.

 

For all del, det står mange flotte ting i Bibelen. Men er det dermed grunn til å tro på historiene som fortelles? At Jesus var sønnen til universets skaper for eksempel.

Lenke til kommentar
Ja, godt poeng, men uansett: Har man et fnugg av sunn fornuft, så vet han å sortere ut "bæsjesnakket" fra alt det andre. Det finnes alltid noen som ikke snakker fordi de er ærlig og søker sannheten, men fordi de f.eks. vil være kloke og ha en høy sosial status, disse er som regel veldig lett å gjennomskue.

Du mener prester som søker høy sosial status og tror de er kloke? De har jeg aldri opplevd. Men det forbauser meg absolutt ikke om disse finnes! :!:

 

Jeg har sunn fornuft.

Og ja, du har helt rett. Kanskje presten snakker masse fine ting til de som virkelig tror de tror på tullet.

 

Religion er hjernevask. La folket få lov til å tro hva de vil.

 

Tror det var Lao Tze som sa "Når du renser sinnet ditt for urenheter, så sørg for at du ikke fjerner Tao". Dette kan også brukes om kristendommen. Det kan se ut som "bæsjesnakk", men dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd. Så før du feier bort hele kristendommen som en plagsom mygg vil jeg anbefalle at du kikker nærmere på den.

Ja selvfølgelig. Har jo tenkt på det.

Har lest litt i bibelen også, spennende fortellinger og slikt - men det blir altfor religiøst for meg det som står der. Det står skrevet som om det faktisk har skjedd og at dette er utrolig. Mens hele teksten skriker ut av sterk religiøsitet.

 

Men altså, vanskelig å tro på noe når en ikke er overbevist.

Lenke til kommentar
Tror det var Lao Tze som sa "Når du renser sinnet ditt for urenheter, så sørg for at du ikke fjerner Tao". Dette kan også brukes om kristendommen. Det kan se ut som "bæsjesnakk", men dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd. Så før du feier bort hele kristendommen som en plagsom mygg vil jeg anbefalle at du kikker nærmere på den.

 

Vil nå påstå at til nærmere jeg kikker til mer frastøtende og motbydelig virker hele greia på meg.... men det kan jo skyldes at jeg ikke klarer å se på dette med de rette brillene, eller guds ånd eller noe slikt, som ofte har blitt meg foreskrevet når jeg skal se på religioner... Har nylig lest, eller skumlest, bibelen og det ga meg ikke annet enn en god latter....

 

Så hva i religion er ikke så dumt som du hadde trodd? Så har vi et sted å begynne... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
dersom du studerer det litt nærmere vil du oppdage at det er en god del ting som ikke er så dumme som man hadde trodd.

 

For all del, det står mange flotte ting i Bibelen. Men er det dermed grunn til å tro på historiene som fortelles? At Jesus var sønnen til universets skaper for eksempel.

Helt enig.

 

Da religion er tro. Og bibelen er skrevet av jordiske.

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar
Det faktum at du tror på det. Sist jeg sjekket var det ingen som hadde kommet med en rasjonell forklaring på kr.d. Men fortell gjerne.

 

Slik jeg observerer det så er Gud en kraft som opererer uavhengig av meg selv, han er til stede i hverdagslivet mitt og han påvirker meg til å gjøre det som er godt. Denne kraften blir mer omfattende i forbindelse med ting som har å gjøre med kristendom, mens den blir fraværende eller forsvinner helt i forbindelse med andre religioner. F.eks. føler jeg ikke noe nærvær fra Muhammed eller Shiva selv om jeg forsøker å påkalle disse navnene. Jeg kan føle høyere tilstander av bevissthet gjennom f.eks. meditasjon, men da merker jeg også at det er meg selv og min bevissthet som styrer hvor disse tilstandene fører meg hen. Og siden jeg har gjort alle disse observasjonene med et ikke-troende, ikke-religiøst grunnlag, så kan jeg heller ikke konkludere noe annet enn at det - hvertfall slik jeg observerer det, i min versjon av virkeligheten - finnes en Gud.

Lenke til kommentar
Jeg forstår at du tror på Gud, men er du kristen?

 

Ja, slik jeg observerer det som skjer med meg, så må kristendommen være den rette religionen. Jeg går gjerne med på at det ikke er vitenskaplig "forklarbart", alt jeg vet er hva som foregår i virkeligheten slik jeg er i stand til å observerere den, og at det ville vært uærlig av meg å overse de delene av virkeligheten som har med kristendom å gjøre.

Lenke til kommentar
Slik jeg observerer det så er Gud en kraft som opererer uavhengig av meg selv, han er til stede i hverdagslivet mitt og han påvirker meg til å gjøre det som er godt.

 

Det du sier er at guden din ikke er allmektig, for ham må inn og påvirke deg for å gjøre gode ting... Hadde han ikke planen klar da? Eller vet han ikke utfallet? Da er han vel ikke allmektig, er han vel?

 

Du er altså god fordi guden din må påvirke deg til at du skal være det. Du tror ikke at dette er noe du bestemmer selv? Og at onde mennesker ikke ser på det som ondt i det hele tatt, selv om det oppfattes slik av andre?

 

Hva skal jeg si da, som har vært ateist i over førti år? Jeg klarer da fint å være både snill og god uten påvirkning fra noen gud jeg.... så åssen forklarer du dette? At han egentlig bare styrer meg sånn at han kan kose seg med meg når jeg skal bade i ildhavet du tror på.... ? For en gud du har... :no:

Lenke til kommentar
Jeg går gjerne med på at det ikke er vitenskaplig "forklarbart", alt jeg vet er hva som foregår i virkeligheten slik jeg er i stand til å observerere den, og at det ville vært uærlig av meg å overse de delene av virkeligheten som har med kristendom å gjøre.

 

Går du også med på at mye av det er i strid med vitenskapen? Hvis ja, tror du på det som strider mot vitenskapen, eller ser du bort ifra dette, men holder fast ved det som ikke kan motbevises?

 

Hvilke deler av virkeligheten som har med kristendommen å gjøre, mener du jeg overser?

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...