Gå til innhold

Unormalt varm maskin? [email protected] - 9800GTX mm.


Anbefalte innlegg

Hey, Koblet opp en ny maskin igår, og driver å tester ut litt klokking og sånt nå. Jeg har ikke allverdens greie på dette, men jeg har fått til noe. Jeg kjører Prosessoren som er en Q9450 på 3.2Ghz nå, jeg har ikke endret på volten, bare økt fsb.

Har også overklokket skjermkortet noe, det er et 9800GTX som kjører på 750/1150/1900.

 

Men så til spørsmålet, jeg synes temperaturene er overraskende høye. Jeg bruker en Thermaltake Mini typhoon cpu kjøler med Arctic cooling kjølepasta.

 

Cpu temp ligger på 31C Mens cpu kjerne 1,2,3,4 alle ligger på ca 50C - Idle.

Gpu temp ligger på 54C Idle.

 

Cpu temp ligger på 40C Mens Cpu kjerne 1,2,3,4 alle ligger å varierer mellom 55 - 65C - Etter 15min spilling.

Gpu temp ligger på 70-75C Etter 15min spilling.

 

Er ikke disse tempereraturene veldig høye? Det står en 140mm og en stk 120mm forran i kabinettet, samt en 120mm bak.

Også har jeg sotti opp vifta på skjermkortet til 55% (41% = standard). Det er heller ikke noe særlig rot i kablene, så en skulle jo tro det var godt nok med luftgjennomstrømning?

 

Tips mottas med gjerne!

Endret av marius90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temperaturene ble målt etter 15min med spilling av Portal, er godt mulig de forsvinner over 70 hvis jeg spiller et tyngre spill over lengre tid. Alt skal være riktig montert, eneste som kanskje kan være er at jeg tok litt lite kjølepasta, er litt usikker der. Men angående skjermkortet, hvor varmt kan det bli før det kan begynne å skape problemer?

 

Har også kjørt prime 95 og Orthos i ca 2timer hver, fikk ingen feil.

 

Takk for raske svar btw.

Endret av marius90
Lenke til kommentar

marius90 : Når man omtaler skjermkort hastigheter så skriver man : GPU core/shader/mem speed. Altså 750/1900/1150 for deg.

 

Hvis du får max 65 grader etter 15 min spilling, så vil du få ca 10 grader høyere ved Prime95 (bruk nyeste verson 25.6 ellerno). Prime95 bør også kjøres lenger enn 2 timer... Med din CPU så er det høye temps ja. Kanskje du bør investere i en bedre CPU kjøler?

 

Som det ble sagt her så bør GPU load temp ikke overstige 80 grader ved spilling.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Disse temperaturene er ikke uforsvalige høye. Prøv en time OCCT Mix stress test, og hvis den besår testen, da kan vil systemet klare seg fint med disse temperaturene.

 

GPU-temp på overklokket 9800GTX vil vannlighivis holde seg ca. 75'C under load.

 

CPU Core-tmp virker litt høye, men dette kan forårsakes av feil lesing av verdier. Flere programmer reporeter feil temp på 45nm CPU, du kan prøve å måle med Realtemp.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp folkens, ser ut til at jeg har fått kontroll over temperaturene nå. har kjørt diverse stresstester og sånt nå, og alt fungerer vistnok fint. Men er på ute etter en ting, et program som jeg kan bruke til å stille inn vifta på gpuen til å kjøre på forskjellige hastigheter etter hvilken temperatur kortet holder, f.eks at hvis den passerer 70grader så øker den til 60% elns. Husker jeg hadde et slikt program da jeg hadde ati skjermkort for en stund tilbake, men husker ikke hva det heter. Det hadde sikkert ikke funka på Nvidia gpu uansett tror jeg.

 

Men anyways, noen som vet om et slikt program?

 

Edit: Realtemp viser 10grader mindre enn alle de andre programmene. Når de andre (Everest, coretemp) viser 50grader så viser Realtemp 40grader. Hvilke er til å stole på?

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Fytti rakkern! Prøvde den OCCT testen, og holdt på å dø! Bare etter 2 minutter begynte den å stresse PCen min, kjørte CPU opp til 99.28%, og still going... da temperaturene i Everest målte 78 grader bare stoppa jeg den.... Skal de kunne gå så høyt? Er det ikke skadelig for PCen å kjøre disse testene? :S

Endret av NatroN
Lenke til kommentar
Fytti rakkern! Prøvde den OCCT testen, og holdt på å dø! Bare etter 2 minutter begynte den å stresse PCen min, kjørte CPU opp til 99.28%, og still going... da temperaturene i Everest målte 78 grader bare stoppa jeg den.... Skal de kunne gå så høyt? Er det ikke skadelig for PCen å kjøre disse testene? :S

 

OCCT torturerer systemet for å finne feil på CPU og RAM. Det er normalt at CPU load går opp til 100%. Hvis temperaturen blir for høy vil OCCT stoppe selv og gi deg en feilmelding. 78'C er høyt og trolige du har funnet årsaken til dine problemer. kanskje du trenger bedre CPU-kjøler, eller generelt bedre kjøling i kassen.

 

Du bør Prøve å gjennomføre 1 time OCCT mix, da kan du eliminere CPU og RAM som årsak til dine problemer. La OCCT kjøre inntil den stopper av seg selv.

Lenke til kommentar
Fytti rakkern! Prøvde den OCCT testen, og holdt på å dø! Bare etter 2 minutter begynte den å stresse PCen min, kjørte CPU opp til 99.28%, og still going... da temperaturene i Everest målte 78 grader bare stoppa jeg den.... Skal de kunne gå så høyt? Er det ikke skadelig for PCen å kjøre disse testene? :S

 

OCCT torturerer systemet for å finne feil på CPU og RAM. Det er normalt at CPU load går opp til 100%. Hvis temperaturen blir for høy vil OCCT stoppe selv og gi deg en feilmelding. 78'C er høyt og trolige du har funnet årsaken til dine problemer. kanskje du trenger bedre CPU-kjøler, eller generelt bedre kjøling i kassen.

 

Du bør Prøve å gjennomføre 1 time OCCT mix, da kan du eliminere CPU og RAM som årsak til dine problemer. La OCCT kjøre inntil den stopper av seg selv.

 

Jeg har ikke problemer med PCen hehe! Har originale Intel kjøleren som fulgte med min E8400, og vet den ikke er av de beste! Har kun en 120mm og en 80mm i kassa, og planlegger å skaffe en til forran ved HDD! Men hvor høyt kan egentlig CPU, Motherboard og GPU måles i temperaturer før de ryker og jeg må skaffe meg nye? :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvet i hvertfall at CPU temperaturen ikke burde gå over 70 grader

 

Hovedkortet jeg har (P35) har shutdown terskelen default til 85°

( men det blir nok ustabilt føre dette..)

 

En god ting med Intel's cpu er at de throttler ved for høy temperatur (uavhengig av hk/bios).

Dvs hopper over klokke eksekvering , først annenhver , deretter hver tredje osv helt til den stopper helt. Så det skal en del til å "kille" en intel cpu.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvet i hvertfall at CPU temperaturen ikke burde gå over 70 grader

 

En CPU klarer fint 70 grader, selv over lengre tid. Om det er lurt er en annen ting. Ta feks om man har 70 grader load temp FØR sommervarmen setter inn. Så plutselig spruter klimaproblemene deg midt i ansiktet, og loadtemp øker med 8-10 grader.

 

Nei, sier som alle de andre: kjøp en bedre kjøler, kanskje 120 extreme? Den CPU-en fortjener noe bedre enn en e8400 stockkjøler ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...