Gå til innhold

Mer SSD fra minnespesialisten


Anbefalte innlegg

Ser det er mange som snakker om å bruke disse som systemdisker.

 

Ville det gitt en ytelsesforbedring å bruke den som ren 'spilldisk'? Ser for meg veldig kjappe innlastingstider, eller hallusinerer jeg da?

Spill, OS og programmer har omtrent samme bruksmønster på disker. Det vil si at du får nok svært bra ytelse ved innlasting av spill også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok jeg kommer til å vente litt enda, det er sikkert ikke lenge til det begynner å ta litt av og flere produsenter henger seg på. Når man snakker om 128+ gb til rundt 1000 lappen kan det hende jeg først invisterer. Ser rett og slett ikke helt vitsen med å punge ut en høvding for en 32gb disk enda. Men etterhvert skal det bli deilig å bytte ut alle diskene i pc'n med SSD fremfor tradisjonelle disker.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Finnes det noen teoretisk grense for hvor bra hastighet det er mulig å oppnå med den teknologien dem bruker i dag?

 

Lurer også på om det fortsatt er hardisken (SSD) som er flaskehalsen?

 

Å er den noen som har kunnskap nok til å spå/tippe litt om utviklinga anngående hastighetøkning i den nermeste framtid? 1 til 2 år f.eks?

Lenke til kommentar
Finnes det noen teoretisk grense for hvor bra hastighet det er mulig å oppnå med den teknologien dem bruker i dag?

 

Lurer også på om det fortsatt er hardisken (SSD) som er flaskehalsen?

 

Å er den noen som har kunnskap nok til å spå/tippe litt om utviklinga anngående hastighetøkning i den nermeste framtid? 1 til 2 år f.eks?

 

Hva som er flaskehalsen avhenger helt av hva slags arbeidsoppgave du utfører, det er masse i dag der vanlig HD ikke er flaskehalsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Finnes det noen teoretisk grense for hvor bra hastighet det er mulig å oppnå med den teknologien dem bruker i dag?

 

Lurer også på om det fortsatt er hardisken (SSD) som er flaskehalsen?

 

Å er den noen som har kunnskap nok til å spå/tippe litt om utviklinga anngående hastighetøkning i den nermeste framtid? 1 til 2 år f.eks?

 

HDD/SDD er ennå flaskehals ja.

 

SATAII som i dag brukes som overføringsprotokoll har en maksimal overføringskapasitet på:

300 MB/s. Altså har vi en god del å gå på ennå.

Det finnes også flere raskere overføringsteknologier, så begrensning vil nok ligge i diskene i flere år fremover også.

Lenke til kommentar
Ser det er mange som snakker om å bruke disse som systemdisker.

 

Ville det gitt en ytelsesforbedring å bruke den som ren 'spilldisk'? Ser for meg veldig kjappe innlastingstider, eller hallusinerer jeg da?

 

sitter med 2x16gb mtron disker i raid0 som os disk, og ja alt loader så og si med engang, alt av programer osv starter sekundet du trykker på ikonet. også veldig kjekt til databaser(bruker det til sqldb)

men skulle gjerne hatt 2x32 eller mer da 2x16 er i minste laget

Lenke til kommentar

En høvding for 32GB er ikke ille, og det passer yperlige å bruke 2 av disse i radid0 som systemdisk. Men jeg frykter at det blir ikke plass for programmene på en så liten "dings". Vista-programer er store, her om dagen Instalerte jeg MS Visual Studio og den tok over 5 GB + MSN Libirery på 3 GB. Så det blir nok litt for lite plass for programmer, men det er bra start å ha deisse som OS-disk.

Lenke til kommentar
Har SSD-er DRAM-buffere slik som mekaniske disker?

Nei, ikke på de jeg har sett innmaten til.

 

Det er heller ikke noe særlig behov for det. Hensikten med DRAM-buffer er å skjule den lange aksesstiden. SSD har som kjent 50-200 ganger raskere aksesstid enn vanlige harddisker. Dermed synker behovet for bufferen betraktelig. Hvis de har noen buffer i det hele tatt så er den trolig integrert i flashkontrolleren og rommer bare noen titall kB.

Lenke til kommentar
Som Simen1 vil også jeg ha disse i 16GB. To stk 16GB i Raid0 = perfekt.

 

Venter også på en ~128GB SSD på 1,8" med IDE-tilkobling (vil dette komme eller er det bare SATA som gjelder?) til en god pris slik at min Dell X1 kan kvitte seg med sirupsdisken sin :)

 

Tror det finnes konvertere og om ikke kan du jo bare sette inn et PCI sata kort så slipper du å bruke IDE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...