Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okey :)

 

Jeg var på en ukes lang tur rundt i norge med min familie og vi så mange spennende ting. Jeg hadde med meg mitt digital kamera med SD minnekort 1GB. Jeg tok mange bilder!

 

Den siste dagen jeg var på ferie da fikk jeg opp en feil på skjermen på kameraet hvor det sto: "Kort feil"

 

Men jeg slo det av og på og da funket det som normal igjen.

 

Men da jeg kom hjem fikk jeg kortfeil hele tiden og det hjalp ikke å slå det av og på :(

 

Hva er feil? Jeg vil jo gjerne ha alle bildene jeg har tatt da.

 

Jeg koblet kameraet til pc'en men ingen ting skjedde :( (det har funket hver gang på pc før)

Jeg prøvde også å ta ut kortet å putte det i en minnekortleser men ingen ting skjedde da heller :(

 

 

Hva kan jeg gjøre? er kortet ødelagt? Hva har skjedd?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
I verste fall kan du ta kontakt med Ibas. Men hvis ikke bildene er ekstremt viktige, så vil nok det koste mer enn det smaker.

 

IBAS har et samarbeide med mange fotobutikker og el-kjeder hvor du kan se om de klarer å redde data fra minnekortet. (Har egne maskiner for dette) Feiler de er det gratis, klarer de å hente ut bildene koster det visstnok i underkant av tusenlappen.

Lenke til kommentar
IBAS har et samarbeide med mange fotobutikker og el-kjeder hvor du kan se om de klarer å redde data fra minnekortet. (Har egne maskiner for dette) Feiler de er det gratis, klarer de å hente ut bildene koster det visstnok i underkant av tusenlappen.

Dette er i stor grad det samme man gjør når man prøver et recoveryprogram selv, eller når visse andre fotobutikker gjør det for 2-300 kroner. Det er fullstendig softwarebasert.

 

Men IBAS selv kan redde kort ved nærmest fysisk å gå inn i kortet og trekke ut bit for bit og så sette det sammen igjen. De kan redde data fra harddisker som er fullstendig forbrent og nærmest smeltet.

Lenke til kommentar
Jeg har testet programet som følger med når jeg kjøper Sandisk CF kort, programmet funker som bare det, men filene har plutselig endret filnavn og noen har gal exif og fant også et RAW-bilde som var betegnet med JPG og liten størrelse, og motsatt, men selve bildene var rett.

Vi bruker både dette, og hovedsaklig Lexars Image Rescue på jobben for å redde tapte bilder for kunder. Begge disse programmene fungerer på den måten. I Lexars program må man til og med angi hvilken filtype som ligger på kortet, ellers får alle kortene en standard filendelse, og alle filene må omdøpes til riktig filendelse.

 

Jeg tror grunnen til at filnavnet og filendelsen ikke beholdes, er at den fysisk går inn i kortet og går rett på selve dataene som ligger på kortet, og setter de sammen til nye filer, fremfor å prøve å finne de tapte filene. Det er nok en mer grundig prosess, og tar lengre tid, men da er man sikret at alt som er mulig å dra ut av kortet faktisk blir lagret som nye filer. Noen filer blir ikke fullstendige, ettersom en del av bildet f.eks. er overskrevet, men det er bedre å få 90% av et viktig bilde, enn ingenting (man kan stort sett croppe vekk det grå feltet man får nederst eller øverst). Det er noe som sikkert hadde vært vanskeligere om programmet bare skulle funnet tapte filer.

 

Angående det raw-bildet du fant, så lagres det i mange raw-bilder en slags liten .jpg kopi slik at man kan få en thumbnail på det i Windows, og se det i liten (bitteliten) størrelse uten riktige program for å konvertere/åpne de. Det kan ha vært denne jpg-informasjonen som programmet fant og lagret som en .jpg fil?

Lenke til kommentar
Jeg har testet programet som følger med når jeg kjøper Sandisk CF kort, programmet funker som bare det, men filene har plutselig endret filnavn og noen har gal exif og fant også et RAW-bilde som var betegnet med JPG og liten størrelse, og motsatt, men selve bildene var rett.

 

Jeg har også brukt dette programmet ved et par anledninger, og det fungerer helt topp :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...