Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor ofte dusjer du i uka?


Thomas.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_christian_*

Det kommer jo helt an på person til person. Folk er forskjellige og noen produserer mer svette, eller får fortere fettete hår osv.

 

Selv liker jeg å dusje 1 gang hver dag eller annenhver dag, dette fordi jeg få fort fettete (illeluktende hår). Jeg liker også å føle meg fresh før jeg møter folk.

Lenke til kommentar

Jeg dømmer ingen, men 1-2 ganger i uka virker veldig lite? Betyr det at dere vasker dere istedet framfor en dusj?

 

Jeg dusjer ca. hver dag før jobben. Har jeg dårlig tid, så vasker jeg meg med klut. Noen ganger dusjer jeg før jeg legger meg og vasker meg raskt på morgenen. Søndager dusjer jeg sjeldent, da er jeg fyllesjuk og ligger som regel og sover hele dagen.

 

Men jeg dusjer alltid før jeg skal ut blant folk. Det er lite digg å stå ved siden av illeluktende folk i baren og jeg vil ikke bli en sånn :(

Lenke til kommentar
Jeg dømmer ingen, men 1-2 ganger i uka virker veldig lite? Betyr det at dere vasker dere istedet framfor en dusj?

Det kommer helt an på hvor mye du svetter det. Det er absolutt ikke nødvendig med mer dersom du ikke svetter spesielt. Det er ganske overkill å dusje hver dag, egentlig. Ikke er det helt sunt for huden heller.

 

Du vet, det er forskjell på å lukte kropp og lukte svette.

Lenke til kommentar
Men jeg dusjer alltid før jeg skal ut blant folk. Det er lite digg å stå ved siden av illeluktende folk i baren og jeg vil ikke bli en sånn :(

 

Selv om jeg er svett så lukter jeg ikke vondt i det hele tatt, andre jeg har møtt stinker som pokker bare de starter å bli varm. Det er ikke selve svetten som lukter, det er når visse bakterier på huden møter svetten at det starter å lukte.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig klar over at det ikke lukter vondt av fersk svette. Men dersom jeg er i situasjoner hvor jeg ikke har dusjet eller vasket meg på noen dager og tar på rent tøy, så vil jo det lukte mer vondt raskere på en skitten kropp enn på en nyvasket.

 

Dessuten lukter ikke kropp noe særlig. På jenter er det minimalt, men på en gutt/mann så skal det ikke mye til før at denne lukten er noe ubehagelig. Jeg har til gode å møte en gutt/mann som faktisk ikke har en lukt som er irriterende eller ubehagelig dersom han ikke har dusja på 2-3 dager.

 

Jeg sier heller ikke at man skal niskrubbe seg med industrisåpe og børste hver eneste dag, men greit å få skylt med litt rent vann på områder som ansikt, armhuler, underliv og føtter.

 

Hva med håret forresten? Det lukter i hvertfall tamt, altså uvaska hår over et par dager. Det lukter veldig hår. Kanskje jeg er sær, men sånn er nå verden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dusjer hver gang jeg blir svett (kan lett bli det), skitten eller føler for det. Vil si det blir sånn gjennomsnittlig 5-6 ganger i uka.

 

Og nei, det er ikke ekkelt å ikke dusje daglig. Å dusje hver dag med såper ødelegger den naturlige bakteriefloraen i huden og dette kan skape dårligere imunnforsvar. Dersom det ikke er nødvendig med såpe kan man bare dusje i rent vann. Derimot så er det kvalmt hvis du er svett og ikke har dusja. Hvis man har regelmessig fysisk aktivitet / blir svett bør man dusje mer enn en gang i uka, men det spørs igjen om du blir fort skitten/svetter mye. Dersom du bare jobber på et kontor og tar buss eller bil til jobb og ikke trener eller annen fysisk aktivitet trenger du forsåvidt ikke så mange dusjinger. Selv bor jeg et stykke unna skole, buttikker og liknende (eller det jeg kaller byen). Må sykle noen km. Når du sykler blir du fort litt skitten, og samtidig svetter du, dermed må jeg dusje nesten daglig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...