Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

133 MHz har ikke noe særlig å si når prosessorene opperer på så store hastigheter, men jeg tror B|Real har feil når han skrev at 2.8 har HyperThreading.

 

http://www.intel.com/home/index.

Hyper-Threading Technology requires a computer system with an Intel® Pentium® 4 processor at 3.06 GHz or higher, a chipset and BIOS that utilize this technology, and an operating system that includes optimizations for this technology. Performance will vary depending on the specific hardware and software you use.

 

For å illustrere hva du får for pengene har jeg tatt utgangspunktet i PS Data sine priser:

 

2.400 GHz: (1625/2400)=0.68 kr./MHz

2.533 GHz: (1925/2533)=0.76 kr./MHz

2.667 GHz: (2359/2667)=0.88 kr./MHz

2.800 GHz: (3629/2800)=1.30 kr./MHz

 

Trenger jeg å si mer...Men hvis du har mye penger gå for 2.8

Lenke til kommentar

Jepp, HyperThreading er kun fra p4 3,06GHz og oppover.

 

Ellers så er forskjellen på 2,66 og 2,8GHz 5% i klokkehastighet. Dvs. at den praktiske foskjellen vil ligge på mellom 0 og 5% i ytelse avhengig av hva som er flaskehalsen til akkurat den oppgaven som gjøres. (Enkelte ganger er CPU'en flaskehalsen, og det er da du kan oppleve at den på 2,8GHz noen ganger er hele 5% raskere enn den på 2,66GHz.

 

Jeg vet ikke om du bruker hundrelapper som toalettpapir, men om du gjør det, bør du klart vurdere å bruke 12-13 på tørk en 2,8... :smile:

 

PS. Det er fullt mulig å kjøpe en rimelig prosessor nå og sette inn en raskere når den kommer ned i pris..

Lenke til kommentar
Nei, det er jo tross alt bare 133 mhz forskjell. Og 2.66 skal være bra på overklokking også :)

Erm...HyperThreading?

2.8 er P4 sin første prosessor med hyperthreading, noe som er en vesentlig forskjell. :yes:

 

Som nevnt av andre er 3.066ghz P4 den første med Hypertreading.

 

Like viktig er det at man ikke får utnyttet denne funksjonen hvis man ikke har et hovedkort som støtter det.

Lenke til kommentar
jeg skal kjøpe meg ny prosessor nå, og har tenkt litt på pentium 4, både 2.66ghz og 2.8ghz, så at 2.66ghz var betraktelig billigere, vil jeg merke stor forskjell på de to?

 

Da bør du kanskje tenke på p4 2,4 ghz :yes: Bra nok det (koster rundt 1600kr) Dessuten ville du ikke merket store forskjellen uansett om du jøpte det du foreslo :woot:

Lenke til kommentar
Hm...ok..da tar jeg feil.

Hvor i svarte har jeg at 2.8 hadde HT?

Kanskje du tenkte på de kommende P4'ene ? Litt senere utover våren skal hele P4 serien få HT. (tror det var snakk om D0 steppingen) Den tregeste utgaven blir 2,0GHz/133MHz QDR FSB. De blir sikkert veldig overklokkbare også, så du skal ikke se bort i fra at du kan sette en sånn 2GHz'er inn i et HK som støtter 200MHz FSB (800 såkalte "MHz") og dermed overklokke den til 3GHz.

 

Men som sagt... ikke ennå.

Lenke til kommentar
jeg skal kjøpe meg ny prosessor nå, og har tenkt litt på pentium 4, både 2.66ghz og 2.8ghz, så at 2.66ghz var betraktelig billigere, vil jeg merke stor forskjell på de to?

 

Da bør du kanskje tenke på p4 2,4 ghz :yes: Bra nok det (koster rundt 1600kr) Dessuten ville du ikke merket store forskjellen uansett om du jøpte det du foreslo :woot:

 

Man vil merke litt forskjell på 2.4GHz og en 2.66GHz...2.4GHz er ikke så god til klokking sånn som 2.66GHz er, grunnen til det er fordi 2.4GHz ikke har C1 stepping...du tjener nok mest på å kjøpe 2.66GHz'en :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...