Gå til innhold

Oppsett av to disker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for første gang to disker. En WD Raptor (tenkt til system) og en Seagate (tenkt til lagring)

Litt interessert i meninger rundt partisjoneringer. Hva er best? Og hvorfor?

1 partisjon til bare Windows,1 til programmer,evt, store spill på en 3 og 4 partisjon.

Eller bare kjøre ALT av system på hele disken?

Når det gjelder mine dokumenter, hvordan legge den over til lagringsdisken? Altså slik at det son lagres mine bilder,mine videoer osv havner på lagringsdisken og ikke i windows systemet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skrevet
Har for første gang to disker. En WD Raptor (tenkt til system) og en Seagate (tenkt til lagring)

Litt interessert i meninger rundt partisjoneringer. Hva er best? Og hvorfor?

1 partisjon til bare Windows,1 til programmer,evt, store spill på en 3 og 4 partisjon.

Eller bare kjøre ALT av system på hele disken?

Når det gjelder mine dokumenter, hvordan legge den over til lagringsdisken? Altså slik at det son lagres mine bilder,mine videoer osv havner på lagringsdisken og ikke i windows systemet?

for og endre målmappen til mine dokumenter høyreklikker du på ikonet for mine dokumenter og endrer målet til det stedet du vil at mine dokumenter skal være, feks. Seagaten din.

Personlig liker jeg og ha en partisjon der jeg kun har OS , drivere og programmer, og en eller flere partisjoner til alt av dokumenter, media og lignende.

Skrevet

Det finnes ikke noe som er 'best'. Det blir mye smak og behag, og folk har forskjellige behov.

Jeg velger så få partisjoner som mulig, mange partisjoner blir lite fleksibelt. Kun systemdisk deles opp til en passende partisjon for Windows.

Mine Dokumenter er enkelt å flytte, det kan spesifiseres i Egenskaper.

Skrevet

Okey,så ytelsesmessig vil det ikke være noen stor forskjell på å partisjonere systemdisken eller ikke altså,tolker jeg.

Derimot egenskaper på "mine dokumenter" er jo ikke annet enn navnet på mappe mulig å endre.

Hmm.. eller er det noe jeg misser totalt her nå. :hmm:

Gjest Slettet+6132
Skrevet
Okey,så ytelsesmessig vil det ikke være noen stor forskjell på å partisjonere systemdisken eller ikke altså,tolker jeg.

Derimot egenskaper på "mine dokumenter" er jo ikke annet enn navnet på mappe mulig å endre.

Hmm.. eller er det noe jeg misser totalt her nå. :hmm:

stå inne i mappa mine dokumenter og høyreklikk og så trykker du egenskaper, resten er selvforklarende....

Skrevet (endret)

Inne i mappa ja,bare klikka den å så egenskaper jeg. Haha :p

Eller,forresten,om jeg går inn i mappa via C: osv. Vil den ikke la seg redigere.

Bare om jeg går via systemsnarveien på start at jeg kan åpne egenskaper og redigere målmappe selv.

Endret av qui-gon
Skrevet

selv fåretrekker jeg 3-4 partisjoner. da kan du ha en til spill, en til musikk, en til film og en til programmer + andre ting som f.eks. gamle spill, backup eller andre ting du kan legge her for å holde de andre partisjonene "rene". om du trenger en egen partisjon til f.eks. musikk og film kommer jo ann på hvormye du har av disse. du kan kansje legge disse i samme partisjon(?).

ja.. det er slik jeg pleier å gjøre det. da blir det litt lettere med netverksdeling av ulike medier.

jeg leste ikke så mye av det som har blitt skrevet før, men det virket som du fikk hjelp til hvordan det skal gjøres..

Skrevet

Oket.. da satt jeg opp Raptoren som system og med programmer + 2 spill Uten å partisjonere disken. Seagaten på 500gb fikk 5 partisjoner. Musikk-Bilder-Video-Dokumenter-FSX for bedre orden. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...