Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treigt nettverk i Vista? Mulig fiks...


Anbefalte innlegg

Har du treigt nettverk i Windows Vista'n din?

 

Har prøvd dette på min eigen pc, med positivt resultat så langt.

 

I allefall dette her eg gjorde:

 

1. Du må ha SP1 for Windows Vista inne...

2. Start Regedit og gå til " HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Multimedia\SystemProfile NetworkThrottlingIndex " og endre verdien til FFFFFFFF (Les quote under!)

3. Start tjenesta MMCSS (Multimedia Class Scheduler) på nytt. (Eller start heile pc'n din på nytt)

 

 

 

You can set NetworkThrottlingIndexValue between 1 and 70. If you want to disable set the hexadecimal value to FFFFFFFF. By default, the value for the NetworkThrottlingIndex registry entry is set to 10.Note that when the NetworkThrottlingIndex registry entry does not exist, the behavior resembles the default behavior.

 

Og... om du ikkje har snøring å rote inni registeret så hold fingra vekke.

 

Dette gjorde i allefall at nettverksbåndbredda mi økte fra 4 mbyte/sec til 35-40mbyte/sec. (Litt forskjelligt fra kva disk eg tester til/fra.

 

Legg igjen ein post om det funka for deg.

 

Kilde: Microsoft og techblissonline

 

Edit: Trykkleif!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... I microsoft sin KB står det at det er relatert til Windows Vista SP1.

Flesteparten av folk vil vel neppe merke til problemet, men renkar med at ein del av forumbrukerene her kopierer og styrer på litt meir enn ein vanlig bruker.

 

Legger ved eit bilde.

 

 

06272008034400vi6.jpg

 

 

 

 

Man ser når eg avslutta Winamp, så spratt den opp til 50% på gigabiten i stade for 3-4%.

Fungerte for meg i allefall.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Bra info, takk skal du ha.

Min vista64 hadde default verdi, og jeg synes nok FTP trafikk over DIR655'en min har vært litt treg, fra boks 1 til boks 2. Har typisk oppnådd ca. 10-25MB/s mellom dem. Jeg har antatt at DIR655'en ikke har klart å switche mer, men nå har jeg endret fra default value til verdien over. Skal teste mer litt seinere. Diskytelsen min er bra (se sig).

 

sof

Lenke til kommentar

sweet! Trodde dette seriøst var fikset i sp1, men ser jo ikke sånn ut. Har endret verdien nå, men filserveren er dau, så får ikke testet enda.

 

Har irritert meg grønn over dette. Har jo på musikk HELE TIDEN, så nettverket vil jo alltid være treigt med en slik throttling.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Er dette relatert til problemt med treg kopiering som ble fikset i SP1, eller er det noe helt annet? Det virke jo relativt seriøst om det er noe som rammer alle installasjoner av Vista.

 

-Stigma

 

Det ble ikke fikset i SP1 nei, det er en tiltenkt oppførsel fra vista sin side å fullstendig kveste nettverksytelsen om du spiller en mp3, film eller noe annet. Jeg kan forøvrig bekrefte at det fungerer å endre denne verdien i registriet, men bare etter SP1 om jeg ikke husker feil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Dette gjorde ingen forskjell for min del, men det kan være fordi filserveren min foreløpig kun har en gammel 120 GB harddisk og den blir flaskehalsen. Jeg oppnår i hvert fall 11 MB/s med og uten denne fiksen.

 

Den store forskjellen merker man vel bare hvis man har musikk eller video gående i bakgrunnen? Det er jo ved spilling av multimedia at throttlingen blir aktivert?

Lenke til kommentar
Dette gjorde ingen forskjell for min del, men det kan være fordi filserveren min foreløpig kun har en gammel 120 GB harddisk og den blir flaskehalsen. Jeg oppnår i hvert fall 11 MB/s med og uten denne fiksen.

 

Den store forskjellen merker man vel bare hvis man har musikk eller video gående i bakgrunnen? Det er jo ved spilling av multimedia at throttlingen blir aktivert?

 

Ja, dvs i all sin visdom, så er det ofte sånn at systemet kicker inn om du har filer stående på pause også, først når du har stoppet filen helt får man fyll ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...