Gå til innhold

Overklokkingspotensiale på Ny PC.


Anbefalte innlegg

Der var pc'en på vei !!! :D:D

 

Gleder meg til den plutselig dukker opp på døra en kveld !!

Uansett, her er oppsettet :

 

Asus P4G8X Deluxe

Intel P4 2,67 Ghz

2x 512mb Twinmos PC3700

Seagate Barracuda V 120Gb S-ATA

Chieftech Dragon (360W)

Connect3d Radeon 9500 moddet til 9700

 

Jeg hadde planer om å bruke luftkjøling på dette systemet. Det jeg hadde i tankene var sånn ca dette:

 

Swiftech MCX4000B m/Enermax Silent Fan 80x80mm

Zalman Heatpipe (ZM80A-HP)

Plus 2x Enermax Silent Fan 80x80mm i kabinettet.

 

Om det er noen som har noen formening om hva jeg kan forvente av overklokkingsresultater på dette systemet hadde jeg vært takknemlig. Gjerne også innspill ang annen form for kjøling. (helst innen nogenlunde pris)

 

 

Takker for alle innspill ang pc'en, overklokking og ikke minst videre oppgradering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedkortet støtter offesielt ikke ram over pc2100 (se her) , men støtter pc2700 uoffesielt så vidt jeg kan huske, så da blir nokk pc3700 litt vel overkill. :yes:

 

Ellers så ser det greit ut.

 

3700 er ikke overkill med tanke på at han da skal overklokke og slipper å overkloke rammen og slipper å kjøpe nye ram hvis han kjøper nytt hk før ddr2 kommer ! derfor er det ikke overkill

:evil::evil:

Lenke til kommentar
3700 er ikke overkill med tanke på at han da skal overklokke og slipper å overkloke rammen og slipper å kjøpe nye ram hvis han kjøper nytt hk før ddr2 kommer ! derfor er det ikke overkill

:evil::evil:

Tror du misser poenget litt. Hvis han skal bruke PC3700 så vil hovedkortet bare godkjenne det som max 2700 og kjøre det som om det var pc2700, og da er det eneste jeg kan se at brikken får samme belastningen som om man overklokker pc2700.

 

Og en ting til: Hvorfor bruker du evil smilyen? Har jeg gjort deg noe?

Lenke til kommentar

Ehh... !!

 

Blir som å overklokke PC2700 ... DUH !

 

Om du overklokker en PC2700 brikke... hva nærmer du deg da ? Jo, PC3200 og PC3700

 

Derfor, om jeg bruker PC3700 brikker med en gang, så er de godkjente for 466Mhz, med andre ord så vil ikke de by på noen som helst problemer ved overklokking ! Om jeg derimot skulle kjøpt dissa møkka PC2100 brikkene eller PC2700 så måtte jeg jo ha overklokket de samtidig med CPU'en -> Ergo enda en mulighet for ustabilitet !

Lenke til kommentar

20x133 = 2.67GHz

 

PC3700 er god for FSB på 232..!?

 

20x232 = 4.64GHz

 

Ehh.. du har ikke mulighet for å komme så langt; ergo må det vel kunne sies å være litt overkill på rammen. Men selvfølgelig - det kan være greit med tanke på et framtidig hovedkort. Poenget er at du ikke får brukt all kapasiteten i alle fall.

 

Noen nevner at du kan overklokke til 3.2GHz. Det vil med andre ord si 20x160. Altså ville det i dette tilfellet fungert akkurat like bra med pc2700.

 

Men litt ekstra er alltid kjekt - du kan jo komme til å nå lenger enn 3.2GHz også!

 

Måtte bare forsvare B|Real en smule.. :)

 

Ellers får du ha lykke til med overklokkingen! :smile:

Lenke til kommentar
3700 er ikke overkill med tanke på at han da skal overklokke og slipper å overkloke rammen og slipper å kjøpe nye ram hvis han kjøper nytt hk før ddr2 kommer ! derfor er det ikke overkill

:evil::evil:

Tror du misser poenget litt. Hvis han skal bruke PC3700 så vil hovedkortet bare godkjenne det som max 2700 og kjøre det som om det var pc2700, og da er det eneste jeg kan se at brikken får samme belastningen som om man overklokker pc2700.

 

Og en ting til: Hvorfor bruker du evil smilyen? Har jeg gjort deg noe?

 

Ehh...mitt HK klarer PC2700 ram...jeg bestilte PC3200 ram...jeg må klokke ramen ned for at pc'en skal funke, hvis jeg ikke gjør det så klikker pc'en hele tiden...jeg tror ikke at HK vil kjøre den som PC2700 ram, jeg tror heller at pc'en vil være dønn ustabil. Det han må gjøre er at han må klokke ramen ned til det HK klarer.

Lenke til kommentar

Jeg har noe av det problemet som dere snakker om her. Har et Abit IT7-MAX(!) med "Orginal" 2x 512MB PC2700 333MHz RAM.

Like før jeg fikk kortet sendte jeg en mail til Abit, og de sa det skulle funke. Men neida, går på 266 hele tida :evil: Begynner å bli dritt lei. Skal snakke med sjappa som jeg kjøpte det av om å få et annet hovedkort eller noe..Ellers så var raid systemet på det hovedkortet noe å anbefale :)

 

Takk for meg ;)

Lenke til kommentar

ahpadt, for å få rammen til å gå fortere, så er du vel nødt til å overklokke!? Så vidt jeg har fått med meg støtter ikke Abit IT7-MAX mer enn pc2100. Det betyr ikke at kortet ikke fungerer med bedre ram, men rammen vil bli begrenset til 266MHz. Sånn sett tar ikke Abit feil, når de sier at pc2700 vil fungere.

 

Stemmer ikke dette, folkens? Må innrømme at diskusjonen rundt ramhastigheter gjør meg litt i tvil. Noen hovedkort kan jo kjøre CPU og minne på usykrone hastigheter. F.eks. på mitt EPoX 8K3A+ kjører CPU på 266MHz og minnet på 333MHz. Du kan jo forresten sjekke om det er noen innstillinger for minnet i bios..

 

Ellers har jeg selvsagt overklokket litt, og kjører for tiden CPU og minne synkront på 333MHz. :)

Lenke til kommentar
Det er jo ikke RAMen som skal tynes, d er CPUen!

Er dere misunnelige eller? :lol:

 

btw. maskinen blir da ikke ustabil om du setter i for kjapp RAM. PC3700 takler bare høyere frekvens, den lever ikke sitt eget liv og prøver å gjøre d surt for hovedkortet :p

 

Jo min gjør det...

Vet du det helt sikkert det du sier nå eller er det bare noe du antar?

Lenke til kommentar
3700 er ikke overkill med tanke på at .........

 

Og en ting til: Hvorfor bruker du evil smilyen? Har jeg gjort deg noe?

 

du gjorde meg sint med det idiotisk innlegget

bedreå kjøpe raskere ram så du slipper å kloke det og ikke klare å klokke lenger pg.a rammen da

ape....

Lenke til kommentar
Det er jo ikke RAMen som skal tynes, d er CPUen!

Er dere misunnelige eller?  :lol:

 

btw. maskinen blir da ikke ustabil om du setter i for kjapp RAM. PC3700 takler bare høyere frekvens, den lever ikke sitt eget liv og prøver å gjøre d surt for hovedkortet :p

 

Jo min gjør det...

Vet du det helt sikkert det du sier nå eller er det bare noe du antar?

 

Jeg vet d helt sikkert! Kan jo seff være en mindre bra brikke du har fått..

Hvordan er den ustabil? Hva skjer?

Rebooter den ofte? Noen programmer som stopper/kræsjer?

For lite strøm kanskje? :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...