Gå til innhold

Renteoppgang: Hvem har ansvaret?


Anbefalte innlegg

Som de fleste samfunnsinteresserte har fått med seg, har vi fått en ny rente oppgang – den 15 siden Kristin Halvorsen ble finansminister og den rød/grønne regjeringen overtok regjeringslokalene. Dette har nok en gang utløst diskursen blant økonomer og de øvrige om renteoppgangen skyldes den finanspolitiske retningen fra nåværende regjering eller om dynamikken i verdensøkonomien er hovedårsaken til økt renteoppgang.

 

Er det slik som Kristin Halvorsen hevder at renteoppgangen ikke hadde vært annerledes hvis borgelig regjering hadde sittet ved makten, eller skyldes dette først og fremst litt naiv finanspolitikk fra den rød/grønne regjeringen der Halvorsen besitter kanskje den viktigste regjeringspost?

 

Er det kanskje Norges Bank med sentralbanksjefen Svein Gjedrem i spissen som fortjener den skarpeste kritikken for at 533.000 husstander kommer til å slite rent økonomisk?

 

Eller er høykonjunktur i den norske økonomien resultat av høye oljepriser og dermed henger det hele sammen med verdensøkonomisk opp/nedgang? Kunne Halvorsen gjort noe vesentlig for å dempe renteoppgangen – kanskje ved å bruke pengene annerledes i sitt reviderte budsjett?

 

Eller er den sosialistiske finanspolitikken med sterk vektlegging på velferd og offentlig tilbud lite tilpasset verdensøkonomisk struktur og dermed i utakt med det som skjer i verden?

 

Spørsmålene er mange og jeg tror neppe noen kan svare på disse med stor sikkerhet. Mest sannsynelig skyldes renteoppgangen alle de momentene som jeg nevnte ovenfor. Målet er å få i gang en rasjonell og objektiv diskurs blant forum medlemmene, helst med kilde henvisning som kan begrunne argumentasjon, slik at vi kommer frem med noen viktige opplysninger som kan støtte opp mot eller avkrefte Halvorsen sin påstand - ”Det hadde ikke vært annerledes med borgelig regjering” -.

 

Fasit svar finnes ikke. Derfor får jeg stadig spørsmålene angående temaet fra fortvilte mennesker som krever svar om dette skyldes politikken fra regjeringen eller er dynamikken uavhengig hva regjeringen legger opp til. Jeg har lagt merke til at mennesker som stiller disse spørsmålene legger mye vekt på mine svar, noe som resulterer i eventuelle preferanseendringer hos disse i forhold til stemmegivning. Renteoppgangen kan være utslagsgivende til det kommende Stortingsvalget, alt avhengig om velgere får godt begrunnet svar om høy rente er resultat av regjeringsskifte eller ikke. Dette er forståelig nok siden renteoppgangen utgjør vesentlig endring i økonomien hos mange, for enkelte opp i mot 3-4000 kr i måned. Sånn sett kan vi til neste år få mange flere velgere som stemmer ut i fra pengeboken enn tidligere. Da er det viktig å deliberere rundt disse spørsmålene som er av svært viktig betydning for mange nordmenn.

 

Jeg legger til noen overskrifter fra dagens medier:

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article2504688.ece

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=501067

 

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=501052

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=501022

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en renteoppgang som har vært kjent lenge, og fra før Regjeringen Stoltenberg II fikk makten. I revidert statsbudsjett for 2005 (St.meld. nr. 2 (2004-2005)) er dette helt tydelig. Per Kristian Foss sa med andre ord at renten var på vei opp våren før det ble noe maktskifte, og da Bondevik-regjeringen satt med makten og styrte finanspolitikken.

 

Foss har møtt seg selv i døra et par ganger når han har forsøkt å lempe renteøkningene over på den sittende Regjeringen.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at renten hadde vært nevneverdig lavere med en borgelig regjering. Vi kan dermed ikke legge skylden på regjeringen (selv om vi kanskje skulle ønske så).

 

De vi derimot kan legge skyld på er alle politikerne. Som alle barn vet holder det ikke å unnskylde seg med at alle andre gjør det.

 

Jeg synes at skattesystemet, som i svært stor grad favoriserer investering i bolig, også skal ha endel av skylden. Dette skattesystemet har "tvunget" folk til å legge alle eggene sine i en kurv, samt skapt overinvestering i eiendom (død kapital).

Lenke til kommentar

Etter alt som blir presentert så presterer du fortsatt å lire av deg slikt Robocop?

 

Joda, skulle gjerne sett at de ikke hadde kjørt en ekspansiv finanspolitikk som de visstnok akkurat gjør. Det er ikke det beste å gjøre nå. Unødvendig å legge skylda helt og holdent på regjeringen når Gjedrem holdt renta kunstig lavt for lenge.

 

Forøvrig måtte de isåfall kuttet ned på noe offentlig, og opposisjonen ville jo vært først ute og sagt at de ville bidratt med mer til akkurat dette. Ja, jeg refererer til FrP.

 

Men det burde jo absolutt gjøres noe med skjermingstaket på uttak fra aksjeselskap. Bare det å legge en veldig lav skatt der, ville bidratt veldig fra de som virkelig drar ut mye penger derfra.

 

Den rødgrønne politikken gjør det jo faktisk slik at jo rikere du er, jo mer kan du ta ut skattefritt.

Lenke til kommentar

Hvis man fjerner fylkeskommunen så ville naturlig nok oppgavene bli fordelt statlig og lokalt. Så noe nødvendigvis slanking av byråkratiet blir det kanskje ikke. Kanskje opprettelsen av flere mellom-organer til og med for å kompensere for mellomleddet som fylkeskommunen er. Ikke det at fylkeskommunen nødvendigvis fungerer bra. Men at avviklingen av den skal på noen måte føre til effektiv revolusjon er vel høyst usannsynlig.

 

Hva legger du i effektivisering av kommunene og prioritering i helseforetakene?

 

 

Og da ville vi ikke hatt behov for oljefondet? Neivel, du vet at de aller største utgiftspostene ligger i velferdsordningene. Disse må nok heller restruktureres hvis man ikke skal få sjokk når vi får "oljeproblemer". Men det er vanskelig å ta slikt fra befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...