Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon på Toyota Celica T20?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

En kompis av meg fristet meg med et Xenon kitt, og jeg fant ut at dette måtte jeg ha.

 

Har hørt det skal være gruelig enkelt å montere, nesten bare plug'n play. Jeg har nærlys og fjernlys separert. Hva er det jeg er ute etter? Finnes det noen billige kit til dette?

 

Ser at Streetdesign har tilbud på Xenon kit for tiden. http://www.streetdesign.no/?go=produkt&n3=933

 

Er det billig?

 

 

Setter pris på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

En kompis av meg fristet meg med et Xenon kitt, og jeg fant ut at dette måtte jeg ha.

 

Har hørt det skal være gruelig enkelt å montere, nesten bare plug'n play. Jeg har nærlys og fjernlys separert. Hva er det jeg er ute etter? Finnes det noen billige kit til dette?

 

Ser at Streetdesign har tilbud på Xenon kit for tiden. http://www.streetdesign.no/?go=produkt&n3=933

 

Er det billig?

 

 

Setter pris på svar! :)

Tror ikke det er lov...

Sitat:

Nei, selv om du skulle være så heldig å ha automatisk høyderegulering og lyktespylere så er gjeller kun ECE/E godkjenningen så lenge du benytter lyskilden lykten er godkjent for, kun komplette ECE/E godkjente ombygingsett blir akseptert og med god grunn. Halogenlamper produserer en god del strølys, dette strølyset blir 3 ganger så sterkt når en xenon (HID) pære benyttes noe som blender trafikk i motsatt kjørefelt og er til sjenanse for de som ligger forran deg.

Endret av Devil123
Lenke til kommentar
Om du har automatisk høydejustering og lyktespylere er det lov, jo.

 

Nytter ikke hvor mye automatisk nivåjustering/lyktespylere du har på lyktene. Hvist de er laget og godkjent for halogenpærer så må du bruke halogenpærer i dem, benyttes en annen lyskilde en de er godkjent for så faller godkjenningen bort. Eneste kontrollmyndigheten trenger

å se på er det som står innpreget i lykta, stemmer ikke godkjenningen over ens med lyskilden så blir du 2500 fattigere.

Lenke til kommentar
Så jeg bør rett og slett sjekke opp med godkjenning osv. før jeg slår til med Xenon?

 

Men hva om den ikke er godkjent med bruk av Xenon? Er det mulig å fikse dette på en eller annen måte?

jeg veit ikke, men det burde være mulig og kjøpe lykter som er godkjent for Xeon...men da må du oxo ha automatisk høydejustering, sikkert mulig og montere selv?

Lenke til kommentar

Ikke heng dere opp i høydejustering og sånt. Det spiller ikke noen rolle i praksis. Det er bare et av punktene som kreves for å få det godkjent (noe man IKKE får ettermontert).

 

Dersom lyktene er godkjent og kan brukes med xenonpærer (altså, MÅ brukes med xenonpærer da de ikke kan godkjennes for to typer), så står det en D i koden til lykten som står trykt inn i glasset.

 

Det står en kombinasjon av følgende bokstaver etter hverandre et sted på lykta:

H => Halogen

D => Xenon

 

C => Nærlys

R => Fjernlys

 

Eks:

HCR betyr halogen nærlys + fjernlys

HC betyr kun nærlys med halogenpære

C betyr nærlys med vanlige glødelamper

DCR betyr xenon nærlys + fjernlys

 

Både H og D kan aldri stå samtidig, så det vil aldri være mulig å ha kombinasjonen f.eks HDR.

 

Ikke heng dere opp i høydejustering og sånt. Det spiller ikke noen rolle i praksis. Det er bare et av punktene som kreves for å få det godkjent (noe man IKKE får ettermontert).

 

Dersom lyktene er godkjent og kan brukes med xenonpærer (altså, MÅ brukes med xenonpærer da de ikke kan godkjennes for to typer), så står det en D i koden til lykten som står trykt inn i glasset.

 

Det står en kombinasjon av følgende bokstaver etter hverandre et sted på lykta:

H => Halogen

D => Xenon

 

C => Nærlys

R => Fjernlys

 

Eks:

HCR betyr halogen nærlys + fjernlys

HC betyr kun nærlys med halogenpære

C betyr nærlys med vanlige glødelamper

DCR betyr xenon nærlys + fjernlys

 

Både H og D kan aldri stå samtidig, så det vil aldri være mulig å ha kombinasjonen f.eks HDR. Det kan dog stå DCHR som betyr en lykt hvor nærlys skal bruke xenon, og fjernlys skal bruke halogen.

 

og.. det er ALDRI lovlig å bruke en xenonpære i en Hx-sokkel. Det er ikke noe å diskutere eller undersøke engang, det er rett og slett aldri lovlig. En lykt godkjent for xenon vil alltid bruke en D-sokkel (f.eks D2S).

Lenke til kommentar

Ja, du kan bytte lykta, om du finner en lykt som er godkjent for bruk på den bilen, og som også er godkjent for ønsket pæretype. For å oppfylle ECE-48 må altså lykta være godkjent for bruk på akkurat den bilen, og må ha godkjent monteringskit for det.

 

Bare så det er sagt, jeg anbefaler som jeg har nevnt i en del andre poster å holde seg langt unna dette så lenge du ikke er 100% sikker på at det er lovlig (komplett lykt, osv.). Er veldig mye dritt som slenges rundt på nettet om hvor genialt dette er, hvor lovlig det er, osv. Nå er det ikke ulovlig å selge, kjøpe eller ha slike lykter/pærer liggende, så butikkene som selger dette tjener jo mye på det, siden det de driver med er fullstendig lovlig. Det er dog ikke lovlig å montere eller bruke dem. Det skaper mye trøbbel for møtende trafikkanter, og faktisk vedkommende selv også, når slike kits blir brukt ulovlig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Vanskelig for meg å si noe om akkurat den bilmodellen, men generelt sett finner du ikke slike lykter. Problemet er at de må være godkjent for bruk på akkurat den bestemte bilmodellen de monteres på. For xenon i nærlys må du også ha et godkjent kit som inkluderer automatisk høydejustering, og det hjelper ikke å kjøpe biltemakit for dette. Det må være godkjent på forhånd for akkurat den ene bilmodellen til bruk sammen med den aktuelle lykten.

 

Der man kan finne det er der bilmodellen finnes med dette som originalt ekstrautstyr, da er det muligheter for å skaffe hele settet med originale deler som allerde er godkjent for bilmodellen.

Lenke til kommentar

Ja, det er slik at enten finner du det originalt, eller du finner det ikke i det hele tatt.

 

Spør du en forhandler, så er det stor sansynlighet for at vedkommende du treffer på ikke vet helt hva du spør etter, og heller "anbefaler" deg å kjøpe disse ulovlige kitene. Det er svært vanlig at selv forhandlere som utfører bl.a EU-kontroller ikke selv kjenner reglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...