Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Xenon på Toyota Celica T20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke sett akkurat på det "å bli tatt". Det er et stort problem for alle når noen kommer med slike lykter fordi disse pærene gir så forskjellig lysbilde enn halogenpærer. Reflektorene er ikke laget for å håndtere det, og lyset spres i alle retninger. Blir omtrendt det samme som "Hey, jeg har funnet ut at om jeg bytter om ledningene for nærlys og fjernlys, så når jeg slår på nærlys så har jeg 150 meter med nærlys. Nå trenger jeg jo ikke fjernlys lengre".

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at du lager et ulovlig kjøretøy. Et ulovlig kjøretøy gjør i teorien forsikringen ugyldig, og du KAN få problemer i en evt. forsikringssak på lik linje med det å kjøre uten førerkort.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, jonepet.. Tror nok ikke jeg tar sjansen på det! :) Da er det heller bedre å gå den lovlige veien, om det er mulig for min bil. Er dog dårlig utvalg med lykter til min bil, men kanskje jeg er så heldig å finne noen som er beregnet på Xenon.. :)

 

 

Du veit ikke om noen gode sider som selger lykter til japanske biler?

Lenke til kommentar
En annen ting som er verdt å merke seg er at du lager et ulovlig kjøretøy. Et ulovlig kjøretøy gjør i teorien forsikringen ugyldig, og du KAN få problemer i en evt. forsikringssak på lik linje med det å kjøre uten førerkort.

Skulle akkurat til å si det. Om man skulle krasje, vil forsikringsselskapet garantert finne ut av at man har ulovlig montert xenon-kit. Og da gjelder heller ikke forsikringen.

 

Dessuten, om du skulle havne i en situasjon hvor andre har krasjet pga. ditt ulovlig monterte xenon-kit, vil du ha store problemer. Du kan praktisk talt risikere å bli gjeldsslave for resten av liver, bare pga. ett dumt lys.

Lenke til kommentar

Nå er det relativt liten sansynlighet for at det under noen som helst form blir "oppdaget" og får konsekvenser, desverre. Svært mange biler, dvs. de fleste vil jeg tro, som crashes blir aldri sjekket for ulovligheter, så det er opptil den som vil bevise sin uskyld å evt. oppfordre til en slik sjekk.

 

Nå er det verdt å merke seg at selv om det ikke blir "oppdaget", så er fortsatt de nevnte problemene der. Det er ikke uten grunn at f.eks Philips og Osram som er blandt de største produsentene av pærer ikke produserer xenonpærer i H-sokkel. Det er rett og slett noe dritt som ikke fungerer slik reklamen og rånegjengen på bensinstasjonen påstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...