Gå til innhold

Nytt HD videokamera


Anbefalte innlegg

Jeg skal en tur til Afrika i august og i den sammenheng tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg et videokamera. Etter å ha sett litt rundt på B&H sine sider er vel konklusjonen at jeg kan spare ganske mye penger på å handle gjennom dem. Valget ender vel da opp med å stå mellom:

 

JVC GZ-HD5 (820$)

Cannon HV20/HV30 (800$)

Cannon HF100 (630$)

Cannon HF10 (820$)

 

Dette dekker jo hele spekteret fra HDV til Harddisk til minnekort. Er interessert i tanker rundt kvalitet på de forskjellige kameraene og hva som anbefales når det gjelder lagringsmedium.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Canon (én "n" ;)) HV30 vil jeg si er et godt kjøp. Bare vær obs på om du kjøper PAL- eller NTSC-versjonen. PAL er det vi bruker her i Norge, så det er selvfølgelig for mange å foretrekke.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest sticky tråden om det her på forumet, så er det vel ikke noe stort problem å kjøpe NTSC varianten slik jeg forstår (Når man snakker om HD)... Og ja, jeg har en tendens til å skrive Canon feil :)

 

Alle de kameraene jeg listet opp er vel gode kjøp i forhold til prisen i Norge, men er ikke helt sikker på hvilket lagrings-format/medium jeg skal satse på...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Mini-DV kasetter mener jeg er det beste. Stoler nemlig ikke på harddisker når det kommer til video-kamera. Se bare på de dyrere kameraene, det er mini-DV som gjelder. :)

Lenke til kommentar

Eg ikke helt med på dette med å ikke stole på harddisk.

At en får bedre kvalitet med DV tape når denne benytter mindre komprimering kan jeg vere enig i, men dersom en behandler kameraet rimelig fint så tror jeg harddisken overlever levetiden til kameraet. Har pc'er som er 15 år gammle der disken har stått på i flere tusen timer og fungerer fortsatt.

Lenke til kommentar

Skal du pa en lengre ferie, der du har til hensikt a filme mykje vil harddisk vere upraktisk, ville eg meine. Du skal nodvendigvis tomme harddisken til en ekstern disk eller PC, og dette kan vere trasig a ha med pa reise. En Mini-DV kassett kaster du i veska og tenker ikkje meir pa den. Minnekort er dyrt a ha mange av. Med full-kvalitetsfilm far du ikkje mange timar pa et 16GB minnekort. Det er en grunn til at all proff filming skjer til kassett enno.

 

Et lukka kamera med harddisk kan kanskje vere fint med tanke pa stov og stoy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...