Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det kan være mange grunner til at nettet faller ut / er ustabilt. Ofte kan det løses enkelt, mens andre ganger så må teknikker ut.

 

Har get selv og mitt nett er fjellstabilt.

 

Se om dere får gått inn på webgrensesnittet til modemet på følgende adresse: http://192.168.100.1/

 

Skriv ned Upstream/Downstream dBmV og post det her.

 

Downstream typisk mellom -9 til +9db

Upstream typisk mellom 39-54db

 

192.....virker bare på noen modem, på mitt er det annen adr. Men det er forsåvidt uinteressant her, GET har erkjent at det er en feil på deres skap ute i gaten, men siden det bare er 3 blokker og ikke en hel by som er rammet så tar det etpar uker å fikse det. Jaja. Det blir ikke GET neste gang.

Har allerede tatt fri fra jobben for å møte GET tekniker i leiligheten, det hjalp ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GET skal visstnok komme med modem hit (fulgte med gratis internett abonnement med digital tv) men jeg kommer ikke til å bruke det til PC fordi jeg har allerede et abbonement med et annet selskap.

 

Det jeg da lurte på er, kan jeg da bare plugge inn min Xbox 360 i dette kabelmodemet med en ethernet kabel og vips så er jeg på Xbox Live?

 

Eller må man koble ting opp med PC, router og alt mulig slikt tull først?

Lenke til kommentar
GET skal visstnok komme med modem hit (fulgte med gratis internett abonnement med digital tv) men jeg kommer ikke til å bruke det til PC fordi jeg har allerede et abbonement med et annet selskap.

 

Det jeg da lurte på er, kan jeg da bare plugge inn min Xbox 360 i dette kabelmodemet med en ethernet kabel og vips så er jeg på Xbox Live?

 

Eller må man koble ting opp med PC, router og alt mulig slikt tull først?

Det jeg fikk fra Get var et rent modem. Bare plugge inn og vente litt på lysene og sånt, og så vips var man på nett. Men som sagt. det er rent modem, ingen NATing eller firewall, så om du plugger i PCen så pass på å ha firewall og sånt.

 

Hatt Get en stund nå og enda ikke falt ut en eneste gang. Hastigheten er også helt kanon!

Lenke til kommentar
GET skal visstnok komme med modem hit (fulgte med gratis internett abonnement med digital tv) men jeg kommer ikke til å bruke det til PC fordi jeg har allerede et abbonement med et annet selskap.

 

Det jeg da lurte på er, kan jeg da bare plugge inn min Xbox 360 i dette kabelmodemet med en ethernet kabel og vips så er jeg på Xbox Live?

 

Eller må man koble ting opp med PC, router og alt mulig slikt tull først?

Det jeg fikk fra Get var et rent modem. Bare plugge inn og vente litt på lysene og sånt, og så vips var man på nett. Men som sagt. det er rent modem, ingen NATing eller firewall, så om du plugger i PCen så pass på å ha firewall og sånt.

 

Hatt Get en stund nå og enda ikke falt ut en eneste gang. Hastigheten er også helt kanon!

 

Vel, hvis modemet blir brukt så blir det kun for xbox 360. Så trenger vel ikke noe firewall og slikt da?

 

Det jeg lurte på var om modemet måtte kobles opp til PC for å stille inn ting eller noe slikt. Jeg håper det bare går å plugge 360'en rett inn i modemet å logge på Live.

Lenke til kommentar
GET skal visstnok komme med modem hit (fulgte med gratis internett abonnement med digital tv) men jeg kommer ikke til å bruke det til PC fordi jeg har allerede et abbonement med et annet selskap.

 

Det jeg da lurte på er, kan jeg da bare plugge inn min Xbox 360 i dette kabelmodemet med en ethernet kabel og vips så er jeg på Xbox Live?

 

Eller må man koble ting opp med PC, router og alt mulig slikt tull først?

Det jeg fikk fra Get var et rent modem. Bare plugge inn og vente litt på lysene og sånt, og så vips var man på nett. Men som sagt. det er rent modem, ingen NATing eller firewall, så om du plugger i PCen så pass på å ha firewall og sånt.

 

Hatt Get en stund nå og enda ikke falt ut en eneste gang. Hastigheten er også helt kanon!

 

Vel, hvis modemet blir brukt så blir det kun for xbox 360. Så trenger vel ikke noe firewall og slikt da?

 

Det jeg lurte på var om modemet måtte kobles opp til PC for å stille inn ting eller noe slikt. Jeg håper det bare går å plugge 360'en rett inn i modemet å logge på Live.

Det skal nok gå fint, om Xboxen står med DHCP, hvilket den sikkert gjør. Er jo bare å prøve uansett.

Lenke til kommentar
Det skal nok gå fint, om Xboxen står med DHCP, hvilket den sikkert gjør. Er jo bare å prøve uansett.

 

Sjekket litt på Gets hjemmesider og der står det selvsagt at det følger med installasjons CD... :/

 

Så da må man tydeligvis koble modemet opp til en PC først for å få brukt det. Så typisk.

 

Og PC'en står altfor langt unna tv uttaket til at jeg gidder å styre med det. Må da kjøpe laaange kabler osv.

 

Synes det er litt drøyt at man i realiten trenger en PC i hus for å få brukt Xbox Live.

 

Heldigvis var internett abbonementet gratis så da gjør det jo ikke så mye at det ikke kommer til å bli brukt.

Endret av diplomis
Lenke til kommentar

Sålenge man kobler til med vanlig nettkabel (ethernet) trenger man ikke bruke CD'en.

 

Eneste grunnen til CD'en er nok at modemet har USB-utgang for dem som har PC uten nettverkskort (hvem har ikke nettverk på pc'en sin idag??).

 

Så det er bare tut og kjør. Når modemet er på nett deler det automatisk ut IP-adresse via DHCP til Xbox, PC osv.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt get siden i mars i fjor. Ingen problemer, før nå.

Forrige helg begynte hastigheten å vingle noe voldsomt, spesielt på kveldstid og i helgene. Det ligger på rundt 1/10 og 1/5 av den hastigheten jeg skal ha, som er 1,2Mb/sek.

 

Det er ingen andre som bruker nettet. Det er ikke virus. Det har bare plutselig blitt mye tristere å ha get. Get kundeservice snakket at signalet mitt var som det skulle, om "støy" på linja og og om tekniker som kunne kommer om en to ukers tid (og som jeg ville bli fakturert for om han ikke fant noen feil).

 

Noen som har noen teorier om hvorfor det har blitt slik? Forøvrig ser eventloggen i modemet slik ut:

 

2008-09-07 18:00:38 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)
2008-09-07 16:56:12 	5-Warning 	D103.0 	DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response
2008-09-07 15:20:16 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)
2008-09-06 04:56:12 	5-Warning 	D103.0 	DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response
2008-09-04 20:23:12 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)
1970-01-01 00:00:16 	3-Critical 	D003.0 	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.
2008-09-02 07:29:17 	5-Warning 	D103.0 	DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response
2008-08-31 21:29:51 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)
2008-08-31 19:29:17 	5-Warning 	D103.0 	DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response
2008-08-31 18:59:52 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)
1970-01-01 00:00:20 	3-Critical 	D003.0 	DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response.
1970-01-01 00:00:07 	3-Critical 	R002.0 	No Ranging Response received - T3 time-out
2008-08-31 18:53:46 	5-Warning 	B605.10 	Map Reject - Downstream Traffic Flow Not Mapped to BPI+ SAID (EC=8)

 

Edit: Aiaiai. Hadde det bare vært 1,2Gb/sek.

Endret av mongoibur
Lenke til kommentar

Alle som har Get må regne med slike feilmeldinger i loggen (http://192.168.100.1):

 

cable-modem-joy.png

 

Så lenge internett fungerer så må man være fornøyd.

 

Min situasjon

jeg bor rett utenfor Drammen og har hatt problemer med at kabelmodemet har rebootet ofte i det siste, men det har rettet seg opp nå. Da det stod på som verst falt det ut for opptil 10 minutter av gangen. Benyttet "reset to defaults" i det lille web-grensesnittet som du har tilgang til uten at det hjalp noe.

 

Samtale med Get

Ringte Get og snakket med de og fikk høre at jeg burde bytte kabel. Dette skulle da hjelpe på problemene.

 

mitt kabelannlegg

Jeg har overhalt hele kabelannlegget i huset her, dvs monterte nye veggkontakter og la opp ny kabel til 2. etasje. Det er kvalitetsmateriell som jeg har brukt (skaffet fra en som driver med dette som yrke). Kabelen inn i huset virker å være av god kvalitet (det er utendørstypen med meget tykk kobber).

 

Tanker om det hele

Skulle man ta risikoen og få teknikere på døra og så måtte betale regninga fordi det var en fillefeil. Mener alt burde være i orden her selv.

 

Men altså, det har rettet seg nå av en grunn jeg ikke vet om. Sjekket driftsmeldinger på Get.no ofte men det stod aldri noe der. Hvis det faktisk har vært er problem hos Get så bør de oppdatere nettsidene sine. Det å gi kundene sine god informasjon er veldig viktig.

 

 

Nytt kabelmodem en idé?

Er det noen som har nyere kabelmodem enn SB5100E som jeg har? Noen bedre erfaringer med disse? Færre feilmeldinger? Kan jo hende jeg rett og slett må be om et nytt modem. Det er også er reparert (refurbished heter det så fint på engelsk) modem jeg fikk.

 

Flere skjermbilder

 

kabelmodem_signal_downstream.gif

 

kabelmodem_signal_upstream.gif

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Hei,

 

Har hatt GET i 1/2 år ca. Det er nede ca 10 timer pr uke i snitt. Er nede ca. annenhver kveld. Varierer mellom 2 minutter og 5 timer hver gang.

 

Har klaget 9 ganger, brukt ca 3 timer i kø på telefon, tatt fri fra jobben 1/2 dag 2 ganger for å møte montør som ikke jobber etter 17 og også hente modem på lokalt kontor som ikke åpner før 12.

 

Men; det er slik nettet er, det er fin prøving på tålmodighet og man unngår bli avhengig av nettet, fordi man kan aldri regne med at det virker.

 

Bor i Stavanger forresten.

 

Høres forferdelig ut. Nei, sånn skal nettet IKKE være. Om det faktisk var sånn generelt som du sier, ville ikke Get kunne drive med bredbånd. For mange ville klaget og protestert, dette kan ikke stemme.

 

 

Fraråder Get

 

Jeg har meget dårlige erfaringer med get..

 

Men da jeg flyttet så skulle jeg "bare" ta med modemet til den nye leiligheten ifølge Get. Så enkelt viste det seg ikke å være. Det stod et sperrefilter i fordelerskapet ute i gata som gjør at signalene går kun en vei (INN). ringte å klagde i to uker, sendte 3 eposter og det ble mye fram og tilbake. De holdt VELDIG inne med å sende ut en montør.. Det ville overhodet ikke (selvom jeg visste hva problemet var siden dag 1). Det resulterte tilslutt at jeg selv måtte fikse feilen ved å få opp skapet og dratt av sperrefilteret selv, jeg skrev det tilbake i en E-post, men da var de visst sinna på meg igjen og ville at en montør skulle komme ut å sjekke at alt var OK..

 

Så først etter at jeg hadde gjort ferdig en montørjobb, jo DA ville de sende ut en montør :thumbup: .

 

Kundeservice-sentret deres er surr fra A til Å, de lyver og finner på unnskyldninger for å få slutt på samtalen, ikke videre profft..

 

-Det har en kundekonsulent allerede gjort mot en å tråden her, fordi at port 21 og port 80 er stengt!

 

 

 

Men det er akuratt den samma smørja hos Online/Telenor, vil ikke anbefale det heller.

Endret av pc^2007
Lenke til kommentar

leste artikkelen, og kjenner klart igjen tendensene - selv om det virket som et ekstremt tilfelle.

 

Men nå vil jeg si kundetj. til alle den type aktører jeg har vært borti, har samme negative tendenser når det er problemer. Det gjelder Get, Tele2, Telenor og Tiscali. Sistnevnte var i en "klasse" for seg da, og overgikk alt annet.

 

Men det er sant; det er et irritasjons-moment bare å havne i en telefonkø hos slike, og få spydd noe deprimerende elendig muzak inn i øret. Det liksom introduserer og forbereder deg på nivået du kan forvente når du kommer igjennom, er min tanke.

 

Med få unntak er kundebeh. inkompetente, og du blokkeres alltid fra å kunne bli videresatt til fagavd. (faktura, teknisk etc). Det er liksom ikke mulig anledning for det ( i motsetning til andre steder).

 

Og så har du den standard pros. med at de hele tiden bestreber seg på å gi deg og ditt utstyr/tilkobl. skylda. Og så er det klar kommunikasjons-mangel mellom kundesenter og de nevnte som driver med ting -feks teknikere i området.

 

Det var som den teknikern som ringte hit sist sa, da jeg stilte spørsmål med hvorfor slike ting han/de kjente til ikke kommer på driftsidene/gjøres kjent for kundebehandlerne: "Nei de var ikke intressert i opplysninger om sånt småtteri.."

 

Jaja småtteri og småtteri fru blom. 3 mndr med stadige brudd på grunn av et støyproblem de jobbet("på spreng") med, er vel knapt "småtteri". Hvertfall ikke for kunden.

 

Men men, det nytter hvertfall litt å stå på. Nå ser det ut som de har fått orden på det her, og jeg fikk nylig melding at jeg ville bli kompensert økonomisk.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Diplomis: Bare å koble en ethernet kabel fra modem til Xbox'en din så er den på Xbox Live.

 

Mongoibur: Du blir ikke fakturert hvis teknikker ikke finner noe feil. Man blir kun fakturert hvis teknikker finner feil på kundes utstyr. Som regel vil det si koblingsfeil eller kabel feil på internanlegg. De fleste firmaer operer på samme måte.

 

Saivert: Get benytter Motorola Surfboard SB5100E og SB5101E. De har også Arris TM402,TB502B,TM602(mener jeg det var) Du vil ikke merke noen forkjell mellom de forskjellige modemene.

Upstream på 54dmbv er for høyt. Skal ligge på 53dbmv eller mindre. Alt mellom 40-53dbmv er bra

 

pc2007: Hvis det er montert en retursperre i skapet så er det en meget god grunn til det. En eller annen gang så har noe på adressen du bor på sendt ut støy i returnettet som slår ut internett for andre. Vil ikke annbefale noen bare å fjerne en slik sperre, kan iværstefall slå ut internett til en hel haug med andre kunder.

 

Groenn: Støy er et kjipt problem da det kan ta tid å finne ut hvor det kommer fra. Spesseilt hvis det er ekstremt tilfeldig og kun periodisk. En teknikker må målse seg fra a til å ca.

 

Jeg ville annbefalt get selv. Hvem annen internett levradør kan levere internett til deg på dagen, hvis nettet der du bor er 2-veis? Ingen andre.. :)

Vil alltid være enkelt kunder som opplever problemer, slik er det for alle uansett hvor man er kunde.

 

Har hatt adsl fra telenor hvor ting ikke var helt bra, ngt var jeg helt ok fornøyd med, get har jeg ikke hatt noen problemer med så langt.

Lenke til kommentar

Miracl (og dere andre selvsagt):

 

Jeg fikk endelig lånt en bærbar pc og har testet kabelmodemet på et vegguttak som er nærmere inntakskabelen (faktisk er inntakskabelen terminert i dette vegguttaket) og fikk ikke noe bedre signalverdier av den grunn. Dette leder meg til å tro at problemet ikke er mitt, men Get sitt. Det er for mye støy som gjør at kabelmodemet mitt må sende med så høy signalstyrke som 54dBmV og det blir vel ikke akkurat stabilt da. Når det gjelder RF så er det greit å ha et spillerom, men her ligger det og vipper på grensen.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Get i ca 7 år, opplevde litt problemer i starten med 24Mbit modemet, dette ble rettet med firmware oppdatering. (edit: fikk foresten gratis internet i et halvt år pga. dette).

 

Etter dette har de kanskje vært nede en gang?

Betaler for 12Mbit og får 13Mbit (mot usenet)

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Hei,

 

54dBmv er maks et kabelmodem kan sende ut med. Alle modem skal treffe på "0" i sentralen, men ofte dersom de ligger med uteffekt på 54 så treffer de på i minus og du får svært ustabil linje med varierende ping og ytelse. Det vil alltid være litt svingninger i forbidelse med temperatur o.l på dempningen i kabelen så uteffekt over 50dBmv er for mye, ideelt ligger mellom 34 og 49. Gode nett varierer ikke mere enn ca 0,1-2dBmv over en uke, mens dårlige kabler i nettet ofte gir større variasjoner. (2-5 eller mer)

 

I et kabeltvnett som er riktig justert vil alle modem kunne ligge på mellom -5 til +5dBmv på downstream og mellom 34-49dBmv på upstream. Verdier som fraviker fra dette indikerer kun dårlige kabler, kontakt eller feil innstilte forsterkere. Klart modem kan virke med -15dBmv ds og 54dBmv us men det vil ikke bli stabilt da og med redusert ytelse.

Lenke til kommentar
Hei,

 

54dBmv er maks et kabelmodem kan sende ut med. Alle modem skal treffe på "0" i sentralen, men ofte dersom de ligger med uteffekt på 54 så treffer de på i minus og du får svært ustabil linje med varierende ping og ytelse. Det vil alltid være litt svingninger i forbidelse med temperatur o.l på dempningen i kabelen så uteffekt over 50dBmv er for mye, ideelt ligger mellom 34 og 49. Gode nett varierer ikke mere enn ca 0,1-2dBmv over en uke, mens dårlige kabler i nettet ofte gir større variasjoner. (2-5 eller mer)

 

I et kabeltvnett som er riktig justert vil alle modem kunne ligge på mellom -5 til +5dBmv på downstream og mellom 34-49dBmv på upstream. Verdier som fraviker fra dette indikerer kun dårlige kabler, kontakt eller feil innstilte forsterkere. Klart modem kan virke med -15dBmv ds og 54dBmv us men det vil ikke bli stabilt da og med redusert ytelse.

Du som jobber på Get - er det noe morsomt jeg kan stille på eller sjekke med mitt modem? Har bare rent modem som gir public IP, orker ikke gå bak kommoden for å sjekke navn, regner med at det bare er en type(?) :)

 

Er det også slik at man skal ha 26Mbit om man har den linjen, eller vil den alltid ligge et par-tre mbit under?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...