Gå til innhold

Bytte ut Nikon D70, men med hva?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag ett nikon D70 som jeg i grunn har vært fornøyd med, men har nå lyst på ett nytt kamera.

 

Jeg er av de som har kameraet på auto og ikke benytter meg av de avanserte innstillingene som er i kameraet, så jeg vil derfor ha ett kamera som gjør det bra til mitt bruk, men samtidig har de avanserte mulighetene til sendere bruk.

 

Jeg vurderer ett Nikon D60, men jeg er usikker på hvor bra dette kameraet er opp mot andre i samme prisklasse.

 

En får jo D60 med 18-55 og 55-200 objekter for 7000, da inkludert SB400 blitz. Noe jeg savner i dag med mitt 18-70 objektiv er jo muligheten for å zoome, så framfor å betale 3-4000 for nytt objekt kan det kanskje være like greit å kjøpe D60 fra start av med begge objektivene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vil bildekvaliteten være i D60 kontra D70 som jeg har nå?

 

Ett alternativ er jo så klart å bare kjøpe nytt objektiv, men er litt kjekt med helt nytt kamera også:)

 

Mitt d70 selger jeg nok for rundt 2500-3000, og da er det ikke så mye jeg må legge i for å få ett helt nytt kamera, og om pakken med to objektiver er ett bra valg så får jeg jo det jeg trenger der, dog med den ulempen at jeg må bytte objektiv underveis.

Lenke til kommentar

Jeg har en annen vurdering, behold 18-70, som fortsatt holder seg godt, og kjøp 55-200VR.

 

Om du vil ta et steg videre på hus og få flere tekniske muligheter, bør du nok heller se på D200/300. Da har du et hus kan du vokse på.

 

På bildekvalitet ser jeg lite forskjell på D70 og D300 med samme optikk (har begge). Men dette er så lenge ISOen er lav. På høy ISO er historien en annen.

Lenke til kommentar

Hvis han fremdeles bruker programmene og Auto, så er IKKE d300 det rette kamera for ham. Jeg tipper han bør ha ett som har samme egenskapene, bare med bedre høy-iso ytelse , større skjerm/søker og evt. mer mpix, selvom om det ikke er det viktigste punktet.

 

Hvis D60 yter bedre på høy iso enn D70, noe jeg antar det gjør med tanke på aldersforskjellen, er dette kanskje kamera for ham...

Lenke til kommentar
Hvis D60 yter bedre på høy iso enn D70, noe jeg antar det gjør med tanke på aldersforskjellen, er dette kanskje kamera for ham...

D60 sin bildesensor er vel ganske lik D200 og D80 sin ; og det er vel ikke noe spesielt bedre enn D70; muligens faktisk litt dårligere.

 

Men ut ifra bruksmønster, så kan det tenkes at D60 passer trådstarter bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ble veldig usikker nå med hensyn til å beholde mitt D70 ett år til, og heller kjøpe nytt objektiv.

 

Men hva vil være det beste å gjøre da? Har tre alternativer, så kanskje dere kan komme med noen innspill?

 

1:

 

Beholde 18-70 og kjøpe nikon 55-200 som er relativt billig.

 

2:

 

Gå for nikon 18-200 som eneste objektiv.

 

3:

 

Kjøpe nikon 16-85 og nikon 55-200-

 

Alternativ 2 og 3 blir jo klart de dyreste, men 16-85 har vel fått meget gode kriterier, og er vel helst i dette området de fleste bilder blir tatt.

 

Er veldig usikker, men etter råd her inne vurderer jeg nå å utsette nytt kamerakjøp og kjøpe nye objektiver istedet.

Lenke til kommentar

Hmm. 16-85 har 2mm mer på vidvinkelsiden, det er merkbart. Og VR, som er ganske nyttig. Om det er verdt penga er jeg usikker på, men du får jo noen spenn for 18-70'en om du selger den.

 

55-200 er nobrainer for din skyld. Men VR på telezoomen er nesten et must, det utvider merkbart antall situasjoner der du faktisk kan ta bilde - husk at du trenger 1/300 sek for å skyte skarpt på 200mm uten VR, mens du skal klare deg med ca 1/30 sek med VR.

Lenke til kommentar
Ble veldig usikker nå med hensyn til å beholde mitt D70 ett år til, og heller kjøpe nytt objektiv.

 

Men hva vil være det beste å gjøre da? Har tre alternativer, så kanskje dere kan komme med noen innspill?

 

1:

 

Beholde 18-70 og kjøpe nikon 55-200 som er relativt billig.

 

2:

 

Gå for nikon 18-200 som eneste objektiv.

 

3:

 

Kjøpe nikon 16-85 og nikon 55-200-

 

Alternativ 2 og 3 blir jo klart de dyreste, men 16-85 har vel fått meget gode kriterier, og er vel helst i dette området de fleste bilder blir tatt.

 

Er veldig usikker, men etter råd her inne vurderer jeg nå å utsette nytt kamerakjøp og kjøpe nye objektiver istedet.

 

Heisann,

Jeg hadde D70 inntil for et par uker siden og har alltid vært veldig fornøyd med dette. Hadde først 18-70 linsa som er super, men savnet mer tele slik at jeg i større grad kunne leke litt med alt fra vidvinkel til tele og ikke minst fordi jeg fotograferer mest på tur. Løsningen ble da å kjøpe seg en 18-200VR og for meg er dette et veldig ok objektiv. Jeg synes ikke det står mye tilbake for en 18-70 samtidig som den gir masse fleksibilitet og er morsom å leke med.

 

Jeg vil helt klart anbefale deg å beholde din D70, kjøpe deg en 18-200VR og kose deg med denne. Finner du ut at du tar flest bilder i en spesiell "range" så kan du jo heller selge den og kjøpe noe innefor denne rangen. Bruktprisen på en 18-200VR er jo også ganske bra etterhvert.

D40, D60 og D80 er alle i beste fall marginalt bedre enn D70 på full auto og D300/D200 har ingenting som du trenger slik det høres ut.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen spesielt sterke meninger om du bør skifte, men jeg mener at så lenge det er liv i gammelboksen, så kjøper du mer optikk. Men det er nå meg, og ikke deg.

 

Men en ting du i hvertfall ikke skal vurdere en gang er å bytte ut 18-70 med en 18-55. Det blir for dumt. Da går du ned i bildekvalitet i praksis, selv med 4 ekstra mp. Kjøp gjerne et D60 dobbeltkit, men skal du selge/gi bort D70, så gjør du det med den nye 18-55. Ikke den gamle (og fine) 18-70. Nyere betyr ikke alltid bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...