Gå til innhold

Planlegger billig firekjerne


Anbefalte innlegg

Fordi jeg er en forbruker.
Den er billigere for Intel å produsere og yter omtrent det samme som Q6600, hvorfor er ikke det nok? Pris er markedsstyrt, vet du. Fordelen for forbrukere er vel at den bruker mindre strøm, hvis du heller vil ha overklokkbarhet, så er Q6600 et bedre valg. Det er ikke gitt at den er noe for deg bare fordi du er en forbruker.

 

EDIT:

Stryk det om at den yter omtrent det samme, tenkte ikek helt klart. Q6600 har 4 MiB cache per kjernepar, mens Q8000 har det sammenlagt. Greia vil nok ha bedre ytelse per watt uansett, da.

Endret av haalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som er den store nyhet i den pressemeldinga er -> E5200

Med 800Mhz FSB og speed på 2.5ghz - har den en clock multiplier på 12.5!

Det er CPU som jeg tror en del flinke sjeler kommer til å klokke til godt over 5Ghz

Og jeg prisen - den er på 85$! Og ja det er 45...

Forhåpentligvis gjør den over 4Ghz på luft, noe som kan gi noen ganske heftige value systemer.

2GB PC6400 + Intel G31/P35 + E5200 = under 1500 kr ;D

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det som er den store nyhet i den pressemeldinga er -> E5200

Med 800Mhz FSB og speed på 2.5ghz - har den en clock multiplier på 12.5!

Det er CPU som jeg tror en del flinke sjeler kommer til å klokke til godt over 5Ghz

Og jeg prisen - den er på 85$! Og ja det er 45...

Forhåpentligvis gjør den over 4Ghz på luft, noe som kan gi noen ganske heftige value systemer.

2GB PC6400 + Intel G31 + E5200 = under 1500 kr ;D

gode nyheter for oss studenter :D

Lenke til kommentar
Disse er vel bare ment å være så billige som mulig. Men det spørs om de likevel er konkurranse dyktige med E8x00 på ytelse i typisk "vanlig bruker" kategoriene. Og de som trenger quad, har gjerne lyst på høy frekvens også... Så jeg vet ikke helt hva disse nedstrippede versjonene skal være gode for. Det eneste måtte være at Intel viser hvor enkelt de kan slå AMD på pris/ytelse.

 

Her er jeg uenig. Det er jo en ultimat ytelse/pris prosessor for slike ting som HTPC, generell server, tallknusermaskin àla folding for de som driver med sånt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Men til den prisen vil den vel ikke havne langt under Q6600 i norske butikker? Hva er da vitsen?

- Billigere å produsere

- Åpner muligheten for flere billige 45nm-modeller

- Gjør firekjerne til "standard" for hjemmemaskiner slik at de stiller AMD i dårligere lys

 

OK, men hva er vitsen _for meg_? Jeg kjøper jo mye heller Q6600.

 

Vel, om du ikke klarer å se fordelen med en prosessor som er bedre på alle måter enn Q6600 og samtidig koster mindre enn en vanlig Q6600, så tror jeg ikke vi kan hjelpe deg...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis gjør den over 4Ghz på luft, noe som kan gi noen ganske heftige value systemer. 2GB PC6400 + Intel G31/P35 + E5200 = under 1500 kr ;D

Med 7x multiplikator må du nok opp i 571 MHz FSB (2286 GT/s) for å nå 4 GHz. Det krever igjen at du har minne som klarer minst DDR2-1143 eller DDR3-1143.

Lenke til kommentar

Det er snakk om dualcoren E5200 (2,5Ghz - 200*12,5 - 84usd) som også er blitt skimtet på veikartene til Intel. Av en eller annen grunn inneholder ikke denne artikkelen info om dette, selv om det er på samme roadmappet. Eller, ihvertfall E5000 står der, se de 3 kildene i mitt andre innlegg.

 

"BTW, the first 45nm dual core CPU will enter Value class in Q3 this year. The CPU will be E5200."

http://en.expreview.com/2008/06/10/intel-r...nstream-market/

 

"Featuring a 65W TDP and a frequency of 2.5 GHz, the first E5000 CPU will be dubbed E5200. This one will come in Q3 and cost about $84 "

http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=20396&catid=2

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis gjør den over 4Ghz på luft, noe som kan gi noen ganske heftige value systemer. 2GB PC6400 + Intel G31/P35 + E5200 = under 1500 kr ;D

Med 7x multiplikator må du nok opp i 571 MHz FSB (2286 GT/s) for å nå 4 GHz. Det krever igjen at du har minne som klarer minst DDR2-1143 eller DDR3-1143.

ehm... det er snakk om E5200... 12.5... les hva folk skriv før du svarer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...