Gå til innhold

IP35 Pro og Corsair Twin - ikke kompatible?


kobresia

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte nylig en memtest etter å ha fått litt tilfeldige blåskjermer i XPx64 på min nye pc.

 

Ettersom programmet oppdaget feil i addresseringen, gikk jeg først ut ifra at det var feil på en av minnebrikkene mine. Derimot, når jeg kjører en og en brikke (á 2gb) finner memtest ingen feil, selv ved mange timers testing. Det samme gjelder ved testing av 2 brikker. Med alle fire brikkene i, derimot, kommer blåskjermen opp litt sånn nå og da. Ikke nødvendigvis når jeg kjører krevende programmer.

 

Jeg har sjekket at BIOS bruker de latency-verdier som er anbefalt for brikkene, og har siste versjon av alle essensielle drivere.

 

Komplett ba meg returnere brikkene, men jeg er litt i tvil hvorvidt det samme problemet muligens vil kunne oppstå med andre brikker uansett. Det er svært irriterende å ikke kunne kjøre den RAM'en man har kjøpt, og selv om det kanskje er utenkelig for andre enn de som kjører tunge lyd- og videoapplikasjoner har jeg faktisk bruk for alle de 8 GB med RAM jeg har kjøpt.

 

 

Noen synspunkter på hva jeg bør gjøre?

 

 

 

Minnetype: Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2 4096MB Kit, CL5

Hovedkort: Abit IP35 Pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er akkurat det som er rart. Minnebrikkene fungerer for seg selv, eller to av gangen.

Kan bytte mellom hvilke brikker som kjører også.

 

Som sagt er ALLE drivere, BIOS osv oppdatert til nyeste versjon. BIOS kjører på anbefalt latency, normal spenning og korrekt busshastighet.

Lenke til kommentar

Selv om de er jedec spesifisert til 1.8v @800mhz må man stort sett alltid bumpe opp et hakk (eller mer) på hovedkortet med 4 slots populert da man ofte får et spenningsdropp på de ytterste slottene ved alle 4 i bruk.

Man kan ikke vite at modulene virkelig "får" 1.8v fra hovedkortet uten å probe spennings punktene på dimm slottene med et meter.

Lenke til kommentar

Det er nok heller ikke 100% konstant spenningsverdi fra hovedkort.

Sist jeg målte dette direkte var på DDR1 minne på socket 939 kort under overklokking av en Athlon64 SanDiego.

Men saken var at spenningen sank med rundt 0.1v ved minnet under fullt arbeid. Og dette med kun to slotter populert (de nærmest minnekontrolleren i PCB bane).

 

Mye av skylda tror jeg har med at DIMM voltage blir regulert ned fra PSU's 3.3v (via hk's 24pins fellesconnector).

Og denne (og +5v) er i alle målinger den PSU spenningen som også har mest avvik i PSU tester.

 

Grunnen til at jeg målte var å få satt optimal spenning ved overklokking med samsung TCCD minne, samt å sjekke at de ikke fikk for mye. Ble mildt sagt litt overrasket over at spenningen varierte så mye fra idle til load .

 

Siden DDR2 bruker enda lavere spenning vil jeg tro at denne variasjons effekten er større .

 

Så prøv å kompansere ved å bumpe spenningen opp til 1.90v i første omgang ,da vil man sannsynligvis unngå dropp til under 1.80v .

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips.

 

 

Jeg prøvde å øke spenningen med 0,1v nå, og teste.

Så langt kjører faktisk tre brikker glatt gjennom en memtest. Blir spennende å se om alle fire klarer en hel natt nå.

 

Så sant jeg har fått rett inntrykk av min Mist PSU skal den være blant de mest stabile man får til en menneskelig pris, så det bør ikke være der problemet ligger.

 

 

Hvis dette fortsetter, tror jeg det blir testing med kameraters RAM. Og så eventuelt gå løs på helvetet med voltmeter :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...