Gå til innhold

Nytt flaggskip fra WD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter pålitelige serverdisker. Jeg gir blanke i alt annet såfremt de har brukbar ytelse, kapasitet og pris.

 

Mine disker står stort sett og jobber konstant (dog nødvendigvis ikke på full pupp), og er lei av disker som ikke tåler slikt. Så etter at jeg begynte å kjøpe WD's RE serie bestemte jeg meg for at jeg ikke skal kjøpe noe annet enn enterprisedisker framover.

 

Noen seriøse, konkrete forslag?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Jeg er på utkikk etter pålitelige serverdisker. Jeg gir blanke i alt annet såfremd de har brukbar ytelse, kapasitet og pris.

 

Hehe, du gir blanke i alt annet, utenom pålitlighet, ytelse, kapasitet og pris? :) Hitachi er nok det "konsument-merket" jeg har hørt om færrest problemer med i server-sammenheng.

 

Forøvrig er det mange disker som tåler fint å kjøre 24/7. Jeg har vel ca 35 disker gående 24/7 å, og har bare hatt problemer med en av de, og den fikk problemer etter abre noen måender. Alle er desktop-disker, en sjelden gang får du et mandagsprodukt såklart, enterprise eller ikke. Men feks Seagate ES.2-serien er vel også ok.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ja. ;) Da tenker jeg på garanti, antall plater, synsing og sansing, osv.

 

Backup av flere TB tar jeg meg ikke råd/tid til, så da kjøper jeg heller skikkelige disker, og lar det stå til hvis alt går til heden. Det er et kjent fenomen at: store gutter tar ikke backup, men gråter mye!

 

Har måtte pælme 4 disker de siste 3 årene, noe jeg ikke har tenkt å fortsette med :)

 

edit:

Ser ut som det likevell kan være mer fornuftig å satse på 750GB enn 1TB disker. Vurderer denne.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Ja. ;) Da tenker jeg på garanti, antall plater, synsing og sansing, osv.

Antall plater spiller inn på feilraten til diskene.

Garantien spiller en rolle når man bytter ut defekte disker.

 

Backup av flere TB tar jeg meg ikke råd/tid til, så da kjøper jeg heller skikkelige disker, og lar det stå til hvis alt går til heden. Det er et kjent fenomen at: store gutter tar ikke backup, men gråter mye!

Jeg som trodde at trygge data spilte noen rolle for deg siden du snakket om serverdisker og var villig til å betale ekstra for ekstra holdbare disker. Dette snur jo fullstendig opp ned på det. Du vil ikke ha trygge data, du vil ha ytelse og pris og er villig til å gråte mye i stedet for å betale ekstra for god trygghet. Dette kunne du sagt med en gang i stedet for å villede oss med at du satser på trygt lagrede data.

 

Har måtte pælme 4 disker de siste 3 årene, noe jeg ikke har tenkt å fortsette med :)

Du burde levert de til IBAS å få ut innholdet. Eller ennå bedre: Kostet på deg en backup så du slapp å sende de til IBAS og slapp all griningen.

Lenke til kommentar

Seriøst Simen1, dette er så typisk deg.

Er det virkelig så vaskelig å forstå at jeg heller vil invistere i gode disker som i utgangspunktet skal være bedre enn konsumerdisker for å få en viss form for sikkerhet; imot å bruke penger og tid på backup opp i mente? Jeg betaler heller noen hundrelapper pr. disk extra istedet for å bruke flere tussinger på å ta jevnlig backup av flere TB.

 

Jeg har dårlig erfaring med konsumentdisker og god erfaring med enterprise disker på dette punktet. Er det VIRKELIG så umulig å skjønne logikken min? Jeg vil ha billigst; best mulig enterprisedisker.

 

Kanskje jeg bruker diskene mine til el-pirato? Da er ikke backup mye verdt, men en crash, er også tamt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Seriøst Simen1, dette er så typisk deg.

Er det virkelig så vaskelig å forstå at jeg heller vil invistere i gode disker som i utgangspunktet skal være bedre enn konsumerdisker for å få en viss form for sikkerhet; imot å bruke penger og tid på backup opp i mente? Jeg betaler heller noen hundrelapper pr. disk extra istedet for å bruke flere tussinger på å ta jevnlig backup av flere TB.

 

Jeg har dårlig erfaring med konsumentdisker og god erfaring med enterprise disker på dette punktet. Er det VIRKELIG så umulig å skjønne logikken min? Jeg vil ha billigst; best mulig enterprisedisker.

 

Kanskje jeg bruker diskene mine til el-pirato? Da er ikke backup mye verdt, men en crash, er også tamt.

 

Jeg hadde nok heller vurdert å kjøre konsument-disker i raid5 isåfall. La oss tippe at enterprise-disker ligger 20% over i pris, mens raid 5 ligger 33% over i pris med 4 disker. Og det er en sikrere løsningen med et godt software-raid slik jeg ser det. DOg har du ulempen at du må kjøpe 4 og 4 disker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, har flere ganger vært innom tanken på raid. Og har ikke helt slått det fra meg enda, men terskelen din er litt høy ettersom jeg må flytte alt på filserveren til noe annet hvis jeg skal bruke de diskene jeg har i dag i et raid.

 

Haalo: poeng. Men det er det jeg er ute etter. Driftssikkerhet, ikke datasikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...