Gå til innhold

Nye "fullformat" entusiastmodeller: Hva er i vente?


Anbefalte innlegg

Her er foreløpige rykter angående Canon's nye fullformat kamera i "folkeklassen" iallefall, 5D MkII;

.....

Alt av objektiver jeg eventuelt kjøper/bytter ut framover skal jeg sørge for at er FF kompatibelt (EF, ikke EF-S) iallefall.

 

Ryktene virker jo rimelige nok, men: Både mht spesifikasjoner og pris ligger jo denne modellen i så fall i skiktet ikke langt under D3, og ikke mange hundre dollar rimeligere enn 1DIII selger for nå. Blir det massesalg av slikt? Det har vært snakk om at Canon planlegger _to_ nye FF-modeller, og i så fall er nok denne den dyreste. Det virker slett ikke usannsynlig om Canon velger en strategi der de ikke går direkte i konkurranse med Nikon, men tilbyr "nesten D3" til langt lavere pris, og drar nytte av at Nikon akkurat nå ikke ønsker å konkurrere _for_ godt med D3, og derfor kommer med en FF-modell med en vesentlig enklere sensor enn D3 sin. Nikon har to ganger på rad nå smelt til med storselgere (under 2000 USD) i (enkel) proff-kvalitet, og jeg tviler på om Canon våger å la dem holde på uforstyrra med dette. Dette er mye spørsmål om pris, og 5D har vært mye mer en bildemessig enn salgsmessig suksess. Det estimeres et salg omkring 7000/mnd, mens D3 nå trolig ligger på 12000/mnd, og D300 kanskje kan ligge omkring 70000/mnd.

 

Over på FF-optikk, ja. På "dotten" har det vært lagt ut påfallende mange 17-55/2.8 i det siste. Det er nok _ikke_ hovedsaklig fordi folk finner ut at de like gjerne kan bruke Tokina, Sigma eller Tamron ;)

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...