Gå til innhold

Nye "fullformat" entusiastmodeller: Hva er i vente?


Anbefalte innlegg

I løpet av året regner mange med at Canon har fått følge av både Sony og Nikon på FF (FX på nikonsk) entusiastmodeller. Gode gamle 5D er fortsatt helt i toppklassen på bildekvalitet, men spranget til APS-C-modeller er krympa, og det som var mekanisk sett ganske beskjedent da det ble lansert, har ikke blitt mindre beskjedent med tida. Samtidig viser 5D at så lenge som grunnleggende mekanisk funksjonalitet er ivaretatt, så er det sensor og signalbehandling som er avgjørende. Ikke så reint få yrkesfotografer bruker modellen, og til og med internasjonale toppfotografer har sagt at det beskjedne kameraet har alt de egentlig trenger.

 

Hvordan blir etterfølgeren? Og hva slags konkurranse vil vi få i dette markedssegmentet? Vi har grunn til å håpe prisene på FF-hus vil gå kraftig ned når brukerne kan velge mellom Canon, Nikon og Sony. Kanskje vil de nye modellene plasseres i nærheten av D300 prismessig?

 

Det er nok flere grunner til at det drøyer med annonseringer. Produsentene har merselgende eller teknisk viktigere modeller de vil få ut på markedet først, og det er kanskje et element av at de venter hverandre ut. Det sies at Nikon har hatt en mengde FF-prototyper under utprøving, og det er ikke umulig at konkurransesituasjonen vil være med og bestemme hvilken entusiastmodell som til sist settes i produksjon.

 

Nikon har også mer presserende lanseringer forestående: Den ventede 24MP toppmodellen D3X (definert i siste vs av firmware for D3!), og "D90", etterfølgeren til D80. At mange utålmodige entusiaster tømmer bankkontoen og kjøper D3 i mangel av et rimeligere FF-alternativ, har Nikon sikkert heller ikke noe imot. Mange håper inderlig at Nikon vil sette D3-sensoren i en rimeligere, helst D300-type kropp, men komponentene i D3-løsningen er såpass dyre at det kanskje ikke er så sannsynlig at Nikon vil følge sin vanlige praksis med å bruke toppmodell-sensorene i rimeligere modeller i dette tilfellet. D3 har bl.a flere egne analog-til-digital-konvertere, og komponentkostnadene til dette er anslått til over 100 USD.

 

Heldigvis er det ikke noe stort press på flere megapiksler for de nye modellene, men det er ikke urimelig å vente 14-18MP. Det vil kunne gi en passe balanse mellom kostnader, dynamisk omfang og høy-ISO-egenskaper og gode APS-C-crop-modus. Iallfall Nikon legger opp til sameksistens FX/DX, slik at en bl.a kan bruke alle DX-objektiver på FX med mer eller mindre automatisk crop-modus, slik det er på D3. Det spekuleres på om Nikon i sine neste FF-modeller vil bruke egne spesialtilpasninger (bl.a mikrolinseutforminga) av Sonys nye 24MP FF-sensor, og at en 16-18 MP-versjon av denne vil gi tilstrekkelig gode høy-ISO-egenskaper til å matche Canons nye modell. Som sikkert blir enda bedre enn 5D, men hvor mye bedre? Jeg tipper at 3200 ISO god nok til "hverdagsbruk" er et slags designkrav for de nye modellene, samtidig som det dynamiske omfanget ved base-ISO bør ligge i nærheten av D3, og avta omtrent like langsomt.

 

Både Canon og Nikon trenger å differensiere mot sine dyrere proffmodeller, enklere og treigere autofokus, og seriebildehastighet begrensa til ca 5 fps vil nok bidra til dette. Samtidig vil de nok ta ut så mye i pris som det er mulig, dette gjør det f.eks mindre sannsynlig at Nikon vil legge sin modell mekanisk i nærheten av "D90" og prismessig under D300, sjøl om det hadde vært mulig. Samme med Canon, men her er jeg litt mer usikker: Kanskje vil de ta Nikon på senga med å lansere en FF 40D-kompis til en svært hyggelig pris? Fordi Nikon ikke kan risikere dette, vil de trolig la Canon komme med sin modell først. Sony vil ikke ha sånne hensyn å ta, så deres tilbud kan bli ganske interessant.

 

De som regner med at overgangen til mer FF vil drepe utviklingen av avanserte crop-modeller, tror jeg tar feil. Både Canon og Nikon og de andre vil fortsette å utvikle gode kamerahus, men originaloptikk med redusert bildesirkel kan bli mer forbruker-retta, slik vi har sett med de siste lanseringene fra Nikon. En vil heller utvikle modeller som er interessante på begge formater, slik de nye 14-24/2.8 og 24-70/2.8-Nikkorene er eksempler på. Dermed tipper jeg at f.eks en 24/1.4 for crop vil ha lav prioritet både hos Nikon og Canon, mens en slik modell for FF, med sweet spot på crop, godt kan være underveis.

 

Det er vanlig å regne med at FF bare er for proff- og entusiastsegmentene, mer vanlige brukere vil holde seg til crop. I løpet av et par år tror jeg dette kan vise seg å være feil, og årsaken er bildekvalitet/kostnad/sensor/optikk. Det er lettere å få god bildekvalitet på en større sensor, og når optikken er godt konstruert (telesentrisk mv), vil den mindre forstørrelsesgraden som kreves stille mindre krav til optikken. Som derfor kan lages rimeligere med f.eks et større zoomområde ned i vidvinkelområdet. De store fordelene med crop og lyssterk teleoptikk, er først og fremst viktige for sports- og naturfotografer, vanlige brukere vil være godt tjent med en rimelig og tålelig bra 24/28-200/300-universalzoom. Og sånn optikk har eksistert lenge. Ønsket om bedre motivisolasjon vil også lede vanlige brukere mot FF - ektra mm i teleområdet er omtrent gratis, ekstra blendersteg vil fortsatt være dyrt. Etterspørselen etter god og rimelig vidvinkel vil trolig også øke.

 

Derfor tipper jeg at de nye FF-entusiastmodellene vil være det første steget mot å alminneliggjøre FF på digitalt. Og at stadig flere vil jobbe med både FF og crop, gjerne samtidig.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som i alle fall er sikkert, er at dagens kameramodeller er så ekstremt bra at har passert evnen og forstanden til de fleste. Om det hadde blitt fullstendig frys med nylanseringer i 5 år fremover, tror det eneste som hadde skjedd var at vi så enda bedre bilder fremover siden folk kunne få konsentrert seg mer om det fotomessige og mindre om det tekniske.

 

Du har mye tanker her, men jeg kan i alle fall si meg enig i at det definitiv vil være flere format fremover, og at fullformatet vil fortsette å være for entusiaster/proffer - samt at prisforskjellen mellom fullformat og crop fortsatt vil være betydelig. Om nye 5d får veilendene pris på under 25.000 vil jeg bli veldig overrasket.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Sony har det jeg har fått med meg av rykter fått meg til å tro at de kan kjøre en linje der FF-brikke blir største salgsargument i A900 foran A700, og at prisen blir deretter. Noen luftet nylig rykter om en MSRP rundt eller under $2000 (massiv gjenbruk av komponenter fra A700 og kostnadsoptimalisert design), og hvis resten av spesifikasjonene er på A700-nivå, vil dette kunne gi Sony et rimelig, høyoppløselig (støttet av en stadig voksene skryteliste av ZA-optikk) prosumer-hus med et velbalansert funksjonssett i en portabel pakke. Jeg (som liker Maxxum 7 bedre enn 7D med min optikk) ville ha startet sparingen umiddelbart, svært spent på hvordan dynamisk omfang og høy ISO ville bli..

 

Tror 2008 blir året markedet går fra 1 FF-hus under 30000,- til 4, og gleder meg til å se hvordan de deler markedet mellom seg.

Lenke til kommentar
En ting som i alle fall er sikkert, er at dagens kameramodeller er så ekstremt bra at har passert evnen og forstanden til de fleste. Om det hadde blitt fullstendig frys med nylanseringer i 5 år fremover, tror det eneste som hadde skjedd var at vi så enda bedre bilder fremover siden folk kunne få konsentrert seg mer om det fotomessige og mindre om det tekniske.

Bedre er det ikke mulig å si det.

Jeg er også enig med capri i stort sett alt han skriver. Spesielt er jeg enig i det med cropformatets fremtid.

Lenke til kommentar
Jeg har i alle fall ikke umiddelbare ideer om å skifte opp i generasjon.

- Og hadde du hatt 5D, hadde du kanskje opplevd utstyrssituasjonen som enda mer stabil. Det hadde ihvertfall jeg gjort :)

 

En av grunnene til at jeg håper de fortsetter å pøse på med modeller, er at desto mer blir markedet overøst med gode brukteksemplarer, for det er alltids mange nok som bare _må_ ha "the latest and greatest". Men Nikon oppgraderer nok ikke D3 med det første, så en får vel smøre seg med tålmodighet.. Men jeg kommer til å begynne med FF så snart det fins et kamerahus innen økonomisk rekkevidde. Jeg har vokst opp med 24x36, og merker at jeg vil "hjem". Har nok mye med optikk å gjøre, jeg veit jo at både 24, 35, 50, 85 og 105mm'erne kan så mye mer enn de får vist på crop, og mens jeg sier jatakk til glimrende høy-ISO, så er det mulighetene for å differensiere "svart" som er mest tiltrekkende med FF.

 

Men du PMnormal, ville du holde like fast ved gamle-kanonen din om det kom et FF-hus med tilsvarende mekaniske egenskaper til 10-12000?

Lenke til kommentar

Jeg merker jeg har ventet på et fullformat helt siden jeg fikk mitt første Nikon DSLR i handa. Personlig synes jeg digitalbildene har vært plagsomt "sjelløse" og ikke i nærheten av den tonaliteten jeg forelska meg i med analogfoto.

 

Etter å ha prøvd D3, VET jeg at jeg hadde kunnet slått meg til ro ganske lenge med hensyn til utstyret, for det er endelig kommet dit at oppløsning, fargegjengivelse, dynamikk, arbeidsflyt og ergonomi er passert mine analoge småbildekamera. Da kan jeg faktisk vurdere å pensjonere 35mm filmkameraene (med unntak av Leica obviously)- og la film være noe for de større formatene.

Lenke til kommentar
Jeg merker jeg har ventet på et fullformat helt siden jeg fikk mitt første Nikon DSLR i handa. Personlig synes jeg digitalbildene har vært plagsomt "sjelløse" og ikke i nærheten av den tonaliteten jeg forelska meg i med analogfoto.

 

Etter å ha prøvd D3, VET jeg at jeg hadde kunnet slått meg til ro ganske lenge med hensyn til utstyret, for det er endelig kommet dit at oppløsning, fargegjengivelse, dynamikk, arbeidsflyt og ergonomi er passert mine analoge småbildekamera. Da kan jeg faktisk vurdere å pensjonere 35mm filmkameraene (med unntak av Leica obviously)- og la film være noe for de større formatene.

 

Kan i alle fall si at med FF er jeg 'hjemme igjen' ;) (hadde film i 5-6 år før dSLR)

Men joda, det har sine fordeler med crop også..

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å skifte til fullformat med tiden, men jeg kjøper ikke noen nyere generasjon crop-kamera. I hvertfall ikke hvis det ikke skjer noe radikalt med kvaliteten.

 

5D kommer sikkert i brukt form til mitt hus, tipper jeg. Men jeg venter i alle fall til avløseren er på plass. I likhet med Schnoodle så har jeg egentlig latt film og småbildeformat pensjoneres. Jeg har noen filmer liggende, blant annet en i XA. Jeg tipper jeg kun kommer til å bruke XA av mine analoge småbildeaparater i fremtiden. FM-en moer jeg bare innimellom, kun for vedlikeholdets skyld.

Nei film, det er større formater for meg i dag.

Lenke til kommentar

capricorny:

Men Nikon oppgraderer nok ikke D3 med det første,

Mener å ha hørt en fugl som kvitret: D3x til høsten

 

capricorny:

Jeg har vokst opp med 24x36, og merker at jeg vil "hjem". Har nok mye med optikk å gjøre, jeg veit jo at både 24, 35, 50, 85 og 105mm'erne kan så mye mer enn de får vist på crop, og mens jeg sier jatakk til glimrende høy-ISO, så er det mulighetene for å differensiere "svart" som er mest tiltrekkende med FF

Amen

Lenke til kommentar
Jeg har vokst opp med 24x36, og merker at jeg vil "hjem". Har nok mye med optikk å gjøre, jeg veit jo at både 24, 35, 50, 85 og 105mm'erne kan så mye mer enn de får vist på crop, og mens jeg sier jatakk til glimrende høy-ISO, så er det mulighetene for å differensiere "svart" som er mest tiltrekkende med FF.

 

Men du PMnormal, ville du holde like fast ved gamle-kanonen din om det kom et FF-hus med tilsvarende mekaniske egenskaper til 10-12000?

Det siste har jeg svart på, for jeg er fremdeles FF-tilhenger, så 5D står høyt på ønskelisten. Men ingen 40D, eller 50D heller.

 

Jeg merker meg din siste kommentar, capri. Jeg er så enig som det er mulig å bli. Det er nesten litt trist å måtte stå så på lang avstand med 105 som jeg gjør nå. Men flotte resultater blir det.

Lenke til kommentar
capricorny:
Men Nikon oppgraderer nok ikke D3 med det første,

Mener å ha hørt en fugl som kvitret: D3x til høsten

 

D3X blir ikke en direkte oppgradering av D3, for det er vel mest riktig å tenke på D3 som "D3H". Men siden Nikon både prøver å unngå H-bokstaven etter den relative (i forhold til Canon) floppen med D2H, og D3 kan ta over etter D2X, så er det et vikarierende flaggskip. Vil nok bli noen studiofotografer som vil bytte til D3X, men jeg tror det vil ta en god del tid før markedet overrisles med hyggelige brukte D3'er, slik som vi nå får D2X'er og D200'er til svært pene priser i forhold til kvaliteten kasta etter oss.

 

Jeg tipper "5DMkII" og "D10" plasseres i overkant av 2500 USD, men kanskje ikke blir tilgjengelige før seinhøstes. Iallfall Nikon har andre ting å prioritere. Det at batterigrepet til D300 heter MB-D10, kan jo indikere at det kommer en (noe beskjeden) FF-sjel i en D300-kropp. Det vil i så fall holde i lange baner for meg, bare sensoren er god nok. Jeg har tenkt på det, og kommet til at hadde min gamle D1H hatt samme pixeltetthet på en dobbelt så stor sensor (dvs ca 6MP), tilsvarende større søker, og slutta å ete batterier levende, så kunne jeg jobba med den i årevis.

 

Masse piksler er jo også riktig så kjekt å ha innimellom, men jeg tror ikke (de stadig svakere) ønskene om flere megapiksler vil presse fram noen storstilt overgang til større formater enn 24x36. Det er fortsatt rom for forbedringer (men kanskje ingen flere "revolusjoner")innafor dagens sensorkonsept, og etter Bayer kommer post-Bayer. Har vi grunn til å regne med, og det vil være en vitamininnsprøyting for alle småformater. Som kanskje Four Thirds kommer til å trenge mest.

Lenke til kommentar
...

Jeg tipper "5DMkII" og "D10" plasseres i overkant av 2500 USD, men kanskje ikke blir tilgjengelige før seinhøstes. Iallfall Nikon har andre ting å prioritere...

 

Jeg tipper prisen blir snarere 3500 USD, 2500 er jo bare marginalt dyrere enn et nytt D300.

Jeg forventer meg en pris i norge på 20-25000 også, dessverre

Lenke til kommentar

Her er foreløpige rykter angående Canon's nye fullformat kamera i "folkeklassen" iallefall, 5D MkII;

 

15.3 MP full frame CMOS sensor (improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)

The CMOS in the new camera will be an entirely new generation.

Reported 1 2/3 stop sensitivity improvement

ISO 12800 (C.F. up to 25600)

Dual Digic III with all-new "CXR" NR system reported to best 3rd party NR software with 4 levels of customizable parameters.

The CXR NR system will "detail retention" at 12800 similar to 3200 on current model.

14 bit A/D conversion

All-new 29-point TTL CMOS sensor with 13 cross-type for F/2.8 or faster lens (35% faster than 40D)

Micro lens fine adjustment for up to 14 lenses

300,000 exposure shutter durability

6.0 / 3.0 fps

3.0" LCD 922,000 pixels

Weather sealing same as 1Ds Mark III

EOS Integrated Cleaning System

Live View (improved from 450D; latest generation)

6/3 fps continuous shooting for up to 68 frames

Battery life will only be improved by just under 10% due to the extra processing required.

MSRP $3499

 

Alt av objektiver jeg eventuelt kjøper/bytter ut framover skal jeg sørge for at er FF kompatibelt (EF, ikke EF-S) iallefall.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...